2v2kk omaan sänkyyn Supernannyn ohjeilla, kokemuksia kellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27844971:
No mun mielestä juttusi lähentelevät jo jotain hörhöjuttuja.

Oletko perehtynyt siihen millaista elämä entisaikoina oli ja mikä on se lähtötilanne mistä ihmissuku on lähtenyt? Kannattaisi tutustua näihin aiheisiin niinhuomaisit ettei ole yhtään hörhöjuttuja vaan historiallista ja biologista faktaa.

Minun näkemykseni teidän tilanteesta on se, että teidän lapsi ei syystä tai toisesta ole valmis nukkumaan yksin ja paras lääke siihen on että saa siis nukkua edelleen aikuisen seurassa. Jos vauva ei mahdu kuvioihin mukaan niin sitten toinen vanhemmista nukkuu isomman kanssa ja vauva toisen kanssa. NIin minä tekisin ja niin olemme itse asiassa tehneetkin. KUn lapsi saa itsenäistyä omaa tahtiaan niin kaikki menee parhain päin. se on vaan kehittyneiden länsimaiden idea että pikkulasten pitäisi osata nukkua omassa sängyssään.

Et ole ilmeisesti lukenut mun tekstiä sitten ollenkaan; lapsi ei nuku yksin. Hän nukkuu meidän huoneessa, sänky on meidän sängyn vieressä. Hän ei mahdu meidän sänkyyn, kun toinen tulee siihen imetyksiä jne. varten joten siirtyy omaansa. Jossa on nukkunut aikaisemminkin yleensä siten, että aamuyönä on kömpinyt viereen, mutta viime aikoina ei ole siinä suostunut sitten olemaan.

Mun mielestä kertoo siitä, että on valmis siinä itsenäisesti nukkumaan, mutta kun on tottunut nyt meidän väliin (itseämme siitä syytämme) niin ei halua menetetyistä eduista luopua. Täysin oma moka tämä tilanne kyllä on, en sitä kiellä, mutta mun mielestä pikkumies on täysin valmis nukkumaan myös omassa sängyssään. Omaan huoneeseen ei olla edes laittamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27844885:
Vähän avuttomalta tuo teidän touhu kuulostaa kun mietit että eikö saa "palveluksiakaan" tehdä yöllä..

No en ole lastenhoitoalan ammattilainen, että saan mielestäni vähän avuttomalta kuulostaakin :) Siksi kai neuvoja ja vinkkejä kysynkin. Ei se ole tyhmä, joka kysyy jne...

Ja lähinnä mietin sitä, että jos tuodaan vettä yöllä, niin meneekö koko homma käsille. Tai no, enemmän varmaan ajattelin ääneen kun on huomattu että sitä vesirallia sitten jatkuu läpi yön.

Niin lapsella kuin aikuisellakin voi olla yöllä jano, nälkä, piemän pelko, läheisyyden puute jne.

Mielestäni on melkoista epävarmuutta kasvattajana, jos laiminlyö lapsen tarpeita sillä perusteella, että pelkää sen johtavan pompotukseen. Pompotusta ei tarvitse kenenkään sietää, mutta ei tarvitse kärvistellä keskellä yötä janoissaan tai peloissaan myöskään.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen;27845122:
Niin lapsella kuin aikuisellakin voi olla yöllä jano, nälkä, piemän pelko, läheisyyden puute jne.

Mielestäni on melkoista epävarmuutta kasvattajana, jos laiminlyö lapsen tarpeita sillä perusteella, että pelkää sen johtavan pompotukseen. Pompotusta ei tarvitse kenenkään sietää, mutta ei tarvitse kärvistellä keskellä yötä janoissaan tai peloissaan myöskään.

