3 henkisen perheen ruokakustannukset kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tuula"

Vieras
meillä on käytössä 300 euroa ruoka-rahaa ja tuo on miehen mielestä sopiva kuuta kohti.Joka kuukausi saa kittuuttaa ja jossain vaiheessa tuo raha loppuu.Olen sitä mieltä että tuo ei riitä monipuolisen ruokavalion ylläpitoon 3 henkiselle perheelle,olenko oikeassa vai väärässä?

Meillä meni 350€ 4 henkisen perheen ruokiin kuussa (siis vain ruokiin, ei taloustavaroihin) joten 300€ riittänee 3-henkiselle perheelle.

Ja kun katsoi mitä osti, niin sai kyllä ERITTÄIN ravitsevaa ruokaa tehty. Itseasiassa kun tein sellaisen testin että olin tarkka mitä ostin ja koitin pärjätä mahd. pienellä rahalla, niin söimme paremmin kuin milloinkaan muulloin :)

Aika niukkaa tosiaan on. Syödäänkö teillä eineksiä? Vai teetkö kaiken ruuan itse? Jos teet, ja silti on tiukkaa, niin eihän se riitä. Mutta lapsen ruokailusta en tinkisi, eli jos rahat ovat miehen takana, säästä miehen ruuassa, ja itsellesi ja lapselle tee monipuolista ja hyvää ruokaa. Mies eläköön vaikka perunalla ja silakalla kuukauden, ei aikuinen mies montaa sorttia ruokaa tarvi.

Mä just katsoin et meillä oli viime kuussa mennyt Citariin kaikkinensa 417€, mukana pesuaineet sun muut ja vielä tytölle kengät ja synttärilahja. Yhtään ei olla kituutettu ja meitä on 4, eli luulis, että kolmelle riittäisi ruokaan hyvinkin 300€, jos vain osaa hyödyntää tarjouksia ja pakastinta :)

No meille toi 300 euroa riitää ihan hyvin. Tai itse asiassa 200 euroakin, mutta meitä on 1 aikuinen ja 2 lasta... Tosin molemmat lapset on poikia ja syö kyllä saman verran kuin minä.

lisäisin siis että tuosta ostetaan polttoaine minun autoon ja hygieeniä tuotteet,siis kaikki mitä 3 henkinen perhe tarvitsee, paitsi vaatteet.Siis tilanne nyt on ennen perjantaita on se että rahat on loppu.Hoidan kotona lasta ja mies antaa tuon 300 rahaa kk ruokaan,minulle jää lapsilisä.En saa työttömyyskorvausta,siihen vaikuttaa miehen tulot.
Olen hakenut töitä ja sitä odotellessa mennään näin,miehen mielestä tuo 300 on riittävä.Hänellä on rahaa mutta hän ei nosta perheenhoitotilin määrää kuukautta kohden.

Olin viimisillä rahoilla ostanut maidon että poika saa aamulla maitoa ja et on maitoa kahviin.Mies oli ennen töihin lähtöä juonut maidon lähes kokonaan.Tämä kyllä suivaannutti minut kun tiesi hän ettei ole rahaa ja että poika tarviaa sen maidon....

riittää ja varsinkin jos pääsee isompaan markettiin asioimaan.itse ostin juuri reiluksi 2 viikoksi lihaa tai siihen verrattavia tuotteita , puuroa , pakaste kasviksia jjne..toppahousut ja kajalin vielä normikauppaostosten päälle ja 100 e. meni ja suur marketti kyseessä. ja perheessä työtön äiti j a ja lapset 10 ja 5 v...seuraavat pariviikkoa ostan maitoa , jogurttia ja hedelmiä sekä tuorekasviksia ..ja nekin valitsen aina hinnan mukaan.koko perhe hyvin ravittu ja kuten aikasemopikin kirjoittaja totesi niin meilläkin syödään nyt paremmin kuin silloin kun ei joutunut laskemaan rahoja.

Meillä on neljältä hengeltä mennyt viimeisen kuukauden aikana 455 euroa ruokaostoksiin, siinä on kahdelle lapselle vaippoja mutta ei mitään muuta sen lisäksi kuin ruokaa.

300 euroa kuukauden ruokiin on aika vähän, mutta jos teet paljon itse etkä osta valmista niin saatat tuohon summaan päästä. Riippuu siitäkin mitä perhe syö. Esim. meillä mies on vähähiilarisella ruokavaliolla ja käy kotona päivällä syömässä. Kanapaketti, mistä aikaisemmin saattoi tehdä koko perheelle ruoan (=kastike + riisi) menee nyt melkein miehen lounasruokailuun.

