<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

kummeista olitte puhuneet..meillä ei ole hajuakaan kenet laittaisimme kummeiksi, kun niin harva kuuluu kirkkoon enää ja molemmilla lapsilla pitää kuitenkin olla 2 virallista kummia...argh ku en keksi ketään.. Tai siis toiselle vauvalle on kummeiksi tulossa mun sisko ja sen mies, mut toiselle ei oo ketään vielä keksitty. Esikoisella on kummeina mun veli, miehen veli ja mun hyvä ystävä kenet olen tuntenut 5 vuotiaasta lähtien.

parisuhteessa ollaaan oltu miehenkaa 6v. Muutettiin yhteen puolenvuoden seurustelun jälkeen ja kihloihin mentiin 1v seurustelun jälkeen. Esikoinen kun syntyi, niin oltiin oltu yhdessä tasan 2v. Kihloissa siis ollaan edelleen ja nyt tulee vauvelit. Olis tarkoitus kyllä mennä naimisiin, mutta ei nyt enneku olen ainakin päässyt kaikista raskauskiloista eroon :D on se sit kuitenkin ihanaa, että on hyvässä kunnossa ja nättinä omissa häissä :heart:

HUOH tää lepääminen on tylsäääääää :headwall: en tiiä mitä keksin tekemistä..luen aina kaikki mainokset...katon telkkarista kaikki tyhmimmätkin ohjelmat...toivottavasti koko loppu raskauden ajan ei tarvi olla levossa...

anzu ja poitsut 23+5
 
Moi kaikki!

Kummeista olette keskustelleet. Meillä on ongelma. Tai ehkä mulla enemmän kuin miehellä.. ;) Meidän pojilla on molemmilla neljä kummia ja siinä on sitten molempien puolelta sopivat sukulaiset käytetty eli tälle kolmoselle ei sukulaiskummeja riitä, vaikka haluaisinkin.. En siis halua kuitenkaan samoja kummeja kuin vanhemmilla pojilla on. Eli kysynkin teiltä, että onko kuusi kummia liikaa?? Kuulostaa kyllä vähän älyttömältä itsestänikin, mutta kun jos valitsen yhden ystävän, on pakko valita toinenkin jne, ettei kukaan loukkaannu. Ja kun tämä on viimeinen tuleva lapsemme, niin ei enää jää takaportteja. Yhden ystäväni miehineen olen jo pyytänyt ja mies taas haluaisi oman ystävänsä vaimoineen (ihania ihmisiä kyllä ovat kaikki, ei siinä mitään!), mutta kun mä haluaisin vielä yhden oman ystäväni, joka kuuluu kirkkoon ja sitten parhaimman ystäväni, joka ei kuulu kirkkoon. Molemmilla on miehet, mutta ensimmäisen mies on amerikkalainen, ei kuulu kirkkoon, joten hänet voi jättää pois ihan ok ja parhaimman ystäväni mies taas tuskin loukkaantuu, vaikka ei kummiksi pääsisikään. Sitä paitsi en ole ollenkaan sata varma, että he loppuelämäänsä ovat yhdessä, joten.. Mutta on siinä sellanenkin juttu, kun minä haluaisin vain kirkkoon kuuluvia kummeja, ihan periaatteesta, mutta paras ystäväni varmasti odotti kummikutsua jo tokan kohdalla, mutta en silloin häntä edes ajatellut, kun ei kuulu kirkkoon. Monimutkaista, tiedän. Ja ilman muuta haluan parhaan ystäväni lapseni kummiksi (kun hän varmasti haluaisi), mutta hitto kun ei kuulu kirkkoon!! Hän sitten kertoikin, että pro-seremonioilta voi tilata jotain "kummitodistuksia! ei-kirkkoon kuuluville kummeille. Eli vähän taisi sillon tokan ristiäisten jälkeen vihjata.. ;)

Yhdessäolosta. Me ollaan oltu yhdessä vähän yli yhdeksän vuotta. Tapasimme maaliskuussa 2002, virallinen seurustelu alkoi huhtikuussa, kihloihin mentiin elokuussa ja häitä tanssittiin lokakuussa 2002 eli puoli vuotta seurustelun aloituksesta. Ja sitten marraskussa samana vuonna esikoinen olikin jo masussa. Eli meillä jos kellä on ollut nopeaa toimintaa. :) Ryppyjä on luonnollisesti ollut, isoin kriisi esikoisen ollessa noin 1,5 v ikäinen, mutta kun siitä pienin apuvoimin selvittiin, on elo ollut suht seesteistä viimeiset vuodet. Ja mehän siis tehdään töitäkin yhdessä, joten välillä ollaan kimpassa 24/7. :)

Painosta.
Mä olen 162 cm pitkä ja painoin plussan tehdessäni 66,6 kg eli bmi oli pikkusen yli 25. Viime perjantain kotipunnituksessa (teen joka pe-aamu) painoa oli tullu 4,2 kg lähtöpainoon. Masun ympärys on jo jonkun sentin yli 100, en tiedä ihan tarkkaan. :)

Tästä päästäänkin tuohon sokerirasitukseen eli milloin sinne joutuu, jos joutuu? Mulle ei ole puhuttu mitään, vaikka olenkin näin vanha (35) ja bmi:kin oli himpun yli normaalin. Polin lääkäri kysyi, olenko ollut ja mä olin vaan, että eipä mulle ole kukaan mitään puhunut. Ehkä se seuraavalla neuvolakerralla koittaa mullekin tonne määräys..

