<3 Huhtikuiset 2011 <3

Moikka,
mut voisi lisätä kanssa etusivulle eli tyttö 17.4. 50cm, 3265g rv 40+0 esikoinen

Olipa paljon hyviä vinkkejä/kommentteja tullut
Kestoista: olen itse nyt pari päivää kokeillut aina 1-2 kestistä päivässä. Olen käyttänyt kuorivaippa-sisävaippa yhdistelmää. Vaippa on ollut ihan likomärkä pissasta ja pari kertaa vaatteetkin mennyt vaihtoon. Mut opettelua tää on vielä, mut yritän osakestoilla kotioloissa. Ulkona ja yöllä sitten kertikset. Kohtaa saa vissiin vaihtaa kertikset jo pois vastasyntyneen koosta, kun meinaa reisistä painaa.

Vatsanväänteitä
täällä ollut kanssa. Ollaan nyt viikko käytetty maitohappobakteeri- ja ilmavaiva(cuplaton)tippoja. D-vitamiinit otetaan yhdistettynä Gefilus-maitohappobakteeriin. Itse on myös karsinut leipä- ja maitotuotteet pois ruokavaliostani. Tarvittaessa oon käyttänyt laktoositontamaitoa. Anskuli: mä luulen et maitotuotteiden pois jättäminen on auttanut. Väänteet on kyllä helpottanut, mut on niitä edelleen. Aina syötön jälkeen tyttö vääntelee jonkin aikaa ja unen päästä kiinni saaminen on vaikeaa. Meillä onkin unohdettu kaikki hienot ajatukset nukuttamisesta. Tyttö nukahtaa tissille tai syliin. Miten työ muut nukutatte vauvat? Voiko näin pienet nukahtaa esim. vain laittamalla vauva omaan sänkyyn ja jättää sinne tekemään unta? Vai minkä ikäisenä voi alkaa tekemään noin? Lähinnä aattelen, et sit ku vauva on vanhempi niin helpottais kummasti jos vauvaa ei tarvitsisi aina nukuttaa uneen. Nyt meillä nukuttu 2-4h pätkiä, enimäkseen 2-3h. Valveillaolojaksoa on päivässä pari tunnin mittaista. Tänään aamulla tyttö tosin oli valvella yli 2h. Mut mistään säännöllisestä rytmistä ei voida puhua meillä. Nukkuu ja syö miten sattuu ja imetän aina tytön niin halutessa. Onneksi tyttö ei kovin paljon ime huvikseen vaan lopettaa kyllä ihan suosiolla. Enemmän käyttää äidin tissiä tyynynä=)

Imetys meillä sujuu onneksi hyvin. Välillä tyttö on hätäinen eikä meinaa malttaa ottaa tissiä kunnolla suuhun. Oon tosi yllättänyt et ensisynnyttäjänä mun rinnat on kestänyt tosi hyvin imetystä vaikka tytöllä on ihan napakka ote. Tytölle on tullut ylähuuleen aina välillä rakko kovasta imemisestä. Tuttia meidän tyttö ei ole vielä nähnyt eikä varmaan ihan heti annetakaan.

Valjakka : mulle tehtii kunnon leikkaus imukuppisynnytyksen takia. Haava on parantunut hyvin. Viikon verran käytin kipulääkettä ja vieläkin haava tuntuu, mut ei ole kipeä. Luultavasti tikki pari aukesi, kun istuin aluksi liian pitkään, mut muuten parantunut ok.

Mukavaa äitienpäivää:flower:

Nippiäinen ja tyttö 3vko
 
hitto, kirjotin vaikka mitä ja ne hävis :/

lyhyesti: meilläkin menee korviketta vielä jonkin verran, tänäänkin kun oltiin lähdössä ulos, olin imettänyt, ja hää halus lisää. keskimmäinen odotti jo ulkona ni annoin sit korviketta.

tyttö tykkää kylvyistä ihan mahottomasti, kattelee ja kuuntelee tosi tarkkaavaisesti ympäristöään =)

kakkaamisesta: tytöllä tulee tällä hetkellä kakka kerran päivässä, yleensä illalla. ja sitä tehdään ihan tosissaan. ja kun se tulee, voi sitä autuuden ilmettä :D

syyslaulu toivottavasti saat apua imetysongelmaan =)=)

muoks: (mikä toi lamppu on???) :D
 
Jee palsta on takasi toiminnassa :) Hyvää äitienpäivää meille äiteille :)

Me käytii kävelyllä mettässä hakemassa sinivuokkoja mun äitelle ku se tykkää. Otin tytön manducaan ja se nukku koko reissun ajan.

