3,5 vuotiaamme pitää nukuttaa joka ilta - kohtalotovereita?

Otsikossapa tuo tulikin. Luin tuon kysymyksen uniongelmista lapsilla ja niiden ratkaisuista. Meillä on joskus ollut pienoinen uniongelma tuon lapsen kanssa kun yritimme saada hänet yksin nukahtamaan sänkyynsä. Ongelma ratkesi sillä, että poitsu nukutetaan vieläkin viereen iltasadun jälkeen. En jaksanut enää stressata unikoulujen kanssa ja luovutin. Nyt tuo illan nukutushetki on ehkä päivän ihanin juttu äidin kannalta kun saan tuon oman mussukan viereeni unta odottamaan.

näin meillä
meillä poika(4v) nukahtaa sohvalle(aikuinen istuu vieressä ja katsoo tv:tä).Pieni tyttö on jo siinä vaiheessa makkarissa nukkumassa,sinne ei voi mennä...nostetaan omaan sänkyyn kun nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
mä en ymmärrä miksi lapsi pitää nukuttaa, miksi se pitää opettaa sellaseen. ketään ei pidä nukuttaa jos ei vaan nukuta!!
Voinhan mä odottaa kun poika leikkii vielä klo 24 yöllä tuolla huoneesaan, mutta ihan sitä en jaksa kuitenkaan :LOL: :LOL:. Itse se ei kuitenkaan sänkyynsä mene.

no meill kans :wave: :wave: ja toi 7v haluu et iltasadun jälkeen olisin huoneessa niin kauan kuin nukahtaa... onneksi nukkuvat samassa huoneessa pojat. siis kuopuso on 3v3kk

ja joskus otan suoraan omaan sänkyyni heidät ja käyn sinne nukkuu samaan aikaan... ihanaa katella nukkuvia lapsia ja kuunnella tuhinaaa vieressä =)

Gluteus maximus
mä en ymmärrä miksi lapsi pitää nukuttaa, miksi se pitää opettaa sellaseen. ketään ei pidä nukuttaa jos ei vaan nukuta!!
:LOL: joo. Meillä poika ei nukkuisi oikeasti olenkaan jos häntä ei käsketä nukkumaan? välillä nukuteta! Niin se vaan on. Meillä poika ollut koko elämänsä eli vajaat 3v erittäin vaikea nukahtamaan. Heräilee öisin, kävelee unissaan, pyörii ja häärii, itkee ja meuhkaa. Tätä siis kestänyt jo melkein 3v ja loppua ei näy. Pakko hänet on nukuttaa välillä viereen ja välillä silittäen ja laulaen.

Mä nukutan meidän 3,5-vuotiaan ja 2-vuotiaan samaan aikaan ja köllöttelen itse siinä lasten välissä. Nukkuvat yhteisessä makuuhuoneessa. Ei musta siinä ole mitään outoa jos perhe löytää itselleen mukavan tavan laittaa lapset unille. Mä henk.koht. en vaihtaisi tätä tapaa ihan heti, on niin maailman ihaninta kun pienet tuhinaiset ovat siinä vieressä. Tuskin ne enää teini-iässä viereen vaatii päästä.

sMII
Mä luulen kans että meillä mennään aika myöhäselle iälle ton nukuttamisen kanssa,tyttö ei kertakaikkiaan nukahda omaan sänkyyn,vaikka sitä ramppais silittelemäs koko yön... Tai no,en ihan noin pitkälle oo kokeillu...=) Nappula simahtaa viekkuun ja nostan sit omaan sänkyyn koisimaan,kai tuo viimestään teininä nukkuu ilman mamman apuaki.....=)=)

hurlumhei
Meillä 3,5 vuotias nukutetaan. Mutta enpä ole pahemmin koittanutkaan saada yksin nukkumaan.
Mukavahan se on köllötellä hetki lapsen vieressä. Tosin joskus alkaa itseä nukuttamaan.
Lapset ovat erilaisia. Kaikki eivät kaipaa yhtä paljon läheisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
no meill kans :wave: :wave: ja toi 7v haluu et iltasadun jälkeen olisin huoneessa niin kauan kuin nukahtaa... onneksi nukkuvat samassa huoneessa pojat. siis kuopuso on 3v3kk

ja joskus otan suoraan omaan sänkyyni heidät ja käyn sinne nukkuu samaan aikaan... ihanaa katella nukkuvia lapsia ja kuunnella tuhinaaa vieressä =)
Näin just. Meilläkin kyllä usein koko perhe menee nukkumaan yhtäaikaa ja siihen keskeen tuo poika jää yöksi nukkumaan. Tosin jos nostaa lapsen omaan sänkyyn, on hän ennen aamua jo takaisin siinä keskessä.