Nyt taas vähän kylkiasentoon, kun meinaa masuun koskea. Supistelu on vähentynyt, mutta kun kävin töissä vähän yrittämässä (vajaan tunnin seisoen), niin eipä tarvinnut sen pidempää tehdä.. Huomenna kontrolli polilla, katsotaan mitä siellä sanotaan.

PP rv 23+1
 
minnuska89 paljon onnea :flower: kyllä oli aika homma tehdä ruuat itse.
meillä oli hyvä tuuri kun menimme naimisiin kun anoppi tekee ruokaa eli pitopalvelua. siinä säästi monta sataa ja ruokaa oli todella paljon. ei meinannut pöytä riittää ;) ja vielä keliakiaa ja muna allergisille oli oma pieni pöytä vielä. myös miehen suvussa on kukkakaupan pitäjä joten saimme kaikki kukat häihin lahjana :)
kelan laput tulee minullekkin täytettäväksi ensi viikolla. ja kuinka mie niitä inhoan täyttää :kieh: yleensä soitan suoraan sinne kelaan ja he kyllä ystävällisesti neuvovat mihin tulee mitäkin.
kummit meillä kanssa ongelma ketä pyytää. miehen siskot on jo aiempien lapsien kummeina, paras kaveri käytetty ja toisella jo monta ennestään. oma veli asuu ulkomailla. eiköhän me jostain kummit saada ;)
ostokset ensimmäiset tuli tehtyä. ostin parit pöksyt ja bodyt. vielä pari yöpukua ostan ja sitten vasta lisää kun tiedän kumpi tulee. kaukalo on saapunut veljelleni ja hän lähettää sen minulle suomeen. myös tuplat tuli nyt ostettua uutena. katselin hutonetistä ja yksiä meinasinkin huutaa mutta olisvat tulleet postikulujen kanssa melkein yhtä kalliiksi kun uudet. carenan tupliin päätysin.
eroja raskauksissa minä kyllä huomasin eron odottaessa tyttöä ja poikaa. vatsat olivat erinlaiset, tyttövatsa alempana ja leveämpi. myös pojista on ollut pahat närästykset.
nyt tästä raskaudesta ei ole vielä mitään oloa kumpi tulee. ehkä siinä 30rv jälkeen.
kävin eilen katsomassa ystävän 2vrk ikäistä poikavauvaa. voi elämä että oli pieni suloinen käärö :heart:
ensi viikolla katsomaan vähän isompaa. 2viikon ikäistä :)

cadillac ja toukka 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Olo on kuin pikkulapsella (tai miksei isommallakin) jouluna: sokerirasituksessa arvot kunnossa! Oon niin onnellinen! Viimeksi sf-mitta oli jo 23sm, nyt 24cm, joten sekin on rauhoittunut. Ainut asia mistä sekä th että lääkäri nyrpisteli nenäänsä oli mun hb, joka siis rautakuurista huolimatta jatkaa laskuaan. Aluksi oli 148, viime käynnillä 124 (alotin yhdellä tabletilla kuurin) ja nyt 115, ja lääkäri määräs tuplattavaksi rautalisän.

IlonaVonD: Miten sun sokerirasitus liittyi kolestaasiin, sehän on maksajuttuja??

PaavoPesusieni: Se normi sokerirasitus tehdään rv 26-28 yleensä. Tarpeen mukaan muulloinkin.

Parisuhteesta: seurustelemaan alettiin tammikuussa 2002, yhteen muuutettiin vappuna 2007, 8-vuotispäivänä (2010) mies kosi ja sain siis kihlasormukseni viimein, ja nyt on esikoinen tulossa. Häät (ehkä) 2013, katsotaan nyt miten elämä menee :)

manna8: mullakin aika perinteinen isyyspakkaus tulossa, noitten sun luettelemien lisäksi koitan löytää jonkun kivan tuttipullon ja jonkun bodyn, tuttelipurkin, valokuvakehyksen isin ja vauvan kuvalle, kipulääkettä päänsärkyyn, suu-nenä –suojuksen, Brekj-sklaapatukan, lastenlaulu cd:n ja/tai satu/lorukirjan ja jonkun isä-aiheisen T-paidan..onhan tossa listassa kamaa vaikka kuinka, katotaan mitä saan haalittua kasaan :) Ja ajattelin pakata ne vauva kylpy”punkkaan”, eli mikä se nyt on yleiskielellä..amme? Niin ja sitten laitan sinne semmoset hauskat vauvan käyttöohjeet, sopii tuolle mun insinöörimiehelle :)

T: Manna* ja Mytty 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Britney sama juttu täällä sen suhteen että varsinki vanhempi porukka utelee heti kauan ootte ollu yhessä ku kuulivat kihloista ja lapsesta..

Eli yhessä ollaan oltu lähemmäs neljä vuotta yhteen muutettiin jo 3kk tutustumisjakson jälkeen ja kihloihin mentiin nyt keväällä. Ostettiin yhteinen eka asunto myös tässä kesällä eli paljon on tänä vuonna tapahtunut/saatu aikaan ;) Naimisiin ei ole kiirettä, sitte myöhemmin mutta kuitenki naimisiin ollaan joskus menossa kun kerta kihloissaki ollaan! Mutta sitte ku on lapsoset tehty ja raskauskilot pois :D Toinen sitte suunnitelmiin parin vuoden päästä ettei tule liian isoa ikäeroa jos vain mahdollista ;)'

Äitiyspakkaus on postissa odottelemassa mutta en oov ielä ehtiny sinne asti :) Aika nopeaa toimintaa alle 2 viikkoa sit täytin paperit! :) huomenna pääsee sit koluaan pakettia

Nyt pitää kattoa kolmosen dokkari "koukussa raskauteen" :D

Karoliina 25+2
 
:hug:Kaikille niille joilla ongelmia parisuhteessa voima haleja ja jaksamista

Kummeista on ollut myös täällä pohdintaa. Yksi kummi on ihan varma, hän on mieheni parhaista kavereista, muita täytyykin sitten viellä pohtia.

