<3 <3 MARRASKUUN massukat TOUKOKUUSSA 2011 <3 <3

eevaN onnea ultrakuulumisista! ja tottakai pysyt meidän porukassa :)

pa-pillon tervetuloa :wave:

reveria hyvä kun on supistukset vähän vaimentuneet. ei kai ne kivuttomat supparit noilla viikoilla enää kovin harvinaisia ole? hyvä että oot seurannassa kuitenkin.

rosalinda voimia :hug: niinhän se on että raskaus vielä korostaa tunteita.

oma mieliala on ollut yllättävän seesteinen viime aikoina. tuo alkuraskaus vuotoineen oli niin kamalaa, etten "uskalla" antaa itselleni lupaa olla esim kiukkuinen oikein mistään. tuntuu että pitää olla vaan tosi onnellinen siitä, että saa olla raskaana, kuten olenkin. nuo vuodot opetti nöyryyttä ja kiitollisuutta, mikään ei ole itsestään selvää. toki mäkin välillä suutahtelen ja hermostun, etenkin esikoiselle joka on aivan mahdoton villikko, mutta heti tulee kamala syyllisyydentunto ja yritän korjata tilanteen saman tien. mutta joo, kun on tänne asti päässyt, niin päällimmäinen tunne on tosiaan melko toiveikas ja tasapainoisen onnellinen. mutta niin muistelen että oli viime raskaudessakin tässä vaiheessa.

synnytystä en ole kovasti miettinyt. viimeksi oli raju, nopea ja kivulias, mutta silti just hyvä. jäi niin loistofiilis kun selvisin ilman lääkkeitä. myös toipuminen oli nopeaa ja olisin ollut valmis lähtemään sairaalasta piankin. vauva oli kuitenkin pieni (2680g), joten eipä sitä sitten lähdettykään... oltiin lopulta 4pv ja se oli vauvan voinnin kannalta paras ratkaisu. tälläkin kertaa luulen että se on enempi vauva kuin minä, jonka voinnista on sairaalasta kotiin lähtö kiinni. että enpä suunnittele mitään edelleenkään =)

(.) mä pääsin eilen kaupoille ja sain hankittua vihdoin asianmukaisia mammavaatteita :D ihanaa! kyllähän sitä kotona kulkee missä rötkyissä vaan, mutta toimistolla alkoi tosissaan ärsyttää noi pari vuotta vanhat talvisen synkät ja paksut mammavaatteet, tyyliin tumma neule ja paksut mustat housut... lisäksi noi vaatteet oli jo aika kulahtaneita, kun olivat aktiivilainassa koko tän väliajan kavereille ja niitten kavereilla. jotain kesäisempiä kotivaatteita ajattelin kyllä katsoo vielä myös huuto.netistä, ei mee ihan omaisuutta muutaman kuukauden ajan käytettäviin vaatteisiin...

hyvät voinnit kaikille!

t. manna8 + ernesto 13+6 :heart:
 
Heippatirallaa kaikille!

Uutta työtä tehty nyt kuukauden verran ja sepä onkin ollut jännittävämpää kuin neljännen odottaminen, joka on nyt mennyt vähän tässä sivussa.
Väsynyt olen niin, että nukahdan heti, kun olen hetken paikallani ja hiljaa...pitänee siis pysyä äänessä :D

Tänään oli nt-ultra ja kaikki ok!
Siellä pikkuinen venytteli ja riehui,
saas nähdä millainen vilpertti sieltä sitten maailmaan saapuu <3

Synnytyksestä, onko kukaan tehnyt poliklinistä synnytystä?
Itse kovasti jo edellisen aikana sitä toivoin, mutta terveydenhoitaja pelotteli niin, että tunsin itseni sitten huonoksi äidiksi kun ottaisin sellaisen riskin :(
Mutta nyt olen siitä entistä kiinnostuneempi, olisi ihanaa toipua vauvan kanssa kotona. Sairaalassa tulee niin ikävä kotiin, ikävä lapsia, elukoita ja miestä ja sitten vaan itkettää, enkä saa siellä nukutuksi.

Nyt vessasta kuuluu: PYYHKIMÄÄN! :D
 
Synnytyksestä, ekan jälkeen oli niin heikko olo etten meinannut tolpillani pysyä ekaan vuorokauteen enkä kyennyt vauvaa nostamaan, joten turha varmaan ees haaveilla muusta kun jos siinä 2vrk:ssa pääsis, kun ekasta meni sen 3.

eevaN ja hyde, onnea ultrakuulumisista!
 
Manna8 & Rosalinda78: Kiva tietää et suomalaiset neuvolatädit antaa niitä virtsatikkuja myös kotiin.. Täytyy pitää mielessä. verenpainemittaria ei ole kenelläkään tutulla, joten en voi sitä lainata.

Biana & Brut: Tanskassa laittavat kotia ilmeisesti säästösyistä niin nopeasti. Viime vuonna oli vielä mahdollista jäädä ensisynnyttäjänä sinne muutamaksi päiväksi, mut nyt ei enää. En oikein osaa ajatella asiaa... tiesin, et Tanskassa laittavat kotia nopeasti, joten tämä ei tullut suurena yllätyksenä. Eiköhän me täällä kotonakin pärjätä, ja kyllä sinne sairaalaan jäädään jos jotain on vialla.

