3,5v. kakkaa vain vaippaan->pk-ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Juu,eli meidän 3,5v. lapsi tekee akat vain vaippaan.Joskus tehnyt pottaankin,mutta tahtoo vaipan tai alkaa panttaamaan ja itkee vaippaa.Pottaan kakkaaminen ei siis kertakaikkiaan onnistu.Itse en ole huolissani asiasta.Tarkoitus toki 4v. ikään mennessä saada asia kuntoon=)
Ongelma onkin päiväkodin aloittamisessa: he eivät "hyväksy" vaippaan kakkaavaa,vaan "vaativat" että lapsi alkaa käydä pöntöllä.Kovasti nyt huolestuttaa lapsen puolesta että miten pärjää siellä paineen alla,kun itse olen vahvasti sitä mieltä että lapseni ei ole valmis ja jättää kakkavaipatkin jossain vaiheessa varmasti.Mietin Miltä lapsestani mahtaa tuntua jos siellä painostetaan:(
Ohjasivat kehumaan kovasti pottaan kakkaamisessa,sitähän meilläkin on tehty,en tunne että asia olisi minun kasvatuksestani kiiinni,vaan lapsi nyt vain on kaikessa vähän hitaammin oppinut asioita.Mitähän sitä tekisi,jättääkö lapsi suosiolla vielä kotiin hoitoon,ettei lannistu asiasta:(

No haloo! Ne on ihan oikeassa! Susta se on kasvattajana kiinni mitä lapsi osaa. Otat tiukan kurin nyt niin se oppii viikossa. En tajua tollassia lepsuja vanhempia. Ihan ku se muksu kuolisi siihen, että jotain vaaditaan... 3,5-vuotias tajuaa itsekin mihin kakka kuuluu tehdä.

Kummallista suhtautumista pk:ssa... Meidän kolmevuotiaalla on sama juttu, mutta hoitajat olivat ehdottomasti sitä mieltä, että yhtään ei painosteta eikä pakoteta ja jos kakka menee housuun/vaippaan, homma hoidetaan siitä numeroa tekemättä ja jos taas kakka osuu pottaan tai pönttöön, kannustetaan ja kehutaan kovasti. Kurja tilanne kyllä, jos lasta aletaan painostaa ok:ssa, ei se ainakaan auta asiaa... :o

Alkuperäinen kirjoittaja öeks:
No haloo! Ne on ihan oikeassa! Susta se on kasvattajana kiinni mitä lapsi osaa. Otat tiukan kurin nyt niin se oppii viikossa. En tajua tollassia lepsuja vanhempia. Ihan ku se muksu kuolisi siihen, että jotain vaaditaan... 3,5-vuotias tajuaa itsekin mihin kakka kuuluu tehdä.

*Syvä huokaus*
Ihan jokainen mukelo ei kehity samaan tahtiin. Kolmevuotiaalle kakan tulo voi olla jopa pelottava kokemus, koska siinä luovuttaa jotakin konkreettista itsestään. Lapsi ei ymmärrä ruuansulatusta ja sen luontaisia tuotoksia.

Todennäköisempää kenties on, että vatsa on (ollut) kovalla ja lapsi pelkää ulostamista kivun takia. Kakan tekeminen tuntuu helpommalta seisten, kuin pytyllä tai potalla istuen.

Ei tässä ole lepsuilusta kyse.

Mun lapseni on tarkalleen 3v.8kk,eli onkohan hän ylittänyt tarhatätien sietorajan tuon ikänsä puolesta?
Mun mielestä kun lasta ei voi vain arvioida ikänsä perusteella.Onhan tässä vielä aikaa,ja kokemusta on monestakin asiasta jossa lapsi on vain yhtenä päivänä yllättäen oppinut jotain ikäistensä juttuja.

oliskohan kyse siitä kakasta luopumisen vaikeudesta=)Kun kakka kuitenkin on pehmeää ja meillä yritetään pitää vatsa pehmeänä että ottaisi tuo pottailukin tuulta alleen.Kiinnostava perustelu.

Meillä pojalla oli aivan sama ongelma. Ja meni meinaan vaan pahemmaksi. Oli jossain vaiheessa melkeen 2 viikkoa kakkaamatta ja voi sitä itkua :'( kun vatsaan sattui niin paljon. Ei siis enään vaippa auttannut vaan panttas ja panttas.
Käytiin jo hakemassa peräruikeita mutta ei nekään enään auttannut kakka oli niin kovalla ja semmoinen pötikkä että oikeesti sattui poikaa kun yritti tehdä kakkaa.
Ensimmäisen pötikän minä poikkasinkin sitten kun ei enään liikkunnut mihinkään jäi siis jumiin peräaukkoon ja aivan varmasti teki kipeetä.