Eilen oli eka päivä ilman korviketta ollenkaa. Toivottavasti jatkuiski tällee, tänää ei ainakaa vielä oo tarvinu ottaa lisämaitoo :)

Tuttia ei meillä huolita lähes ollenkaa. Kauheen petetty ilme tulee ku tajuaa ettei sieltä tuu maitoo ja sit alkaa naama rutistuun ja huuto kuulumaan!
 
kestovaipoista vielä. Meillä vauva tykkää eniten sisävaippa-villahousu yhdistelmästä ja bumgeniuksen taskuvapoista (yhdenkoon mallina meillä). Kuorivaipoista ei tykkää yhtään. pienimmät vaipat on jo pistetty pois. Mutta pitemmät unet tyttö nukkuu kertiksen kanssa kun ei herää siihen märkään oloon.
nippiäinen meillä vauva nukkuu vielä miten sattuu. nukahtaa tissille tai olkapääle. Ei tätä voi laittaa sänkyyn odottamaan unta. Haluaa olla lähellä. Isommat on oppinut nukahtamaan sänkyyn itsekseen vasta isompina. Esikko oppi väliaikaisesti nukahtaan itsekseen puolivuotiaana mut se muuttui sit jossain vaiheessa taas nukutettavaksi. vanhempien viitseliäisyydestähän se tietty on pitkälti kiinni miten jaksaa vauvaa opettaa nukahtamaan, mulla ei sitä viitseliäisyyttä oo :D Ja mä oon aina ollut niin iltauninen että olen mennyt iltaisin nukkumaan yhtä aikaa lasten kanssa niin se nukuttaminen on jotenkin ollut luontevaa sillä tavalla.
mä en oo maidonkerääjää käyttänyt, vaikka maitoa kyllä hurisee aina siitä toisestakin rinnasta kun imettää. Liivinsuojia saa sitten vaihdella tiuhaan. Edellisinä vauva-aikoina pakastin maitoa, mut ne jäi aina käyttämättä niin en ole nyt laiskuuttani samaan ryhtynyt.

Hyvää äitienpäivän iltaa kaikille :)
 
nippiäinen meillä poika on vasta 13vrk ja jätetään välillä sänkyyn hakemaan unta tosin itse yleensä käydään samaan aikaan sitten nukkumaan ja herran sänky minun sängyn puolen vierellä että kuulee heti jos iskee hätä, mutta sinne se tyytyväisenä jää ja nukahtaa pian :) joku kirjotti aikasemmin että neuvolan tätin mielestä korviketta 40ml on paljon meillä herra syö välillä (yleensä yöllä) 2h tissillä ja sit vielä 60ml pullosta, onko tää jotenkin outoa :D ? mielestäni lapsi saa syödä just niin paljon kun napa vetää, kun ei noin pieni vielä osaa syödä itseään liian täyteen!! pakko on yöllä antaa tota korviketta vaikka omaakin maitoa riittäis mutta tuntuu että herra vaan söis ja söis jos tissillä antaa olla, pakko saada itsekkin nukkua ! Hyvää äitienpäivää kaikille mammoille :)
 
masuilija meille neuvolantäti sanoi nyt torstaina, vaavan ollessa 10 vrk, et 40 ml on viel aika vähän ton kokoselle (3950 g sillon) et jos VAAN sen verran menee lisämaitoa ni on saanut tisseistä hyvin :D mä viime yönä imetin molemmista tisseistä, vajaa tunti siin tais mennä ja vetäs sit viel 60 ml lisää...

et liikaahan nuita ei voi ruokkia, et vetää sen minkä vetää =)
ja tosiaan, on nukuttavakin joskus, ja mulla on noi tissit tosi kipeet vieläkin, kun sit yritin imettää ilman rintakumeja AUTS!! silleen on vaan yöllä helpompi, ainakin makuultaan, mut ei näköjään vaan onnistu ilman, heti kipeytyy :/
 
Viimeksi muokattu:
39 + 5 tytto 27.4 klo 17.52 2650g , 48cm , pipo 33cm :heart:

Viimeinkin sain oman rakkaan puolitoista viikkoa sitten. Kaynnistettiin kun olin sen kaks viikkoa rampannut parin paivan valein. Mutta kuten painosta nakee nii ois voitu kaynnistaa aiemmin.
ke syntyi ja su paastii kotii. Oli pienella sokerit alhaalla. Nyt kaikki ihanasti ja taa vauva-arki on ihanaa. Esikoisella iiiisot mustat sukat, ei siis ollu 4.5 vuotta tarpeeks valia, mut toivon et alkaa helpottaa. Neiti on niin ihana :heart:
Synnytystarinaa myohemmin. Kiitos palstasta uudesta ja tsemppia aideille mussujen kans. Nautitaan pienista!!!

Mamma ja ruttumummo 11vrk

nii joo....IHANAA AITIENPAIVAA :flower:
 
Mun riviin vois lisätä, että tää on toinen

Myöhästynyt äitienpäivätervehdys!

Jihuu, me ollaan saatu päätettyä kummeista - vihdoin ja viimein! Meidän piti alunperin pyytää kaikki kummit miehen kavereista (ollaan jo pyydetty miehen paras kaveri vaimoineen), mutta meidän toisen kummipojan vanhempien valitseminen olisi herättänyt kysymyksiä toisen kummipojan vanhemmissa, varsinkin kun ollaan kummankin pariskunnan kanssa koko ajan tekemisissä. Nyt meille tulee tälle kolme kummia (esikolla neljä), kun pyydetään mun vanha kaveri (joka on sinkku). Pappi ja ristiäisaika me ollaan jo varattu, vaikka ei olla kysytty, että sopiiko kaikille. Ristiäiset on meillä himassa.

