2v6kk ja päikkärit

  • Viestiketjun aloittaja maksaako vaivan
  • Ensimmäinen viesti
maksaako vaivan
no, nyt tyttö nukahti. 2 tuntia (lähes ja kai) meni. Alussa jaksoin kiltisti sanoa ystävällisesti, sitten paloi päreet. Huudolla meni nukkumaan. Nyt tietty morkkis. Pitikö huutaa. Mutta pinna ei kestänyt, taaskaan.. PITÄÄKÖ PÄIKKÄRIT NUKKUA JOS NUKUTTAMISEEN MENEE 2 TUNTIA?? No, ittestäni ja perheen tavoistahan se on kiinni, tiedän.. Perheessä myös alle 1v lapsi, joka vaatii myös huomionsa. Viikonloppuna ja eilen nukkui kivasti, kun oli päikkärikaveri. Nyt vaan en voi nukkua yhtäaikaa, kun vauva ei nuku samaan aikaan.. ja lisää valitusta vali vali vali vali..

EI SATTUIS OLEEN KOHTALOTOVEREITA??
 
meillä
Vanhin lapsi lopetti päiväunet vähän yli 2 vuotiaana kun jäi pois päivähoidosta.
Tiedän erään lapsen, joka nukkui päiväunet vielä 5 vuotiaanakin niin kotona kuin päiväkodissakin. Jaksoi oikein mainiosti päivän ilman päiväuniakin, mutta äitinsä laittoi silti, joka pv, ja lopetti ne vasta kun lapsi meni esikouluun.
Tuo lapsi kyllä aloitti päivän aikaisin, klo 06. Joten kyllä siinä puolen päivän jälkeen alkaa vähän itsekutakin väsyttää :\|

Mihin aikaan lapsesi menee yöunille? Mihin aikaan herää?
Jos joka pv nukuttamiseen menee tuo 2 h, ei ole mitään järkeä enää jatkaa päiväunia. Toiset lapset tarvitsevat unta enemmän kuin toiset ja toiset pärjää vähemmällä.
Kasvuun ja hermoston kehittymiseen kyllä uni vaikuttaa suotuisasti, mutta ei kait kenekään kasvu, kehitys tai hermosto voi hyvin, jos joka pv on pakkopäiväunet.
Kokeile, onnistuisiko lepohetki. Nukkua ei tarvitse, mutta vuoteessa tai sohvalla ollaan hiljaa, lapsi katselee kirjoja tai vastaavaa. Esim. tunnin mittainen tai puolen tunnin lepotuokio. Päiväkodissa näin toimitaan isompien kanssa ja niiden lasten kanssa, jotka eivät nukahda/nuku päikkäreitä.

Mietin just, että ensi kesänä tenava on alle 3 v, en kä ole ollenkaan varma onko meillä sitten loma-aikana päiväunet käytössä enää. Nyt ne vielä on, kun on alle 2 v. Paitsi tänään, kun asioidessa meni niin kauan, nukahti autoon, heräsi kun nostin sisälle eikä suostunut enää nukkumaan omassa sängyssä.... pitkä ilta edessä, tiedän että uupuu kiukuttelemaan jossain vaiheessa, mutten jaksanut ½ tuntia kauemmin "hakata" sänkyyn kun ipana vaan kikatti ja nousi ylös kuin vieterinukke.. :p
 
Kohtalotoveri olen siinä mielessä että meillä tuo 2,5v tyttö tekee noita päikkärilakkoiluja aika-ajoin... tai siis yrittää kaikkensa ettei tarvitsisi nukkua mutta kyllä me vielä nukkumaan olemme laittaneet kun unet selvästi tarvitsee.

Välillä nukkuu tunnin, välillä yli kaksikin tuntia mutta jokatapauksessa nukkuu. Muuten menee koko ilta pipariksi ja seuraavakin päivä.

Eli ei muuta kuin sinnikkyyttä edelleen jos teillä lapsi selvästi unensa tarvitsee (kuten useimmat tuon ikäiset)!