Sitten alettiin levolak kuurille juotta kakka pysyisi "notkeena" ja olis helponpi kakkaa. 2 kuukautta meni niin poika panttas viimeiseen saakka kakkaa ja meni vai itkulla pöntölle. Pottaan ei ole koskaan suostunnut koittaa.

Nyt tämä ongelma on taakse jäännyttä onneksi sillä oli aivan kamalaa katseltavaa kun lapseen koski mahaa ja näki että kakka tuloillaan niin kaikkensa teki sitten että ei tulisi kakka.
Edelleen joskus otamme levolakkia ja poika ihan mieluusti sitä ottaa. Tähän vaivaan ei auta mikään muu kuin aika ja rauhallisuus.

Päiväkodin pitää hyväksyä lapsesi tapa haluta tehdä vaippaan kyllä se pöttöön/pottaa onnistuu kun aika menee eteenpäin. Lapsi huomaa että hänen annetaan kehittyä omaan tahtiin. Älä anna asian vaikuttaa lepseesi ottamalla häntä päiväkodista pois sillä se taas voi vaikuttaa lapseen negatiivisesti luulee teneensä väärin tai jotain. Voit todellakin vaatia hoidossa että lapsen kehityksen tahiin mennään ja jos mikään muu ei auta niin johtajaan vaan yhteyttä.

voimia teille sinne sillä kauhulla edelleen muistan mitä oli kakka ongelma tässä perheessä vielä alku kesällä.. :hug:

ehkä pk:ssa lähinnnä painostavat sinua ap että olisit myötämielinen potalle/pöntölle opetteluun ja rohkaisisit lasta enemmän potalle. yhteistyöllä onnistutte tekemään potalle kakkimisesta mukavan asian lapselle ja pian se sujuu kuinn vaippoja ei koskaan olisi ollutkaan.
joskus lapsellekin on vain pistettävä tiukasti seinä vastaan ja potalle on mentävä, vaikkei lapsi vielä tuntuisi ko.asiaan valmiilta (sekin voi olla vain äidin päässä), kuinka ihmeellistä se onkaan kun huomaa että nythän se osaa jo tuonkin asian - oppinut ihan huomaamatta, juksannut vaan äitiä olemalla äidin pikku vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oliskohan kyse siitä kakasta luopumisen vaikeudesta=)Kun kakka kuitenkin on pehmeää ja meillä yritetään pitää vatsa pehmeänä että ottaisi tuo pottailukin tuulta alleen.Kiinnostava perustelu.

Jäi joskus mieleen kehityspsykan luennoilta, kun kuulosti silloin niin huvittavalta, että lapsi pelkää luopua kakastaan. :D

Enpä arvannut tuolloin, että siinä ei välttämättä ole yhtään mitään huvittavaa. :whistle:

Meillä oli tuo sama ongelma vielä muutama kuukausi sitten. Tyttö aikalailla tasan 3-vuotta ajoitti kakan tekemisen aina päiväuni aikaan tai ilta-aikaan, jolloin vaippa laitettiin unia vasten. Joskus pienempänä kakka tuli pottaan muutaman kerran ja lattialla pariin kertaan. Olenkin miettinyt, että liekö raukka sain jonkinlaiset traumat tuosta lattialle kakkaamisesta, kun oli itsekin selvästi ihmeissään silloin siitä.

Kakka alkoi tulla pikku hiljaa pottaan lahjonnan avulla. Joka kerta, kun kakka tuli pottaan, hän sai tikkarin. Myös päiväuni vaippa jäi tuolloin pois ja kakkahätä tuli muutaman kerran niin suureksi, että kakan oli pakko antaa tulla (pyysi vaippaa, mutta emme laittaneet). Kovasti kehuimme ja tyttö oli selvästi mielissään. Huomasi varmaankin, ettei se niin iso juttu ollutkaan :). Toisaalta kakka on välillä ollut myös kovalla ja kakkaaminen on tehnyt kipeää. Selvästi vaippaan kakkaaminen on ollut tuolloin helpompaa.

Vaikeita nämä asiat. Kyllä se siitä varmasti pikkuhiljaa!

Luulen, että noin tarkasti rutinoitunut kakkaaja ei kyllä päiväkodissa kakkaa lainkaan. Ei vaippaan eikä pyttyyn.

On aika tavallista, että lapsi ei kakkaa päiväkodissa vaan panttaa kotiin asti.

Laittaisin lapsen päiväkotireppuun vaipan ja sanoisin, että lapsen sitä pyytäessä se on annettava hänelle. Lastakin muistuttaisin vaipasta että pyytää sitten sen jos tarvitsee.
Jos lapsi selvästi kärvistelee kakkahätäänsä aika julma hoitaja tarvitsisi olla, että kieltäytyisi vaippaa antamasta.