Etunimi on ihan hiukka vaiheessa. Mies ja minä tykätään yhdestä nimestä. Lähipiiristä löytyy kuitenkin samanniminen. Esikoinen ei tykkää oikein siitä nimestä. Kyllä mä uskon, että otetaan se nimi kuitenkin.

Täälläkin vatsanpurut jatkuu. Cuplaton on otettu kehiin ja juututtu d-vitskuissa kolmeen tippaan.

Imetyksestä sen verran, että olin jo tossa vähän huolestunut. Toinen tissi tuntu ihan rukkaselta ja pikkuinenkin sai hepuleita sillä ollessaan. Mutta se oli vain yhtenä päivänä. Imetin yhden päivän vähän enemmän siitä tissistä.

Chilipapu ja vaippapaviaani 3 vk 2 pv
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta-päivää! =)

Kiitokset vielä kerran Kotilohikäärme! =)

nippiäinen samoin nukahtaa meidän tytsy sylliin tai tissille. Enpä ole edes yrittänyt häntä itekseen laittaa sänkyyn unta hakemaan. Taitaa olla turhaa..
Viime yönä pidin pikkuista vieressäni pidempiä pätkiä (Kotilohikäärmeen rohkaisusta=)) ja todellakin olin paljon levollisempi, kuin "istumasyöttö-öiden" jälkeen. Pitäisi vaan keksiä joku este sängyn laidalle, kun annan toista rintaa. Vielä toistaiseksi olen joko korottanut tytön tyynyllä tai kääntynyt pää jalkopäähän, että tyttö ei olisi laidan puolella. Miten teillä muilla vieressä nukuttavilla on tämä järjestetty?
Onko muuten muilla ongelmia niska/hartiaseudun kanssa? Mä oon joutunut jo pian viikon syömään 600 mg Buranaa(n.2/pvä), venyttelemään ja kulkemaan huivi&kauratyyny kaulassa. : / Mulla on imetystyyny käytössä ja olen todella panostanut näihin asentoihin, mutta silti tämä kantelu/nostelu rassaa.
Onneksi liina on keksitty. =)
Aha pitää taas aukaista tää tissibaari, ulkoa kuuluu jo ähinää! Heips! :wave:
 
Täälä kans tyttö nukahtaa syliin tai tissille. Melko vähänpä tuo muualla onkaan. Sitterissä välillä, esim syönnin ja tiskin ajan, siinä sit nukkuu.

Meillä on pinnasänky meijän sängyn vieressä, laita pois. Ei kyllä pinniksessä nuku, vaan joko välissä tai sit siinä mun puolella laidalla hieman vinottain. Peittoa sullon hieman sänkyjen väliseen rakoon, vaikka eipä tuo vielä itseään juuri mihinkään hilaa. Mua kohti jos johonki.

Eilen käytiin ekaa kertaa vauvan kans vierailuilla, kummassaki mummolassa. Hienosti meni. Miehen vanhempien luona nukku koko ajan. Mun vanhempien luona sit illalla alko tulla tankkausvaihetta ni kiukkus sit vähän. Onneksi automatkat sujuu hyvin, nukahtaa äkkiä. :)
 
ViivaKiva että jeesas. Meillä on sänkyä tavallaan levennetty. Mutta meillä on tommoen outo koroke huoneen päädyssä, mistä kiivetään partsille. Ja sänky on siinä kiinni. Pikku-ukolla on oma osasto mistä on saumaton mönkimisyhteys mun kylkeeni kiinni. Esikoisen kanssa kun se oppi liikkumaan, mä pistin sängyn toisiin reunoihin vanhan pinnasängyn laidat kiinni, niin että koko perhe nukku häkkisängyssä =)
Niin ja tuo poikanen nukkuu aina samalla puolella mua, ei ikinä mun ja miehen välissä. Mies on kyllä herkkäuninen, mutta joskus juo muutaman bissen. Mä imetän kumminkin molemmista tisseistä ihan yhtä lailla. Se "ylempi" hoituu niin että menee melkeinpä mahalleen. Ehkä mulla vaan on tarpeeks pitkät tissit :D En tiedä onnistuuko esim. A-kupin tankeilla...

Niin ja nostelusta... Ei tää enää tunnu painavan mitään kun on haba kehittynyt tuon esikoisen mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Viiva Meillä tytön ja sängyn laidan välissä on iso jättityyny esteenä. Eli vaihdan aina tyttöä mun toiselta puolelta toiselle. Sitten kun tyttö alkaa enemmän liikkumaan, niin pitää varmaan keksiä turvallisempi ratkaisu. Yksi vaihtoehto on hilata pinnasänky kiinni meidän sänkyyn. Pinniksestä saa laidan pois, niin toimisi "lisäsiipenä".

