Hei, minä tulen mukaan uutena kirjoittajana, jo jonkun aikaa kuitenkin lukeneena. Toivottavasti joukkoon mahtuu mukaan
Meillä on tyttö, syntyi 4.4., kaksi päivää ennen laskettua aikaa. Painoa oli 3375g ja pituutta 51cm. Synnytys alkoi aamulla 8.30 kun heräsin siihen, että lapsivettä oli lorahtanut. Tunti tuosta tuli ensimmäinen supistus, 10.30 oli supistukset jo viiden minuutin välein, siitä laskivat virallisesti synnytyksen käynnistyneen. Lapsi syntyi alakautta puoli yhdeksän aikaan illalla. Istukka ei tullut omineen vaan se poistettiin käsin leikkurissa minun ollessa "humautettuna".
Tyttö on alusta asti ollut varsin tyytyväinen, ei juuri itkeskele. Minulla ei noussut maito heti sairaalassa, mahdollisesti tuon istukan irtoamattomuuden takia. Olin vakaasti päättänyt etukäteen täysimettää puoli vuotta joten maidon puute oli mulle niissä hormonihuuruissa fiasko. Sain ihan mahdottomia itkukohtauksia ja tuntui ihan maailmanlopulta kun ei tullutkaan sitä maitoa. Kuitenkin sitkeä syöttäminen (vaikka mitään ei tullut..), pumppaaminen, rintojen lämpinä pito, juominen ja lopulta kotiinpääsy aikaansaivat sen, että maito nousi. Siitä lähtien olen nyt imettänyt ja pelkällä rintamaidolla ollaan menty.
Ja tosiaan siis on aika helppo lapsi. Seitsemän viikkoisesta lähtien on nukkunut 8 tuntia yössä, nyt kuukauden verran nukkunut 8-10 tuntia. Sitten herää syömään, ja nukkuu vielä kolmisen tuntia. Illalla käy nukkumaan 20.30-21.00 ja aamulla nousee siinä yhdeksän maissa. Päivät menee aikalailla siten, että on hereillä kaksi tuntia, nukkuu tunnin, syö, on hereillä kaksi tuntia, nukkuu tunnin, syö jne.
Itse olen 32 vuotias, mies 30 ja lapsi meille ensimmäinen. Isovanhemmat ja sisarukset mukavasti mukana, nähdään suht usein kaikkien kanssa. Mieheni saisi osallistua enemmän, mutta jotain valitettavaa kai sitä on pakko mullakin olla
Nyt meillä oli tänään erikoinen päivä, tyttö piti seitsemän tunnin syömälakon. Ei vaan suostunut rinnalle. Toissaviikolla teki saman, silloin tunteja syömättä oli kuusi. Näki kuitenkin ihan selvästi, että tytöllä on nälkä, mutta jostain syystä se rinta ei vaan kelvannut. Imetystukilistan nettisivuilla mainittiin, että tämmöinen on kai normaalia, mutta kyllä se tuntui ihan kamalalta. Toinen huutaa nälkää, mutta ei vaan syö. Nyt sitten illalla nukahti 18.30, sitten heräsi 19.30 ja sain vihdoin hänet syömään. Söi, ja jatkoi unia. Sitten yhdeksän aikaan vähän tahallaan herätin hänet vaihtamalla vaipan ja sain taas syömään. Nyt ajattelin vielä ennen omaa nukkumaanmenoa kokeilla josko saisin syömään vielä. Tyttö siis nukkuu edelleen.
Koska tyttö nukkuu tuon ekan pätkän 8-10 tuntia minä pumppaan noin neljä tuntia tytön nukkumaanmenon jälkeen joka ilta/yö. Näin rinnat ei ole niin hiton täynnä kun tyttö herää syömään, ja lisäksi saan maitoa pakkaseen jotta pääsen itse joskus jonnekin. Ja ihan hyvin maitoa onkin nyt pakkasessa kun tosiaan pumppaan joka ikinen päivä.
Tyttö on ollut kahdesti yötä hoidossa. Ekan kerran kymmenenviikkoisena kun oltiin häissä, ei tuntunut hyvältä idealta raahata tyttöä häihin mukaan kun oli järkyttävä helle, ja sitten taas ei myöskään tuntunut viisaalta hakea nukkuvaa tyttöä hoidosta kotiin nukkumaan joten haettiin vasta aamulla. Tyttö oli siis miehen vanhempien luona ja mukana oli maitoa pakkasesta. Kaikki meni onneksi hyvin.
Viime viikonloppuna oltiin sitten miehen kanssa ekaa kertaa yhdessä viihteellä, taaskin häissä. Tyttö oli nytkin miehen vanhemmilla. En tiedä sitten voisiko tuo tämänpäiväinen syömälakko liittyä siihen, että sai siellä hoidossa ollessa pullosta. Ja helpommallahan sen maidon sieltä saa kuin rinnasta. Kuitenkin aion pysyä tässä lujana ja yrittää sitä täysimetystä viimeiseen asti, uskon niin vakaasti sen terveysvaikutuksiin ja onhan se ilmaista. Ja ehkä minäkin tässä joskus pääsen kiloista eroon tuon imetyksen avulla.. Vaikka kehnolta näyttää.
Raskauskiloja tuli 14, jäljellä on noin kolme. Plus minulla oli ennestään ylipainoa. Varsinkin maha on ällöttävän iso ja pelkään koko ajan, että joku tulee kysymään, että vieläkö olet raskaana? Mutta kai tää tästä pikkuhiljaa.
Meillä on ensi viikolla kanssa tuo 4kk neuvola, toivottavasti lapsi on kasvanut. 3 kk neuvolassa painoa 5550g ja pituutta 61cm. Vaatteissa menee 56-62, tyttö on aika hoikka joten siksi nuo pienetkin vaatteet vielä menee. Kääntynyt kokonaan ympäri on kerran, viime viikolla. Yritys loppui sitten siihen. Mahalta kääntyy selälleen kyllä, mutta toista kertaa selältä mahalleen ei ole kääntynyt. On nauranut jo vähän ääneen, se on siistiä!
Hmm, tuli aikamoinen romaani, toivottavasti joku jaksoi lukea