"2v tyttö- tiukka linja, emme enää suostu syöttää isoa tyttöä" -> ja mitä vastaa psykologi????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syöttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syöttäjä

Vieras
Iltasanomat viikonvaihde:

Vanhemmuuteen ja jaksamiseen erikoistunut psykologi vastaa palstalla.

2 v tyttäreni ei tahdo syödä itse. Päiväkodissa hän syö itse, mutta kotona ei. Viime aikoina olemme ottaneet tiukan linjan emmekä enää suostu syöttämään isoa tyttöä, mutta annokset sitten saattavat jäädä muutamaan lusikalliseen. Miten saisimme tytön syömään kotonakin? Vai pitääkö luottaa siihen, että lapsi syö kun on tarpeeksi nälkä?

Psykologin vastaus:

Tyttäresi ei todellisuudessa ole vielä kovin iso. Hän syö päiväkodin ryhmässä itse kuten muutkin. Ryhmässä lapset kilpailevat keskenään lähes kaikesta.

Reippaudella on kuitenkin veronsa. Kohonneet stressihormonit rasittavat lasta ja hän tarvitsee runsaasti palautumista, lepoa ja hoivaa. Äidin ja isän syli on sitä, mutta yhtä hyvin se, että äiti tai isä syöttää. Suosittelen tiukan linjan lopettamista.

Syöttäkää kotona surutta niin pitkään, että hän sanoo "Minä itse.". Hän osaa jo syödä. Ei taito siitä häviä, jos kotona syötätte. Tärkeintä on rasituksen ja palautumisen oikea suhde. Kun se on kunnossa, lapsi kehittyy hyvin.

Mutta eihän tuollainen 2v vielä ole niin kovin iso, kuitenkaan. Kyllä miekin toisinaan syötän meitin 2-vuotista, vaikka osaa syödä itsekin.
Ja isompien lasten kanssa hankitulla kokemuksella voinen todeta, että esim. 7-vuotinen ei enää kuuna päivänä halua tulla syötetyksi :D

No meillä lähes 3 vuotias tahtoo välillä että vauvatellaan. Eli otetaan syliin niinku vauva, halitaan ja pusitaan. Ihan kiva että on vielä vauva, ei mun mielstä lasten tarvii niin äkkiä kasvaakaan. JOs osaa syyä ei tarkota sitä että tarvii aina syyä, voihan äiti ja isä välillä vähän auttaa :D

Musta tuo psykologin vastaus on ihan hyvin, varsinkin kun on kyse lapsesta, joka ei ole kotihoidossa. Itsekin olen huomannut tuosta meidän 2-vuotiaasta, että kun itsenäistyy joissain asioissa, niin toisissa asioissa pitää saada olla vielä "vauva".

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mutta eihän tuollainen 2v vielä ole niin kovin iso, kuitenkaan. Kyllä miekin toisinaan syötän meitin 2-vuotista, vaikka osaa syödä itsekin.
Ja isompien lasten kanssa hankitulla kokemuksella voinen todeta, että esim. 7-vuotinen ei enää kuuna päivänä halua tulla syötetyksi :D

No meillä saattaa kyllä 7v mummolassa tuumata että mumma vois vaikka syöttää :whistle: Mutta se tietää että mumma tuo vaikka kuun taivaalta jos sitä vain tajuaa pyytää :D On annettu syöttää, ei se niin vakavaa oo :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
7-vuotinen ei enää kuuna päivänä halua tulla syötetyksi :D

Väärä väite =) Ehkä teillä, muttei kaikilla.

Mutta joo, ei pari-, kolme-, neljä-, tai vaikka kymmenvuotiaankaan satunnainen syöttäminen ole vaaraksi, eikä haitaksi. Päinvastoin!

Alkuperäinen kirjoittaja syöttäjä:
Iltasanomat viikonvaihde:

Vanhemmuuteen ja jaksamiseen erikoistunut psykologi vastaa palstalla.

2 v tyttäreni ei tahdo syödä itse. Päiväkodissa hän syö itse, mutta kotona ei. Viime aikoina olemme ottaneet tiukan linjan emmekä enää suostu syöttämään isoa tyttöä, mutta annokset sitten saattavat jäädä muutamaan lusikalliseen. Miten saisimme tytön syömään kotonakin? Vai pitääkö luottaa siihen, että lapsi syö kun on tarpeeksi nälkä?

Psykologin vastaus:

Tyttäresi ei todellisuudessa ole vielä kovin iso. Hän syö päiväkodin ryhmässä itse kuten muutkin. Ryhmässä lapset kilpailevat keskenään lähes kaikesta.

Reippaudella on kuitenkin veronsa. Kohonneet stressihormonit rasittavat lasta ja hän tarvitsee runsaasti palautumista, lepoa ja hoivaa. Äidin ja isän syli on sitä, mutta yhtä hyvin se, että äiti tai isä syöttää. Suosittelen tiukan linjan lopettamista.

Syöttäkää kotona surutta niin pitkään, että hän sanoo "Minä itse.". Hän osaa jo syödä. Ei taito siitä häviä, jos kotona syötätte. Tärkeintä on rasituksen ja palautumisen oikea suhde. Kun se on kunnossa, lapsi kehittyy hyvin.

Samaa mieltä! Olen syöttänyt lapsiani mikäli josdkus sitä kaipaavat, vaikkapa tarhapäivän jälkeen. Hyviä on heistä kasvanut, oikein omatoimisia.

Miksei 2v voisi syöttää ja joskus antaa olla rauhassa "vauva"? Meidän 3v3kk ikänen poika haluaa etenkin iltasin olla vauva ja annan olla, tuskin enää vuosia on pieni vauva ja tulla äidin syliin nukkumaan. Nauttii läheisyydestä, päivällä ei ehdi kun leikkii ja riehuu..

Yhteistyössä