**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Hei,

Saako ilmoittautua mukaan? Olen lukenut jo hetken tätä ketjua, kun olen itse niin samanlaisessa tilanteessa ja innolla kuulen kanssasisarten kokemuksista. Ihana lukea myös noita iloisia uutisia aina välillä :) Antaa uskoa että itselläkin vielä joku päivä tärppäisi.

Olen vm75 ja lasta on yritetty nyt n 1v. Epäsäännöllisten kuukautisten takia hakeuduin ja pääsinkin (julkiselle puolelle) tutkimuksiin jo puolen vuoden yrittelyn jälkeen ja siellä todettiin se, minkä jo tiesinkin, eli PCO-tyyppiset munasarjat ja todennäköistä etten ovuloi luomuna. Muutoin oli kroppa suht kunnossa, eli hormonit ok, kohtu normaali eikä munasarjatkaan tukossa. Miehestä ei löytynyt vikaa, joten hoidoksi sain aika nopeasti tuossa vuoden alussa clomit. Matkojen takia pääsin kuitenkin aloittamaan ne vasta toissakuussa ja onneksi heti annos 1tbl/pv toi odotetun tuloksen, eli ovulaation. Tämä todettiin ultralla 1. ja 2. kierrossa sekä lisäksi verikokeilla ekassa kierrossa. Sainkin sitten luvan käyttää clomeja kesän yli ilman seurantaa. Nyt sitten odotellaan ja jänskäillään. Ihan positiivisilla mielin olen, vaikka pitkään on jo periatteessa odoteltu ja vauvakuume ollut varmaan 15v. Kiva silti että nyt voi vähän enempi tosissaan yrittää, kun aika turhauttavaahan se oli, kun ei edes voinut olla varma että ovuloiko ja milloin sitten.... Eli kovasti toiveita ja odotuksia nyt täällä, toivottavasti ei joudu pettyyn kovin pitkään ja isosti.

Positiviisia oloja kaikille =)
 
Kiitos kaikille onnen toivotuksista :heart: !!

Mä olin ihmetellyt mun kamalaa väsymystä vapun jälkeen ja ajattelin että taisi tulla silloin muutamana yönä univelkaa....että en ole siitä vielä toipunut, mutta se väsymys oli jotenkin erilaista! Töissä aivan voimaton olo, mielessä vaan nukkuminen...haukottelu ja kylmyys vaivasi ja ajattelinkin että olenko tulossa kipeäksi. Sitte alkoi nivusten kipuilu, uusi juttu, sekä oikealta puolelta vihlominen, jota mulla oli tuulimunassakin, niin silloin rupesin miettimään voisinko olla.....sitten odottelinkin menkkoja, en oikein tiennyt oikeaa päivää jolloin niiden olisi pitänyt alkaa, mutta laskin viimeisen mahdollisen päivän mukaan ja ei vaan alkanut. Tein puoliunessa testin ja hyvä kun olin saanu virtsasuihkusta testiä pois niin siinä oli jo kunnon vahva viiva! Mä olin ihan pihalla, pyörin vaan vessassa enkä tajunnut mitä pitikään tehdä! Se aamu meni hyöriessä, melkein myöhästyin töistä... Miehellle mietin että mä haluan kertoa jo aamulla koska tulisin vasta illalla kotiin kun menin kaverille kylään, niin ajattelin jos jättäisi tikun esille, mutta en usko että se olisi tajunnut sitä...no menin seitten sekavin tuntein pukemaan makkariin ja toivoin että rakas heräisi, ja sitten silmät rävähti auki, siinä mä sitten kerroin unenpöpperöiselle miehelleni! Sen täytyy olla magiaa!!!!!!Hän siis ei herää koskaan kun tulen pukemaan!!

Nyt on mennyt aika sitten ihmeteltäessä. Nyt on kyllä oireita, mitä tuulimunassa ei ollut, eikä ole vuotoja, mitä silloin oli! Jotenkin hyvä fiilis tän suhteen, mutta huokasen sitten kun varhaisultrassa käyn. Mökillä oli outo olla kun yleensä sitä nauttii pari siideriä nuotion ääressä ja viiniä ruoan kanssa, nyt menin aikasin nukkuu, kun väsytti niin paljon! Päikkärit on tullut tutuksi :D

Näin täällä! Mutta toivon kovasti että tekin saisitte plussan testiin, kyllä mä siihen uskon ;)

 
Moikka!