Meillä perheessä myös vauva joten aina se nukuttaminen ei ole niin helppoa... mutta meillä nuo vitkuttelut tulevat kausittain, kestävät muutaman päivän ja taas mennäänkin pitkän aikaa kiltisti päiväunille. Eli meillä ainakin se on vain uhmakkaan rajojen kokeilua niinkuin kaikki muukin :) .

 
maksaako vaivan
KIITOS KAUNIS!! helpottaa, kun joku vastaa !! Tyttö siis oli ollut jo jonkin aikaa (pari viikkoa) ilman unia, mutta nyt viime viikonloppuna meni aika helposti, kun nähtiin selvästi se väsymys.. ja oli unikaveri.

Illat ei mene meillä ihan lörinäksi, sanoo itse että väsyttää, siinä lastenohjelmien aikaan, sitten pötköttelee ja katsellaan yhdessä niitä. Yöunille mennääön ehdottomasti viim klo 21, eipä todella jaksaiskaan pidempään.. ja nukkuu yön sikeästi, juuri heräilemättä. Herätys on siinä 7-8 aikaan aamulla, yleensä vauvan (7kk) kanssa samaan aikaan puoli 8...

Meillä olikin käytössä tuo lepohetki, lueskeltiin sängyssä rauhassa ja se tais riittää ja nyt otan sen taas käyttöön. Jospa vaikka viikonloppuisin ja silloin tällöin saatais ne unet nukuttua. Olen nimittäin just tota hermostoasiaa miettinyt, että tarvitsisko oikeesti unta, että riittääkö noi 21-7.30 unet...

Tänään oli tällainen "Nyt nukutaan, kun mamma niin sanoo"periaate käytössä... Ja paha mieli tuli.. :'(
No, huomenna taas toisin!

KIITOS vertaistuesta!! :flower:
 
Meillä mennään kans tuon 2v9kk kanssa sellasta on/off vaihetta noiden päiväunien kanssa. Viime syksystä asti on taisteltu niitä. Useimmiten yritän painottaa todella päiväuniin vain siksi, kun ympäristöstä tulee semmosia kommentteja, että olen huono äiti kun lapseni ei nuku päikkäreitä jne.

Mutta jos lapsi ei 2 tunnin nukutuksen jälkeen nuku, niin tulkoon vaan epäilijät ite sen nukuttamaan. Maalaisjärkeä hei peliin. Meillä on kans vauva, ja mulla ei oo aina mahdollista edes toteuttaa näitä kahden tunnin nukutussessioita. Illalla mennään kuitenkin sitten nukkumaan viim. klo 21. Ite en tosiaan stressaisi tämän asian kanssa, mutta ympäristö pakottaa siihen. :'(
 
maksaako vaivan
joo, aika jännä juttu, samaa mielta papuski.. en ookkaan ressannu, ennenkun nyt vähän aikaa.. esim imetyksestä en ressannu ollenkaaan, en imettänyt ja se siitä.Nyt en vaan osaa ottaa rennosti. Paitsi tänpaiväsen jälkeen. Meil nukutaan, kun siltä näyttää ja viikonloppuisin kun mahdollisuus. Tyttö meni klo 21 nukkumaan, että samapa tuo nukkuuko päikkärit, kun rytmi ei siitä muutu. Nukkui muuten sen 45 min syklin. Voi tietty olla et aamulla ollaan jo 7 aikaan ylhäällä..

Kiitos taas taustatukijoille!
 
Meillä poika jätti päikkärit n. 2,5v mutta nukkuu noin 12 tunnin yöunet eli päikkäriä ei ole tarvittu.. Mutta päivässä pidetään kyllä pieni lepohetki silloin kun pikkuveli nukkuu päiväunet.. =)
 