Me ollaan meihen kanssa oltu yhdessä jo 11vuotta, josta yhdessä asuttu 8-vuotta ja kihloissa 7-vuotta. Naimisiin asti ei viellä olla "keretty"

Kela laput sain tänään neuvolasta ja täytin jo myös, huomenna postiin. Äitiysavustus otetaan nyt rahana, koska esikoiselta on jäännyt hirmu kasa vaatteita. Rahalla ostetaan sitten muuta tarpeellista vauvalle.

(.) Tänään kävin siellä neuvolassa ja kaikki ok. Painoa on koko raskauden aikana tullut 5kg no maha on kyllä mahtavan kokoinen ympärys mitta 104cm. Sf-mitta oli tänään 23 cm ylä käyrän yli mentiin että heilahti. No niin oli kyllä esikoistakin odottaessa, eikä kuitenkaan ollut mitään raskausdieabeetteekseen edes viittaavaa.

Ainiin! Sokerirasitukseen täällä pitää itse varata itse aika sain siitäkin tänään ohjeet neuvolassa, huomenna jos tekisi senkin.

Tytti83 ja Toukkis22+3
 
Huomenta marrasmamat!

Me ollaan enskuussa oltu yhdessä kolme vuotta, ja meillä on siis toinen lapsi jo tulossa.. Nopeita oltu ;) Puolenvuoden yhdessäolon jälkeen päätettiin muuttaa yhteen, ja siinä samassa rytäkässä päätettiin että lapsi saa tulla jos on tullakseen, tosin vuoden se antoi itseään odottaa.
Ollaan naimisiinmenosta puhuttu, mutta odottelen rauhassa, että koska ukko saa jotain aikaseksi :D (Varmaan viiden vuoden päästä)

Meille tulee kolme kummia, kaksi jotka kuuluvat kirkkoon, ja miehen veli "epävirallisena". Eipä se lapsi käy kummitodistuksia pyytelemään, kun kummi tulee kylään ;)

Kelanlaput on täytetty, ja äitiyspakkauskin on lähtenyt jo matkaan, nyt sitä odottelen saapuvaksi joka päivä, kärppänä postilaatikolla :D

Pitäis hankkia esikoiselle uus turvaistuin, vauvan pinnasänkyyn patja, ja uus hoitopöydän pehmuste. Siinä ois suurimmat hankinnat enää mitä tarvis tehä. Ja mietin kovasti myös kantoreppua, ja kaukalon lämpöpussia. Tuplat sain halvalla huutonetistä, maksoin niistä kokonaiset 40€, vanhat Emmaljungat, mutta ajaa hyvin asiansa!

Ajatelkaa, ei tunnu matka tähän asti edes pitkältä, ja ei edes niin paljon enää jäljellä, HUI! Kohta meillä on nyytit kädessä <3 Kolmisen kuukautta, kohtahan on jo ELOKUU!!

Santara + Mönninkäinen 25+4
 
Moi mammat!

Ihanaa kun olette kirjoitelleet parisuhteesta ja häistä, on nimittäin melko ajankohtainen aihe itselleni. :) Muutama sana parisuhteesta: me ollaan seurusteltu neljä vuotta, kihloissa ollaan oltu vuosi ja reilun viikon päästä onkin meidän häät! Ollaan asuttu melkeinpä suurin osa seurusteluajastamme eri paikkakunnilla, aluksi mies asui länsirannikolla ja mie Itä-Suomessa, sitten vuoden verran asuttiin yhdessä ja nyt taas kohta kaksi vuotta ollaan oltu eri osoitteissa töiden takia. Onneksi miulla on paljon lomia, sillä oon ope. Nytkin oon ollut huhtikuusta lähtien kesälomalla ja tietty täällä miehen luona. Vähän ankealtä tuntuu, kun tietää että työt alkaa taas reilun parin viikon päästä ja pitäisi kammeta takaisin omalle paikkakunnalle. Meillä on muutenkin vielä auki mille paikkakunnalle asetutaan toukan kanssa, on ollut vähän vaikeuksia täyttää Kelan papereitakin, kun asutaan eri osoitteissa. No pitää käydä ensi viikolla kelan toimistossa kyselemässä.

Mutta sitten takaisin hääteemaan. Ensinnäkin onnea Aplarille kihlautumisesta ja Minnuskalle rouvautumisesta! Perästä tullaan! :) Me mentiin tosiaan vuosi sitten kihloihin ja päätettiin samalla myös hääpäivä. Toukan mahdollinen tulo oli jo silloin tiedossa, sillä ehkäisy oltiin lopetettu jo vajaa vuosi ennen kihloja. On ollut kiva kun on ollut reilusti aikaa suunnitella häitä ja näin vältytään varmasti suuremmalta stressiltä. Meille on tulossa noin 50 vierasta, eli vain ne oikeasti tärkeät ihmiset, jotka halutaan häihimme. Vihkiminen meillä on Kolin huipulla (toivottavasti on hyvä sää!), sen jälkeen ruokailu ravintolassa ja siitä siirrymme jatkamaan juhlia luksushuvilaan, jonka olemme vuokranneet viikoksi. Me jäädään miehen kanssa sinne nauttimaan vielä häiden jälkeenkin. :) Hatun nosto Minnuskalle, joka on vääntänyt tarjottavat itse häihinsä! Me tehdään itse vain iltapala. Hääbudjetti paukahtaa yli 10000 euron, mutta me ollaan lähdetty sillä periaatteella, että kerranhan sitä vain naimisiin mennään, joten tehdään häät tyylillä ja meidän näköisesti. Erityisesti ollaan haluttu panostaa hyvään ruokaan ja juomaan, sillä ollaan itsekin melkoisia kulinaristeja... Toivottavasti saadaan ihanat ja rennot häät!