Oma napa:kp1/28 eli täti tuli kylään,joten helmivauvaa aletaan yrittämään ennen juhannusta alulle.

MANNA8:Tervetuloa mukaan mukavaan joukkoomme ja peukkuja,että pian saisit oman pienen vauvan!

Miten teillä muilla on mennyt?
 
Heippa!

Tuizulle valtavasti onnea plussasta :heart: :heart: :heart:

Ja teille muille, varsinkin jo kanssani kuumeilleille tilannetiedotusta: Täällä tuli tänä aamuna pikku loraus lapsivettä ja ilmeisesti vähitellen jatkuu tuo lorahtelu. Nyt se on vissiin sit menoa, hui. Ainakin pitää käydä näytillä sairaalassa jotta saa tarkempaa tilannetietoa.

Tulen sitten kertomaan kun on lisää kerrottavaa...

jännittävä Miinamaria ja pikkutyyppi 39+1 (jo)
 
Tuizulle paljon paljon onnea ihanasta uutisesta! :flower: Vauvaliimaa ja tarrasukkia salamatkustajalle! :heart:
Manna8:lle tervetuloa minunkin puolestani! Onpa kiva, että lääkkeistä on ollut hyötyä, luo itsellekin toivoa. Tarkoittaako tuo seurannan lopettaminen, että jos ei ole tullut hyperstimulaatiota ensimmäisessä kierrossa, ei sitä tule myöhemminkään?

Muutenkin halusin kysyä clomeja käyttäviltä, että onko teiltä kielletty liikunta hoidon aikana, vai miksi tuolla lapsettomuuspuolella sanottiin liikunnan pahentavan hyperstimulaatioriskiä? Vai sekoitanki nyt eri lääkitykset keskenäään? :ashamed:

Kanella ehti jo säikäyttää, mutta onneksi vuoto on loppunut. Varmuuden vuoksi lisää vauvaliimaa kuitenkin :heart:

Bantskulle onnittelut oviksesta ja paljon tsemppiä keskiviikkoon!

Olen ollut tosiaan Suomessa, mutta toin työt mukanani, eli kiirettä on pitänyt. Alavatsassa on ollut kipuja aina silloin tällöin, ja nyt on taas pari päivää ollut älytön väsymys ja pahoinvointia. Ottaa kyllä päähän, että on kaikenlaisia ikäviä ovisoireita, mutta ei ovista. Tuntuu jopa epäreilulta :headwall:

Hiukan masensi tuo pettyminen uuteen (ja pirskatin kalliiseen gyneen), enkä koe olevani valmis hoitoihin vielä kesällä. Syksyksi haluan löytää lapsettomuuteen erikoistuneen gynen/klinikan ja aloittaa hoidot, silloinhan tulee se maaginen vuoden rajakin vastaan, niin ettei ainakaan voida syyttää hysteerisestä hötkyilystä... :D

Kesällä en siis aio stressata ovulaatioista tai muista, uskallanpa käydä rauhassa sukeltamassakin, kun ei tarvitse "pelätä" raskautta ja sukeltamisen aiheuttamia riskejä sikiölle... :saint:

Paljon plussapuhureita kaikille! ++++++ :whistle:
 
maanantai 19.5.2008

Tuulia-76 32v...........kp ?/22-28.......n.3.5v............esikoinen mulle, miehelle 3.
Kuumetta 35v...........kp 14/24.......yk22............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp15/26-31.........yk9................esikoinen
Tirlittan-75 32v.........kp27/29.............yk10...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
gitte 38v..................kp2/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Tresum77 30v...........kp29/27-31.......yk16.............esikoinen
lentoemo-76.............kp16/30-41.........yk7................1. yhteinen
Omelia 31 v...............kp19/29-36.........yk14................