Suloinen mies eilen sattumoisin sanoi, että hänellä on ultrakuvat työhuoneen ilmoitustaululla kaikkien nähtäväksi :heart: Hänellä on ihan oma työhuone töissä, mut kuitenkin.. niin suloista!! Melkein päivittäin hän levittää meidän ilouutisia ja juuri tällä hetkellä hän on ulkona syömässä ystäviensä kanssa ja kertoo siellä raskaudesta.. :heart:

Eilen työkaveri myös ilmoitti olevansa raskaana =) Ihanaa =) Hän on 2 kk meikäläisen jälkeen.
Tänään sit pomo rupes hyppii silmille meidän äitiyslomista ja lomista... kerta kaikkiaan ku ottaa pannuun sen käytös! Rupes oikee pomoilemaan, että HÄN voi päättää koska me pidetään meidät loput lomat, koska hän on pomo! No just joo.. Ens viikolla meinataan tehdä tällit töiden jälkeen ja soittaa liittoon ja kysyä, et miten homma oikeasti toimii.

Jyllanti80 rv 16 + 4
 
Pirkanmaalla asustelevat huomio! Joku myi fb:ssa "Vaihtorinki Tampere" -nimisessä ryhmässä tuplavaunuja 50€:lla. Eivät varmasti uusinta uutta ja toisen osan turvavyössä jotain häikkää, mutta jos joku tuplaodottaja tai pienellä ikäerolla oleva haluaa hommata vaikka kakkosvaunuiksi. Katsokaahan sieltä tarkemmin :)

TAYSissa synnyttäville polikliininen synnytys on mahdollista 6h synnytyksen jälkeen. Paljon asioita, jotka pitää olla kunnossa, mutta mahdollista on. Lisäksi kaikki alle vrk:n kuluessa kotiutuvat vauvat tarkastetaan vielä uudelleen muutaman päivän päästä. Kaikki 0. tai 1. päivänä synnytyksen jälkeen kotiutuvat tarkastaa lisäksi myös hoitaja seuraavana päivänä kotikäynnillä tai käynnillä sairaalassa. Etusivun mukaan täällä ei paljon TAYSissa synnyttäviä ole, mutta niille harvoille tämä info :)

T: Manna* ja mytty 17+4
 
Onko kenelläkään ilmaantunut alavatsalla vihlaisuja tai kipua?
Itselläni alkoi tuntumaan kun teen nyt päivystystyötä, joudun nostamaan paljon yön aikana kaatuneita ihmisiä ylös ja valvomaan paljon.
Olisikohan nää suppareita kun on ylirasittunut? Vai jotain muuta, kohdun kiinnikkeistä tulevaa kipua? Kivut ilmaantuu levossa yleensä. Nyt olen levännyt ja nukkunut niin paljon kun kerkeän ja herätessä jonkin ajan kuluttua saattaa tulla näitä vihlasuja.
Työni ei siis ole raskauden kannalta parhaimmasta päästä mutta pakko tehdä nyt niin kauan kun jaksaa että saa vuokrat maksettua. Oma ja lapsen terveys on kuitenkin etusijalla, että lopetan heti kun siltä tuntuu.

Aplari, saatetaan nähdä synnärillä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Plussattu, täällä on alavatsa kipuja jonkun verran, mutta ei hajuakaan onko supistuksia vai kasvukipuja. Tuosta syystä vähentänyt imetystä, kun se provosoi ja myös enemmän touhuaminen ja liikkuminen provosoi että pitää huilata tosi usein jos aikoo selvitä ilman.
 
Biana ja manna8 kiitos kysymästä, on ollut hyvä viikko kun sain muutaman työkeikan (teen open sijaisuuksia) heti parempi mieli kun on töitä. Olen hakenut apua ja mtt:n on aika joka viikko. Näköjään menee ihan fiiliksellä nämä päivät. en kärsi maanisdepressiosta vaan aina jokin ikävä tapahtuma laukaisee sen masennuksen ja vaivun epätoivoon.
Pitäisi ajatella seuraavasti:
Tuttu pastetti faceen hauskan teesin:

.STRESSIN HOITO-OHJE
Käsittele kaikki stressaavat tilanteet kuin koira.
Jos et pysty syömään sitä tai leikkimään sillä,
kuse vain päälle ja kävele tiehesi


Minulle tuo ainakin toimii,ainakin nyt.

Jyllanti80 mua pelottaisi kyllä lähteä 24h sisällä kotiin. Esikoinen meni keltaiseksi (bilirubiiniarvot koholla) vasta n.48 h päästä synnytyksestä ja jouduttiin jäämään synnärille,itse en edes huomannut keltaisuutta,apua jos ois oltu kotona niin oiskohan raukka kuollu käsiin, en tiedä..voimia pskan pomon kanssa ja liittoon vaan yhteys!!