lintu
Unien tarve on niin yksilöllistä kullakin lapsella, että niitä on oikeastaan turha ihmetellä, jos jossain perheessä on toisin. Minulla 6 vuotias (ajatelkaa), joka nukkui viime vuonn eskarissa päiväunet, ihan totta. Ja illalla oli nukkumassa 21, mutta aamulla herää klo. 6.00. Joten 12-13 lepohetki teki vain hyvää kasvavalle pojalle. Mutta hän on aina ollutkin tosi unikeko, siirryttiin kahdesta päiväunesta yhteen yli 2 vuoden iässä. Ei vaan jaksanut valvoa. Mutta tämä toinen poika on asia erikseen. Nukkuu päiväkodissa kuulema parhaiten päiväunet, menee itse sänkyyn ja nukahtaa, ollut 2 vuotiaasta niin reipas ja nyt täytti 4. Mutta nyt kesälomalla kumpikaan ei nuku, enkä siihen aikaa kyllä tuhlaa. Itse kolmatta odottaessa pojat tietävät, että äiti tarttee lepohetken. Mutta pojat eivät nukahda, koska heräävät 8-9 välillä ylös. Illalla sänkyyn 21 aikoihin nyt kesällä eli 12 yöunet tulee aika hyvin. Ja minun mielestäni (ainakin itse teen) päiväunet olen jättänyt väliin, että saan pojat aikaisemmin illalla sänkyyn ja paremmin. Jos autolla lähdetään liikkeelle 16-18 välillä, niin on toki vaara että ottavat pienet tirsat, mutta eivät vaikuta pahemmin iltarytmiin. Maalaisjärki mukaan! Siskoni tyttö ei ole nukkunut kunnolla 2 vuotiaasti asti. Tappelee aina äidin kanssa yli tunnin. Aluksi en uskonut, mutta sitten näin että todella on vaikea saada nukkumaan. Joskus kun on ollut "pakko" saada jonkin iltamenon vuoksi päikkärille, niin siskoni on käyttänyt kiristystä, eli "jos et nyt nuku päiväunia, illalla et pääse mukaan kylään, vaan jäät kotiin" ja on auttanut ja vastaanlaittaminen on loppunut. Ja jos ei nuku, niin sitten ei myöskään sinne, mistä on uhkailtu... No, kuitenkin jokainen tuntee lapsensa parhaiten ja jos näet että 2,5 vuotias lapsesi pärjää ilman unia, niin illalla vaan aikaisin nukkumaan. Serkkuni lapset menevät joka ilta nukkumaan 19.30 ja heräävät 7.00 ovat ilman päiväunia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2005 klo 14:51 maksaako vaivan kirjoitti:
no, nyt tyttö nukahti. 2 tuntia (lähes ja kai) meni. Alussa jaksoin kiltisti sanoa ystävällisesti, sitten paloi päreet. Huudolla meni nukkumaan. Nyt tietty morkkis. Pitikö huutaa. Mutta pinna ei kestänyt, taaskaan.. PITÄÄKÖ PÄIKKÄRIT NUKKUA JOS NUKUTTAMISEEN MENEE 2 TUNTIA?? No, ittestäni ja perheen tavoistahan se on kiinni, tiedän.. Perheessä myös alle 1v lapsi, joka vaatii myös huomionsa. Viikonloppuna ja eilen nukkui kivasti, kun oli päikkärikaveri. Nyt vaan en voi nukkua yhtäaikaa, kun vauva ei nuku samaan aikaan.. ja lisää valitusta vali vali vali vali..

EI SATTUIS OLEEN KOHTALOTOVEREITA??
meillä nukkuu jos nukkuu menee itse nukkuun jos nukuttaa en käske enkä huuda/pakota. mut tarhassa nukkuu ja yleensä kotona myös mut itse menee sit kun huvittaa. mut toinen poika 1v ja sen vien nukkuun kun on väsynyt mut en sitäkään pakota jos ei haluu.
 
mammak2
2v ja 9kk, nukkuu päikkärit vaihtelevasti, välillä 4-5krt/vk, välillä ei ollenkaan.väkisin ei enää nukuteta, ei kannata.laitellaan sitten vaan illalla jo puol 8 nukkumaan.herää aamulla 8-9.30 välillä.
 
Juu, joku tuossa edellä kirjoitti että yksilöllistä on, ja niin onkin. Mun tyttäreni alkoi nukkua kunnon yöunia vasta kun päikkärit päivät pois. Siinä kävi myös niin, että kun päikkäreistä pääsiin, tuli yöuneen lisää pituutta kaks tuntia - vaikka päikkäreitä oltiin nukuttu vain tunti.

