2v8kk pottaharjoitukset

Onko mitään toivoa kun lapsi jo 2v8kk eikä mitään hajua pottahommista? Vaippaan tulee tavara vielä eikä yhtään häntä itseään edes häiritse. Yhden kerran vahingossa pikku pissa tuli pottaan, mutta ei lapsella ole mitään käsitystä vieläkään siitä touhusta. Harjoiteltu on jo pidemmän aikaa, mutta ei niin ei!
 
Meillä samanikänen poika. Tarrat on käytössä ja istuu kiltisti pöntöllä, mut saalista ei oo saatu. Kesällä sit harjotellaan "oikeesti" ja tosissaan, kun vahingot ei ulkonakaan haittaa. Ei meillä niin kiirettä oo, kaikki aikanaan =) .
 
Meillä oli 2,5v opetettiin potalle tarrojen avulla lahjomalla. Yksi kaunis päivä vain otettiin vaipat pois ja ajateltiin kokeilla kuinka onnistuu ja pikku hiljaa alkoi onnistumisia tulla ja kun vielä sai palkinnon eli tarran poika innostui asiasta tosissaan.
Olin jo kauan ehtinyt stressata kun muut tämän ikäiset olivat jo ilman vaippaa, mutta nyt olen sitä mieltä, että oppiminen on niin kovin yksilöllistä ja lapsi kyllä oppii nopeastikin kunhan vain on valmis siihen. Vahinkoja aluksi sattui, mutta niihin ei reagoitu. Ja koko ajan sai olla muistuttamassa että pitääkö mennä potalle mutta voi sitä ilon päivää kun poika itse alkoi tiedostamaan hätänsä ja pyysi potalle!
Noin kahden viikon vaipattomuuden jälkeen ei enää tullut vahinkoja. Kakan kanssa meinasi olla vaikeuksia, kun teki mm. ulkona sitten vaippaan, kun sielä siis vaippa oli ja on edelleen kuten myös unilla. Mutta siitäkin päästiin kunhan oltiin kärsivällisiä ja alettiin saada niitä onnistumisia pottaan. Talvella on kyllä vähän hankalampaa opettaa kun on varmaan vähän ristiriitaista lapselle kun välillä on vaippa ja sinne saa päästää ja välillä ei....Mutta tsemppiä opetuksen kanssa, ottakaa vaikka kuukauden aikalisä ja yrittäkää sen jälkeen uudelleen, sitten voi sujua yhtäkkiä jo paljon paremmin!
 
Sama meillä
Tyttömme on samanikäinen ja perhepäivähoitaja suositteli, että pitäis päästä vaipoista jo eroon. Siellä hoidossa käyttää potalla/pytyllä usein ja tekee, mutta on silti oltava vaipat, kun ei osaa ilmoittaa muuta kuin että kakka tulee. Kotonakin on yritetty välillä pitää pikkuhousuissa, mutta nehän kastuu sitten. Joskus ei mene suosiolle potalle tai pytylle vaikka yritän lahjoa, että kun käyt saat esim. keksiä tai jotain.. Hän kun huutaa ja kiljuu, että ei ei niin eihän sitä väkisin saa sitten siinä istumaan ! Eipä ole keksitty vielä mitään ihmekonsteja.. Kai se aikanaan oppii.
 
Me jätettiin vaipat kokonaan pois joulukuussa...poika 2v1kk. Oli ahkerasti kesästä lähtien vaihtelevalla menestyksellä pottaillut...hoidossa tuli tosi hyvin pissat pottaan kun seurasi siellä muiden lapsien esimerkkiä. Sitten vain puhuttiin pojan kanssa että viedäänkö ison pojan vaipat tonttuvauvoille?, sitten on joulupukki tosi iloinen ym...tämä innosti poikaa...muutamat pissat tuli housuun, mutta usein käytiin potalla ja aina kehuttiin...nyt tunnistaa jo itse pissahädän ja osaa pidättää jo erittäin pitkiä aikoja...kakkaaminen oli vähän vaikeampaa oppia potalle ja siinä housuja tuhlaantu...
kerrasta kun vaipat lähti niin ei tarvinnut ihmetellä miksi joskus saa pissaa vaippaan ja joskus taas ei ole vaippaa...
 
Ois tosi hyvä jos olisi mahdollista harjoitella sitä pottailua niin ettei välillä laita ollenkaan vaippaa. Meneehän siinä vähemmästäkin pienen pää pyörälle jos välillä on ihan laillista pissiä ja kakkia vaippaan kun sellaista pidetään. Antaa sitten vaikka tulla parit pissat ja kakat housuun, siitä varmaan lapsikin jo huomaa että ei tän nyt näin pitäis mennä! Ja jos ei huomaa, niin sitten voi taas odotella jonkin aikaa että josko alkais homma sujua paremmin.

Meidän lapsi pissi öisin vaippaansa niin kauan kun sitä pidettiin, mutta sitten päätin että ei vaippaa ollenkaan niin johan alkoi pysyä yötkin kuivana ja ilmoitella hädästään. Alussa pitää vaan muistaa joka välissä kysellä että oisko hätää, jos ei lapsi itse aina muista ilmoittaa.
 
Meillä tyttö 2v5kk ja välillä ihan toivotonta potalla käynti. Aloitti syksyllä hoidon ja silloin rupesi mnemään pottailut tosi hyvin mutta joulun jälestä ollaan otettu takapakkia. Ei mene enään potalle vapaaehtoisesti, tai käy vaan siellä istumassa mutta ei tee mitään. Kotona ollaan aina ilman vaippaa, vahinkoja tulee joka päivä. Meinaa toivo mennä.... Esikoisen kanssa meni liiankin helposti, kaksi viikkoa vaipan jättämisestä oli päiväkuiva.
 
Meillä on tyttö kesällä tuon ikäinen ja silloin meinataan harjoitella pottailua. Vielä ei ole hajuakaan. Olen jopa ajatellut että voisin ostaa niitä harkkarivaippoja. Monen mielestä ovat turhia mutta meille ehkä ihan hyvä vaihtoehto. Jos housut tuntuu märältä ei varmaan ole kiva jatkaa leikkiä ja toisaalta ei tarvii olla joka paikkaa siivoamassa. Ehkä teillekin kävi ne näin talviaikaan?

 

Yhteistyössä