Eiköhän sitä saa aina menemään tulojen mukaan rahaa. Ei 300€ paljon ole verrattuna tuhlareihin, mutta tulee sillä toimeen oikein hyvin. Suunnittele vähän etukäteen, osta tarjouksesta ja suosi kauppojen omia tuotteita, rainbowta ja pirkkaa. Meillä käytetään paljon broileria, naudan jauhelihaa ja suikalepaistia. Kallista lihaa ostetaan harvoin ja yksittäinen tuote ei maksa yli 10 euroa. Harvoin edes yli 5€. Joskus sillä saa pienen uunipaistin, joskus vain pari pihviä tai sit ollaan ilman.

[QUOTE="minä";22227523]Meillä menee 250 kuussa ruoka ja hygieniatarvikkeisiin. 10kk+minä+mies. Ja monipuolisesti syödään.[/QUOTE]

Voitko kertoa mitä syötte ja 1 vai 2 lämmintä ateriaa päivässä?
Kiitos!

Meillä menee 500e/kk, ruoka ja pesuaineet. Pienellä paikkakunnalla asutaan ja ruokakauppoja yksi, sinne meillä s-kortti ja saadaan vielä henkilökunta-alennus. silti menee noin paljon. n.50e saatais tosin vähennettyä jos mies ei ostais olutta ja karkkia.

[QUOTE="vieras";22227640]Esim. meillä mies on vähähiilarisella ruokavaliolla ja käy kotona päivällä syömässä. Kanapaketti, mistä aikaisemmin saattoi tehdä koko perheelle ruoan (=kastike + riisi) menee nyt melkein miehen lounasruokailuun.[/QUOTE]

Apua (?). Ei sentään tarvitse koko eläinkuntaa syödä, vaikka hiilareita vähentäisikin :D

[QUOTE="tuula";22227596]lisäisin siis että tuosta ostetaan polttoaine minun autoon ja hygieeniä tuotteet,siis kaikki mitä 3 henkinen perhe tarvitsee, paitsi vaatteet.Siis tilanne nyt on ennen perjantaita on se että rahat on loppu.Hoidan kotona lasta ja mies antaa tuon 300 rahaa kk ruokaan,minulle jää lapsilisä.En saa työttömyyskorvausta,siihen vaikuttaa miehen tulot.
Olen hakenut töitä ja sitä odotellessa mennään näin,miehen mielestä tuo 300 on riittävä.Hänellä on rahaa mutta hän ei nosta perheenhoitotilin määrää kuukautta kohden.

Olin viimisillä rahoilla ostanut maidon että poika saa aamulla maitoa ja et on maitoa kahviin.Mies oli ennen töihin lähtöä juonut maidon lähes kokonaan.Tämä kyllä suivaannutti minut kun tiesi hän ettei ole rahaa ja että poika tarviaa sen maidon....[/QUOTE]

Voi hyvänen aika sentään! Vielä on näitä naisia jotka syö pelkkää kaurapuuroa kun mies syö mitä vain ikinä haluaa. Minä en ikinä suostuisi siihen että joutuisin näkemään nälkää siksi ettei mies jolla on rahaa anna ruokaan rahaa. Eikö se nyt kerro sulle että tuossa suhteessa ei juuri ole rakkautta?

Ottaisin tavarani ja muuttaisin muualle, vaikka sitten sosiaalitoimen tai ystävien avustuksella. Jos asuisit lapsen kanssa yksin, pärjäisitten hienosti toimeentulotuella tai saisit sitten sitä työttömyyspäivärahaa. Sulla olisi mahdollisuus muuttaa tilannetta!

Miksi naiset ei opi pitämään puoliaan? Miksi naiset ei hanki itselleen ammattia/jonkinlaista hätärahastoa ennekuin hankitaan lapsia? Miksi vieläkin naiset maksaa ruoat/lastenvaatteet/ perheen yhteiset menot? Tästä syntyy köyhyyden kierre jota on vaikea katkaista.

[QUOTE="vieras";22227710]Meillä menee 500e/kk, ruoka ja pesuaineet. Pienellä paikkakunnalla asutaan ja ruokakauppoja yksi, sinne meillä s-kortti ja saadaan vielä henkilökunta-alennus. silti menee noin paljon. n.50e saatais tosin vähennettyä jos mies ei ostais olutta ja karkkia.[/QUOTE]

lisään vielä että usein ostetaan jugurtit ja lihat puoleenhintaan.