Lapsi näkee meidät kokoajan, miksi pelkäisi? Lapsi on vaatinut edelliset yöt vettä 5-10krt/yö, jos olis oikeasti jano niin olisin jo lekurilla hänen kanssaan. Kun on nukkunut meidän keskellä, ei ole kertaakaan eikä koskaan juonut yöllä vettä. Ikinä milloinkaan. Siksi en jaksa uskoa, että on oikeasti jano. Ja ihan supernannyn ohjeita noudattaen mennään, en minä mitään omasta päästäni ole keksinyt :)

Kannattaa katsoa esim. katsomosta semmonen kuin kasvun paikka. Siinä vanhemmat painii erilaisten kasvatusongelmien kanssa ja monesti on myös tota nukkumisongelmaa. Niillä on oikeesti ihan pätevikin metodeja ja onnistumisia. Muutoinki hyvä sarja. On englantilainen

Kannattaa katsoa esim. katsomosta semmonen kuin kasvun paikka. Siinä vanhemmat painii erilaisten kasvatusongelmien kanssa ja monesti on myös tota nukkumisongelmaa. Niillä on oikeesti ihan pätevikin metodeja ja onnistumisia. Muutoinki hyvä sarja. On englantilainen

Kiitti vinkistä, en ole tuollaisesta ohjelmasta kuullutkaan! Meillä onneksi poika on nukkunut aina hyvin, eli ei muuten uniongelmia, mutta nyt pitäis vielä saada omassa sängyssä nukkumaan yhtä hyvin kuin meidän keskellä. Yksi yö vasta takana, jospa se tästä :) Näin raskaana vaan tuntuu yhden yönkin valvominen tooodella raskaalta...

Onko joku muu oikeasti kokeillut noilla supernannyn ohjeilla? Ei ole montaa vinkkiä ja kokemusta tullut tähän ketjuun, enemmän tuntuu että osalla on tarvetta moralisoida meidän ratkaisua. En ihmettelis, jos oltais siirtämässä omaan huoneeseen siten, että laitetaan vaan ovi kiinni ja jätetään huutamaan, mutta kun ei edes tehdä mitään mielestäni kovin vahingollista niin ihmetyttää mistä tällainen ryöpytys.

[QUOTE="aloittaja";27845130]Lapsi näkee meidät kokoajan, miksi pelkäisi? Lapsi on vaatinut edelliset yöt vettä 5-10krt/yö, jos olis oikeasti jano niin olisin jo lekurilla hänen kanssaan. Kun on nukkunut meidän keskellä, ei ole kertaakaan eikä koskaan juonut yöllä vettä. Ikinä milloinkaan. Siksi en jaksa uskoa, että on oikeasti jano. Ja ihan supernannyn ohjeita noudattaen mennään, en minä mitään omasta päästäni ole keksinyt :)[/QUOTE]

Niin kuin sanoin, pompotusta ei tarvitse kenenkään sietää, mutta ei se välttämättä tarkoita nollatoleranssiakaan palveluiden suhteen. Meidän lapsi alkoi juoda vettä monta kertaa yössä, kun poskihampaat puhkesivat. Kun hampaiden kanssa helpotti, lapsi alkoi taas nukkua yöt läpi.

Sinä tunnet lapsesi, ei Supernanny eivätkä palstalaiset :)

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen;27845251:
Niin kuin sanoin, pompotusta ei tarvitse kenenkään sietää, mutta ei se välttämättä tarkoita nollatoleranssiakaan palveluiden suhteen. Meidän lapsi alkoi juoda vettä monta kertaa yössä, kun poskihampaat puhkesivat. Kun hampaiden kanssa helpotti, lapsi alkoi taas nukkua yöt läpi.

Sinä tunnet lapsesi, ei Supernanny eivätkä palstalaiset :)

Sehän se tässä onkin, että erottaa sen pompotuksen siitä oikeasta tarpeesta. Rakettitiedettä tuntuu ajoittain olevan :)

Ja totta tuokin, että minähän sen lapseni tunnen. Mutta mun keinot vaan ei ole kovin hyviä tässä viime aikoina olleet kun ne on johtaneet siihen, että kukaan ei nuku. Silloin on parempi kysellä vinkkejä mieluummin kuin jatkaa tällaisella linjalla joka ei johda mihinkään muuhun kuin kaikkien univelkaan. Kyllä me vielä ens yö katsotaan, miten menee näillä ohjeilla. Vaikka valvoi klo 2-3, niin nukkui koko muun yön joten pakko katsoa miten menee seuraava yö.

