Paino: Mulle tuli raskausaikana painoa yhteensä jotain 24 kg. 12 kiloa niistä jäi laitokselle ja toiset mokomat pitäis vielä jollain saada pois, huoh. En ota mitään stressiä!!! Lähtee jos on lähteäkseen.
Vauva-arki: Vauva syö päivisin jotain 1-2,5 tunnin välein. Öisin taas 2-4 tunnin välein. Nyt pienelle on tullut lujaa masu kipeäksi, kun mä sain itelleni 10 päivän lääkekuurin poskiontelo- ja korvatulehdukseen. Nyt on eka levy syöty ja eilen alkoi neidin takkuaminen. Koko päivän oli hereillä ja huusi ja kitisi, sekä söi välissä jotenkin tissiä. Pieniä torkkuja otti ja sylissäkään ei meinannut rauhoittua millään. Hain eilen apteekista Reladrops-tippoja, jos niistä nyt on mihinkään. Vitamiinit pitäis aloittaa tulevana maanantaina, mutta maalaisjärjellä ajatellen siirrän sitä ainakin viikon, pari vielä eteenpäin. Niistä tulee lisää masuvaivoja, joten ei kaikkia yhtä soittoa. Pelkällä rintamaidolla onneksi mennään, lopulta!! Sairaalassa ja kotona sai reilusti lisämaitoa suuren kokonsa vuoksi ja kun maito ei ollut vielä kunnolla noussut tisseihin, niin eihän pientä voinut nälässä pitää. Nyt on muutama päivä menty pelkällä rinnalla joka olikin tavoitteeni.
Vauvan paino: Syntyessään neiti paino 4130 g, alimmillaan sairaalassa paino oli 3980 g ja kotiinlähtöpäivänä 3990 g. Noin 4-5 päivää kotiintulostamme neuvolatäti kävi kotona ja neidillä tuolloin (tasan viikon ikäisenä) oli painoa jo 4210 g.
Ristiäiset: Me pidetään ne 20.9. Kauhee stressi vain on, että missä helkutin välissä mä meinaan niihin leipoa, kun vauvalla on nyt tuota masuvaivaa ja takkuamista?? Kun ei se suostu nukkumaankaan päivällä juurikaan. Mies on vasta illalla viiden jälkeen kotona eikä siinä kyllä mitään pullia paljon ehdi leipoa.
Nimet: Vauvalle on jo nimet valmiina, ollut jo ennen syntymää eikä ne vaihtunut siitä!! Meille tulee vain kaksiosainen nimi kuin muillakin. Ite en tykkää kolmiosaisista nimistä.
Synnytyksen kestoksi mulle tuli n. 9,5 tuntia. Säännölliset supistukset alkoi yöllä 01.50 ja neiti syntyi 11.26.
Kauppareissu vauvan kanssa: Laitokselta päin meidän oli jo pakko piipahtaa kaupassa, kun mä tarvitsin uudet imetysliivit. Reissu meni hyvin. Toisen kerran käytiin kotona ruokakaupassa vauvan ollessa muutaman päivän ikäinen. Seuraava kauppareissu tuleekin jo taas huomenna. Meillä oon minä joka hoitaa ruokaostokset.
Jos siirrytään sinne vauvapuolelle, kun kaikki on suurinpiirtein synnyttäneet, niin tyhmänä kyselen, että MITEN sinne pääsee ja missä se on???
upp3: Itse oon kolmen edellisen lapsen aikana käyttänyt Nan-maitoa ja niin tämä neljäskin sai sitä muutamana kotopäivänään. Jostain oon kuullut tai lukenut, että Nan-maito vastaa enemmän rintamaitoa ja on näin ollen vatsaystävällisempi kuin esim. Tutteli. Tutteli ei oo meidän lapsille kenellekään sopinut. Tuli aivan sairaan kovia vatsavaivoja.
Petipuuhiin synnytyksen jälkeen on ruvettu aika vaihtelevasti. Jonkun aikana oon siihen ollut jo valmis heti kotiuduttuamme sairaalasta ja jonkun aikana on mennyt muutama päivä ja muutama viikko. Saas nähdä miten nyt käy. Ei kyllä yhtään vielä huvita nuo hommat
mammaliini83: Perheellesi suuren suuri :hug: ja paljon jaksamista tulevaan. Toivotaan, että ei olisi mistään vakavammasta kuitenkaan kyse.
Menetin verta synnytyksen jälkeen 1050 ml. Aina kun sängyllä vähänkin liikahti, niin verta lorahti kuin aisaa ja mahaa painaessa lorahti kans oikein kunnolla. Suihkuun pääsin salissa kätilön avustamana kuitenkin ja sen jälkeen mä palelin ihan sairaasti. Kätilö joutui mut pukemaan, kun en kylmyyttäni itse siihen kyennyt ja talutti mut takas sänkyyn. Sain päälleni lämpöhuovan ja tärinä lakkasi vasta yli puolen tunnin päästä. Miehelle jo huolestuneena sanoin, että nytkö mä kuolen. Olo oli kauhea ja pelotti.
Niin joo, kyllähän mulla kotona jo toinen tissinpääkin ehti mennä verille. Pumppasin siitä kaks päivää ja yöt ja rintakumin kans aloittelin varovasti. Hyvin on toistaiseksi rinnat taas kestäneet. Kauhea imuote vaavilla vain on, että sattuu välillä aivan sairaasti, kun se ottaa nänniin kiinni ja ne ensi-imut on ihan hirveitä. Sitten se kipu onneksi hellittää.
Serkun tyttöystävälle syntyi maanantaina poika!! Ikäeroa vauvoillemme piti tulla noin kuukausi, mutta ei tullutkaan kuin tasan viikko!!! Meidän neiti kun päätti tulla maailmaan 11 pvää myöhässä ja serkun tyttöystävän vauva tuli viikkoa ennen H-hetkeä maailmaan.
Meille on tuolle 2,7 vuotiaalle tullut parvorokko, tai lääkäri oli laittanut sen papereihin kysymysmerkillä. Punaisia läiskiä on maha, selkä ja kainalot täynnä. Naamassakin oli pari pientä läiskää, jotka jo lähteneet pois. Kutinaan määrättiin Zyrteciä vai mitä se nyt oli, sitä allergialääkettä. Se on tarttuvaa ja yleensä tarttuu kaikkiin perheenjäseniin. Vauvalle siitä ei pitäisi kuulemma olla vaaraa. Että näin ne sairaudet meidän perheessä jatkuu flunssan ja oksennustautien lisäksi :headwall:
Kaikille vauvansa saaneille oikein paljon onnea!!!
Kärvistelijöille paljon tsemppiä ja voimia tulevaan synnytykseen!
Tatjana80 ja prinsessa 1 vko 3 pvä