Toisaalta olisi ihana päästä pois mahd pian synnäriltä koska siellä ei saa nukutuksi ja jotenkin koin sen tosi ahdistavana paikkana kun tuntuu, etten saanut apua imetykseen tms. onneksi imetystuki ja nvolan täti auttovat imetyksessä kotona. Hyde79 kanssa samanlaisia fiiliksiä siitä kotiinpääsystä.

Jaksuja mammat :hug:

Rosalinda78 15+3
 
Huomenta massukat!

Kauheasti taas tullu tekstiä tässä, oon kyllä joka päivä käyny lukemassa, mutta nyt taas ehdin kirjotella tänne :) Tervetuloa uudet, taas meijän joukko kasvaa! :wave:

Plussattu Mulla kans on nyt alkanu vihlomaan tai välistä viileteleen alavatsaan, jos tekee äkkiänäisiä liikkeitä, lisäksi välillä on painon tunnetta, ihankuin ovulaation aikoihin.. Se kai kuuluu asiaan

Britney Täällä kans pikkuasioista alan kyllä huutamaan jos vähääkään oon eri mieltä asiasta, menetän hermot paljon helpommin entä ennen, ja kiukuttelen paljon useammin hyvähän se näin jälkiviisaana on aina miettiä, ja mies koittaa ymmärtää mutta voi olla vaikeaa välillä eiköhän tää tästä ;) Ollaan kuitenki lopulta aina päästy sopuun , koska mulla on aina pakko selvittää lopulta kaikki ja taas ollaan onnellisia.

Synnytyksestä olen ajatellu kyllä normi alakauttasynnytystä , ja kivunlievitystä sitte kun on tarvis, ja jos sais perhehuoneen sitten.. Neki voi olla aika varattuja?!

manna8 Itekki oon jo tässä pähkäilly että pitäis jo kaupoille lähteä ostaan jotain joustavempia vaatteita, ku alkaa housut kiristää, farkkuja turha laittaa jalkaan ne painaa inhottavasti ei oo yhtään mukavan tuntoset.. jos sitä pääsis tänä viikonloppuna soppailee mukavemman tuntosia kuteita :)

Täällä ilmassa kovaa autokuumeilua! Meillä nyt käytössä Vanhempi auto miehen työautona ja se käy pieneksi ,kun vauva syntyy meillä on myös iso koira ja mun vanhemmat asuu 900km päässä, joten tarvitaan kunnon tilava auto jotta saadaan vaunut,koira ja vauva mukaan matkoille! :)
Ollaanki kateltu farkkuautoa, saa nähdä josko löytyis sopiva.

Ja nyt töihin kiirus, palataan taas

Karoliina 16+2
 
Alavatsan/alapään vihlominen
mulla kanssa ja nää tapahtuu usein ihan levossa eikä ole tarvinnu mitään ponnistella et niitä ilmenee. Etenkin mulla on tota alapään vihlomista jota alkuunsa säikähdinkin. Se on aika voimakastakin joskus..ja eikä mitään hajua vaikka ois suppareita?? Oon koittanu vaan ottaa rennosti ja aika monesti oon jo valmiiks makuulla kun tällanen kipu ilmenee.

Lääkärissä mainitsin tosta pari viikkoa sitten sivulauseella ja sieltä se vaan sano että kohtu kasvaa ja siks kipuilee noin. Ehkäpä sitten niin tai sitten ei mutta jotenkin on sellanen tunne että se jokatapauksessa kuuluu asiaan, niin pitkään mulla on tota jo ollukkin...
 
tervetuloa kaikki uudet :wave: ja onnea kaikille ihanista ultra kuulumisita :heart:
meillä sitten kaksi nuorimmaista sairastivat vatsataudin. tyttö onneksi lievänä mutta nuorimmainen oksensi senkin edestä. noh onneksi en itse saanut. on meinaan vihon viimeinen pöpö minkä haluan sairastaa.
eilen oli ensimmäinen lääkäri neuvola. kaikki oli kunnossa. paino oli tippunut puoltoista kiloa mitä ei koskaan ennen ole raskauden aikana tapahtunut. noh on tässä kropassa sitä ylimääräistäkin ;)
en nyt vieläkään ole ihan varma koska se laskettu aika on. tänään vien näytteen niin täytyy samalla kysyä että mikä se päivä nyt sitten on.
ultrassa kun oli joko 26 tai 27 ja neuvolakortissa on 25....
synnytyksestä oli alunperin ajatus että jos vaan kaikki menee hyvin ja vauva voi mainiosti niin en menisi ollenkaan osastolle vaan suoraan kotiin. nyt kummiskin suunnitelmat muuttuivat koska emme enään lisää lapsia halua niin pistetään samalla reissulla piuhat kiinni. se vissiin tehdään seuraavana päivänä. sitä en tiedä kauanko sen jälkeen siellä tarvitsee olla.
meillä mies vohdoin kertoi äidilleen että on lisää tulossa lapsia. meinasi saada sydärin ensin mutta äkkiä siitä rauhottui :D nyt jo odotteleekin jo innoissaan. oli varmaan meinannut ettei enään tehdä ja että miehen sisko olisi seuraava mutta näin kävi ;) sanoin kyllä siskon miehelle että se on heidän vuoro seuraavaksi :)
nyt täytyy laittautua kuntoon ja lähteä haastateltavaksi :)

cadillac ja toukka 13+ jotain
 
Huomenta!!
Neuvolakäynti takana, kaikki muuten ok paitti et mulla on virtsatietulehdus! Oireeton, tuli täytenä yllärinä.. Uusi näyte viety labraan ja huomenna alkaa antibioottikuuri. rakenneultraan sain lähetteen ja varasin ajankin jo, on 27.6 :) ja sokerirasituskokeeseen sain myös lähetteen, ei niin kiva juttu :/

