3-kymppiset ensikertalaiset vol.11 <3

@atvk87 oliko sulla mikä todettu, kun kirjoitit että luomu raskautuminen on hankalaa? Mitä gonal ja orgalutran tarkoittaa?
Mä ovuloin harvakseltaan ja miehellä on niin vähän siittiöitä, että meille on diagnosoitu lapsettomuus. Aloitetaan nyt keinohedelmöityshoidot ja gonal-f on munasolujen kasvatukseen tarkoitettu pistos ennen niiden keräystä ja orgalutran on jarrupiikki, ettei ne kasvatetut lähe irtoomaan omin luvin. :)
 
Voi harmi, @Abby87 :(! Varmaan joku kiinnittymisyritys tosiaan. Jos luteaalivaihe on lyhyt, niin ehkä progesteronilisästä loppukierrossa voisi olla apua. Gynen sanoin: "ei siitä haittaakaan ole".

Eiköhän me kolme tallettelua saatu tähän kiertoon kun eilen vielä puuhailtiin. Tänä aamuna oli jo lämmöt nousseet, en osaaa ihan sanoa, oliko ovis siis jo edellispäivänä vai vasta eilen, kun mitään selviä oviskipuja ei ollut. Nyt sitten alkoi taas kerran ne kaksi piiiitkää viikkoa... Köhä jatkuu, mulla on vatsalihaksetkin kipeät yskimisestä :rolleyes:.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Siks varmaan suositellaan että testaus vasta kun menkat pari päivää myöhässä, niin ei havaitsis noita hipasuja tai ehtis pettyä. En kyl tiiä minkälaiset piinapäivät tulee tässä kierrossa jos kaikki menee hyvin ja saa lääkärin asentaman alkion suoraan kohtuun. :D
 
@Abby87 olen pahoillani. Kun muutenki on joka kk kuin tulisilla hiilillä ja sitten testi näyttää vielä haamua. Mutta kuten sanoit niin ainakin jotain tapahtui.

@atvk87 kiitos selityksetä. Kuinka kauan olitte yrittäneet ennenkuin menitte tutkimuksiin? Onko teillä eka kerta kun alkion asettamista kokeillaan? Täytyy varmaan googlettaa kun olen ihan käsi näissä asioissa:unsure:

Mulla luultavasti saattaa olla ovis ongelmia. Ainakin tuntuu, että ovis on todella aikaisin. Tammikuussa gynen mukaan kaikki näytti ok:lta paitsi että kohdussa pieni polyyppi jonka ei pitäisi haitata raskautumista. Mulla on jo yksi polyyppi kaavinnalla poistettu ja eivät haluaisi tehdä toista kaavintaa, kun ei ole vielä lapsia. Ovista ei ole vielä tässä kierrossa bongattu, mutta yritys aloitettu kun mies on alkuviikon työmatkalla. Toivottavasti ne siimahännät selviäisivät aikaisesta aloituksesta huolimatta :sneaky:
 
Jee, eka pistos takanapäin ja turhaan jännitin! Se olikin kivutonta, voimakkaan hajuinen lääke vaan. Ohjeet luin varmaan kakskyt kertaa ja en meinannu uskoa ja ymmärtää sitä kohtaa, että sieltä pitää ekalla kerralla painaa nestettä ulos ennen pistoa. Tosiaan nää ekan kuuden päivän lääkkeet maksoi kelakorvauksen jälkeen 436 euroa ja heti ekana joutu ottaa pois sieltä "kynästä" viis tippaa pois, että varmistaa ilmattomuuden, niin vähä kirpas ku sitä meni hukkaan. :ROFLMAO:

@Frangipani82 Mitä tarkotat liian aikasella oviksella? Toivottavasti ei sitä toista polyyppia jouduta kaapimaan. Ovisongelmat on muuten yleisimpiä syitä hankaluuksiin raskautua. Onneks niihin on paljon apuja saatavilla!
Mullakaan ei oo joka kuukausi. Meillä oli sillon vasta neljä kuukautta takana yritystä, kun menin yksityiselle gynelle alavatsakipujen takia tarkastuttaa että onko jotain pelättävää. Lähetti sit julkiselle puolelle spermatestin kautta endoepäilyn kanssa ja sieltä tulikin heti ensiaika lapsettomuuspolille ilman naistentaudeilla käymistä sen matalan siittiötiheyden vuoksi.
Mulle sanottiin suoraan, että mahdollisesti pinnallinen endo, jota ei tutkita tarkemmin eikä oteta huomioon tässä hoidossa, mutta jos toivotaan raskautta, niin parempi mennä mikroneulahedelmöitykseen suoraan. Olihan se sitten uskottava ja lähettävä mukaan hoitoprosessiin näinkin vähillä yrityskierroilla.
Eli siis ihan lyhyesti: mulla kasvatetaan fsh-pistoksilla (follikkelia stimuloiva hormoni) paljon munasoluja (luomukierrossa niitä kypsyy 1, tässä tavote 8-15). Ne kypsyy ja sit irrotetaan solut rakkuloista pistoksella ja kerätään uä-ohjatussa punktiossa alakautta emättimen seinän läpi suoraan munasarjoista pitkällä neulalla imemällä talteen. Sit mies antaa spermanäytteen, josta erotellaan siittiöt ja a)niitä otetaan lasineulaan yks per yks mun munasolu ja mikroskoopilla kattomalla neulassa työnnetään munasoluun (icsi) tai b) asetetaan n. 200 000 siittiötä yhtä munasolua kohden petrimaljalle ja annetaan hedelmöittyä (ivf). Sit jätetään lämpökaappiin hedelmöittymään. 2-5 päivän kuluttua siirretään kehittynyt alkio kohtuun suoraan ja sit parin viikon päästä katotaan miten onnistu. Loput pakastetaan typpeen ja niitä voidaan asentaa sit seuraavissa kierroissa niin monta kertaa, kun niitä on saatu vaan talteen ja onnistumaan.
Toivottavasti tästä sai jotain selvää. :LOL:

Tää on kyllä tosi mielenkiintoinen homma lohduttomuudestaan huolimatta ja paljon tietoa on saatavilla, mut toki toivon, ettei teistä kukaan joudu omakohtaisesti sitä kokemaan.
Jos haluat tutkia asiaa, niin googlaamalla ivf ja icsi, saat lisätietoja! Myös youtubessa on mielenkiintoisia videoita aiheesta. (y)

Itellä oli kyllä inhottavampi olo sillon ku ei tienny miksei onnistu, nyt ku tietää missä vika ja kun suurempi vika on siittiöissä, niin päästiin vielä nopeesti hoitoihin. Että ei voi valittaa ja voi ylistää Suomen julkista terveydenhuoltoa ja tätä mahdollisuutta mikä saadaan. :love:
Mutta ei sekään tie ole mikään yksoikonen ja onnistuminen on epävarmaa, niin ei tässä mitenkään kuivin jaloin vielä olla. Olikohan niin, että onnistumisprosentti per alkionsiirto on jotain 25%. Mut on se isompi toki kuin luomuna onnistua vaikkei oliskaan mitään ongelmia.
Jeps, lopetan nyt tän jorinan. :D Saa tietty kysyä, ei tässä oo paljon muuta ollut viime aikoina mielessä, niin en kyllästy puhumaan tästä.

Nyt alko kyllä pieni päänsärky tunti pistoksen jälkeen... Oli mainittu yleisimpänä sivuvaikutuksena.
 
  • Tykkää
Reactions: Lallastiina
@atvk87 kuulostaapa monimutkaiselta. Hyvä, että teillä kumminkin syy on löytynyt ja saatte asianmukaista hoitoa. käsittääkseni kaikista ruiskuista pitää päästää ensin vähän ulos että on varmaa ettei siellä ole ilmaa.
Aluksi en löytänyt ovista oikein ollenkaan ja nyt ovis tuntuu löytyvän kp10-11. Luulen että pitkällinen stressi esti aluksi oviksen. Olen tosi onnellinen, että nyt ovis näyttää löytyvän mutta epäilyttää sen aikaisuus ja vähä oireisuus, kun ennen ovis oireet oli niin selvät. Yritän ottaa rennosti ja jos mitään ei tapahdu menen muutaman kk:niin kuluttua uudestaan gynelle. Viimeksi hän antoi luontaistuotetta jonka pitäisi tasata kiertoa. Olen vaan niin hätäinen ;)
 
Pahoittelut menkoista @Abby87 ja @-Lillis- .... :unsure:

Mulla on meneillään kp 34. Kun heräsin tänään, mua oksetti ja huimasi. Lähdin jo lipumaan kohti vessaa, mutta pahin olo meni siinä matkalla ohi enkä kuitenkaan oksentanut No, tämä tietenkin muutti ”en todellakaan ole raskaana” -fiilikset vähintäänkin kulmien kohotukseksi. Annoin siis periksi ja hain myöhemmin päivällä testin. Puhtaan valkoinen nega.

Nyt oon tässä sitten spekuloinut, että koska mulla tuli ovisliman oloista vuotoa vasta kp 21, että josko sittenkin tässä voisi olla mahdollisuuksia johonkin? Että jos mulla olikin ovulaatio vaan myöhemmin tässä kierrossa. Seksiä oli kuitenkin muistaakseni vähän ennen tota. Äh.... ärsyttävää, kun luulisi että negatiivinen testi lopettaisi spekulaatiot eikä lisäisi niitä. Jösses. Menkkoja odotellessa siis... silti rehellisyyden nimessä toivoen jotain. Ihmettä?
 