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.......pari vuotta............esikoinen
kanella 38v.............yk1...............esikoinen

Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6
 
Lentoemo, itse en ole käyttänyt clomeja, mutta siitä asteen verran vahvempaa Puregon-pistoksia samaan tarkoitukseen. Hyperstimulaatiosta puhutaan lähinnä koeputkihedelmöityshoidoissa (IVF/ICSI), kun munarakkuloita ollaan hormoneilla keinotekoisesti kasvattamassa useampia (ideaali kai noin 10-20 kpl). Siinä vaiheessa kun rakkuloita alkaa olla paljon, on tietysti riski suurien annosten myötä hyperstimulaatioon. Tuossa vaiheessa voi monilla olla munasarjat jo niin kipeät ja muutoin turvonnut olo, ettei liikunta maistu. Sitä kehotetaankin ottamaan ihan rauhallisesti viime ajat ennen munarakkuloiden keräämistä eli punktiota. Ovulaation induktioissa, joissa lähtökohtaisesti yhtä rakkulaa lähdetään kasvattamaan joko clomeilla ja puregonilla tms., hyperstimulaation vaaraa ei varmaan kovin usein ole lääkityksen ollessa kohdillaan ja annosten paljon pienemmät kuin IVF:ssä.
 
Manna8, lämpimästi tervetuloa joukkoomme!

Bantsku, valtavasti tsemppiä ja onnea keskiviikolle! Peukut ja varpaat on täällä pystyssä :)

lentoemo, koitahan malttaa hieman lomaillakin Suomessa ja nauttia raikkaista (suorastaan hyytävistä!) kevättuulista. Niitä voit sitten kotona kesähelteillä haikeana muistella :)
 
Kiitos Kati231 selvityksestä. Ehdin jo säikähtää, että en kyllä selviä kovin hyvin, jos joudun luopumaan liikunnasta, minulle päivittäinen lenkki on tuikitärkeä stressinpurkukeino, ja nukunkin paljon paremmin, jos olen ehtinyt päivän mittaan väsyttää itseni fyysisestikin!

Tirlittan-75, hiukan olen ehtinyt lenkkeillä ihanissa mäntymetsissä, ja vaikka viileää onkin ollut, on auringonpaiste ollut sitäkin ihanampaa. Sitä kuumuutta riittää kyllä sitten Italiassa monta kuukautta, minä olen itse asiassa kärsinyt siitä valtavasti viime vuosina, verenpaineeni saattaa kesällä laskea jopa 105/60, arvatkaapa vain pyörryttääkö? Leposykkeenikin on välillä lähempänä 40 kuin 50, mutta se johtuu kyllä lähinnä juoksuharrastuksesta ja suvussa kulkevasta "urheilijan sydämestä", joka on loppujen lopuksi ihan positiivinen juttu, vaikka välillä saakin pään pyörimään... :D

Hei vielä lisää kysyisin noista clomeista, jos jollain on tietoa, eli voiko niillä "säätää" ovista tietyille päiville, vai tuleeko ovis ihan elimistön arvonnan tuloksena niin kuin PCO:ssa muutenkin? Meinaan kun mieheni tosiaan reissaa työkseen, niin pystyykö yhtään laskemaan, että päästäänkö pupuilemaan oikeaan aikaan, vai pitääkö miehen jäädä kuukauden kestävälle sairaslomalle? :LOL:
 
Moi kaikille!

Tuizulle paljon onnea! :flower:

Bantskulle toivon kovasti onnistumista!

Miinamarialle kaikkea hyvää tulevaan koitokseen, kiva kun kävit kertomassa tilanteestasi! Ei vain tule kovin usein nykyään käytyä siellä odotuspuolella kurkkimassa.

Ja Manna8, tervetuloa!

