3.5v puheen viivästymä vai jotain muuta????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Härkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Härkä

Uusi jäsen
15.02.2008
1
0
1
No hei,

olen selaillut tässä teidän keskusteluja ja ajattelin minäkin purkaa tuntojani. Rakas esikoiseni kohta 3,5 v poikani on pitänyt meitä vähän kovilla viimeiset 1,5v. Puheessa ja motoriikassa on ollut viivästymää ja viime syksynä pääsimme sitten toimintaterapiaan (hyvä) joka jatkuu edelleen. Puheterapian arviossa olemme käyneet 4 kertaa. Passiivinen sanavarasto on ikätasolla mutta puhe on epäselvää tai ajoittain "omaa" kieltä tai sitten ei aikan/paikan suhteen sopivaa.

Lapsi on pikkusisarensa kanssa pph:lla 4pv viikossa. Kovasti painotetaan päiväkotiin siirtymistä. Hoitoon ja kotiin on kuvat käytössä. On ollut apua mutta nyt on taas palannut se vuoden takainen kirkuminen ja huutaminen. Jos sanotaan tai nykyään näytetään kuvin, että lähdetään kauppaani,/ulos niin kamala huutaminen ja heittäytyminen. Hoidossa on alkanut töniä, muksia toisia kumoon ja hoitaja saa laittaa vähän väliä jäähylle -ilman mitään tulosta. Kotona kokeilee kanssa kaikkea kiellettyä. Kaksi kertaa kiellämme napakasti asiasta ja sitten olemme laittaneet jäähylle eteiseen 2min ajaksi. Ei tulosta. Tekee saman uudestaan ja menee sitten uudestaan oven taakse itse. (tämä neuvo oli luette kasvatusoppaasta :laugh: ). Kyläreissut ei ole oikein herkkua ja pph on tosi väsynyt tilanteeseen mutta sanoo ettei päiväkoti ole oikea paikka pojalle.

Puheterapeutti laittoi seurantaan ja syksyllä sitten katsotaan uudestaan. Välistä tuntuu, että poika on turhautunut kun ei saa itseään ilmaistua ja minäkään en aina ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Olen monesti hermostunut tähän kamalaan meteliin mitä tässä huushollissa on, kun pikkusisko 2v ottaa mallia isommast ja molemmat kiljuu sen 3 varttia niin ettei ajatuksia kuule,, Naapurit vaan toteaa, että teillä taas huudettiin. Nyt olen kuukauden ajan ottanut asenteen, etten vaan ala itse kiljua mukana ja on se minua itseäni auttanut.

Mutta tuntuu, että mitä ihmettä mun pitäisi tämän pojan kanssa tehdä. Neuvolasta ja toimintaterapiasta sanotaan, että mitään tutkimuksia ei tehdä ennen 4 ikäävuotta. Puheterapia painottaa seurantaa. Käytin pojan 2 kertaa yktityisellä puheterapeutilla ja hän sanoi, että vaikutta dysfasialta ettei pitäisi odottaa enää. Ainut ajatus itselleni tulee, käyttää poika yksityisellä lekurilla ja toivoa lähetettä puheterapeutille.

Järkyttävn pitkä selostus ja en päässyt edes vielä vauhtiin ;) Tsemppiä teille rakkaat vanhemmat.

Kuullostipa juuri meidän pojalta saman ikäsenä siihen kun kuuluu vähä uhmaakin sitten. tsemppiä pidä puolesi miksei muka pääse tutkimuksiin meillä poika nyt 4,5 ja on kyllä puheterapiassa ollu nyt ainakin puoli vuotta ja homma edistyy ja paranee koko ajan, meillä siirrettiin poika saman ikäsenä tarhaan ja hän sai avustajan alkoi siellä pärjään paremmin kun perhepäivähoidos, meillä kyllä hyvä tarha ovat ennenkin hoitaneet puhekehitys häiriöitä, meidän pojalla dysfasia ja kuullostaa samalta varmaan poikaasi turhauttaa kovasti. Koita saada foniatrille tai neurologille aika tutkimuksiin riippuu paikkakunnasta kumpi, meillä oli foniatri joka erikoistunu puheen kehityksen häiriöihin ja voit sitten saada kaikki tuet lapselle vammaistukea myöten kun diagnoosi tehty. mitä aikasemmin apua sen parempi ja lapsi pärjää nopeammin ja kehittyy myös. tsemppiä sinulle härkä! t:pienen dysfaatikon äiti

Hei.

Meidän lapsi ei vielä 2,5 vuotiaana puhunut muuta kuin omaa kieltään ja saimme onneksi ajan puheterapeutille, vaikka neuvolassa neuvottiin odottamaan, eikä lähetettä annettu... No onneksi itse aktiivisena otin yhteyttä kunnalliseen puheterapiaan ja saimme käynti ajan. Puheterapeutti sanoi heti, että lapsella on puheenviivästymä, johtuen mm. kasvojen alueen motorisesta heikkoudesta. Ja puheterapia alkoikin heti. Meille myös suositeltiin tarhaan siirtymistä, koska siellä joutuu enemmän panostamaan puheentuottamiseen ja siellä on myös paremmat resurssit auttaa lastamme. Mm. erityisopettaja ja mahdollisesti eritiysryhmä. Meidän lapsi pärjää kyllä ihan normaalissa ryhmässä, osaa jo puhua, mutta edelleem monet kirjaimet puuttuvat, koska suu ja kieli eivät vain taitu joka paikkaan oikein.
Ihmettelenkin, että te ette ole päässeet puheterapiaan. ?? Resurssien puutetta?? Olisi parempi, mitä nopeammin sinne pääsee. Ja ihmettelen myös tuota pph:n ohjetta, että paremmin pärjää pph:ssa. Kannattaa ehkä harkita päiväkotia, kunnallista, koska siellä resurssit ja voimavarat lapsenne auttamiseen ovat paljon paremmat.
Nyt ei kannata luovuttaa. Varsinkin jos yksityinen puheterapeutti on suositellut terapian aloittamista. Saisitteko neuvolasta lähetteen puheterapiaan?
Meilläkin lapsi on välillä hyvin turhautunut kun ei saa asiaansa ymmärretyksi. Pienempänä oli ihmeellistä huutamista ja mölyämistä ja tolkutonta riehumista. Ja sitten vieraiden läsnäollessa aivan vastakkaista arkaa vetäytymistä ja äidin taakse piiloutumista. Kaikki nämä ovat jääneet pois nyt kun lapsi pystyy jo kommunikoimaan jopa vieraiden kanssa. Välillä tarvitaan toki äidin tai isän tulkkausta.. =)

Siis lisään vielä, että puhe lähti kehittymään, kun aloimme käydä terapiassa ja saimme harjoittelu ohjeita. Myös Tarhaan siirtyminen on selkeyttänyt puhetta. Toisaalta siinäkin voi olla syynä sitkeät harjoitukset ja lapsen kasvu, motoriikan parantuminen ja voimistuminen.

Yrittäkää päästä puheterapiaan saamaan oikea diagnoosi ja oikeat harjotteet, joilla selkeyttää lapsen puhetta!

Voimia taistoon!!!

Yhteistyössä