Tossa omassa sängyssä nukkumisesta esim. ohjelma antoi niinkin yksinkertaisen ohjeen kuin kuljettaminen laps omaan sänkyyn takas. Yhdessä jaksossa oli erittäin kovapäinen 4v tyttö joka oli tottunut nukkumaan vanhempien kanssa ja vielä niin et äiti yleensä lähti nukkumaan muualle.

Yhden yön aikana vanhemmat vei tän tytön melkein 180x takas sänkyyn.

Siihen vaadittiin 3 yötä et tää tyttö nukkui ekan yön kokonaan omassa sängyssä. viemisiä tuli yhteensä yli 300 kertaa.

Vaatii pitkää pinnaa mutta uskon et lopulta sit onnistuu. Suosittelen katsomaan ihan muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27844213:
Ei ole tollasia unikouluja tarvittu kun on vauvasta asti ollut itsestäänselvyys että omassa sängyssä nukutaan.

Argh, miten typerä kommentti! Mitä hyötyä tuosta oli aloittajalle??!

Argh, miten typerä kommentti! Mitä hyötyä tuosta oli aloittajalle??!

Itsekin juuri tuonlaisia kommentteja ihmettelen. Jos joku kyselee apuja esim. pulloruokintaan, ei mulle tule mieleenkään mennä ko. ketjuun kertomaan, että meillä ei kyllä ikinä ruokittais pullolla vaan ihan rintamaitoa ja omasta tissistä... :D

Mutta joidenkin vaan on pakko päästä pätemään. Onko se oma elämä sitten niin tyhjää ja saa tätä kautta sitten paremman mielen, mene, tiedä...

No hei, eihän teijän lapsi enää mikään vauva oo ja saanu nukkua tähän asti teidän vieressä. Ettehän te edes ole siirtämässä häntä pois huoneesta joten nou hätä.

Ite en antais palveluksia nukkumaan menon jälkeen, tuskin on jano 5 kertaa yössä, mut niin saa teidät liikkeelle, illalla ennen nukkumaan menoa juotavaa.

En myöskään ottaisi sen kummempaa kontaktia lapseen yöllä, vaikka sata kertaa peitellä ja silittää vaik päätä ja sit taas hijaisuus, itkun se varmasti vaatii, mut eiköhän lapsi opi ettei oo syytä hätään, lähellähän te olette, kuulee varmasti teidän äänet omaan sänkyynkin.

[QUOTE="leeko";27845901]No hei, eihän teijän lapsi enää mikään vauva oo ja saanu nukkua tähän asti teidän vieressä. Ettehän te edes ole siirtämässä häntä pois huoneesta joten nou hätä.

Ite en antais palveluksia nukkumaan menon jälkeen, tuskin on jano 5 kertaa yössä, mut niin saa teidät liikkeelle, illalla ennen nukkumaan menoa juotavaa.

En myöskään ottaisi sen kummempaa kontaktia lapseen yöllä, vaikka sata kertaa peitellä ja silittää vaik päätä ja sit taas hijaisuus, itkun se varmasti vaatii, mut eiköhän lapsi opi ettei oo syytä hätään, lähellähän te olette, kuulee varmasti teidän äänet omaan sänkyynkin.[/QUOTE]

Ihana kommentti, kiitos tästä! :) Jotenkin vaan tuntuu kokoajan kauhean syylliseltä olo vaikka järki (ja mies) sanookin ettei me nyt ihan kamalan väärin olla tekemässä. Ja kun ei oikeasti ole vaihtoehtoja kun se pikkukakkonen on tulossa. Paremmin tuo esikkokin mahtuu nukkumaan omassa sängyssään kuin meidän välissä, lisäksi mies on tyytyväinen kun ei tarvitse enää niskat jumissa olla puolella tyynyllä :D

[QUOTE="aloittaja";27845084]Et ole ilmeisesti lukenut mun tekstiä sitten ollenkaan; lapsi ei nuku yksin. Hän nukkuu meidän huoneessa, sänky on meidän sängyn vieressä. Hän ei mahdu meidän sänkyyn, kun toinen tulee siihen imetyksiä jne. varten joten siirtyy omaansa. Jossa on nukkunut aikaisemminkin yleensä siten, että aamuyönä on kömpinyt viereen, mutta viime aikoina ei ole siinä suostunut sitten olemaan.