Joku voi mut tunnistaa tästä mutta kerronpa silti :)
Eli mulla esikoisen synnytys meni oikein loistavasti mut seuraavana päivänä vaikeudet alko, multa oli mennyt joku hermo mikä kertoo et on pissahätä :( niinpä mut katetroitiin kun rakko ei tyhjentynyt itse ja sitten olin katetrissa kiinni 2 päivää.. No eipä sekään auttanut, niin päädyttiin siihen et katetroidaan 2 tunnin välein (Myös yöllä :( ) ja siinä 2 tunnin väleissä pitää juoda 2-3 litraa vettä! Viikon oltii sairaalassa, mun takia.. No kotona joutusin itse itseäni katetroimaan vielä 3 viikkoa ennenkun tilanne normalisoitui.. Tämä on kuulemma harvinaista enkä toivo kenenkään kokevan samaa! Eli tämä on ainut pelko tulevasta synnytyksestä että toistuuko tämä.. Jollei toistu niin toivoisin pääseväni mahdollisimman nopeesti vauvan kanssa kotiin..tyksissä mun mielestä uudelleen synnyttäjät pääsee 2 vuorokauden ikäsen kanssa kotiin..

Myy rv 15+3
 
Mä toivoisin myös pääseväni nopeasti kotiin synnytyksen jälkeen. Esikoinen syntyi 6vk ennen laskettua, oltiin 5pv sen jälkeen sairaalassa ja ennen synnytystä olin jo 3pv. Tokan syntymän jälkeen jouduttiin olemaan 2 vuorokautta vaikka kaikki olikin kunnossa, mutta mulla oli raskausajandiabetes jonka takia pojan sokereita piti mitata.

Ens viikolla ois meno sokerinrasitukseen, ei kiva. Vaikeinta on se 12h syömättömyys ja vettäkin saa vain desin juoda. Eikä se litkukaan hyvää oo.

Tänään on viikkoja tasan 15+0 :)
 
Heipat kaikille ja teretulemast uusille :wave:

Itsekin toivoisin tietysti pääseväni mahd.pian sairaalasta kotiin, mutta tilanteen mukaan.
Esikoisen kanssa siellä vierähti 5 päivää, kun vauvalla oli tulehdusarvot koholla. Ja itse olin niin heikossa hapessa, että ei ois aikaisemmin voinut lähteäkään. Lisäksi koin tärkeänä saada apua ja tukea imetykseen ja muuhun, koska olin ihan kädetön kaikessa. Meillä kanssa tuli sitä keltaisuutta, mutta sitä kai tulee melkein kaikille jossain määrin, ennenku maksa alkaa toimia kunnolla...

Myy-88:Mulla oli kanssa synnytyksen jälkeen alaruumis tunnoton, siis rakko oli saanu vähän kipeetä siinä määrin etten tuntenu milloin on vessahätä. Sit se kyl meni onneksi ohi jossain vaiheessa, ei tarvittu toimenpiteitä. Mutta sanoin kätilöille, et mä oon kun halvaantunut ku en tiedä millo pitää mennä vessaa...:D

Mulla on ollut myös noita alavatsavihlontoja ja mitä erilaisempia tuntemuksia, mutta enpä ole noista huolestunut. Kuulunevat asiaan...

Liikkeiden tuntumista olen kovasti odotellut, välillä tuntuu jotain pientä sivuilla ja alhaalla.

Huomista neuvolakäyntiä odotellessa, Papu ja sintti 16+1
 
Hei!

Tervetuloa uusille!

Kauhea flunssa päällä. Kuumettakin nostaa. Ei jaksaisi mitään, mutta mies työreissussa. Joten on vaan jaksettava.

Tänään oli neuvola ja sydämensyke kuului hyvin. Oli n. 150.
Paino on noussut 300 g. Joten ei kovin mahdottomasti.Kyllä se nyt rupeaa nousemaan.
Verenpaine olo normaali 121/70.
Pissassa oli sokeria. Muissa raskauksissa ei näin varhain ole ollut. Huomenna pitää viedä labraan paastopissa.

Down-riskisuhde on 1:9300.

Lyhyt omanapainen viesti tällä kertaa.

Trallaa 15+5
 
Tervetuloa kaikille uusille ja onnea vielä viimeisille nt-ultralaisille hyvistä uutisista.