Mun nyt jo koulussa oleva poikani puhuu edelleen siitä, että päiväkotiaikana oli ihan kamalaa kun piti makoilla sängyssä 1 1/2 tuntia vaikkei nukuttanut. Se oli hänelle sellainen jokapäiväinen rangaistus, josta tuli nuutunut mutta ei virkistynyt olo.

Musta kotihoidossa on juuri se hyvä puoli, että voi hoitaa lastaan yksilöllisesti, päiväkodissahan kaikkien on pakko nukkua (tai maata hiljaa sängyssä) eikä lapsen yksilöllisyyttä tässä asiassa kunnioiteta. Meitä esim. kehotettiin herättämään lapsemme aikaisemmin aamulla jotta he olisivat kunnolla väsyneitä päiväuniaikana!
 
Olen huomannu, että jos lapseni 2,5 v, ei saa aamupäivällä kunnolla virikkeitä; esim sateisella ilmalla, on päiväunille meno aina vaikeampaa. Ainakin meillä on huomattu jokapäiväisen ulkoilun tärkeys ja puistoleikit. Toisaalta meidän päikkäreihin voi vaikuttaa myös se, että otin käytännöksi tässä taannoin lukea aina ns. päiväunikirjan lapselleni, jonkin pienen sadun ja huomasin, että rutiinit myös päiväunille menossa ovat tärkeitä. Tässä minun vinkkini.
 
Nappi-paita
Meillä 4v. vanhat nukkuu yhä päikkärit. Jossain vaiheessa nukutus kesti kauan, mutta niihin liittyi silloin joku juttu esim. sängyn vaihto, tutin pois jättäminen. Monesti päikkärit jätetään pois turhan helpolla ja liian aikaisin pois. 2 tuntia on kyl pitkä aika, en kyl itse varmaanka jaksais niin kauan maatuttaa. Mielestäni on myös aika kohtuutonta lapselle. Itse päättäisin jonkun ajan kuinka kauan rauhoitutaan. Jos ei siinä ajassa nukahda noustaisiin ylös. Ja jos ei ole nukahtanut niin sinä päivänä ei ole väsynyt. Kuitenkin yrittäisin sitkeästi nukuttaa päivittäin vielä jonkin aikaa.
 
maksaako vaivan
Ap taas täällä. Nyt ollaan taas nukuttu päikkäreitä.. Olen itse mennyt tytön kanssa samaan aikaa nukkumaan/pötköttelemään ja tyttö on taas nukkunut.. Ihan kiva. Joskus nukun itse saman ajan, joskus livahdan pois kun on nukahtanut. Pikkuveli on käynyt samaan aikaan päikkäreille ja nukahtanut heti omaan sänkyyn, mikä tietysti on helpottanut asiaa! Eilen, kun touhua riitti mummun luona kylässä ollessa, niin illalla 19 aikaa tyttö oli ihan sippi ja ennen 20 oli jo nukkumassa, heräsi aamulla 7.45. Eli taas saatu pientä lepohetkeä, kaikki me!! Helle tietty myös väsyttää.. tunnin verran on nukuttu.

Kiva kun ootte kertoillu omia kokemuksia!! Se jälleenkerran ja taas helpottaa suhteuttamaan asioita...Mukavia kesäpäiviä!
 
Meillä sama ikä ja meininki!Joskus menee aikaa kun saa päikkäreille,joskus helpommin.Riippuu paljon siitä mihin aikaan
aamusta on herätty ja yö nukuttu.Usein nukahtaminen menee päivällä liian myöhäiseksi,niinpä illasta kukutaan.Aamulla herätään
n.klo8.Hoitoaikoina homma sujui eri rytmillä ja paremmin kuin päivän touhut alkoi aikaisemmin.On meilläkin joinakin päivinä unet jätetty
väliin,mutta olen silti sitä mieltä että tämän ikäisen tulisi
vielä nukkua päiväunet tai ainakin levätä! ;)
 
lerppu
Meillä 5v saakka nukuttu päikkäreitä..lapset on aivan sovussa hakeutuneet nukkumaan iltapäivällä kun tuli väsy.
Tietysti huudattamalla nukutettu siinä 2-3v kun oli uhma, mutta se kyllä oli ohimenevää kun lapsille alkoi puhe menemään perille
 