vieras
Mä taas nautin siitä,että muksu on vastasyntyneestä asti nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessa. Ei minkäänlaisia ongelmia nukutttamisessa, kunhan laittaa pojan sänkyyn ja nukkuu aamuun. Nyt 3.v. En jaksaisi ikinä tollasta "nukutusshowta" illasta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Outo Päivä Onnelassa:
Mä nukutan meidän 3,5-vuotiaan ja 2-vuotiaan samaan aikaan ja köllöttelen itse siinä lasten välissä. Nukkuvat yhteisessä makuuhuoneessa. Ei musta siinä ole mitään outoa jos perhe löytää itselleen mukavan tavan laittaa lapset unille. Mä henk.koht. en vaihtaisi tätä tapaa ihan heti, on niin maailman ihaninta kun pienet tuhinaiset ovat siinä vieressä. Tuskin ne enää teini-iässä viereen vaatii päästä.
meillä on myös näin. koitettiin joku aika sitten että sadun jälkeen jäisivät nukkumaan itse, mutta riehumiseksi se meni (nukutaan kaikki samassa huoneessa) kuulin kun kaksoset sopivat keskenään että kyllä se äiti kohta lähtee...

Alkuperäinen kirjoittaja Ekkös tierä:
Nukuttaahan niitä....
Muakin muuten nukuttaa nytkin aikas lailla. Mutta jos joku tulis sanoo että nyt siitä sänkyyn isännän viereen nukkumaan kun minä koneen sammutan, niin varmaan tulis just uni. Nukuttaa kyllä, mutta kun en malttais millään mennä sänkyyn.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja Kotipsykologi:
Voinhan mä odottaa kun poika leikkii vielä klo 24 yöllä tuolla huoneesaan, mutta ihan sitä en jaksa kuitenkaan :LOL: :LOL:. Itse se ei kuitenkaan sänkyynsä mene.
hieman auktoriteettia vain peliin niin kyllä se menee ja jos ei mene niin viet sen niin monta kertaa että siellä pysyy ei mene montaa iltaa kun lapsi oppii..jos aikuinen ei vain anna periksi.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä taas nautin siitä,että muksu on vastasyntyneestä asti nukkunut omassa sängyssään, omassa huoneessa. Ei minkäänlaisia ongelmia nukutttamisessa, kunhan laittaa pojan sänkyyn ja nukkuu aamuun. Nyt 3.v. En jaksaisi ikinä tollasta "nukutusshowta" illasta toiseen.
Hienoa, että teillä menee noin hienosti. En minäkään tätä olisi "valinnut" jos olisi ollut mahdollisuus valita. Onneksi meidän kuopus on tosi hyvä nukkumaan ja nukahtaakin helposti omaan sänkyynsä.

Mä nukutin isommat pojat 3,5 ja 5 vuotiaiksi. Ja ihan vain siitä syystä, että jos lähdin pois huoneesta heidän hereillä ollessa, alkoi leikki ja riehuminen. Mukavahan se oli yleensä lauleskella, mutta kurja siinä mielessä, että se sitoi minut ainakin tunniksi lasten huoneeseen ja joskus olisi ollut jotain muutakin tekemistä.

:wave:

Meillä melkein "nukutellaan"...

Olen kanssa noita unikouluja kokeillut...

Vain keskimmäinen lapsi (6v.) meillä nukahtaa melkein heti kun pää tyynyä koskettaa ja siltikään, vaikka ei heti nukahtaisi, niin nukahtaa hän sinne sänkyynsä ilman nurinoita.
Hän jopa PYYTÄÄ, että mennään nukkumaan, jos ei olla jo yhdeksältä laittamassa lapsia sänkyyn...

Kaksi muuta (8v. ja 3v.) tarvitsee hiukan (tai joskus enemmän) silitystä...

Mutta ainakin tuon 3 vuotiaan kohdalla nukutus kestää aina vaan vähemmän, nukahtaa jo kesken sadun... :heart:

Gluteus maximus
hieman auktoriteettia vain peliin niin kyllä se menee ja jos ei mene niin viet sen niin monta kertaa että siellä pysyy ei mene montaa iltaa kun lapsi oppii..jos aikuinen ei vain anna periksi.
Joo. Kokeiltiin tuota meidän pojalle. Vietiin sänkyyn. Sitten kun tuli 50 kerta, niin en enää jaksanut ja seuraavana päivänä mies jaksoi 60 kertaa viedä pojan sänkyyn. Meidän poika on erittäin siteä ja me ollaan tosi heikkoja!

Tuota me kokeiltiinkin, mutta sitten todettiin yhdessä miehen kanssa että mitä järkeä... Lapsi tarvii läheisyyttä ja kokee turvalliseksi tuon vanhemman läsnäolon. Mitä se on meiltä pois kun päivät ollaan muutenkin erossa toisistamme.

Yhteistyössä