Santtu erittäin hyvin sanottu. Olen täysin samaa mieltä :wave:
Vähään aikaan en ole kirjoitellut, mutta päivittäin käyn lukemassa täällä.
Vaipoista on ainakin ollut puhetta. Meillä on käytössä koko 3 ja 4. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana mikä tahansa vaippa falskasi lähes joka yö, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Käytössä olleet pampers, libero, huggies ja x-tra. Tuo halpa x-tra on pelittänyt meillä ihan yhtä hyvin kuin muutkin merkit.
Päivärytmistä on myös ollut puhetta. Meillä nukutaan yleensä kolmet päiväunet ja yhteensä n. 4 tuntia päivässä, joskus vähemmänkin ja tosi harvoin yli 4 tuntia. Yöllä sitten nukutaan 10-11 tuntia. Vuorokaudessa siis noin 13,5-15 tuntia vetää poika unta.
Kuinka paljon teillä nukutaan yhteensä vuorokaudessa?
Yöllä on ensimmäisen unijakso yleensä 6-8 tuntia, mikä on tosi ihanaa. Uni on tosin kovin levotonta ja useamman kerran saa tuttia antaa. Noin puoli vuotiaana voi kuulemma odottaa, että uni on levollisempaa. Isompien lasten kohdalla en kyllä muista tällaista viuhtomista olleen. Kuitenkin siis on todella ihanaa, että ei tarvitse enää kahden-kolmen tunnin välein pulloa lämmittää. Jännittä miten yöt taas sujuu kun isommilla lapsilla alkaa ensi viikolla koulu. Ehdinkö ajoissa käydä pullon lämmittämässä ennen kuin huuto alkaa. Huoneet on siis ihan vierekkäin ja varsinkin huono uninen esikoinen helposti häiriintyy öisin vauvan huudosta : / Eihän sille minkään voi. Harvoin vauva kuitenkaan ehtii aloittaa täyttä konserttia enää öisin. Joskus on käynyt niin, että luulen vauvan kohta heräävän ja käyn lämmittämässä maidon. Sitten joudunkin käydä uuden satsin hakemassa kun poika nukkuukin vielä yli tunnin. Tuo tunti on minulla rajana, että annan vielä saman maidon.
Viimeisen kahden viikon aikana on ollut iltaisin vähän säätämistä nukkumaan käymisessä. Poika on selvästi väsynyt, mutta taistelee unta vastaan. Olen yrittänyt myös laittaa aikaisemmin nukkumaan, että ei olisi ainakaan liian väsynyt, mutta sama juttu. Kun iltamaito on juotu niin menee 30 min. - 1 tunti kun poika nukahtaa. Onneksi ei ole toista pientä vaatimassa huomiota siinä, huh. Pakko vielä sanoa, että ei ole mitään ihanampaa kuin hymyilevä iloinen vauva aamulla. Itse on ihan väsynyt yö tohinoista ja vauvakin saattaa herätessään vähän itkeä, mutta kun alkaa hänelle puhua ni jopas hymyilee ennen kuin silmänsä avaa =) Siinä sydän ihan sulaa :heart: Sitten jutellaan pitkät tovit ennen kuin äiti jaksaa raahautua vauvan kanssa alakertaan.
Itse kaipaan jo kovasti seuraa päivisin. Olisi kiva käydä vaunulenkeillä tai vaikka kyläillä ja kahvitella muiden äitien kanssa. Ei vaan ole tuttuja jotka elävät tätä elämän vaihetta. Nyt ajattelinkin ilmoittautua joko vauvajumppaan tai vauvamuskariin. Myös monet perhekahvilat käynnistävät toimintansa ensi kuussa. On vaan niin vaikea mennä yksin paikan päälle. Noi muskarit ja jumpat on eri asia, mutta siis noihin perhekerhoihin olen kauhean arka lähtemään. Pitää kai vain rohkaista mielensä ja mennä. Sitä kautta ehkä voisi löytyä uusia tuttavuuksiakin =) Toisaalta kun ei ole vielä oikein rytmiä päiväunissa (poika saattaa nukkua kerrallaan 30 min. tai sitten 2 tuntia) ni vaikea senkin takia yleensä minnekään lähteä. Noi muskarit ja jumpat on aina tiettyyn aikaan ja kovasti yritän nyt miettiä, että ilmoittaudunko ryhmään mikä alkaa jo heti klo 9 jälkeen vai sitten siihen mikä alkaa vasta klo 11
Kiinteitä on nyt maisteltu pari päivää. Ihan tuon runsaan pulauttelun takia aikaistin niiden aloittamista. Aloiteltiin nyt kaupan maissisoseella jota laimennan vielä korvikkeella ja seuraavaksi on vuorossa bataatti. Itse ajattelin ainakin osittain nuo soseet tehdä. Paitsi marja- ja hedelmäsoseet lähinnä kaupan hyllyltä tulee tähän talouteen. Tai jospa sitä innostuisi niitäkin tehtailemaan
Perunalla olen isompien kohdalla soseet aloittanut, mutta eihän sitä niin ole pakko tehdä. Kukin tyylillään. Peruna kyllä tulee listalle, mutta myöhemmin. Vieläkin siitä neuvolassa suureen ääneen puhutaan ensimmäisenä soseena, mutta onhan noita muitakin vaihtoehtoja.
Vellejä ei ehkä aleta antamaan ollenkaa, pitää nyt katsella miten niiden kanssa toimin. Tein kyllä jo viikko sitten vellin ihan itse maissijauhoista. Siinä ohjeessa tehtiin velli veteen ja tuntui jotenkin hölmöltä kun ei siinä ollut yhtään maitoa. Sitten tein paksumpaa velliä veteen ja lisäsin lämmitys vaiheessa vasta maitoa mut kävikin niin, että paksu tavara jäi pullon pohjalle ja osa siitä oli tukkeena pullon suulla. Tällainen kokki siis täällä
Uusin yritys oli laimentaa kaupan maissisosetta korvikkeella ja se toimikin hyvin. Tuli pullosta läpi yms. mutta poika ei siitä tykännyt. Kaupan vellit on tosiaan vaan maustettuja maitoja, mutta täytyy sanoa, että syötin niitä säännöllisesti isommille lapsille ja ehkä tarjoan välillä tällekin vauvalle. Ei niissä mitään pahaa mielestäni ole.
Ostin vaan valmiiksi jo maissi sekä riisijauhoja kotiin ja niissä molemmissa on ohjeessa tosiaan, että veteen tehdään. Korvikettahan ei oikein suositella keitettäväksi joten en nyt tähän hätään keksi miten niistä tekisin korvikkeeseen vellin
Toisaalta miksi ei voisi vesipohjaista velliä antaa vauvalle kun annetaanhan sitä vesipohjaista puuroakin. Tuo vesipohjainen ohut maissivelli muuttui kyllä paksuksi jääkaapissa joten lusikalla sitä vähän pojalle annoin sitten. Tällaisia mietteitä täällä.
Onko kukaan tehnyt vauvalle itse vellejä koskaan?
Nyt kyllä pitää jo mennä nukkumaan. Poika on nukkunut jo yli kaksi tuntia...
Syyslaulu ja Olavi 3,5 kk