Nyt uimaan ja mattoja pesemään! Aurinkoista päivää kaikille mammoille! :)

Sannuska80 23+1
 
Helteistä torstaita!

Parisuhteista oli täällä kyselyä, itse jo vähän aiemmin tuolla kerroinkin meidän suhteesta, mutta kertaan vielä, että ollaan siis seurusteltu reilut 13 vuotta. Olen ollut siis 17 v kun aloitettiin seurustelu, mies on vuotta vanhempi. Kihloihin mentiin aika suht nopeasti, eli 8kk seurustelun aloittamisesta. Mikään muu ei olekkaan sujunut sitten nopealla aikataululla :D En muista tarkalleen milloin muutettiin saman katon alle, mutta varmaan jotain 1,5-2 vuotta seurustelun aloittamisesta. Naimisiin siis mentiin vasta 9 vuoden seurustelun jälkeen, eli nyt ollaan oltu 4vuotta naimisissa. Annettiin lupa vauvalle jo reilusti ennen häiden suunnittelua, mutta eipä vain pikkuista kuulunut, joten päätettiinkin mennä sitten naimisiin, mutta kuinka ollakkaan, pamahdin raskaaksi ja odotin siis ensimmäistä lastamme (kuudennella kuulla) kun tanssittiin häitämme. Meni siis reilu 1,5v ennen kuin raskauduin, toiselle lapsellekkin annettiin lupa tulla heti kun tulee, mutta siinä meni vuosi ennen kuin tulin raskaaksi, ja tässä kolmannessa menikin melkein 2 vuotta. Että ei ole kovin helposti nämä lapset meille siunaantunut. Ja tähän jää lapsilukumme. Meillä häät oli tosi kivat kesähäät, vieraita jotain 60. Itse tehtiin koristelut, kutsukortit jne, mutta ruokapuolen hoiti hääpaikan ravintola. Meillä häät maksoi noin 6000e, mutta molempien vanhemmat halusivat ne maksaa.

Kummiasiaa: Meillä on molemmilla lapsilla 5 kummia ja haluaisin myös kolmannelle lapselle saman verran kummeja. Mutta olen jo tässä miettinyt, että ketä pyydettäisiin, alkaa olla kaikki parhaimmat ystävät ja sisarukset jo käytetty, enkä haluaisi samoja kummeja. Eli aika vaikea päättää ketä kysyisi.

Parin viikon päästä olisikin neuvola ja sitten vielä ylimääräinen äitipolikäynti, siellä siis ultrataan pikkuista.

kristalli ja kolmonen 25+3
 
Moikkamoi!

TJ 1 lomaan! YKSI! :vampire: (onko täällä muuten muita Twilight faneja? Tää mamma toivoo pääsevänsä 4. leffan ensi-iltaan 18.11. Mieluusti ilman masua, kiitos ;))

Sannuska, kiitos kihlautumisonnitteluista, mentiin siis kihloihin tasan 2v sitten tulevana sunnuntaina (helposti selitetty :D) Päivä tosiaan ollaan vihkimiselle saatu sovittua ja sormuksen hain eilen. Oi iiiihanaa. Vähän näillä helteillä on kyllä kireän oloinen, mutta sattuupahan sitten raskauden jälkeen hyvin. Tahtoo jo käyttää!!! (eli n. vuoden kuluttua on "virallista" käyttää, phuuh). Kuulostaa todella upeille teidän järjestelyt ja päivästä tulee varmasti täydellinen :kiss:

Kiinnostuneena kirjauduin eilen Kelan sivuille katsomaan omia tietoja, millonkohan se ääpakkaus tulisi. Perhana ei siellä mitään käsittelyssä näkynyt!! Ja meidän HR on lähettänyt ne paperit Kelaan jo 2vkoa sitten. Mitä hemmettiä... Taidan pirauttaa HRään ja varmistaa, että onhan ne varmasti lähtenyt eteenpäin.

Katoitteko eilen maikkarilta tullutta dokumenttiä "koukussa raskaanaoloon" tms? Huhhuijjaa minkälaisia naisia! Varsinkin nämä kaksi sijaissynnyttää, tumma pitkähiuksinen ja se kaksosten äiti. Ihme tiuskimista ja kiukuttelua, toivottavasti musta ei tuu samanlaista!!

IlonaVonD, miten teillä voi olla noin harvakseltaan neuvolakäyntejä :O Ihan ku olis jäänyt välistä parit käynnit. Ja mä tosiaan yritän olla muuta kun bridezilla kaasolle :D

Meillä jännätään millonka meidän perheen eka lapsenlapsi syntyy, veljen vaimon laskettu aika on 3.8. Veli on ihan "no tulee kun tulee" ja ai että mua ärsyttää toi asenne. :kieh: Vaikka tottahan se on! Mutta silti *rasittava pikkusisko*. Mulla on sunnuntaina ja veljellä ens tiistaina synttärit, saa nähdä syntyykö jomman kumman meidän päivänä!