Omanapa: Huomaan, että yhteensä puolen vuoden inssihoidot (taukoineen) ovat rassanneet enemmän kuin luulinkaan. Nyt kun on "pakko" olla lapsen "tekemisestä" (hoidonsuunnittelua ja hoitoja odotellessa) tauolla, olo on yllättävästi tällä hetkellä kevyempi, vaikka ensin tauko ottikin rankasti päähän. Mutta katsotaan sitten taas kierron lopussa, mikä ääni on kellossa :kieh: Pitkästä aikaa en tiedä tarkkaa kierronpäivää, jipii! Seksiä aion harrastaa VAIN fiiliksen mukaan, en kalenteri kädessä. Menköön ovis ohi jos menee, eipä se täsmäiskuillakaan (viimeksi tarkkaan nappiin ajoitettu inssi) ole onnistunut.

Muoks lentoemolle vielä: mähän olen syönyt clomeja ja mulla ne aluksi aikaistivat ovulaatiota muutamalla päivällä. Sitten elimistö kai "tottui" (oma tulkinta) niihin, koska ovulaatio siirtyi taas omalle paikalleen noin 16. päivän paikkeille. Clomithan aloitetaan joko kierron 3. tai 5. päivä (5 päivän ajan) ja niillä tähdätään siihen puolen kierron ovulaatioon. En ole ainakaan koskaan kuullut/lukenut, että niillä kovinkaan paljon pystyisi ajankohtaa säätämään. Niilläkin ovis tulee kun tulee. Sitä vahdataan sitten ovistesteillä ja ultrilla (mulla eka ultra aina kp 10 - 11).
 
Hei

Olimme viikonlopun vanhemmillani mutta ovis tuli silti hyödynnettyä :) . Tai ainakin luulen, että ovulaatio oli, sillä siinä ei ole ollut pulmia (tietääkseni). Tikutellut en tässä kierrossa ollenkaan. Mies oli ihanan aktiivinen tässä kierrossa- yleensä minä olen salaa hermoillut, että tuleeko hyödynnettyä. Kai olin itse jotenkin rennommalla mielellä ja mies huomasi sen (=ei niin paljon paineita onnistumisesta).

Tietääkö muuten joku, milloin Helsingin Väestöliiton klinikka on kesätauolla? En löytänyt heidän nettisivuiltaan. Ajattelin, että jos ehtisi vielä yhden inssin tehdä ennen kesätaukoa.

Viikonloppuna tosiaan oltiin vanhemmillani, ja taas kuulimme (heti ensimmäiseksi saavuttuamme kahvipöydässä) yhden uuden vauvauutisen. Huoh. Kyllä niitä nyt putkahtelee. Olisiko ollut 15 oman yrityksen aikana. Miehen lapsuudenkaveri sai vauvan viime viikolla mutta se ei tuntunut kovin pahalle, tämä äitini kertoma ystäväperheen lapsenlapsiuutinen kylläkin kirpaisi. Ja kun äitini ei edes tapaa kertoa ohimennen, vaan intoillen, hehkuttaen, kuvaillen ja yksityiskohtia lisäten..

Voikaa hyvin kaikki!

 
Moikka!

Oma napa:kp3/28 ja täti tekee kylästä pois lähtöä,laskin eilen,että jos onnistun tässä kierrossa saamaan vauvan masuun,niin la on 22.2.-09,niin se olisi minulle syntymäpäivä lahja,sillä itselläni on samoihin aikoihin syntymäpäivä,nyt vaan pitelen kovasti peukkuja,että onnistun saamaan helmivauvan masuuni kasvamaan oviksen aikana,ovis mulla on tämän kuun lopulla ja se kyllä hyödynnetään nyt hyvin tässä kierrossa,siitä minä pidän huolen.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja teille kaikille!
 
:wave: Tervehdys täältäkin, pitkästä aikaa!

Onneksi täällä on sentään jotain hyviä uutisia - onnea Tuizu! :flower: - koska itsellä ei ole juuri mitään hyvää kerrottavaa.

Kp 1. Yk 17. Että eihän se juuri hymyilytä.