Nukuttamisesta: tänään tyttö ekaa kertaa nukahti vaunuihin. Kitisi aamulla vatsaansa enkä saanut nukkumaan. Aattelin lähteä kokeileen vaunulenkkiä, niin tyttö simahti samantien kun nostin kantokassiin. No tämä äippä vasta opettelee näitä metodeja ja oppii joka päivä jotain uutta:LOL:
 
Täällä poika oli hereillä 4h, taitaa olla ennätys :) ja ei mitään kitinöitä, tuola se sitterissään katteli ympärilleen :) yritin mennä poitsukkelin kanssa päivälevoille, mutta herra oli toista mieltä :) alkuyöstä heräs tunnin välein mutta sitten antokin nukkua jopa 4h pätkän :) ja aamulla heräättiin lopullisesti vasta 10:00 :D kyllä äiskälle uni maistu. Isi lähti tänään taas töihin, olishan se ollut kiva vielä yhdessä kotosalla olla, mutta pakko kai se jonkun on leipä pöytään tuoda :D
 
Elikkäs se oli mulle kun neuvolantäti oli ihmetellyt korvikkeen määrää (40 ml kerralla), mutta olen täällä itse päätellyt että kyllä vauva kertoo paljonko se haluaa ja siis enemmänkin on meillä välillä mennyt!

Harmittaa kyllä kun tuntuu, että tänäänkin on pikkuinen ottanut vain muutamat hätäiset imut tissillä(tuntuu kuitenkin, että niistä nyt tulisikin jo jotain) ja rupeaa sitten heiluttamaan päätä ja huutamaan raivona kunnes on pakko käydä hakemassa pullo. Meillä on siis tainnut käydä juuri niin että prinsessa on todennut että pullosta saa nopeammin ja kätevämmin evään kuin rinnasta. Tuntuu kuitenkin etten olis voinu mitään tehdä toisin. Aina olen tarjonnut ensin rintaa ja yrittänyt ainä välissä ruokinnat hoitaakin pelkästään rinnalla, mutta sitten kun desibelit nousee kattoon, on vaan pakko käydä hakemassa se pullo. Onko kenelläkään mitään ideoita miten saada vauva tsemppaamaan vähän pidempään rinnalla?

Syyslaulu Babybluesia täälläkin ilmassa, kävinkin jo neuvolassa juttelemassa viime viikolla. Imetysasia harmittaa päällimmäisenä, mutta muutenkin ihme itkuisuutta ihan hölmöistä asioista (kuten esimerkiksi siitä etten enää ole raskaana...) :ashamed:

Meillä nukahdetaan myös syliin (pystyasennossa) tai tissille (väsyneenä rinta sentään kelpaa tyynnyttelyyn). Mulla on jumppapallo telkkarin edessä ja siinä on tosi kätevä pompotella istuen sen päällä vauva uneen. Ei tarvitse jännitää hartioita ja pomputtelluun ei tarvitse käyttää paljoa voimaa, kuten vaikka kävellen hyssytellen. Suosittelen!!! (Sain vinkin muutamalta kaverilta, joilla on myös vauvoja) Meillä nukutaan pisin pätkä yöllä n. 5h, mutta sen jälkeen aamuyöstä 2-3h pätkissä, aamulla jopa ihan tunti kerrallaan, mutta tänäänkin sitkeästi yli kymmeneen! =)

nippiäinen meillä myös nukahdetaan lähes samantien autoistuimeen tai kantokoppaan ja yksi yö kun en 2h hyssyttelyn jälkeen saanut pikkuista nukahtamaan, laitoin hänet kantokoppaan ja sitten vaan kantokoppa kehtoon (nukahti siis taas sinne heti) ;) Varmaankin ihan universaali juttu vauvoilla tuo pieneen heiluvaan tilaan rauhoittuminen...

Tässäpä varmaan kaikki tällä kertaa...

lintunen
 
nippiäinen: meillä poika nukahtaa kanssa tissille, mä laulelen unilauluja, kun tulee selkeempi unirytmi niin alan nukuttaa ilman maitoo, jospa ne laulut sit vähän auttaa =) poju nukahtaa n.23-24 ja herää ehkä 3 kertaa syömään. joskus menee kahdella syötöllä. ylös noustaan 7.30 ku esikoinen herää.

-lintunen-: Auttaisko jos pumpulla heruttelisit ennen syöttöö maidon tulemaan..

Tänään on kyllä ollu tankkaus- ja valvomispäivä. Oisko 3 tuntia nukkunut yhteensä. jospa se tarkottaa sitä että yöllä nukuttaa hyvästi ;). Ja isoveikalla ollu känkkispäivä, selvästi on herralle vauvan myötä noussu uhma..

aniin ja pikkuveli
 
Onko muiden vaavit kovia iltasyöppöjä? Mietin vaan, että onkohan tämä aivan normaalia?! Meidän tytteli söisi kaiket illat, lopettaa ja röyhyn jälkeen taas uppoaisi. Multa tulee runsaasti maitoa, joten siitä tää ei johdu. Välillä tulee sitten ruokailun aikana tavaraa ihan yli vaipan. :O Nukkuu kyllä sitten yö/aamu puolella pidemmät pätkät n.4h. Esikoiseni oli myös kova syömään, mutta siitä on jo niin kauan aikaa, että ei pysty oikein tarkalleen muistamaan.
 
Pitkästä aikaa...

Minut voi myös lisätä listaan. Tosin näyttää siltä, että kovin usein tänne en toistaiseksi ehdi kirjoitella, kun nuo poijjaat on aikas aikaa vieviä. Eli, 11.4., poika, 48 cm, 2670g, rv 38 ja 12.4., poika, 49 cm,2770g, rv 38. Jorvi oli sairaala ja äiti on ehtinyt täyttää 29 v. Ensimmäiset lapset kyseessä.

