2v osaaminen

saako vastata jos ei oo ihan 2? No vastaan kumminkin: rakentaa legoilla (isoilla ja pienillä), pukee vaatteet päälle (ainostaan paidan pukeminen vaikeaa, ei saa yksin hihoja mutta muuten kaikki saa ite puettua sukkahousuista lähtien), syö itse, tekee palapelejä, hyppii tasajalkaa, menee portaita alas kuten aikuisetkin, kiukuttelee, laittaa pyykkejä kuivumaan (heh, mielipuuhaa), heittää tavaroita ja raivoaa kun joku menee päin mäntyä :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
saako vastata jos ei oo ihan 2? No vastaan kumminkin: rakentaa legoilla (isoilla ja pienillä), pukee vaatteet päälle (ainostaan paidan pukeminen vaikeaa, ei saa yksin hihoja mutta muuten kaikki saa ite puettua sukkahousuista lähtien), syö itse, tekee palapelejä, hyppii tasajalkaa, menee portaita alas kuten aikuisetkin, kiukuttelee, laittaa pyykkejä kuivumaan (heh, mielipuuhaa), heittää tavaroita ja raivoaa kun joku menee päin mäntyä :)

ikää 1v7kk

Alkuperäinen kirjoittaja edellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

ikää 1v7kk

Hui, teilläpä ihme lapsi on.

meillä 2v 1kk ja osaa maalata vesiväreillä, syö itse, hyppii tasajalkaa, ottaa skeittilaudalla pikkuisen vauhtia, tekee torneja puupalikoista, tekee yksinkertaisia palapelejä, puhuu pitkiä lauseita, kyselee paljon. potkii palloa ja juoksee sen perässä. käy potalla itse, kävelee rappusia ylös-alas niinku aikuiset.. öö..mitähän vielä.. osaa muutamia värejä ja tajuaa mitä on yksi. laulaa lastenlaulujen sanoja ja leikkii niitä ( jos niisssä leikit). tyhjentää apuna tiskikoneen..

Syö,juo ja käy pöntöllä itse. Rakentaa dublo-legoista. Hyppii tasajalkaa,tekee kuperkeikan,kiipeää vaikeihinkin paikkoihin,piirtää ympyröitä. Ei pue vielä itse muuta kuin hatun ja joskus housut,riisuminen on helpompaa.

Jaa, osaa kiukutella, syödä itse, tehdä palapelejä, rakentaa torneja legoilla ja palikoilla, osaa laskea kolmeen, pyytää halutessaan nätisti, seisoa yhdellä jalalla, tehdä kuperkeikan, pomppia, kiipeillä, kiroilla, auttaa pyykkien ja tiskien kanssa, osaa avata tv:n ja tietokoneen jne.

Kiipeää mihin vaan, kiukuttelee kun kielletään, hyppii tasajalkaa (en tiedä mistä nää meidän kengurut on geeninsä saanu, osanneet jo vuosikkaina tuon hyppimisen!), tekee helppoja palapelejä, kulkee portaissa sujuvasti välillä juosten, painaa hissin nappia aina kun tilaisuus, haluaa valita itse kengät ja vaatteet, (pukee vielä huonosti, toisin kuin siskonsa saman ikäisenä), tyhjentää tiskikoneen (äiti sitten laittaa astiat paikalleen...), kiittää ja pyytää anteeksi tarvittaessa, laskee kymmeneen, hmm olisi helpompi luetella mitä ei tee/osaa/yritä.

Joo, hyviä vastauksia, mutta lähinnä hain jotain (myös) pidemmälle kehittyneiden juttuja..eli tunteeko värit,numerot,kirjaimet tms?

Potalla käymiset,portaiden kiipeämiset,tv:n ja tietsikan päälle laittamiset on normaalia tuon ikäiselle, syömiset,juomiset myös...

Syö itse (sillon kun huvittaa), käy itse potalla, kiipeää joka paikkaan mm. kirjahyllyn päälle, hyppii yhdellä jalalla, tekee kuperkeikkoja, paiskoo tavaroita ja ottaa koppeja, osaa numerot ja laskea asioita viiteen, kymmeneen asti opettelee numeroita, värit osaa sininen, punainen, keltainen, vihreä, oranssi, ruskea, musta, valkoinen. Laittaa itse DVDn päälle ja käyttää kaukosäädintä (kieltä ei osaa valita), pukee itse housut, sukat, takit, kengät, lapaset, pipon ja samat riisuu. paidat ei vielä mene omin avuin pään yli. Tekee 10-15 palan palapelejä. "lukee" pikkuveljelle kuvakirjoja eli esittelee kaikki eläimet. Puhuu usean sanan lauseita. Saa hirveitä raivareita, kiljuu.... ja ikää 2v3kk

2v osaa laskea 0-5 lukumäärät ja osaa numerot 1-10. tunnistaa joitakin kirjaimia ja haluaisi yrittää nimeään kirjoittaa. se ei kyllä luonnistu lainkaan vielä :) Puhuu ja laulaa paljon, ihan todella pitkiä lauseita. muistaa melkein mitä vain.

Meillä 2.5v:nä opittiin ekoja värejä (punainen, valkoinen, musta, ruskea, keltainen). Oranssi, sininen ja vihreä tunnetaan nimeltä, mutta ne menevät kyllä väärin. Numeroita ollaan osattu luetella rimpsuna jo selvästi alle 2v (1-10), samoin tunnistettu suurin osa kirjaimista. 2v3kk taisi oikeasti osata laskea kolmeen (siis sanoi aina oikein, kun kysyi montako esinettä). Se on sellainen motivaatiojuttu, jos kiinnostaa niin oppiihan ne. Ekat 10 palan palapelit 1v10kk, tosin nyt 2v7kk eikä yli 30 palan pelejä viitsi tehdä. Osaamisesta se tuskin on nyt kiinni, tekniikan kyllä osaa. Oppi ajamaan kolmipyörällä/apupyörillä 2v2kk. Hiihti ekan kerran 1v10kk. Pysyy luistimilla pystyssä hetken jäällä 2v7kk ;)

Ei viitsi pukea itse, osaisi hatun, kengät, paidan ja housut. Riisuu kyllä jos viitsii. Osaa hyppiä tasajalkaa (2v5kk). Ei osaa todellakaan kuperkeikkaa. Pelaa jalkapalloa ja sählyä niin voimalla, että ei saa enää sisällä pelata (hyvä lämäri... ). Pelaa "lentopalloa" ilmapalloilla.

Leikkii jo hieman roolileikkejä muiden kanssa, esim kotia tai lääkäriä.

meillä värit opittiin hieman alle 2v. perusvärit ja mm. vaaleanpunainen, violetti. Numerot osaa 1-10, osasi jo n. 2v2kk, tosin yhdeksän jää usein välistä edelleen. Osaa laskea viiteen mielestäni "oikeasti" eli tajuaa käsitteen viisi, esim. viisi palikkaa. Osaa kuperkeikan, tosin aika suorin vartaloin menee :)). Riisuu vaatteet, pukee paidan, mutta esim. haalareita on laiska pukemaan. Pysyy myös luistimilla pystyssä hetken, aloimme juuri treenaamaan :)
Usein on luultu tyttöä vanhemmaksi kuin on, nyt 2,5v. Numeroita ei tunnista hahmoina, paitsi kakkosen. Kirjaimiakaan ei tunnista, paitsi S:n ja A:n, usein I:n ja O:nkin.
Palapeleissä osaa vasta (?) 6 palan palapelejä ja nuppiksia.

Yhteistyössä