2v osaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
-syödä ja juoda itse
-käydä pöntöllä pissillä itse
-pukea ja riisua itse
-hyppiä, juosta jne.
-polkea pyörällä pari kilometria
-puhua n.7 sanaisia lauseita
-kuperkeikan
-kiipeää portaat ylös ja alas oikein päin(ei pylly edellä)
jne...
ikää nyt 2v3kk

*lisää:
-rakentaa legoilla vaikka mitä
-heittää ja potkii palloa tosi hyvin
-saattaa leikkiä tunnin pikkuautoilla yksin
-nukahtaa yksin unillle
-ei käytä tuttia eikä tuttipulloa
-JÄRKYTTÄVÄ uhmaikä menossa..... :kieh:

Osaa esim. kävellä, juosta, kiivetä, pelata kiekkoa ja palloa, heittää palloa. Puhuu täysin selvää Suomea, r-kirjain puuttuu, mutta puhe erittäin selvää. On vaipaton, käy siis potalla, ei pissaa housuun. Syö itse istuen tavallisella penkillä. Ihana vekkuli, koko perheen hauskuuttaja;)

Tasan kaksi vee vai päälle kaksi vee?

* puhua hyvin, noudattaa ohjeita. Tuntee useita kirjaimia ja osaa lorutella numerot 1-10. 2v4kk osasi oikeasti laskea kolmeen.
* juosta, potkia&heittää palloa, pelata sählyä, hiihtänyt pari kertaa viime talvena ennen 2v ikää. Oppi hyppimään tasajalkaa 2v4kk. Ei osaa vielä kuperkeikkaa ja on huono kiipeämään. oppi ajamaan pyörällä 2v2kk. Osasi kävellä portaat ilman tukea vähän päälle 2, mutta tykkää käyttää silti tukea.
* leikkiä muiden kanssa muutakin kuin vierileikkiä, rakentaa seuran kanssa legorakennuksia (yksin enemmän torneja, yms). Roolileikkejä nyt lähempänä 2.5v.
* tietty syö itse ja juo mukista. Ei osaa käyttää veistä vielä kunnolla.
* teki itse 15-20 palan palapelejä, osasi käyttää hieman saksia. Piirsi suttua ja suoran viivan. Ympyrää ei osaa vielä kaunista (2.5v)
* istua potalla ja päiväkuivuus lähestyy nyt kovasti....
* 2veenä osasi riisua aika paljon vaatteita ja nyt 2.5v alkaa myös pukeminenkin sujua etenevissä määrin

-Syödä ja juoda
-Kulkea portaissa
-keinua
-puhuu jo melko hyvin
-käy vessassa asioillaan ja käytössä on vain yövaippa
-osaa pukea ja varsin nopeasti riisuuntua
-osaa piirtää "oman naaman", tähtiä ja kukkia
-osaa kiukutella ja pistää vastaan joka asiassa
-osaa kuperkeikan, juosta ja hyppiä
-osaa leikkiä mm. legoilla, nukeilla yms.
-osaa heittää palloa ja ottaa kopin.

Mitäköhän vielä..

just 2 täyttänyt tyttöni... puhuu kuin papupata, "lukee" itelleen kirjoja, muistaa hyvin luetut kirjat, laulaa pieniä lauluja, käy potalla, syö itse, haluaa pukea itte, ei käytä tuttia...leikkii yksin nukeilla ja astioilla, syö ja juo itte, ei tuttipulloa... nukahtaa sänkyyn itekseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Tasan kaksi vee vai päälle kaksi vee?

* puhua hyvin, noudattaa ohjeita. Tuntee useita kirjaimia ja osaa lorutella numerot 1-10. 2v4kk osasi oikeasti laskea kolmeen.
* juosta, potkia&heittää palloa, pelata sählyä, hiihtänyt pari kertaa viime talvena ennen 2v ikää. Oppi hyppimään tasajalkaa 2v4kk. Ei osaa vielä kuperkeikkaa ja on huono kiipeämään. oppi ajamaan pyörällä 2v2kk. Osasi kävellä portaat ilman tukea vähän päälle 2, mutta tykkää käyttää silti tukea.
* leikkiä muiden kanssa muutakin kuin vierileikkiä, rakentaa seuran kanssa legorakennuksia (yksin enemmän torneja, yms). Roolileikkejä nyt lähempänä 2.5v.
* tietty syö itse ja juo mukista. Ei osaa käyttää veistä vielä kunnolla.
* teki itse 15-20 palan palapelejä, osasi käyttää hieman saksia. Piirsi suttua ja suoran viivan. Ympyrää ei osaa vielä kaunista (2.5v)
* istua potalla ja päiväkuivuus lähestyy nyt kovasti....
* 2veenä osasi riisua aika paljon vaatteita ja nyt 2.5v alkaa myös pukeminenkin sujua etenevissä määrin

Tseezus, meidän 2,5 v poika ei osaa puoliakaan tästä ja on silti ihan terve normaali lapsi. JOten YKSILÖITÄ kaikki!

Alkuperäinen kirjoittaja ei huolissaan:
Tseezus, meidän 2,5 v poika ei osaa puoliakaan tästä ja on silti ihan terve normaali lapsi. JOten YKSILÖITÄ kaikki!

Niinhän se on. Meillä ollaan tehty jotain asioita todella aikaisin ja osa (kuten vaikka kiipeäminen tai päiväkuivuus sekä pukeminen) tulee taas rauhallisemmassa tahdissa. Motivaatio sanelee lapsilla myös paljon - sitä tehdään mistä pidetään. Päiväkodilla on ollut oma sanansa motivaattorina joihinkin asioihin.

Nukahtaa yksin. Puhuu omaa sian saksaa ja harjoittelee sanoja. Hyppii, heittää palloa. Käy yhdet pissat silloin tällöin muistutettuna tekemään potalle. On vielä täysin muuten vaipoissa. Syö itse sopivia ruokia niin, että 2/3 osaa menee suuhun. Juo itse.
Ikää 1v10kk

Ja minä kun oon pitäny meidän 2vee3kk tyttöä taitavana ikäisekseen...
Hän osaa
-puhua "täydellisesti" (r hakusessa, mutta pitkiä lauseita puhuu, kertoo juttuja tms.)
-riisuu osittain itse, housujen pukeminen saattaa joskus onnistua
-potalla suostuu käymaan erittäin satunnaisesti eli on vielä vaipoissa
-syö melkein aina itse ja osaa juoda mukista
-ei käytä tuttia/tuttipulloa
-leikkii mielikuvitusleikkejä
-piirtää ympyrän ja viivan
-osaa kävellä portaat ylös ja alas ilman tukea
-juoksee, potkii palloa, kävelee takaperin, kävelee varpaillaan, hyppii tasajalkaa, heittää palloa...

Mitähän vielä...

Yhteistyössä