Vauva-arki alkaa sujua ja jonkinlaista rytmiä päiviin on tullut. Syöntien mukaan mennään ja suurin piirtein 2,5-4 tunnin välein. Meillä pojat nukkuvat omassa, toistaiseksi yhteisessä sängyssä vierekkäin. Välillä nukkuvat meidän vieressä sängyssämme (lähinnä yösyötön jälkeen).

Imetys lähti ihan hyvin käyntiin kolmannella viikolla, mutta nyt ollaan jouduttu antamaan lisämaitoa, kun painoa ei viime viikolla ollut tullut tarpeeksi. Harmittaa, mutta ei voi mitään. Yritän kuitenkin antaa mahdollisimman paljon rintaa ja mieluiten antaisin sitä pelkästään. Onneksi vatsat eivät ole niin kipeät Nanista enää kuin alussa.

Jaahas, ja taas on mentävä... Johan tässä olikin tätä vapaata :)
 
viiva Mulla on kans varsinkin oikean puolen lihakset aivan jumissa kantamisesta. Venytellyt oon ja yrittän muistaa pitää hartiat alhaalla kun syöttää ja kantaa.
Nukkumisjärjestelyistä Meillä on nyt silleen kätevä tilanne, kun mies ei voi nukkua sängyssä (nukkuu sohvalla puoliksi istuallaan kipujensa takia) niin ollaan vallattu se vauvan kanssa. Vauva nukkuu keskellä sänkyä ja minä vaan yöllä vaihdan puolta syöttöjen mukaan. Vauvalla on tyyny selän takana. Mutta nyt neiti on alkanut nukkuessaan pyörimään hirveesti. Kitkuttelee itteensä puolikin metriä liikkeelle. Eli kohta puoliin pitää siirtää sänky seinän viereen niin ei pääse sattumaan vahinkoa. iltasyöpöttelystä Iltaa kohti meidänkin vauva tankkaa.
sydänsydän Varmasti on vuorokausi täynnä tekemistä kahden vauvan kanssa. Voimia :)
tyttösellä oli eilen eka neuvola. Pituutta oli nyt 54,2cm ja painoa 4580g eli hyvin oli tullut. Muutenkin kaikki hyvin.
Meillä on nimijuhlat ensi viikon 21.päivä. Kotosalla pidetään samalla kun juhlitaan eskarin synttäreitä. Ei jakseta tällä kertaa pitää erillistä juhlaa vauvalle. Samat ihmiset kun kuitenkin paikalle kutsuttaisiin. Kummit on päätetty mutta ei vielä pyydetty. On ihan varmaa että suostuvat :) Nimipaperit vein just eilen maistraattiin joten sitä ei enää voi perua :D Nimen päättäminen oli sitten kuitenkin helppo juttu, vaikka etukäteen mietityt nimet ei vauvan olemukseen sopineetkaan. Nyt pitäis alkaa miettimään juhlien tarjoiluja.
 
Nyt pääsen minäkin vihoin tänne joukkoon kunnolla! :D Pirpana on syntynyt!

Tyttö, 4.5.2011 klo 23.13, 3690g, 52,5cm, pipo 36cm, KYS, rv 40+5, ensimmäinen ja äiti 21

Sitten synnytyskertomusta;

Eli keskiviikon vastaisena yönä lähti menemään vedet klo 2.20, ensin tuli pari pienempää lorausta ja just kun olin saanut soitettua synnärille ja vatteet päälle lorahti isosti.. Ei muuta kun vaatteiden vaihtoon! Miehellä oli kauhea hätä ja kiire lähteä sairaalaan, huokaili tuskaisena kun minä kampasin rauhassa hiuksia.. :D Sairaalassa oltiin vähän kolmen jälkeen ja heti otettiin käyrälle, tunti käyrää ja sisätutkimus, olin tiukasti sormelle auki ja kanavaa 1,5 cm jäljellä.. Siitä päästiin sitten lepohuoneeseen ja sain särkylääkettä ja nukahtamislääkkeen.

Viiden jälkeen alkoivat säännölliset supistukset aika tarkasti 6 minuutin välein ja olivat kipeitä. Puoli 7 pääsin ammeeseen, ja se lievitti kipua parin ensimmäisen supistuksen ajan.. Vedessä supistukset tihenivät ja tulivat parhaillaan 2 min välein. Tunnin istuin ammeessa ja sitten oli pakko saada jotain vahvempaa kipuihin! Pääsin saliin puoli 8 jälkeen ja aloitettiin ilokaasu, ah miten ihanaa se oli! :D Muutaman tunnin hengittelin ilokaasua ja yhdeksän jälkeen tilattiin anestesialääkäri. Vasta puoli 12 sain sen epiduraalin, siinä vaiheessa sattui jo ihan tosissaan! Epin laitto oli kyllä hassu kokemus, lääkäri osui johonkin hermoon ja oikea jalka sätki! :D Epi auttoi kipuihin, mutta lopetti myös supistukset vähän ajan päästä.. Vähän ennen kolmea laitettiin oksitosiini tippumaan, jotta saadaan synnytys taas etenemään, tässä vaiheessa olin vasta 3,5 cm auki ja reunaa vähän jäljellä.