Mulla on 2 v 5 kk ikäinen tyttö, joka nyt on alkanut pitkällisen taistelun jälkeen taas asettua päikkäreille vähän pienemmällä sähläyksellä. Tämä kausi alkoi noin vuosi sitten juhannuksena ja koko tämä vuosi on käyty väsytystaistelua kun selvästi lapsi vielä tarvii päikkärit, muttei malta asettua maate. Nyt olen huomannut, että aamupäivän rutiinit auttaa kummasti eli kun joka aamu herätään samaan aikaan, syödään samaan aikaan, mennään pihalle ja tullaan sisälle samaan aikaan ja syödään päiväruoka samaan aikaan, niin nukkumaankin tyttö asettuu ihan kuin itsestään.

Ja sekin auttoi, että lakkasin nukuttamasta. Vauvasta 1 v 5 kk ikään asti tyttö nukahti itse omaan vuoteeseensa, mutta kun tämä ketkuilu alkoi, niin aloimme myös harrastaa erilaisia nukuttamisrituaaleja. Ne kaikki jätettiin kerralla pois muutama viikko sitten ja nyt tyttö viedään sänkyynsä, annetaan uninalle kainaloon ja toivotetaan hyviä unia. Tämän jälkeen lähden huoneesta ja sanon, että äiti menee nyt touhuilemaan tuonne ja tulee kohta sinua katsomaan. Muutamana päivänä tyttö lähti sängystään ja yritti, että olisi taas tultu viereen silittelemään yms, mutta kun aina vaan vein takaisin sänkyyn, sanoin hyvää yötä ja lähdin huoneesta, niin nyt tuo jää sinne ihan kiltisti.

Ja tosiaan aamupäivän energian kulutus -ulkoilut ovat ehdoton edellytys sille, että päikkäreille asetutaan kiltisti. Jos tyttö ei nuku päikkäreitä, niin ilta on yhtä kiukkuamista. Kai se lapsi tottuisi olemaan ilman päikkäreitä, jos vaan sitkeästi ei laittaisi sänkyynsä, mutta minusta on parempi, että meillä koko perheellä on yksi hetki päivästä kun saa vetää henkeä, lapset nukkumalla ja äiti ja isi touhuilemalla omiaan.

Niin ja sekin auttoi, että aloin viemään sänkyyn aikaisemmin. Tähän asti olen yrittänyt laittaa nukkumaan myöhemmin kun ajattelin, ettei lapsi ole vielä tarpeeksi väsynyt. Nyt vien lapsen tuntia aikaisemmin sänkyyn vaikka yöunet nukutaan edelleen samoin kuin aikaisemmin. Olisiko osa meidän viime vuoden kiukuttelua johtunutkin siitä, että lapsi meni yliväsyneeksi?
 
Meillä ei enää nukuta säännöllisesti päikkäreitä. Muutkin meidän lapsista ovat jättäneet ne vähän yli 2 vuotiaana. Jos autolla ollaan menos jonnekki iltapäivällä, nukkuu kyllä silloin. Aamulla saattaa nukkua jopa 10 saakka.
 