Oon lukenu heinäkuun pinoa, kiva lukea synnytyskertomuksia ja olla mukana heidän viimeisissä odotteluissa ennen pienen syntymää :)

Aplari ja Taikku 24+2

PS. Pirulautsa miten aina voin unohtaa jonkun boldauksen tms., aina päivitettävä uusiks tekstiä.. :'(
 
Viimeksi muokattu:
Sannuskan tulevat häät kuulostaa ihanalta! Koli on niiiin kaunis paikka...Läheisimmät ystävät+hyvä ruoka ja juoma on kyllä täydellinen konsepti. Onko nää häät vielä tänä kesänä (eli milloinkas voin ilmestyä paikalle :D)

Manna*:lle onnitelut hyvistä sokerirasitustuloksista! Ei aavistustakaan mistä ne laboratorion tädit sen raskauskolestaasin keksi, sokerirasitukseen jouduin liian suuren sf-mitan vuoksi (meni yläkäyrän yläpuolella) ja söin tosiaan reippaan aamupalan tuntia ennen sokerirasitusta, ja sitten arvot oli jotain ihan omituista. En ihan ymmärtänyt, että miksi ne teki sen rasituksen vaikka sanoin että en ole paastonnut, eikös ne olisi voineet käskeä tulemaan joku toinen päivä uudelleen :O

Eilisessä neuvolassa sf mitta oli muistaakseni 22 - kysyin että onko se taas yläkäyrillä (no olihan se), ja neuvolan täti sanoi että hän näkee heti että mulla tulee olemaan iso sf mitta koska "olet niin kapea" että vauva ei voi laajentaa yksiötään sivuille vaan maha kasvaa eteen ja pystyyn. Tuli vähän parempi mieli, muistan kun esikoista odottaessa en suurin piirtein kehdannut lähteä kotoa mihinkään rv 32 jälkeen kun joka paikassa sai kuulla miten valtavan iso se maha on : /

Mä en näköjään osaa kirjoittaa mistään aiheesta lyhyesti :LOL:

Kiva kuulla Britneystä, hienoa että ootte jälleen yhdessä miehen kanssa ja rakkautta riittää :heart:

Aplarille ihanaa lomaa! Ja täällä ilmoittautuu toinen joka vakoilee heinäkuisia ja tirauttelee onnen kyyneleitä synnytyskertomuksia lueskellessa :snotty: :heart:
 
IlonaVonD: reilun viikon päästä astutaan avioliiton niin auvoiseen (?) satamaan. Koli on ihan meidän paikka, ollaan käyty joka syksy vaeltamassa siellä ja viime syksyn vaelluksen yhteydessä mentiin Ukko-Kolilla kihloihinkin. Sormukset saatiin viime viikolla ja eilen kävin hakemassa hääpukuni ompelijalta, kaikki järjestelyt on melko hyvällä mallilla. Viime viikonloppuna rakkaat ystäväni järjesti miulle polttarit, jotka tuli ihan täytenä yllätyksenä, onnistuivat ketkut huijaamaan ihan kunnolla... Me oltiin sovittu miehen kanssa vaikka mitä tekemistä viikonlopulle, kun oltiin kerrankin "miun kaupungissa", ja nyt sitten mikään ei onnistunutkaan. Miun eka reaktio olikin alkaa itkeä kun polttarit paljastuivat... No kunhan alkushokista toivuttiin, oli oikein mukava päivä, ilta ja yö. :)

Aplari, anteeksi väärinkäsitykseni, onnitellaan nyt sitten tulevan rouvautumisen johdosta ja tietty alkavan loman tiimoilta. :)

Sokerirasitukseen menoa täälläkin odotellaan. Täällä siihen joutuu kaikki yli 25-vuotiaat ensikertalaiset. Aika inhottavia kokemuksia olen ystäviltä kuullut, mutta neuvolan täti lohdutteli, että se juotava litku ei ole enää niin äitelää kuin ennen. Varaan ajan kuitenkin ihan suosiolla vasta häiden jälkeen.

Me tosiaan käytiin maanantaina neuvolassa. Kaikki oli hyvin, mies jopa pääsi itse käyttämään doppleria ja etsimään sydänäänet. :heart: Kerroin terkkarille toisinaan tuntemistani oudoista tuntemuksista vatsassa, paineen tunteesta ja menkkamaisista kivuista. Terkkari arveli niitä kovotukseksi ja neuvoi seuraamaan tilannetta tarkemmin. Kohdunkaulan pituutta miulla ei ole missään vaiheessa mitattu. Nyt miusta tuntuu, että noita tuntemuksia on tiheämpään ja soitin tänään terkkarille. Pääsen onneksi maanantaina käymään tarkistuttamassa asian, ei tarvitse sitä enää miettiä sittten ensi viikolla, sillä häiden kanssa riittää varmaan tekemistä... Toivotaan että kaikki olisi hyvin eikä toukka olisi yhtä malttamaton kuin äitinsä! ;)

Sannuska80 23+1
 
Viimeksi muokattu:
huomenna gastrolääkäri. ei tää ihan niin nopeasti tainnut laantua kun toivoin. yöt ja aamut ja illat on ikäviä. päivällä helpompaa. neuvolassa ei mitään kummallista. muuten kaikki ok paitti hemoglobiini on 105. pitää sen lääkärin mielipidettä kysyä raudalle kun se taas ottaa enempi mahan päälle...niin joo ja kelan paperit pitää viiä huomenna :)

äippäloma alkaa sen 30 päivää ennen laskettua aikaa.