Mun mielestä kertoo siitä, että on valmis siinä itsenäisesti nukkumaan, mutta kun on tottunut nyt meidän väliin (itseämme siitä syytämme) niin ei halua menetetyistä eduista luopua. Täysin oma moka tämä tilanne kyllä on, en sitä kiellä, mutta mun mielestä pikkumies on täysin valmis nukkumaan myös omassa sängyssään. Omaan huoneeseen ei olla edes laittamassa.[/QUOTE]

No jos ettei mahdu neljästään samaan sänkyyn niin mies voi nukkua siinä sängyssä isomman kanssa ja sinä nukut vauvan kanssa toisaalla.
Jotenkin ihmeellistä että ajatellaan että joku 2v tahallaan ja ilkeyttään "pompottaa" vanhempiaan tai jotain. Höh.

[QUOTE="Jaa";27845953]No jos ettei mahdu neljästään samaan sänkyyn niin mies voi nukkua siinä sängyssä isomman kanssa ja sinä nukut vauvan kanssa toisaalla.
Jotenkin ihmeellistä että ajatellaan että joku 2v tahallaan ja ilkeyttään "pompottaa" vanhempiaan tai jotain. Höh.[/QUOTE]

Ai sun mielestä 2-vuotias ei osaa yhtään manipuloida? :D Sulla ei taida lapsia olla?

Enkä minä halua nukkua mieheni kanssa eri sängyissä vaan samassa. Enkä halua nukkua esikon kanssakaan eri huoneessa vaan haluan kuulla hänen tuhinan yöllä jos satun heräämään. Pyritään siihen, että kaikki voimme nukkua samassa huoneessa, mutta se vaatii sen että jokainen meistä myös sitten nukkuu ilman turhia kitinöitä. Tai siis sen, että kitinät saa hoitaa vain se uusi tulokas :)

Kamalimmalta omaan silmään tuossa Supernannyn unikoulussa näytti se, että istutaan samassa huoneessa SELIN lapseen eikä vastata kontaktin tarpeeseen millään tapaa. En tiedä, millä tavoin sen pitäisi lisätä lapsen turvallisuudentunnetta muutoksen hetkellä, jos vanhempi on huoneessa ja varmasti kuulee lapsensa muttei reagoi lapseen mitenkään. Melkein pienempi paha tuo, että jättäisi toisen ihan keskenään siihen huoneeseen. :( Se, että ei puhuta tai leikitetä tai muutenkaan tehdä tilanteesta numeroa, on ihan järkevää. Mutta että kohdellaan toista kuin hän olisi näkymätön, tuntuu se todella pahalta.

[QUOTE="aloittaja";27845988]Ai sun mielestä 2-vuotias ei osaa yhtään manipuloida? :D Sulla ei taida lapsia olla?

Enkä minä halua nukkua mieheni kanssa eri sängyissä vaan samassa. Enkä halua nukkua esikon kanssakaan eri huoneessa vaan haluan kuulla hänen tuhinan yöllä jos satun heräämään. Pyritään siihen, että kaikki voimme nukkua samassa huoneessa, mutta se vaatii sen että jokainen meistä myös sitten nukkuu ilman turhia kitinöitä. Tai siis sen, että kitinät saa hoitaa vain se uusi tulokas :)[/QUOTE]

On mulla useampi lapsi joista nuorin on nyt 2vuotias.
Mikä oikeus sulla on nukkua toisen ihmisen kanssa samassa sängyssä ja lapsella ei siihen oikeutta ole?
Olisit tehnyt lapset isommalla ikäerolla kun pitää alkaa pientä väkisin itsenäistämään.

