2vuotiaan hammaspesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja ap:lle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja ap:lle

Vieras
Auttakaa mua/meitä! Tullut aivan hirveää tappelua hampaiden harjauksesta. Ei anna yhtään harjata, huutaa ku harjan näkeekin. Puree vaan harjaa suu supussa. Raivostuttavaa!! Mikä avuksi? Pari kertaa olen harjannu väkisin, et olen pitänyt kiinni riuhtovaa, sätkivää ja potkivaa lasta. Tämä ei kuitenkaan tunnu kivalta äidistäkään, mut pakkohan hampaat on pestä. Menee niin hermo!!

Anna lapsen harjata ensin sinun hampaitasi ( sinun harjalla ) ja sitten harjaatte hänen hampaat, peili mukaan harjaukseen. etsitte hammaspeikkoja. Sähköhammasharja? Tarra harjaamisen jälkeen. Hyvänmakuinen hammastahna.

Meillä 1v ei antaisi millään harjata, tosin ei ole vaihtoehtoja. Hampaat harjataan.

Ei se montaa iltaa jaksa rimpuilla. Meilläkin ajoittain väännetään aiheesta, mutta lapsi tietää, että ne hampaat harjataan joka ilta ja aamu, eikä jaksa kauaa venkoilla. Yleensä siis menee ihan hyvn ja on jopa kivaakin. Se on auttanut, että lapsi saa ensin harjata itse, ja sen jälkeen vasta äiti tai isä.

Meillä sekä esikoisen että keskimmäisen kanssa harjattiin hampaat aamuin illoin itkun ja tappelun kanssa kun olivat 1v-2,5v. Sitten alkoi sujua paremmin ja viimeistään 3v ovat jo tykänneet pesuhetkistä ja siitä, että pestään soivalla sähköhammasharjalla. Kaikkiin lapsiin ei vaan tehoa leikitys, tarrapalkinnot tms. pehmeämmät keinot.

Yhdessä kauppaan ja hammasharjan ostosta ja valinnasta hirmu eventti.
Sama hammastahnasta.
Kumpiakin löytyy spiderman-muumi-rinsessa-barbi-bratz -akselia ...
Meillä taidettiin ottaa sähköhammasharja/paristohammasharja käyttöön n 3 v alkaen.

Hampaidenharjauslaulu (keksi itse) ?
Hammaspeikko tms tarina (keksi itse , jännä yms ...) ?
Äiti irvistelee silleen miten lapsen pitää osata laittaa suu kun harjataan - isosti auki , hampaat yhteen ...

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Ollaan kokeiltu tuota, että saa harjata minun hampaita ensin tai samalla, mutta se kiinnosti ehkä päivän. Kaikki kiinnostaa just sen päivän. Luovuus loppuu kesken ja hermo, kun aina tappelu tulee. On saanut valita oman harjan ja se oli myös kiva hetken. Meillä on aika itsepäinen tenava.:)

Mut teenkö jotenki tosi väärin, jos harjaan hampaat väkipakolla lapsesta tiukasti kii pitäen? Tämä mua kai eniten mietityttää, ku esikoisesta kyse.:)

Meillä oli esikoisen kanssa käytössä hampaidenharjauslaulu. Muumeista pöllitty "Onko korvat pesty tarkkaan, onko hampaat harjattu? Mamma tulee tarkistamaan ettei ole fuskattu". Muksu itse sai keksiä, kuka tulee tarkistamaan - välillä se oli Ti-Ti Nalle, välillä mamma ja ukki, välillä Muumipeikko, jne :)

Jossain vaiheessa keskimmäisen lapsen hampaat piti vaan pestä väkisin. Vähitellen lapsi oppi, että helpommalla pääsee kun avaa suun ihan suosiolla.

No tuota laulua vois kokeilla, jos lapsi ymmärtäisi sen päälle jotain.:)

Ja ellei muu auta, niin kai mä sit alan pestä niitä vaan väkisin. Tulee vaan niin paha mieli siitä, ku joutuu voimakeinoja käyttää. Ihan ku lapsi pelkäis oikein mua, ku mä käytän voimaa. Mut ymmärrän kyllä, et mun on varkaat harjattava. Ei se voi olla tahtokysymys.

Meillä poika saa ensin pestä itse (eli puree sitä eri puolilla suuta) Sen jälkeen minä harjaan ne tai sitten yhdessä niin, että pitää vielä kiinni. Pari kertaa olen väkisinkin pessyt kun kiukutellut, mutta huomasi varmaan et ne pestään jokatapauksessa. Tsemppiä tahtojen taisteluun!

Kiitos, niin osuvasti sanottu tuo tahtojen taistelu!:) meillä kyllä niin taistelutanner tämä koti nykyään. Onhan hyviäkin päiviä, mut osaa kyllä haastaa tuo uhmaikäinen!!

Meillä kakkonen taisteli ihan tonne vajaa 3v asti. Vielä ekaluokkalaisenakin vielä mököttää joka helvetin päivä, kun on hampaan pesun aika. Että kyllä ne jotkut jaksaa tapella. Vuosi kausia..

Meillä hampaiden pesusta tuli hankalaa, kun lapsi täytti 2 vuotta. Tällä hetkellä menee ihan hyvin, kun keksitään aina pesulla hampaidenpesutarina. Siis keksin tarinaa siinä kun pesen, ja kerron sen vasta kun ne hampaat saa pestä.

Aloitin sen kerran, kun lapsi rääkyi oikein kovaa, mutta silti onnistui aina puremaan hampaat täysillä yhteen kun yritin saada ne hampaat pestyä. Keksin yllättävän alun ja sitten sanoin että kerron loput kun pesen hampaita. Nyt tänään jo kysyi, että koska kerron sen hammastarinan (johon tietty vastasin että sitten kun pesen ne hampaat). Kokeile!

Mut teenkö jotenki tosi väärin, jos harjaan hampaat väkipakolla lapsesta tiukasti kii pitäen? Tämä mua kai eniten mietityttää, ku esikoisesta kyse.:)

Mitä muutakaan voisit tehdä? Antaa periksi tai odotella ilta toisensa perään sopivaa hetkeä? Turha siitä on pahaa mieltä itselleen kehitellä, että toimii lapsen parhaaksi ja on se turvallisuutta ja luottamusta herättävä kallio, johon lapsi voi päätään hakata. Musta ainakin on välillä tuntunut, että lapsi oikein nauttii siitä, että saa näytellä kamalan draaman jostain pikkujutusta, kuten hampaidenpesusta. Kun ipana tietää jo valmiiksi, miten käsikirjoitus menee (eli ne hampaat pestään), niin hyvähän se on riehua jos riehututtaa.

Meillä toukokuussa 2 v. täyttänyt poika antaa pestä hampaat sähköhammasharjalla, mutta ei tavallisella... Ja lisäksi hänellä pitää olla oma harja kädessä, ja sillä sit soheltaa välillä siellä hampaiden suunnalla myös :)

Yhteistyössä