vauvalle oma huone ihan jo käytännön syistä. mies tekee epäsäännöllistä vuorotyötä niin miten kummassa siinä kukaan nukkuu jos ollaan samassa makkarissa. ja ihan vieressähän tuo kuitenkin on ja saan sieltä tarvittaessa levitettyä sohvan jos haluan sinne nukkumaan. miusta tää on ihan järkevä ratkaisu tälläiseen vuorotyöläisten kotiin.

haleja kaikille tarvitseville

onnea rouviintuneille ja rouviintuville

kummit meillä ei ole tätä ongelmaa kun myö vaan pidetään nimiäiset. saisi siihenkin "kummit" mut eiköhän tuo hoidu ihan ilmankin

sokerirasitus jäi miulta onneksi pois tuon lääkityksen takia.

selkäsärky on kamala. ja kävely edes kaupassa ei onnistu kunnolla. luulen tämän olevan ihan raskauteen liittyvää mutta suolistolla on varmaan myös tekemistä asian kanssa.

liikkeistä mikä lie potkupalloilija täällä mahassa kasvaa. istukkaa potkitaan tosi lujaa ja sit tuonne alaspäin. ei tunnu aina kovinkaan kivalta varsinkin kun haluaisi illalla käydä nukkumaan. mut hyvin reagoi kosketukseen. villiintyy vaan jos mahaa hieroo tai painaa :)

parisuhteesta ollaan oltu miehen kanssa yhdessä elokuusta 03. muutettiin melkein heti yhteen ja kihloihin mentiin ystävänpäivänä 04. naimisiin 08. ehkäisystä luovuttiin häiden jälkeen. ja nyt siis odotellaan tätä ensimmäistä :)

varvas ja aatu 24+4
 
Heips,
Ihania hääjuttuja täällä on puhuttu. Namis. Itse olen ollut naimisissa ja eronnutkin. Huh. Oli pienet häät silloin. Jos joskus nykyisen miehen kanssa mennään naimisiin niin haluan kyllä isommat ja niin ettei itse tarvii paljon nähdä vaivaa tms. Mutta tämä ei ole vielä ajankohtaista. :)

Yhdessäolosta Tässä kuussa tuli neljä vuotta ekoista treffeistä. Ja esikoisemme siis jo 3 v ja 2 kk. Eli silloin oli nopeaa toimintaa. Olin itse päättänyt että haluan ekan lapsen ennen kun täytän 30. Aluksi oli miehen kanssa asiasta ihan riitojakin kun väitti että olen edesvastuuton kun tuolla tavalla ajattelen, mutta sanoin että lapsi tulee kun on tullakseen. Ja tosiaan luulin itse että en pysty saamaan lapsia koska edellisen miehen kanssa myös yritettiin noin 2 vuotta mutta se ei onnistunut. Nyt oli sitten tähdet heti kohdallaan. Muutettiin yhteen vasta kun aloitin äitiysloman ja ehdittiin kahdestaan ollakin sen reilun viikon kun esikoinen tulikin jo maailmaan. Eli perhe-elämää alusta lähtien. Tokalle annettiin "lupa" tulla syyskuussa (sain sen lupauksen synttärilahjaksi :)). Ja tärppäsi sitten ilmeisesti helmikuussa. Eli ei ole ollut vaikeaa tuo raskaaksi tuleminen tällä kertaa. Kuka tietää mistä "kemioista" tai yhteensopivuksesta tämäkin johtuu. Mut tässä tulee vaan todistetuksi tämä oma "mottoni" - kaikella on tarkoituksensa. Eihän elämä ole tietenkään ollut helppoa kun tässä tutustutaan vielä miehen kanssa ja lapsiinkin. Mut tiedetään että halutaan olla yhdessä ja ne riidat ja erimielisyykset (joka asiasta!!) kuuluvat asiaan. Eli en ole todellakaan miettinyt mitä muut tästä nopeasta toiminnasta sanovat. :)

Hankinnoista Hirveesti kaikenlaisia olette jo ostelleet. Me ei olla vielä mitään. Toki joitakin tavaroita onkin jo esikoisen jäljiltä, mutta mitään muuta ei sitten olekaan vielä. Enkä ole kelan papereita vielä täytellyt myöskään. Ehtiihän sen sitten. :)

Kummiasiaa
- hui. ei sitäkään olla vielä kunnolla mietitty. Mun serkusta tulee ainakin yksi, mikäli hän siis suostuu, mutta muita ei olla mietitty. Esikoisella on kolme joten kai sitä samanverran pitäisi olla tällekin.

Kävin tänään sitten äitiyspolilla tarkastuttamassa tilannetta kun tuli muutama oikein tosi kova supistus tässä parina päivänä. Toki juuri silloin kun taas jotain rehkin tuolla pihalla. Mut kaikki siis ok. Kohdukaulakin mitattiin ja se oli 5 cm. Kahden viikon päästä on sitten seuraava kontrolli tuon asian osalta. Kuulemma jos vko 28 on kohdunkaula 2 cm niin on isompi todennäköisyys että lapsi syntyy ennenaikaisesti. Tämänpäivän käynti oli lähinnä sen takia että halusin itse varmistaa voinko lähteä ensi viikolla matkalle. Tulee istuttua autossa tunteja joten sen vuoksi haluisn vaan tsekata ettei tarvii olla huolissaan. Niin ja masu-asukin paino on kuulemma jo 1 kg :).

Kauheata romaania täällä väsään! Huh tätä hellettä! Voimat loppuu ihan täysin.

Jaksamisia kaikille!