Mä kanssa toivoisin pääseväni mahd. pian kotiin mutta kaksosten kanssa ei taida olla toivoa. Tuolta toiselta palstalta kun lueskelin niin 5 pvä-viikko tuntui olevan normaali aika olla sairaalassa. Kuinakkohan sitä selviää tosta esikoisesta erossa? :| Tähän mennessä taitaa olla pisin aika vuorokausi mitä ollaan oltu erossa.

Mulla edellinen synnytys oli helppo ja nopea (vajaa 4 tuntia) ja nyt oikeastaan hieman jännittää että jos vedet menee kotona niin millä vaudilla sinne sairaalaan on lähdettävä. Ajomatkaa kuitenkin noin ½ tuntia ja ennenkuin lapsenvahti ehtii tänne niin aikaa on kulunut varmasti lähemmäs tunti. Tarttee ajoittaa synnytys viikonloppuun kun silloin on lapsenvahti viiden minuutin matkan päässä :)

Mun sokerirasitus oli puhdas vielä tällä erää. En puhelimessa muistanut kysyäkkään että koska seuraavan kerran mutta eiköhän se seuraavassa neuvolassa selviä.

Ihanaa, me lähdetään Kreetalle sunnuntain jos tuhkapilvi suo. Viikko aurinkoa ja hyvää ruokaa. Mä en kyllä pysty olemaan syömättä paikallista fetaa mutta paljon Kreikassa matkustelleena noiin ei sieltä kyllä ikinä ole edes mitään vatsapöpöön viittaavaa tullut.

Siisu ja Kusti & Kosti 13+2 (mehän ollaan siirrytty toiselle kolmannekselle, JEE!!)
 
Heipä hei :)

Täällä podettu kauhiaa mahatautperheessä ja se on kyl imenyt mehut aivan täysin minusta. Nyt onneksi suunta parempaan jo :)

Muutenkin tää aika mennyt ihan lentäen. Hups sunnuntaina tulee jo 14 viikkoa täyteen. Ei kerkee ajatella kun rakennushommat ym painaa päälle.

Siisami: Me oltiin Kreikassa (Hania) kun odotin nelosta n. vko 23. Enkä kyl yhtään miettinyt mitä syön vaan pistelin hyvällä ruokahalulla paikallista fetaa (ain nam kun ajatteleekin), salaatteja, jäätelöitä, hedelmiä ym. Mukavaa matkaa!

Cadillac
: Saitko helposti lähetteen piuhojen kiinni laittoon? Sen voi siis tehdä samalla reissulla vaikka olisi normi alatiesynnytys? Itse olen tätä kanssa miettinyt ja aika varma asiasta alan olla et piuhat menee mulla nyt kiinni/poikki

Synnytystä
en ole miettinyt ollenkaan. Tietty pikkasen jännitän et jos tyttö niin onko taas nopea (alle 3h ja alle 1h) niin kuin muillakin tytöillä. Miten kerkeen sairaalaan kun matkaa 150km... Muuten olen synnytysten jälkeen ollut valmis salista kävelemään kotiin. Kätilötkin ovat tän huomanneet ja maininneet :) Mut eipä viitsi ajaa tota matkaa parin pvä:n päästä taas uudelleen kun olisi se vauvan 2:n pvä:n tarkastus. Toisaalta "nautin" kun saan olla siellä muiden passattavana. Ei tarvii miettiä ruokaa, pyykinpesua jne. Kotona se kaikki alkaa heti. Meillä esikko oli keltainen oli valohoidossakin. Muillakin ollut keltaisuutta mut päästetty meidät on 2päivää synnytksestä kun mulla jo kokemusta keltaisesta lapsesta.

Vakuutuksista
olette myös puhuneet. Eiköhän me taas oteta vakuutus jo ennen synnytystä. Kaikilla lapsilla ollut. Nyt isommilta irtisanottu. Laskettiin et vuodessa niihin meni reilut 1600€ ja korvauksia saatiin vuodessa n. 200€. Tuolla välisummalla käyttää yksityisellä jo aika usein :) Mut varuiks otetaan ja sit vanhemmiten katsotaan miten jatketaan.

Tuomenkukka rv 13+3
 
Heips tänne taas! :)

Mulla oliskin kysymys liittyen sokerirasitustestiin :-D! Tai kun mun suvussa on pari diabeetikkoa, mutta neuvolassa sanottiin ettei mun silti tarvitsisi mennä tohon sokerirasitukseen ? Mua on nyt kuitenkin alkanu epäilyttää tää homma :D Mulla on seuraava neuvola vasta 18+ ja sitten vasta pääsisin juttelemaan epäilyksistäni :D Eli siis mikä se peruste nyt on sille, että kuka joutuu sokerirasitukseen ja kuka ei ??