Kahdeksan aikaan 5 cm auki ja ultrattiin tarjontaa sillä sisätutkimuksessa huomattiin jotain poikkeavaa, vauva oli avotarjonnassa.. Samalla laitettiin vauvalle pinni päähän ja kohdunsisälle supistusmittari. Klo 21.55 on kirjattu, että kohdunsuu täysin auki ja saa alkaa ponnistamaan, ja minähän tein työtä käskettyä! Klo 22.50 päästään aloittamaan aktiivinen ponnistus ja klo 23.13 syntyy 9 pisteen tyttövauva. Isillä ja äidillä pääsi itku kun vauva annettiin syliin.

Vauva tuli lopulta oikeassa tarjonnassa, eli oli kääntynyt itsekseen, napanuora oli lyhyehkö, 50cm.. Jälkeiset syntyi 10 min päästä ja verenhukka oli 400 ml. Sain 3-5 tikkiä pieniin repeämiin emättimessä ja häpyhuulissa.Synnytyksen jälkeen kävin omin jaloin suihkussa, vaikka oikea jalka oli epin takia aiemmin lähes tunnoton! Istumaan pystyin heti ja omin jaloin menin osastolle.. :) Synnytyksen kestoksi on kirjattu 18h ja 8min!

-Minki ja Martta 6 vrk-
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Minki tytöstä:flower:

Oli puhetta itsekseen sänkyyn nukahtamisesta. Täällä ei ainakaan tule mitään. Pojalla alkoi pari päivää sitten kovat vatsan pulputukset ja muutenkin on hyvin kärsimätön herra. Harvoin on hereillä ollessaan ns. tyytyväinen vauva vaan pitäisi olla vaan sylissä ja liikkeessä tai koko ajan syömässä. Syöminen vaan kestää ja kestää. Reilusti yli puoli tuntia menee kun 90 ml pullosta syöttää. Saattaa juoda tuossa ajassa vain puoletkin ja sitten parin minuutin-15 minuutin kuluttua vaatii lisää. On jouduttu jo valitettavasti ottaa kaiken maailman keinutukset ja tutit mukaan kuvioon. Tosin mahavaivoille ei voi minkään ja varmasti ketuttaa jos yksin jätetään sänkyyn niitä potemaan. Nyt on eilen ja tänään kokeiltu disflatyl tippoja mutta vielä en osaa sanoa onko ollut apua.

Tissiä tarjoan edelleen päivittäin, mutta yleensä huonolla menestyksellä. Poika suuttuu kun maitoa ei heru tarpeeksi ja kumit lentelee minne sattuu. Otekaan ei ole oikea edelleen. Huomenna on vihdoin se imetyspoliklinikka. Jos sieltä vielä vinkkiä saisi. Kurjaa kun ei onnistu imetys vaikka maitoa tulee runsaasti. Kuitenkin olen niin väsynyt tähän imetyksen yrittämiseen ja pumppaamiseen ja sitten kuitenkin aina joutuu pullosta antamaan. Viime yönä yksi syöttö (siis pullosta) ja pumppaus vei kaksi tuntia ja yleensäkin ne vie vähintään 1,5 tuntia kerta. Poika ei välttämättä edes nukahda syötön jälkeen ja sitten valvotaan. Viime yönä nukkui klo 21-06 välisenä aikana 4,5 tuntia yhteensä. Varmasti unet käyvät jossakin vaiheessa hänelle taas paremmin maistumaan, sen tiedän onneksi.

Miten paljon teillä muilla vauvat valvoo? Meillä valvotaan päivisin välillä 2-3 tuntia niin, että torkahtelee kyllä syödessä mutta herää omassa sängyssä nopeasti. Päiväsaikaan osuu onneksi yhdet pitkät n. 3 tunnin unet, muuten 1-2 tuntia. Iltayöstä valvoo myös välillä torkahdellen 3-4 tuntia ja tankkaa paljon. Masuvaivojen takia varmasti osittain. Onneksi on isukki ollut kantoapuna iltaisin. Yöunille käydään yleensä yhden maissa yöllä. Sitten kun nukahtaa ni nukkuu yleensä 1-3 tuntia. Valvoo noin tunnin syötön ajan (tai torkkuu) ja nukkuu taas saman pätkän. Esikoinen oli myös vähäuninen poika, mutta hän säästyi enimmiltä vatsan väänteiltä sentään. Tuntuu niin kurjalta pienen puolesta kun saattaa yhdessä hetkessä tyytyväisenä tuttia syödä ja sitten naama vääntyy kivusta ja vatsa pulputtaa. Ei siinä voi paljoa tehdä kuin syliä, silitystä ja kanniskelua tarjota. Itse nukun öisin n. 3 tuntia ja senkin pätkissä. Tiesin kyllä etukäteen, että univelkaa varmasti kertyy, mutta ei sitä vaan tajunnut miten kovaa tämä väsymys voi olla. Enkä todella odottanut (toivoin kyllä) helppoa vauvaakaan. Toisaalta paras on näin, että tämä kolmas on se haastavin tapaus ainakin näin alussa kun esikoisen kanssa olisi ollut ihan paniikissa ja kakkosen kanssa oli sitten se alle 2-vuotias ylivilkas isoveli jonka perässä täytyi jaksaa myös pysyä.