HE ja pupu 26+1
 
mulla on kohdunkaulaa 2.5 cm jäljellä nyt viikolla 24+... :/ Kaipa tää tulee sit omia aikojaan joskus 34 viikon hujakoilla kun saa tulla.

Kummeja en oo miettiny, pakko varmaa kysyä samoja kun aiemmilla. Kun ei oo ketä kysyä.
Nimi on täydellisen valmiina jo pienelle.
 
Nyt pakko nopeasti ihmetellä, mulla oli viime lääkärineuvolassa viikoilla 11+5 kohdunkaulaa jäljellä 3cm?! :O Mitähän hittoa.. Tyhmä kysymys mutta paljonko kohdunkaula on ns. ennen raskautta eli siis mikä sen normi mitta on? 3cm oli tosiaan viikoilla 11+5 ja lääkäri sanoi vaan että kaikki on ok ja ihan normaalisti. Iiiik nyt pelottaa maanantainen lääkäri, viikkoja nyt 27+2 eli onko sitä enää yhtään jäljellä kun on supistellutkin ihan kiitettävästi viime aikoina :/ Kertokaas siis viisaammat mikä on normaali mitta ja miksi minulla tuota 3cm ei ole pidetty outona :/
 
Tiukutus toi kohdunkaulan mitta käsikopelolla on yleensä justiinsa 3-4cm ja ultralla katsottaessa pitempi,eli todellisuudessa....mites sulla tutkimmukset tehtiin..?

tänne ei ihmeempiä,turvotusta johtuen kuumuudesta ja jalkojen kivut häiritsee. vauva jumppalee iltaisin niin etten saaa nukuttua,viime yönä ihan heräsin kun vauva punkasi itseään kylkiuun alle,väkisin oisi juuri sinne halunnut koipensa. Tunnin verran piti sellaista jumppaa että säpsähtelin kun potkiskeli niin voimakkaasti...

Vaatteet on valmiina 62cm asti,eilen juuri katsoin kuinka paljon niitä onkaan ja kyllä ihan tarpeeksi :D, vanna,hoitoalusta hoitotasolle ja hoitotarvikkeiden säilytyslokerikko,vaipat,ja perushoitoon tarvittavat tavarataineet tarvii vielä hankkia,sitten olisikin kaikki valmiina..:)kaikki on jo katsottuna,tarvii vaan käydä kotiin hakemassa kaupasta..:D

EevaN ja Pieni 22+0
 
Tiukutus: Mulla oli lääkärineuvolassa 13+ käsikopelolla (sisätutkimus alakautta) mitattuna 3,5 cm, mutta nyt parin viikon aikana ultralla alakautta mitattuna n. 4,5 cm, joka on siis todellinen pituus. Eli ihan normaali on tuo 3 cm käsikopelolla munkin mielestä.
 
Hei!

Olen uusi täällä ja epäilen, että kovin usein ehtisin kirjoittelemaan tai käymää :(
Minulla on laskettu aika 24.11 ja nyt siis rv 23+1 menossa. Onko täällä ketään muuta, jolla ei vauvamaha näy vielä lainkaan? Ainakaan mun omasta mielestä ei näy ja en koe että mulla olisi vauvamahaa. Voiko se jäädä tulematta kokonaan? Ärsyttää kuk kukaan ei meenaa uskoa et olen raskaana ja vielä näin pitkällä. Onko syynä ylipainoni tai se, että olen laihtunut raskauden ajan (n. 13 kg) ja ennen raskautta runsaasti myös (n. 31 kg). On siis paljon löysää nahkaa (no eipä tule ainakaan raskausarpia, jos jotain hyvää tästä pitää irti saada =) ja vielä runsaasti ylipainoakin. Onko tämä siis enemmän pullukoiden ongelma kuin hoikkien? Jotenkin olen surullinen, kun ei ole sellaista vauvamahaa ja jotenkin tuntuu, että ei sellaista minulle tulekaan :(
 
On ollu kiva lukea teidän hankinnoista :)

Vois itsekin nyt mainita hankinnat että meillä on vasta pari kassillista vaatteita. Mutta löysin aivan ihanan toppapuvun, lassien puku.. oikeen vedenkestävä ja kaikkea :D (joo ehdottomasti "tarpeellinen ominaisuus" vaunuissa nukkuvalle vauvalle ;D) Koko 74, mutta oli kaupassa saman kokoinen erään 68 puvun kanssa ja muutenkin näyttää paljon pienemmältä. On se ainakin pienempi kun ÄP:n puku ja lahkeitakin voi vähän kääräistä jos siltä tuntuu, joten uskon että koitan pärjätä sillä.
Jos tuntuu siltä että se on ihan liian jätti, niin voinhan sitten pikapikaa etsiä pienemmän siihen hätään sitten.

Muuta ei vielä ole hankittu kun noita vaatteita. Ja kassillisen sain niitä, löytyy muunmuassa calvin kleinin farkut :D ja jussipaita näistä lahjoitetuista. Itse olen ostanut näköjään suurimman osan lindexiltä kaikkea hellyyttäviä bodyja ja pöksyjä. Kirpputorillakin olen tehnyt muutaman löydön ihan hyväkuntoisia tutta bodeja esimerkiksi.

Vaunut hankimme syksyllä, turvakaukaloa ja sänkyä lähdemme varmaan ens kuussa katselemaan.


Tiukutus tuo käsin otettu mitta saakin olla sen 3cm, ultratessa olisi ollut varmasti pidempi. Mutta kaikkein tärkeintä on kuitenkin onko paikat kiinteät ja kiinni. Koska tuo voi vielä pidentyäkin, yleensä lepääminen pidentää taas kohdunkaulaa jos se on vaikka lähtenyt lyhentymään.