Alavatsavihlaisuista: Mullakin on nyt pari päivää ilmennyt niitä ja sen lisäksi painetta alavatsalla :eek: Mun työ on kyllä aika rankkaa ottaen huomioon, että täytyy potilaita nostella useita kertoja päivässä ja taukoja ei kerkee pahemmin pitää. Yksi päivä vihlaisi niin kovin, että melkein lähti jalat alta. Mä en töissä viitsisi asiasta ruveta valittamaan, koska enää 7 työpäivää jäljellä. Mua kuitenkin pelottaa, että johtuu tosta työn raskaudesta nää kivut :( Mä en voi istuskellakaan jos kipuja tulee, koska koko ajan on jollain potilaalla/omaisella asiaa.. Eli aina pitäisi olla menossa :/ Helpottavaa kuitenkin lukea, että en oo ainut joak näistä kärsii :)

Äitiysvaatteita pitäisi päästä ostamaan. Tai ainakin uusia alusvaatteita :D Rintsikat on taas pienet, vaikka pari viikkoa sitten ostin isommat. Alkkaritkin tuntuu, et uppoaa persvakoon.. Kivaa, kun perse leviää.... :kieh: Sit housutkin ois kivat. :) Alkaa kaikki puristaa massusta vähän. :D Yks päivä laitoinkin töihin aamulla farkut ja kun pääsin töistä niin nappi ei mennyt enää kiinni? :--D Turpoan aina iltaa kohden..
 
heips!
sokerirasituksesta miulla on suvussa sekä 1 että 2 tyypin diabetestä mut neuvola täti sanoi et kaikki tän ikäset joutuu sinne sokerirasitukseen kuitenkin ( oon siis 29). kaippa se on paikkakunta kohtaista. en mie sitä silti innolla oota :( .

vihlomisesta on vihlonu välillä enempi ja välillä vähempi. vähän kuin menkat. välillä tuntuu et saa puukosta. kuulemma ihan normaalia. ei onneksi mitenkään tosi pahaa kipua. mie aattelen vaan et tääkin taas kuuluu asiaan..

äitiysvaatteet on jo tulleet jäädäkseen. kotona pidän verkkareita, mut piti ostaa mammafarkut kun on tuota turvotusta. normi housu koko on ollu 34-36 ja nyt pitäs olla no 40! hui! mut mammafarkut on onneksi hyvät. kaikki normaalit paidat ei mahdu kun on kuppikoko kasvanu jo d:stä g:hen. ei paljoa naurata kun pitäs lähtee ihmisten ilmoille kun tissit on kun tallinnan keikan jäljiltä :D

myy88 miun pitää kerran kuussa viiä virtsakoe ihan vaan varulta kun kuulemma raskaus altistaa virtsatientulehduksille. joskus kun on sitä vaivaa ollu.. kuulemma voi olla hyvinnii olla oireeton.

rakenneultra on juhannusviikolla eli rv19. kuulemma siksi kun se eka ultra tavallaan meni ohi. eilen kävin lääkärillä niin siellä se pien viskeli kuperkeikkaa kun kuunneltiin sydänääniä. kovasti tässä yrittäny sopeutua tähän kaikkeen vieläkii. onneksi on ihan normaali olo. pystyy sisäistämään kaiken helpommin kun ei tunteet heitä härän pyllyä.

15+3
 
Kumikvatti: Minulla on myös suvussa diabetestä (2) ja sen takia lähettävät mut viikolla 30. sokerirasitukseen. Diabetestä on siis molemmilla vanhemmilla..mut kun nyt kaikki on hyvin, niin ei tartte testata ennenkuin vast loppuraskaudesta. Näin Tanskassa. Don´t worry, eiköhän sinulla ole kaikki hyvin ja voitte sitten seuravaalla neuvola kerralla jutella lisää asiasta.


Masu on kyllä niin turvoksissa tänään et huh.. otinpa sitten masukuvan, niin olenpas mie raskaana olevan näköinen! =)

16+5
 
Nyt tulee aika omaa napaa,keskittymiskyky nollissa..

Synnytyksestä Olisin ollut poitsun kanssa valmis lähtemään kotiin heti seuraavana iltana(syntyi yöllä),mutta haikaranpesässä jouduttiin olemaan se kolme päivää,ellen väärin muista. Onneksi oli perhehuone niin ei ollut niin sairaalafiilis kun mies oli koko ajan vierellä. Ensi kerralla olis kyllä ihana päästä nopeasti kotiin poikien luokse, tuntuisi hassulta olla monta päivää erossa esikoisesta. (Vaikka saahan siellä toki käydä moikkaamassa)

Ostoksia Ostin tänään kaksi paria vauvan ensilapasia, olivat niin pehmeää ja ohutta luomupuuvillaa etten voinut vastustaa! Eipähän sitten raavi itseään<3 Ja huomenna uusia alusvaatteita metsästämään minulle,nykyiset pitsihepeneet kiristää ikävästi..kyllä.. jo nyt. Onneksi en ole ainut jolla perä jykevöitynyt,tämä palsta pelastaa kaikilta "kriiseiltä" kun tietää ettei ole yksin ;)

Nyt keittiöön iltateelle miehen seuraksi!

-Mandi ja kirppu 14+3
 
Moi!