heli-77
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 10:15 Nappi-paita kirjoitti:
Meillä 4v. vanhat nukkuu yhä päikkärit. Jossain vaiheessa nukutus kesti kauan, mutta niihin liittyi silloin joku juttu esim. sängyn vaihto, tutin pois jättäminen. Monesti päikkärit jätetään pois turhan helpolla ja liian aikaisin pois. 2 tuntia on kyl pitkä aika, en kyl itse varmaanka jaksais niin kauan maatuttaa. Mielestäni on myös aika kohtuutonta lapselle. Itse päättäisin jonkun ajan kuinka kauan rauhoitutaan. Jos ei siinä ajassa nukahda noustaisiin ylös. Ja jos ei ole nukahtanut niin sinä päivänä ei ole väsynyt. Kuitenkin yrittäisin sitkeästi nukuttaa päivittäin vielä jonkin aikaa.
Meillä nukutaan myös vielä päikkärit , jouluk. 4v.! Jossain vaiheessa oli ns. hankalampivaihe, et ei olis nukkunut, mutta jos ei nuku päiväunia niin klo: 17.00 jälkeen on kyllä aikas hurjaa menoa ja tappelua! Meillä men. joka ilta viim. 21.00 nukkumaan ja aamulla herät. 7.-8.00. Toivon että nukkuisi vielä jatkossakin unet, nyt kun tuo toinenkin kohta syntyy ;) .
 
meillä esikoinen 3v nukkuu välillä päiväunet. Nyt vasta olen antanut olla ilman päiväunia.. aikaisemmin oli niin että jos ei nukkunut päikkäreitä meni illalla n.klo20 nukkumaan ja heräsi 3yöllä eli nukkui vain pitkät "päiväunet" joten silloin päätin että nukutan vaikka väkisin päivällä ettei tarvii joka yö herätä.. Nyt oppinut nukkumaan koko yön jos päiväunet jääkin välistä ja silloin nukkuu sen 12h.
 
Miuskar
Hyvät ystävät rakkaat.. :heart:
Lapsi tarvitsee päiväunet mielellään vielä jopa 1-3.luokkalaisina kuolun jälkein,että aivot saisivat levätä ja "päivittää"uudet tiedot.Jonka jälkein on hyvä ja (kai helpompi?) tehdä läksyt..

(En tiedä,mutta kun muistelen omaa ja veljeni kuolu menestystä niin olen kyllä samaa mieltä...Veljeni "loisti"koulussa ja nukkui kylläkin aina 2.luokan loppuun tunnin tai kahen päikkärit..Minä taas noh..huono menestys..(toki taustalla on myöskin luki- ja hienomotoriikkahäröä..)En nukkunut koska olin muka niin iso..)

Minulle"aikoinaan" sanottiin,kun olin tysyn kanssa 3v. neuvolassa,että pidä vaan pääsi päikkärien suhteen,koska lapset tarvitsevat vielä ainakin parivuotta päikkäreitä..
Meillä ollaan nukkumassa n.21,00 ja aamulla heräillään viimeistään 9,30. ja päikkärit nukutaan kl.14,00 aikoihin tunnista kahteen.. Kuulemma leikki ikäinen tarvitsee jos nyt en ihan väärin muista keskimäärin 15 tuntia untä päivässä..Joten meilläkin nukutaan keskivertoa vähemmän.. Mutta nyt kun tytsy on 3v4kk.kaikki ongelmat päikkäreille menosta on tällä hetkellä historiaa. :)
Lapset on lapsia ja kaikki erilaisia :heart: :D ;)
 
Mamseli
Meillä on poika 2,5v ja ei joka päivä nuku enää päikkäreitä. Joka päivä pistän kuitenkin ainakin vähäksi aikaa pötkölleen. Sekin auttaa, kun sanoo, ettei tarvi nukkua mutta lepää vaan ;) , silloin ei tunne painetta nukahtaa vaan se käy huomaamattaan :D
En ole enää stressannut päikkäreiden takia, koska poika jaksaa hyvin iltaan asti kiukuttelematta. mutta nukkuukin yöllä yli 12 tuntia. Menee nukkumaan viim. klo 21 ja herää n. 9-10.
Näin kesällä tuo nukkumaanmeno on lipsunut tuonne klo 21 mutta syksystä taas alkaa mennä nukkumaan klo 20, niin saa aikaisemmin aamulla ylös.
 
Meillä 5-v. tyttö ja menee päiväunille itse jos väsyttää. Ehdottelen vaan sopivana aikana että menisitkös unille. Ei ole varmaan enää kahteen vuoteen väkisin nukuttu päikkäreitä, yleensä ne kuitenkin nukkuu sekä kotona että hoidossa.
 

Yhteistyössä