[QUOTE="vieras";22227677]Eiköhän sitä saa aina menemään tulojen mukaan rahaa. Ei 300€ paljon ole verrattuna tuhlareihin, mutta tulee sillä toimeen oikein hyvin. Suunnittele vähän etukäteen, osta tarjouksesta ja suosi kauppojen omia tuotteita, rainbowta ja pirkkaa. Meillä käytetään paljon broileria, naudan jauhelihaa ja suikalepaistia. Kallista lihaa ostetaan harvoin ja yksittäinen tuote ei maksa yli 10 euroa. Harvoin edes yli 5€. Joskus sillä saa pienen uunipaistin, joskus vain pari pihviä tai sit ollaan ilman.[/QUOTE]

juu,kyllä tässä kekseliäisyyttä tarvitaan....jotenkin vaan masentaa että en saa sitä riittämään.Voisin kulkea autolla vähemmän,mennä rattailla lähikauppaan,mut siellä on taas suhteessa markettiin kallista.Olen vaan aika loppu tähän tilanteeseen ja kun kyse ei ole siitä ettei miehellä olisi rahaa,hänellä menee omiin ostoksiinsa päivässä,tupakat,karkit,lehdet,rahapelit,joskus kaljat,huomattavasti enemmän kuin päivän ruokaraha on.Hän itse vielä toivoo että olen lapsen kanssa kotona,hänen mielestä minun ei tarvitsisi edes hakea töitä,mutta silti on itse joustamaton...

Apua (?). Ei sentään tarvitse koko eläinkuntaa syödä, vaikka hiilareita vähentäisikin :D

Joo mä olen samaa mieltä mutta kerro se tolle miehelleni :)

Onneksi tällä hetkellä ei ole rahasta tiukkaa eli voin ihan hyvin ostaa paketin paistisuikaleita toisen lounasruokailua varten, on se kuitenkin terveellisempi ateria höyrytettyjen vihannesten kanssa kuin se että mies kävisi vetämässä jotain mäkkärisapuskaa samalla rahalla.

[QUOTE="pöö";22227691]Voitko kertoa mitä syötte ja 1 vai 2 lämmintä ateriaa päivässä?
Kiitos![/QUOTE]

Aamupala: Aina puuroa. Vaihdellen: manna,kaura,riisi,ruis,ohra.
Lounas: Nakkikeittoa, Sosekeittoa, Vihanneskeittoa, Lihakeittoa, Linssikeittoa, Hernekeittoa jne.
Välipala: Kiisseliä. Esimerkiksi appelsiinikiisseli ei tule kalliiksi.
Päivällinen: Perunaa/riisiä/pastaa ja kanaa/pakastekalaa/lihaa
Iltapala: Yleensä myös puuroa, joskus taas välipalalta jäänyttä kiisseliä tms.

Leivät ja leivonnaiset aina tehdään itse. Muutenkin kaikki mitä voidaan, tehdään itse alusta loppuun.

Suositaan halpamerkkejä: Pirkka, Eldorado, Raindow, First Price jne. Seurataan tarjouksia. Hyödynnetään pakastin.

[QUOTE="minä";22227784]Aamupala: Aina puuroa. Vaihdellen: manna,kaura,riisi,ruis,ohra.
Lounas: Nakkikeittoa, Sosekeittoa, Vihanneskeittoa, Lihakeittoa, Linssikeittoa, Hernekeittoa jne.

Leivät ja leivonnaiset aina tehdään itse. Muutenkin kaikki mitä voidaan, tehdään itse alusta loppuun.

Suositaan halpamerkkejä: Pirkka, Eldorado, Raindow, First Price jne. Seurataan tarjouksia. Hyödynnetään pakastin.[/QUOTE]

Niin ja se piti vielä sanoa, että tarkan ostoslistan kanssa kerran viikossa kun käy kaupassa, säästyy rahaa aivan tajuttomasti.

[QUOTE="minä";22227784]Aamupala: Aina puuroa. Vaihdellen: manna,kaura,riisi,ruis,ohra.

Suositaan halpamerkkejä: Pirkka, Eldorado, Raindow, First Price jne. Seurataan tarjouksia. Hyödynnetään pakastin.[/QUOTE]

Kiitos!
Meillä 2 aikuista ja kolme lasta ja tuntuu et kauppaan uppoo tuhottomasti rahaa.

Karppimiehelle enemmän kasviksia ja vähemmän pelkkää lihaa ;)

Ja alkuperäisen ongelma ei taida olla rahanpuute vaan pöyristyttävän idiootti mies! Joka vielä ostaa itselleen kaljaa ja tupakkaa, muttei ole lapsille maitoa. Ja täytyy nyt moittia siitäkin, että viitsit ap tällaista sietää?? Miksi? Onko ihmisarvoista kohtelua anoa ruokarahaa mieheltä tämänpäivän yhteiskunnassa?

Yhteistyössä