äitiysvaatteet Kokeilin äitiyshousuja niin oli vielä (onneksi) isot. Esikoista kun odottelin niin taisin ostaa yhdet ainoat äitiyshousut, enkä yhtään paitaa, masu oli pieni ja olin hoikempi. Nyt joutunee varman ostamaan enemmän vaatteita,ainakin paitoja. Housuja ja hameita tilasinkun huutonetistä viime syksynä..ennen keskenmenoa. Toisaalta nykyään äitiysvaatteet onniin sieviä, että niitä voisi pitää vaikkei olisikaan raskaana :D

Varvas82 hauskasti sanottu, tallinnan keikan jäljiltä :LOL:

Milloin teillä muilla olikaan rakenneultra?? mua jännittää se enemmän kuin tuo NT. Siellä rakenneultrassahan sitten nähdään onko vauva terve/normaali ja jos ei niin vanhempien täytyy tehdä vaikea päätös asian suhteen. En tajua miksi mua niin pelottaa se.. pelottaaako ketään muuta??

Synnytyksestä Esikoinen syntyi sektiolla, kohdunsuu ei auennut ja raskaus oli jo viikolla 42+2. nuo 2 pv sitä käynnistettiin ja olin kokoajan syömättä ja juomatta niin en enää halua samaa rumbaa..olin tullahulluksi ja minut siirrettiin yksin huoneeseen, etten olisi häirinnyt muita.

Omaa napaa ja kauhukertomuksia: Synnärilläkin Hoitajat olivat tosi töykeitä ja sekin teki olon kurjemmaksi..Täälläpäin ei ainakaan toiminut edes lakanoiden vaihto tms. ite piti vaihtaa (kivuliaan haavan kanssa) tai pyytää jotain hoitajaa vaihtamaan, oli aivan järkkyä maata niissä verisissä ja ulosteisissa lakanoissa sektion jälkeen..tein kyllä valituksen siitä, ei sen puoleen (kukaan ei ole edes pahoitellut, ajattelevat varmaan että tuo työläs leikattu äiti halutaan äkkiä täältä pois..) kohta siitäkin on 3 vuotta ja on niin tuoreessa muistissa, etten oikein tiedä mitä ajatella. Sektion kuitenkin haluaisin siksi, ettei tarvi sitä käynnistysoperaatiota ja kätilöiden ja miesgynegologin ronkkimista enää kestää, tunki koko käden sinne niin sattui kyllä ihan s***nasti. Jos valitsen sektion niin päätetään vain päivä ja kaikki on järjestelmällistä ja tiedossa. Mietin siksikin sektiota, ksoka itsellä on vahva tunne, ettei kohdunsuu taaskaan aukea supisteluista puhumattakaan..

Turhahan tuota synnytystä on näin etukäteen miettiä, mutta pakostakin sitä tulee mietittyä!


Rosalinda 15+4
 
hyde79 onnea hyvistä nt-kuulumisista!

aika hurjia ja kurjia synnytyskokemuksia monella :( erityisesti mä en ymmärrä sitä, jos synnärin henkilökunta on nuivaa. se on niin erityinen kokemus ja äideillä tunteet pinnassa enempi kuin koskaan, että kohtelun pitäisi olla aivan erityisen hyvää. omalla kohdalla kättärillä kaikki kohdalle osuneet kätilöt ja lääkärit oli kyllä ihania, miehen mielestä jopa "liian" ystävällisiä, kun kaikki puhui niin lempeästi ja rauhallisesti kuin ikinä... mutta mua ei haitannut, oli tosiaan hormonit niin sekaisin, että sitähän melkein itki (mun tapauksessa onnesta), kun joku sanoi vaikka vaan päivää :D olisin vollottanut huolella, jos joku olisi ollut vähänkin töykeä.

vihlontaa on täälläkin vähän alavatsalla ja alapäässä. kuulunee asiaan, niin en ole huolestunut. joskus ottaa kipeää myös nivusista, etenkin kun aivastelen ja niistä siitepölyallergian takia.

meillä on rakenneultra VASTA 11.7.... olisi ollut vähän aiemmin, mutta ollaan kesälomalla ja reissussa, niin siirsin vkolle 20+6, joka on eka päivä taas töissä. tottakai rakenneultrakin jännittää, siinä vaiheessa on jo aivan liikaa menetettävää, jos kaikki ei olisikaan hyvin. toisaalta se ei voi jännittää yhtä paljon kuin nt-ultra, etenkin jos siinä vaiheessa tuntee jo hyvin vauvan liikkeet.

joku kyseli sokerirasitustestin kriteereistä. helsingissä ohjeistus ilmeisesti on, että kaikki muut paitsi normaalipainoiset (painoindeksi alle 25 raskauden alussa) alle 40v uudelleensynnyttäjät, joilla ei ole ollut aiemmissa raskauksissa ongelmia sokereiden kanssa, menee testiin. mä olen siis kuulemma niitä harvoja, jotka ei siihen joudu. 2v sitten esikoista odottaessa oli vielä eri säännöt enkä joutunut silloinkaan testiin, vaikka tosiaan meilläkin suvussa 1. ja 2. tyypin diabetestä. no, mulla ei ole koskaan ollut ongelmia verensokerin kanssa, yritän liikkua ja syödä terveellisesti, että toivotaan ettei nytkään tulis.