Kamalimmalta omaan silmään tuossa Supernannyn unikoulussa näytti se, että istutaan samassa huoneessa SELIN lapseen eikä vastata kontaktin tarpeeseen millään tapaa. En tiedä, millä tavoin sen pitäisi lisätä lapsen turvallisuudentunnetta muutoksen hetkellä, jos vanhempi on huoneessa ja varmasti kuulee lapsensa muttei reagoi lapseen mitenkään. Melkein pienempi paha tuo, että jättäisi toisen ihan keskenään siihen huoneeseen. :( Se, että ei puhuta tai leikitetä tai muutenkaan tehdä tilanteesta numeroa, on ihan järkevää. Mutta että kohdellaan toista kuin hän olisi näkymätön, tuntuu se todella pahalta.

Samaa mieltä. Miettikääpä omalle kohdallenne. Teillä olis pissahätä ja teitä ei päästetä sängystä pois, kun itkee ja pyytää niin ollaan vaan selin ihan kuin ei kuultaisi jahuomattaisi. Todella julmaa touhua. TUlevia mielenterveyspotilaita tuolla tavalla "koulutetut".

[QUOTE="Jaa";27846077]On mulla useampi lapsi joista nuorin on nyt 2vuotias.
Mikä oikeus sulla on nukkua toisen ihmisen kanssa samassa sängyssä ja lapsella ei siihen oikeutta ole?
Olisit tehnyt lapset isommalla ikäerolla kun pitää alkaa pientä väkisin itsenäistämään.[/QUOTE]

No en tiedä onko se sunkaan lapsilla niin hyvät oltavat, jos äiti on tuollainen tuomitsija. Ja tiesitkö, että lapsi samassa huoneessa nukkumassa omassa sängyssään lasketaan nykyään perhepediksi? Sunko mielestä se on liiaksi lapsen itsenäistämistä sitten? :) Ja se oikeus mulla on nukkua mieheni kanssa samassa sängyssä, että me olemme sen sängyn ostaneet ja me haluamme siinä nukkua.

[QUOTE="vieras";27846097]Lapsellista että aikuinen on tärkeämpi kuin lapsi.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Jos se yksin nukkuminen on kerran ihan ok lapselle niin voisihan ap:kin itsekin kokeilla sitä. Sitten hän tietäisi omasta kokemuksesta onko se yksin nukkuminen mukavampaa kuin toisen kanssa nukkuminen.

[QUOTE="aloittaja";27846103]No en tiedä onko se sunkaan lapsilla niin hyvät oltavat, jos äiti on tuollainen tuomitsija. Ja tiesitkö, että lapsi samassa huoneessa nukkumassa omassa sängyssään lasketaan nykyään perhepediksi? Sunko mielestä se on liiaksi lapsen itsenäistämistä sitten? :) Ja se oikeus mulla on nukkua mieheni kanssa samassa sängyssä, että me olemme sen sängyn ostaneet ja me haluamme siinä nukkua.[/QUOTE]

Ëipäs mennä henkilökohtaisuuksiin. En minäkään ole sinua haukkunut.¨
Mikä vaikeus on sitten rakentaa siitä teidän nykyisestä sängystä niin leveä että kaikki osapuolet mahtuu siihen nukkumaan?

[QUOTE="vieras";27846097]Lapsellista että aikuinen on tärkeämpi kuin lapsi.[/QUOTE]

Se on sun mielipide. Me nyt vaan satutaan rakastamaan toisiamme ja tykätään nukkua yhdessä. Niin ja lapsi on nukkunut koko ensimmäisen vuotensa omassa pinniksessään ilman huutoja, on se ihme että nyt sitten ei olekaan ikää tarpeeksi nukkua omassa sängyssään... :)

[QUOTE="Jaa";27846084]Samaa mieltä. Miettikääpä omalle kohdallenne. Teillä olis pissahätä ja teitä ei päästetä sängystä pois, kun itkee ja pyytää niin ollaan vaan selin ihan kuin ei kuultaisi jahuomattaisi. Todella julmaa touhua. TUlevia mielenterveyspotilaita tuolla tavalla "koulutetut".[/QUOTE]

Lapsella on vaipat. Jos ei olis, niin käyttäisin kyllä yöllä vessassa tarvittaessa. Eli älä rupea maalailemaan tuollaisia, jotka ei pidä edes paikkaansa.

Yhteistyössä