Lisäksi tuli vielä stoppi tutkimusten suhteen, koska aukiolotutkimukselle ei yksinkertaisesti löytynyt vapaata aikaa tässä kierrossa. Ja kesällähän kaikki on tietysti vielä vaikeampaa, joten Naikkarilta veikkasivat, että syksyyn tässä mennään. :headwall: Sain sentään aiempien verikokeiden tulokset, ja ne olivat tyystin normaalit, eli kolesteroleista tai sokereista sun muista tämä ei ainakaan ole kiinni. Myös hormonitasot olivat normaalit, joten ovulaationkin pitäisi tapahtua. Nyt ei vaan tiedetä pääseekö se munasolu mihinkään, kun ei sitä HSSG:tä saatu tehtyä. Miehen tuloksia vielä odotellaan, mutta nekin pitäisi saada lähiaikoina.

En nyt sitten oikein tiedä, mitä tässä tehdä. Koko kesä menee vaan odotellessa ja yritellessä, mutta toivoa on vähän vaikea herätellä, kun noita yrityskuukausia on kuitenkin jo niin paljon takana. Kai sitä pitäisi olla vaan iloinen, että ainakin noiden veriarvojen puolesta kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta ei vaan osaa. Tavallaan olisi ollut parempi, jos niissä olisi näkynyt jotain, jotain korjattavissa olevaa, ja sitten oltaisiin vaan jatkettu pilleripurkki kourassa, mutta nyt ei selvitäkään niin helpolla.

Olenkin nyt päättänyt pitää lomaa tämän kesän. En ajattele asiaa, en roiku foorumeilla, en murehdi. Me emme kuitenkaan voi tehdä mitään muuta kuin peuhata pedissä - mitä teemme kyllä ihan ilman taka-ajatuksiakin :p - joten ihan turha on vaivata pientä päätään mahdollisilla hoidoilla. Katsotaan sitten syksyllä, kunhan saan sen aukiolotutkimusajan, että missä mennään.

Onnea yritykseen teille kaikille! :wave:
 
lentoemo-76 kysyit ja saitkin jo vastauksia clomeista. kerronpa silti vielä omat kokemukseni ja lääkäriltä saadut tiedot :) eli oviksen ajankohtaa ei käsittääkseni kovin hyvin voi clomeilla säätää, vaikka tyypillisesti clomeja käytettäessä ovis onkin n kp 14. itse tikutin oviksen 1. clomi-kierross vasta kp19 ja tässä toisessa kierrossa n kp 16. ymmärsin lääkäriltä että usein ovis vähän aikaistuu, etenkin pidemmän käytön myötä, kun clomeja alkaa kertyä elimistöön pikku hiljaa enemmän ja enemmän.

hyperstimulaatioriski ei ole iso clomeja käytettäessä ja tulee käsittääkseni usein juuri 1. clomi-kierrossa, jos on tullakseen. seurantaultralla asia on kuitenkin hyvä tarkastaa, vaikka pääasiallinen tarkoitus on munasolujen kehittymisen seuranta. kaikillahan annostus 1tbl/pv ei riitä, jolloin annosta nostetaan 2tbl/pv ja tarvittaessa vielä 3tbl/pv, ja seurantaultrata sitten jokaisen annosmuutoksen kohdalla. tavoitteena on löytää clomi-annos, joka tuottaa 1-2 munasolua per kierto. jos clomit ei auta, siirrytään kai pistoshoitoihin, mutta niistä voi joku asiaan perehtyneempi kertoa enemmän... itselläni kun näytti toimivan tuo 1tbl/pv annos.

tällä viikolla jänskäillään taas kovasti alkaako kuukautiset vai pääseekö testaan. viime kierrossa en ehtinyt, kun alkoi vuoto tasan 14pv oviksesta. se olikin varmaan eka kerta eläissäni, kun oli noin säännöllista, valitettavasti vaan juuri silloin kun olisin toivonut kuukautisten olevan edes ihan vähän myöhässä - ja minä siten ihan vähän raskaana...

gitte minäkin laskin jo la:n, JOS sattumalta olisin nyt raskaana. la olisi 29.1. mikä on ollut myös oman äitini la hänen odottaessaan minua :) pidän peukkuja sinulle ja kaikille muille, että saataisiin tammi- tai helmivauvat!

lämpöisiä plussatuulia kaikille!

ja niin, jos joku päivittää listaa, niin minut saa lisätä:
manna8...........kp 29/30-35................yk13.........eka molemmille
 
Tresum, tuli vaan mieleen, että olisko teillä mahdollisuutta käydä tekemässä se aukiolotutkimus yksityisellä? Jos sen saisi tehtyä nyt keväällä/kesällä, niin syksyllä varmaan voisitte hoidot aloittaa. Muistaakseni hinta oli jotakin satasen pintaan.
 