(.) masu alkaa oleen melkoinen pallo, heti aamusta ja iltaa kohden se on suorastaan käsittämättömän iso viikot huomioiden... koko on ainakin kuukauden edellä siitä mitä esikoista odottaessa. pitäisikin varmaan ottaa kuva ja laittaa tänne, niin saatais vertailla (muilleki vinkiksi, masukuvia ois kiva katsella ;) ).

toipumisia vatsataudeista ja flunssista kärsineille ja aurinkoista viikon jatkoa kaikille!

t. manna8 + ernesto 14+1 :heart:
 
Mandi - ymmärsin tuolta Haikaranpesän nettisivuilta, että esikoinen saisi tulla mukaan perhehuoneeseen. Ymmärsinköhän väärin? Mietin kyllä että miten se käytännössä menisi, nukkuuko isi ja 3v siellä perhehuoneessa sillä aikaa kun äiti pungertaa keilapalloa ulos sisuksistaan :D Viimeksi oltiin Haikaranpesässä 5 päivää, olin niin huonossa kunnossa että en päässyt pyörtymättä ylös sängystä ekaan kahteen vuorokauteen. Tovottavasti saadaan nykin toipua niin kauan kuin tarve vaatii.

Sektiota on täälläkin mietitty - ollaan menossa pelkopolille n rv 22, siellä saavat ylipuhua mut alatiesynnytykseen. En halua että vauva meinaa taas kuolla sen takia että joku lääkäri ei viitsi keskeyttää kahvitaukoaan ja kandi sählää imukupin kanssa niin että se irtoaa kesken ponnistuksen. Mur.
Rakenneultra on täällä 01.07 - olivat ensin laittaneet sen rv 23 :O Soitin ja sain ajan onneksi aikaistettua.
Sokerirasitukseen jouduin 4v sitten (Helsingissä) - vaikka painoindeksi oli alle 20, suvussa ei diabetestä, ei ikäriskiä ja terveelliset elämäntavat. Tosin neuvolan täti ihmetteli nyt ekalla käynnillä että miksiköhän sinne viimeksi lähetettiin.

Saman huomannut kuin manna8 - just eilen nauroin töissä että laajenen aina iltaa kohti, eilen mulla oli äitiystunikan päällä kapea vyö, ja kaksi kertaa sitä löysäsin työpäivän aikana :LOL:
 
Juu, on ne alamasun ja -pään kivut normaaleja. Liitokset venyy ja paukkuu :)
Mulla on varsinkin levon jälkeen niitä.

Jyllanti Varmasti pärjäätte kotona! Ainakin täällä Suomen osastoilla käyneet tuntuu monet olevan sitä mieltä että kotona saa paremmin levättyä kun ei ole huonekavei(t) häiritsemässä :)

Rosalinda Hienoa että tämä viikko on parempi! Ja aikamoinen kokemus sinulla synnytyksestä :/

Minun toinen synnytys oli poliklininen synnytys. Oli todella ihanaa! Kaikki meni hyvin, minä ja vauva olimme heti synnytyksen jälkeen hyvässä kunnossa. Itsellä oli sellainen olo että eihän tässä nyt mitään.. ei tuntunut yhtään että olisin juuri synnyttänyt :D
Lapsi syntyi myöhään illalla ja aamulla lääkäri tarkisti vauvan ja antoi luvan lähteä kotiin.
1,5 vuorokauden ikäisenä tuli kotiin neuvolan terveydenhoitaja, joka punnitsi vauvan ja katseli muutenkin vauvan vointia.
3. päivänä menimme lasten osastolle lääkärin tarkistukseen, vauva siis tarkistettiin ja kuulo testattiin.

Nytkin toivon poliklinista synnytystä jos vaan kaikki menee hyvin ja voimme hyvin. Kotona saan levätä ja palvelu pelaa :) Keskimmäinen on niin pieni vielä ettei ole kiva olla erossa hänestäkään pitkää aikaa. Sisaruksetkin tottuvat heti vauvaan eikä isän+lapsien tarvitse rampata sairaalassa. Osastolla kun ei yhden hklön huoneita ole niin ei saa olla rauhassa lapsentahtinen (herää kun naapuri herää, jos valvottaa yöllä niin ei saa metelöidä naapurin takia..)

Rakenneultra on 18.7. 21+0 on silloin.

Sokerirasituksessa en ole aiemmin käynyt. Nyt varmaan ihan hyvä mennä. Viikoista en ole varma milloin..

Huomaa että vauva ottaa minulta taas enemmän kun heikotus on palannut, jos olen syönyt huonosti. Ja vaikka söisinkin niin minunkin annoskoot ovat pienentyneet. Ei vaan jaksa syödä kerralla paljon.

Mies eilen kyseli että joko tunnen liikkeitä. En vielä.. Mies muutenkin tykkää mun masusta, joka on nyt 2 viikossa tullut kunnolla esille :)

Kuopus heräsi.. Heippa!

Biana 13+3
 

Yhteistyössä