Aika haastava tapaus tämä meidän ukkeli siis on, mutta niin rakas kuitenkin :heart: Hänellä on vaan ihan pönttö äiti joka itkeskelee vähän väliä kun pienetkin ongelmat tuntuvat suurilta vuorilta. Isä on siis onneksi apuna paljon. Yhteen otamme kyllä paljon niin kuin saattoi olettaakin sekä hänen ja minun vanhemman poikani välit eivät ole kyllä yhtään parantuneet. Kuitenkaan en tohdi tuota isukkia oman pienen poikansa luota pois ajaa. On vähän ristiriitainen tilanne tämä. Pitää tilata aika lastenvalvojalle jotta päästään sopimaan näistä käytännön asioista tarkemmin. Isä on kyllä sitä mieltä, että hänestä ei viikonloppuisää tule vaan aikoo olla poikansa elämässä niin paljon kuin mahdollista. Ihanaa kun niin ajattelee, mutta tämä kaikkien yhteiselo ei vaan niin luista.

Tänään poika muuten valvoi yli puoli tuntia hyvän tuulisena =) Oli aivan ihanaa kun toisella oli selvästi hyvä olla ja isommat lapsetkin ihan innoissaan pitivät sylissä ja juttelivat. Yleensä kun itkee paljon ni pyytävät tuttia antamaan tai jotain tekemään. Olenkin siirtynyt pojan kanssa alakertaan olohuoneeseen nukkumaan jotta ei huuda yläkerrassa isompien huoneen vieressä. Muutamana iltana meinaan isoveli tuli epätoivoisena klo 22 jälkeen pyytämään että saisi nukkua kun pitää mennä klo 8 kouluun. Alhaalta itku ei kuulu niin selvästi yläkertaan. Eikä poika siis koko ajan iltaisin huuda, mutta on vaikea hänen rauhoittua jos itku alkaa.

Tänään laitoin pojan ensimmäistä kertaa pihalle vaunuissa päiväunille kera itkuhälyttimen. Hyvin tuntuu uni maistuvan, on nyt nukkunut reilu 2 tuntia. Vaikea miettiä mitä tuonne ulos hänelle päälle pukee kun varjossa on kuitenkin viileä, mutta auringossa ihan kesäinen ilma. Nyt on body + puolipotkarit, ohut kypärämyssy, tumput + fleecepuku kun varjossa vaunut ja kantokopan paksuhko suoja kevyesti siinä päällä. Ei kyllä hikiseltä tunnu ainakaan.

Huomenna on myös ensimmäinen neuvola herralla. Luulen, että syntymäpaino on nyt jo saavutettu niin kuin pitääkin. 9 päivän ikäisenä painoi vain 4050 g eli 160 g vähemmän kuin syntyessä vaikka ihan reilusti minun mielestäni söi jo tuolloinkin. Terkkari ei ollut huolissaan, mutta neuvoi tosiaankin pullosta antamaan kun painoa vähänlaisesti. Tosin pullolla jo pääsääntöisesti mentiinkin. Korviketta on saanut vain muutaman kerran kun maitoa on pumpaamalla tullut ihan reilusti. Ehkä minulla on laihaa maitoa sitten, tiedä tuota.

Nyt tuo tyttö jo pyytää päästä koneelle tekemään omia juttujaan. Palaillaan taas linjoille ja ihanan aurinkoista loppupäivää kaikille :cool:

syyslaulu ja ukkeli tasan 2 viikkoa
 
Tänään olisi herran kuulonmittaus kun ei sitä sillon sairaalassa saatu otettua, vähän kyllä jänskättää :D Ihmettelen mistä tuota maitoa oikeen riittää, ajattelin pumpata vähän pulloon valmiiks ettei tule sitten kiire lähdön aikaan kun herra vielä vetelee sikeitä, niin ihan vaan sillä että hieman painoin tosta rinnasta missä sitä maitoa tuntui olevan tuli 40ml eli ei siis tarvinnut pumpata tohon 40ml ollenkaan :O Tissit tuntuu räjähtävän :( Nöppönen on nytten päättänyt että äitin vieressä on paras paikka, haluaa nukkua vieressä koko aika mutta sitten kun ottaa syliin niin suuttuu vain aivan iholla kiinni vieressä kelpaa :D Kai se olis valmistauduttava sinne kuulonmittaukseen.
 