Keskiviikko 21.5.2008

Tuulia-76 32v...........kp ?/22-28.......n.3.5v............esikoinen mulle, miehelle 3.
Kuumetta 35v...........kp 16/24.......yk22............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp17/26-31.........yk9................esikoinen
Tirlittan-75 32v.........kp1/29.............yk11...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
gitte 38v..................kp4/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Tresum77 30v...........kp2/27-31.......yk17.............esikoinen
lentoemo-76.............kp18/30-41.........yk7................1. yhteinen
Omelia 31 v...............kp21/29-36.........yk14................
manna8...................kp 30/30-35..........yk13.........eka molemmille

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.......pari vuotta............esikoinen
kanella 38v.............yk1...............esikoinen

Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6
 
Hei

).( aluksi (kiva laittaa tuo merkki nyt, kun paino on pudonnut 5kg- tosin tämä päivä ja viikonloppu on mennyt mässäilyksi ja siitä on morkkis). Ihan kamala migreeni on ollut eilen ja tänään. Paramaxin avulla olen sinnitellyt. Etoo, päätä särkee ja väsyttää ihan kamalasti. Nyt onneksi on jo parempi olo. Koko ajan pelottaa, milloin se alkaa taas. Olen ajatellut lähteä kävelylle Seurasaareen mutta voi olla, etten saa itsestäni irti.

Miehelleni tulee ehkä työmatka ensi kierron ovulaatioajankohtaan. Surku, jos tulee, sitten täytyy odottaa kolmatta inssiä syksyyn asti :( .

Gitte
Kiva, kun pääsette kohta taas yrittämään.

manna
Peukut pystyssä puolestasi :) .

Tresum
Olen pahoillani ettei tällä kertaa tärpännyt :( . Minäkin suosittelisin sinulle tutkimusta yksityisellä, niin ei tarvitse mietiskellä asiaa kesällä.
Loma vauva-asiasta tekee välillä hyvää. Itsekin pysyttelen välillä ihan sen takia pois täältä.. toki käyn usein tsekkaamassa, onko joku saanut plussan. Siitä kun tulee aina niin hyvä mieli.

Merilintu
On tosiaan ihanaa pitää välillä "taukoa" vauvaprojektista. Itse en millään pysty esim. kahteen inssiin perättäisissä kierroissa. On niin rankkaa pettyä hoidon jälkeen.

Lentoemo
Kiva kuulla, että olet nauttinut keväästä :) .

Bansku
Jännitän jo puolestasi..

Miinamaria
Toivottavasti tulet pian kertomaan hyvin menneestä synnytyksestä :) .

Tuizu
Kiitos kertomuksesta, sitä oli ihana lukea!
 
Niin, tuo taukoilu on jännä juttu. Tiedän että se tekee hyvää, onhan minullakin ollut pari pakollista välikuukautta. Kuitenkin minulla on hirmuinen tarve aina uuteen siirtoon. Vähän ristiriitaista!

Kuumetta, Väestöliitolta sanottiin että ovat kiinni heinäkuun.

Siirtoni onnistui ja ensimmäistä kertaa minulla on nyt kaksi kyytiläistä! =) =)

Katsotaan nyt sitten kuinka käy, Toivon päivänä saisi testata!
Bantsku
 
Bantsku, toivottelen sulle parempaa onnea kuin viimeksi! Kyllä se nyt onnistuu - olen varma! Kahdella alkiolla on aina suurempi mahis onnistua kuin yhdellä. Uskon myös, että sun kroppasi on hyvin vastaanottavainen tuon km:n jälkeen. Täällä pidetään peukut pystyssä bd bd bd bd bd bd!
 

Yhteistyössä