Mä vähän luulen, että noin "iso" lapsi ei päiväkodissa edes kehtaa kakata vaippaan, koska ei kukaan muukaan siellä kakkaa vaippaan.
Ikätovereiden esimerkin voima on uskomaton :)

siis mulla oli sama ongelma aikoinaan tasan KAKSIVUOTIAAN kanssa ja korjaantui muutamassa viikossa kun ei vaan vaippaa enää ollut. pihtas ja panttas ja kakkas lopulta kalsareihin muutaman kerran ja sit oppi. mutta että vielä melkein neljävuotiaana? kyllähän sen nyt tosiaan jo pitäis osata, eli kipin kapin opettamaan!!!

Onko ongelma jo ratkennut? Mä ajattelisin niin, että kun noinkin isona menee päiväkotiin, mallista oppimisella on suuri vaikutus. Meil alotti tasan 3v. päiväkodin, oli juuri oppinut pottailemaan ja päiväkodissa oppi viikossa pöntölle! Samoin pukemaan oppi tosi nopsaan itse, ennen oli tarvinut paljon apua.

Että toivottavasti teilläkin menis niin, että oppisi pian tekemään kuten muut. Kunhan ei alkais sitä panttaamista... vaikka taitaa meilläkin olla niin, että mieluummin vaan pissalla käy päiviksessä.

En painostaisi ja pakottaisi, saa vielä traumoja, ihan oikeasti. Pikkuveljellä (nyt 3,5v) oli tuommonen ongelma jossain vaiheessa, panttas kakkaa välillä muutaman päivänkin. Autto kun sai istua telkkarin edessä potalla niin pitkään ku halus, ilman mitäään vaatimuksia. Sai vaipan jos halus. Nyt käy jo ihan normaalisti kakatkin tekemässä potalla.

Minulla myös 5v poika jolla dysfasia ja vasta nyt on alkanut suostumaan potalle kakkaamista sama vaippa kakka juttu meillä ollut vaikka pissasi pottaan, ja tiedoksi vanhemmille se ei aina ole vanhemmista kiinni meilläkin kokeiltu ihan kaikkea myös psykiatrin kanssa keskusteltu ja pakottaa ei voi muuten menee taaksepäin :heart: sinulle tsemppiä älä stressaa ehkä hän haluaa itse sinne kun huomaa miten muut toimii =) voi olla ihan hyväkin :wave:

niin ja muuten jos tulee se kova kakka jännäämisestä niin myös movicol junior plain on hyvä, meiillä käytetään säännöllisesti koska kinnaa kakkaa, jouduttiin kerran sairaalaan tyhjennykseenkin kun ei enää tullut ei edes microlaxilla, että älä välitä noista vanhempien lepsuilu teksteistä, kaikki aikanaan. :hug:

mitäs jos jättäis sen potan väliin kokonaan ja hommaat korokkeen wc pyttyyn ja sitten alatte sitä asiaa opetella. Saattais mennä läpi paremmin kuin pottailu. Ja jäis yks vaihe väliinkin, potallehan ei lopulta kauan tehdä. Koroke käyttöön ja pientä lahjontaa siihen oheen, isojen lasten tyyliin siis.

Kokemuksesta tiedän, et mitkään karkit, tarrat tai lahjonnat ei auta jos lapsi on päättänyt tai ei voi kakata pyttyyn tai pottaan. Meidän poika teki kakat 4 vuotiaaksi asti vaippaan.
Yritettiin kaikki konstit.. Reissussakin poika saattoi pidättää neljä päivää. Kyllähän se sääliksi kävi kun jonnekkin oltiin lähdössä ja poika tuli itkun kanssa kysymään et voidaanko äiti ottaa vaippoja mukaan. En usko et tuon ikäinen voi sitä kenenkään kiusaksi tehdä!
Vaippaan kakkaaminen loppui sitten yhtenä päivänä "hassusti". Oltiin mummulassa ja pojalla tuli yhtä-äkkiä tosi kova kakkahätä. Sanottiin vaan et nyt äkki vessaan, vaippaa ei keretä nyt laittaa! Ja kakka tuli pyttyyn! Sen jälkeen piilotettiin vaipat ja kehuttiin kovasti kaikille (jotka tiesi tästä "ongelmasta") et miten reipas pojasta on tullut!! Kaikki oppii ajallaan.
Jännä suhtautuminen päiväkodissa, eihän tuo iso vaiva luulisi olevan sitä vaippaa laittaa, pesu vaan on aika hankalaa ja haisevaa isolta lapselta.

Yhteistyössä