Syyslaulu Täälläkin neiti tuntuu olevan melko vaativaa sorttia ja siis meilläkään ei tyytyväistä ihmetteleyä päivään paljoakaan mahdu. Meillä myös kannellaan, pompotellaan jumppapallon päällä ja syötetään vuoron perään. Sitten on rauhallista kun tyttö nukkuu. Rintaa ei huolita meillä muutamaa hätästä imua pidempään, joten aika rikki on tämäkin äiti vähän väliä. Tsemppiä sulle, tiedän että sitä tarvitaan. :hug: Meillä myös isä onneksi auttaa paljon ja koittaa tukea parhaansa mukaan. Tyttö on kyllä tietysti aivan ihana, mutta raskastahan tämä välillä on. Etenkin kun haluaisi pystyä rauhoittaaan raivottaren rinnalla, mutta siinä vaiheessa kun typy huutaa kita ammollaa pitäisi lähteä pulloa kaatamaan ja lämmittämään, meinaa aina oma verenpaine kohota pykälän pari. :ashamed:

Viime yö meni onneksi melko mukavasti, tyttö nukahti lopullisesti vasta puoliltaöin ja ensimmäinen herätys oli puoli viiden aikaan. Aika tasan se ensimmäinen pätkä on nyt ollut sen viitisen tuntia, mutta tyttö on aikaisempina iltoina nukahtanut jo yhdeksän aikoihin ja kun eihän sitä itse osaa ihan vielä silloin mennä nukkumaan, niin oma pisin pätkä on jäänyt vähän lyhyeksi. Sitten tänään nukuttiin puoli kuuteen ja torkuttiin vielä aamupäivällä muutamia pätkiä.

Meillä neuvolatädin kotikäynti huomenna, kiva nähdä mitä typysen painolle on tapahtunut ja tuntuu että ihan hyvä taas päästä puhumaan näistä imetysjutuista. Tulipas vähän alakuloinen viesti, mutta onhan tässä onnen aihettakin. Aurinko paistaa ja terve, tyytyväinen tyttö tuhisee unisena tuossa vieressä. Täytyypä kohtapuolin lähteä lykkimään vaunuja tuonne ihanaan auringonpaisteeseen!
 
Aurinkoista päivää kaikille!

Meillä on noita vatsanväänteitä ollut hieman jo ennen D-vitskuja. Pullosta neitonen on saanut rintamaitoa jokusen kerran ja siitä vasta ilmaa nieleekin. Aina pullottelun jälkeen onkin sitten pulauteltu ja vääntelehditty vatsakipuja. Ihmettelen tätä, koska meillä on näitä Ainun tuttipulloja, joista EI pitäisi tulla ilmaa. Korviketta ei olla vielä ainakaan tarvittu, mutta kyllä saan istua varsinkin illat läpeensä syöttämässä. : /
Painoa tytsylle on tullut hurjasti, jonka olen vaippojen sisällöistäkin jo aavistellut. Onneksi siis saa tarpeeksi kuitenkin.
-lintunen- samoin nukahtaa meidän vaaveli tuossa puolilta öin ja nukkuu sen 4-5 tuntia ennen seuraavaa syöpöttelyä. =) Samoin nukkuu päivisin vaunuissa 4-5h päikkäreitä! Täällä on äippä kerinnyt hyvin nauttia auringonotosta. :cool:
Meillä myös otettu tuo "jumppapallovinkki" käyttöön ja sehän on aivan loistava! Kiitos siis siitä!
 
Hei vaan mammat! Täällä huutelee yksi kohtalotoveri =)

Rakas tyttömme syntyi Äitienpäivinä 8.5.2011 klo 6.08 ja painoi tullessaan 3820g ja oli 51,5cm pitkä.
Mentiin siis perjantaina yliaikaiskontrolliin eikä odotettu että jäädään sisään mutta kuinkas sitten kävikään...
Synnytys käynnistettiin perjantaina 6.5 klo 11 Oksitosiinitipalla. Sain yön levätä kun tippa ei aiheuttanut kun pientä supistelua 4 min välein tosin useamman tunnin ajan. Lauantai aamupäivällä sain murun Cytoteciä emättimeen ja parin tunnin päästä vielä toisen samanlaisen. Koko lauantai supisteli kovasti ja käyrällä makaaminen oli ihan tuskaa. Päästiin synnytyssaliin ilokaasulle sitten sunnuntain puolella 00.20 ja hetken sain levättyä. Ilokaasu nostettiin maksimiteholle parissa tunnissa ja sitten olikin jo saatava epiduraali. Vedet meni jossain vaiheessa ja sitä olo tosi niukasti.
Oksensin ilokaasusta ja sen käyttöä suositeltiin lopetettavaksi siitä se alamäki sitten alkoi. Multa loppu voimat ihan totaalisesti ja lapsenkin syke tippui välillä alle 80. 5.36 kätilö soitti lääkärin tarkistamaan tilanteen ja 5.50 oltiin jo leikkurissa.
Koko urakan aikana kohdunsuu oli auennut vain 5 cm asti ja reunaa oli edelleen jäljellä.
Vauva joutui lämmityskaappiin ja lisähapelle pariksi tunniksi ja välillä itkiessä hapet tippui ja ei kun uudelleen lisähapelle. Tästä pisteet 4/8.
Sunnustai päivä meni koko perheellä vähän ohi kun oltiin niin poikki. Isi lähti vasta illalla kotiin kun saatiin tieto että vauva nukkuu ekan yön kätilöiden hoivissa ja äitikin saa nukuttua.
Maanatai aamusta lähtien vauva olikin sitten koko ajan vierellä koska pääsin itse ylös sängystä ja olin muutenkin niin hyvä vointinen. Tänään kotiuduttiin, ennätys vauhtia kuulemma =)

Terveisiä Onnen huipulta!

Netsuli ja Nappula :heart:
 

Yhteistyössä