Mua ärsyttää tää neuvolatoiminta välillä täällä, mulla oli lääkärineuvola joskus viikolla 18-19 ja tarkistivat tuon kohdunsuun/kohdunkaulan ym. tilanteen ja sanoivat että rakenneultrassa voisi taas vilkaista. No ei siellä mitään tuollaista katsottu. Ei hajuakaan millon sitä taas tarkistetaan vaikka kuulemma sitä pitäisi nyt tarkkailla, lääkärin omasta suusta tuon kuulin. Kovastippa siis ottivatkin asiakseen :) Muutenkaan mulla ei olis koko lääkärineuvolaa ollut ellen olis ite sinne soitellu jo viikolla 16 niistä supisteluista...tuntuu että muilla on ollut lääkärineuvola automaattisesti.

Kellään kokemusta kohdunkaulan sähkösilmukkahoidosta/loop-hoidosta? Mulle on pari vuotta sitten tehty. Otettiin siis solumuutoksia pois kohdunsuulta. Ja tämänkin jälkeen papa-koe näytti yhä kasvua luokkiensa kanssa. Nyt ois taas 9.8 kontrolli papa-koe ja ihan hirvittää että millasia ne muutokset on nyt, mitään hoitoahan ei voi raskauden aikana niille tehdä.

Olen myöskin kuullut että tuon hoidon jälkeen voi raskaudessa olla mahdollista ennenaikaiseen synnytykseen nimenomaan kun paikat voivat kypsyä nopeammin, kohdunsuu voi olla jotenkin herkempi ja lapsivedet mennä..huh..en edes halua ajatella. Sen vuoksi vaan toivoisin että saisin taas pian sen lääkärineuvola ajan että katsoisivat tuon kohdunkaulan tilanteen.
Mutta ilmeisesti tämä on turha toivo...

Britney 23+1
 
Viimeksi muokattu:
ei niin kiva päivä tänään. olin aamulla sokerirasituksessa ja oli sitten uutta litkua juotavana :headwall: ihan hirvittävän makuista.
viimeksi kun nuorimmaisesta siinä olin niin sai vielä sitä "colan" makuista. nyt se oli väritöntä, makeaa ja hieman paksua. on se kiva että kaikessa säästetään joten ovat vaihtaneet halvempaan juomaan :kieh: toivottavasti ei enään ikinä tarvitse sitä juoda.
yhdessäolosta ollut juttua. me ruvettiin seurustelemaan helmikuussa 2002. mies melkein heti siinä muutti minun luo ja kesällä muutettiin uuteen yhteiseen asuntoon. mies kosi 2003 kesällä ja naimisiin mentiin 2007. ensimmäinen yhteinen lapsi syntyi 2005 toinen 2009.
britney en nyt ole varma onko minulle tehty juuri tuo sama kyseinen operaatio mutta jos on niin minulla ainaskin meni viime synnytys 4 päivää yli ;)
 
On ollu kiva lukea teidän hankinnoista :)



Tiukutus tuo käsin otettu mitta saakin olla sen 3cm, ultratessa olisi ollut varmasti pidempi. Mutta kaikkein tärkeintä on kuitenkin onko paikat kiinteät ja kiinni. Koska tuo voi vielä pidentyäkin, yleensä lepääminen pidentää taas kohdunkaulaa jos se on vaikka lähtenyt lyhentymään.


Britney 23+1
Ihanko tosi jo lyhentynyt kohdunkaula voi pidentyä?? En ole koskaan kuullutkaan! Mulla äippäpolin lääkäri teki sisätutkimuksen käsin ja ultrasi kohdunkaulan ja -suun kaksi viikkoa sitten. Nyt vaan ultrattiin eli ei tehty sisätutkimusta käsin. Ultralla ilmeisesti näkee myös kohdunsuun kehityksen (?), muttei tietenkään pehmenistä. Ymmärsin lääkärin puheista että juuri kohdunkaulan pituus sekä sisäsuun kiinnipysyminen on tässä vaiheessa kaikkein tärkeintä. Kohdunsuu kun voi, varsinkin uudelleensynnyttäjillä pehmetä, vaikkei mitään ennenaikaisuuden uhkaa olisikaan.
 
Niin ja mulla on tilanne nyt tällä hetkellä se, että kohdunkaulaa jäljellä 4,3 cm (oli lyhentynyt viidessä päivässä 2 milliä.. ;) Eri mittaaja, joten "mittavirhe" varmaankin), kohdunsuu puolipehmeä sekä ulkosuu auki sentin. Ja yksikään kolmesta lääkäristä ei ole asiasta mitenkään huolestunut. :) Levätä tietenkin pitää, jos supistelee. Niin eli mun saikku jatkuu nyt ainakin vielä kaksi viikkoa.

PP rv 23+3
 
Viimeksi muokattu:
britney miulla oltiin ottamassa silloin noita solumuutoksia kun sain tietää olevani raskaana. joten se siirrettiin tapahtuvaksi synnytyksen jälkeen. kuulemma turvallisempi niin.. itse en enempää tästä tiiä.

ja ylläripylläri tää mamma on taas osastolla. tulehdusarvot yms. koholla ja hemppa senkun laskee. eilen oli 98 ja tänään 92. kohta alkaa punasolujen tiputus kun ei noita rautatabletteja eikä suonensisäisiä voi antaa kun ovat niin myrkkyä suolistolle..

varvas ja aatu 24+5
 

Yhteistyössä