5.3.2018



***Jos haluat lisätä tietosi listaan tai muuttaa niitä, merkkaa tiedot omaan viestiin punaisella, kiitos!***

Nimimerkki.........Ikä.....Kiertopv/pituus......yk.......luomu/lääk.kierto

franny.................35v.......kp 34/29................yk3..........luomu
Minji....................32v.......kp 24/27................yk7..........luomu
Lallastiina...........36v.......kp 18/28............yk2 km jlk......luomu
Frangipani..........35v.......kp 12/??..................yk6..........luomu
Atvk87................30v.......kp 4/26.................yk9...........g, or
Abby87...............30v.......kp 3/26................yk10..........luomu
-Lillis-..................30v.......kp 1/31................yk4.........luomu


c=clomit, a=anazol, f=femar, g=gonal-F, m=metut, pr=pregnyl, o=ovitrelle, pri=primolut, pu=puregon, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget/lutinus, de=depot laastari, s=supercur, lz=letrozol, b=bemfola, or=orgalutran

Taustalla:
Kicumisu, Iitukka81, Pikkumyy0285, janna83, Sonara, Keinuilija, Muruhaave, Shih, Mimm1, Vauvakuume85, Ingaliini, Shuubiduu, _kiki_, Ihanapa, histamiinihepo, Tilliina, kissaliikeri


Plussanneet 2017 ja plussauspäivät:
Sinikukkanen......34v..........yk18..........7.2. 1. PAS
Lallastiina...........35v..........yk17..........7.2. luomu (tm)
Avokado83.........34v.....ya01/16…......19.2. luomu
Taaartsan............35v........yk2..............6.4. luomu
Miinula................32v.........yk13...........10.5. luomu
MamaBlue..........38v.........yk12...........14.5. lz
Maaria1980........37v.........yk3/8.........29.5. luomu
SannuB...............33v.........yk5.............1.6. luomu
IinesAnkka82.....34v..........yk7............20.6 luomu
Risukko..............29v.........yk3............28.6. luomu
Mamushka.........32v..........yk6...........11.7. luomu
Jesy....................34v.........yk2...........18.7. luomu
Sano Pirkka........34v........yk10...........1.8. luomu
Suziella...............35v........yk1.............26.8. luomu
ToukkaHaave87..30v........yk9.............1.9. lz+b+pr+t
Vesinokkaeläin....31v........yk2............10.9. luomu
nenni26...............30v........yk3............5.12. luomu

Plussanneet 2018 ja plussauspäivät:
Lallastiina............36v......yk8 (tm jlk)....9.1. luget (km)
Genmaicha...........................................15.1.
amaia....................................................15.2.

Kun kiertopäiviä yli 60 eikä mitään kuulu, lisätään "Taustalla" -listalle.
 
Mut voi lisätä toistaiseksi taustalle
Parisuhde iski kuoppaan ja nyt mietitään mihin suuntaan lähdetään ja yhdessä vai erikseen. Puskista voi tulla aika moisia ylläreitä, jotka repii sielun ja sydämen aika hajalle :cry:
 
Viimeksi muokattu:
Harmittelut menkoista @Minji! Mites @franny jännäilyt?

Voi rähmä, meidän pitää mennä antamaan kromosomitutkimuksen verinäytteet uudelleen :mad:. Jos oikein ymmärsin niin ei ollut solukasvua eikä analyysia voitu tehdä sen takia tjsp. Piinaviikot meneillään, nyt kai dpo 5 tai 6. Ei erityistä "raportoitavaa".

Kurkkua kutittaa ja köhää edelleen. Muutama vuosi sitten mulle jäi jostain flunssasta moneksi kuukaudeksi semmoinen ärsyttävä kutina kurkkuun että piti koko ajan köhiä. Lopulta menin kurkkulääkärille, se tähysti ja antoi sitten reseptiksi... suolavedellä kurlauksen aamuin illoin :X3:. Pitänee kokeilla taas tuota huipputieteellistä keinoa.
 
Kp1.

Veti mielen hetkeksi matalaksi. Toiveet sitten kuitenkin kohosivat, kun menkat oli myöhässä.... Blaah.

Nyt voinkin sit siirtyä taustalle ainakin kahdeksi kuukaudeksi. Ollaan miehen kanssa eri kaupungeissa käytännössä melkein koko aika toukokuuhun asti. Että ei tässä oikein tsäänssejä mihinkään pääse syntymään... Tupla-blaah.
 
Eikä @Lallastiina! Mitenhän ne oli menny pieleen...
Toivottavasti flunssa väistyy! Toi on hyvä apu kyllä. :D

Pahoittelut @franny uudesta kierrosta.

Mä olin tänään follikkeliseurantaultrassa ja vastetta fsh:lle oli hyvin. Oikea puoli on laiskempi ja oli saanut vain kolme 11 mm rakkulaa aikaiseksi, mutta vasemmalla oli jo kymmenen! Lisäksi paljon pieniä, joiden ehtimiseen lääkäri ei uskonut. Ei ihme että ahdistaa vasemmalta ja turvottaa ja istumaanmeno tekee kipeetä. Tänään alkaa jarru fsh:n rinnalle ja maanantaina uus seuranta. Jännää, mut tänään on ollu niin epämukava olo jo ja se ultrakapulalla tökkiminen vielä pahensi oloa, veikkaan kivuliasta punktiota just vasemmalta.
 

Yhteistyössä