2v nukahtamisongelmat

Heips,

nyt kaivataan vinkkejä ja kokemuksia nukkumaan menon suhteen. Meillä nukahtamiseen liittyvät ongelmat alkoi keväällä, kun kelloja siirrettiin. Sitä ennen lapsi meni nukkuun klo 20 ja heräs aamulla klo 6. Päikkärit oli 30-60 minsaa.

Kellojen siirrosta lähtien on nukkumaan meneminen ollut todellista tahtojen taistelua!! Klo 20:sta ei voi uneksiakaan enää ja olisin jo ihan tyytyväinen klo 21:een.. Tänään sänkyyn mentiin 21.05 ja puolen tunnin taistelun jälkeen piti vielä käydä pissalla, kunnes menin hetkeks pötköttään viereen ja nyt on hiljaista.. Eli 50 min menny. Tähän mennessä en oo pötkötelly, mutta nyt tuntuu, että EN ENÄÄ JAKSA tätä jokailtaista taistoa.

Siis vinkkejä, kokemuksia jne.. En haluais enää kovin myöhäistää nukkumaan menoa, koska haluaisin illalla edes hetken sitä omaa aikaa.. Tänään herättiin 06.45, joten luulis unen jo maittaneen. Vasta poika täytti 2v.
 
Taitaa kuulua ikään tuo vehtaaminen... Meillä kans poika viivyttää nukkumaan menoa, nousee sängystään, vaatii potalle yms. 10-60min siihen menee, että saadaan nukahtaan. Ei istuta eikä pötkötetä vieressä vaan istutaan huoneen ovella. Iltarutiinit alotetaan lelujen ja kirjojen paikalleen laittamisella, sitte iltapala, pottailu, hampaiden pesu ja yöpyn vaihto, sit iltasatu ja sänkyyn. Ei siis ole rutiinien puuttumisestakaan kyse ja huomiota sekä läheisyyttä saa riittävästi päivän aikana. Sellasta testaamista se iltapuuhien viivyttely on ja ehkä pientä epävarmuutta tuossa nukahtamisessa, kun vasta jätti univaipat pois.

Enpä osaa muuta vinkkiä antaa ku sen, että koita saada rauhottumaan ennen sänkyyn menoa ja nukkumaan hyvin päivällä. Meillä poika nukahtaa iltasin keskimäärin klo 21 ja herää aamusin keskimäärin klo 8, päikkäreitä nukkuu 1½-2½h. Meillä nukkumaan meno on nopeempaa sillon, kun poika on sopivasti väsynyt eli touhunnut päivällä paljon, mutta ei vielä yliväsynyt.
 
Tuolla parhaillaan 1,5 vuotias pyörinyt pedissään jo kohta tunnin. Soittaa soittorasiaansa, heittelee tuttia, riisuu itsensä, laulaa ja muuten pitää omaa kivaa. Mikään hätä ei tunnu olevan, ei enään vaan nukahda niinkuin ennne jolloin sammu viimeistää viidentoista minuutin päästä. Olen rajoittanut päikkärit pariin tuntiin ja nukkuu yleensä 12-14 välisen ajan ja petiin menee illalla 20.30-21 välillä. vaikka pistäisi myöhempään niin siltikin kestää...
En kuitenkaan haluaisi ruveta itse istumaan huoneessa tai silittelemään koska ei kaipaa selvästikkään, koska ei itke.
Illalla ulkoillaan paljon ja leikitään ja juostaan ja ennen petiin menoa luotaan ja juodaan maitoa, että rauhoittumishetkikin on.

Huoh.
 
Juu meillä on toi unenmäärä suht vakio, jos nukkuis kahden tunnin päikkärit, ei varmasti menis noinkaan helposti nukkumaan.. Ellei sit aamulla heräis todella aikasin eli 6 maissa. Helpottavaa kuulla, että vehtailu muilla samanlaista. Tänään tehtiin iltahommelit ja iltasatu luettiin sängyssä, sitten laulut ja jätin vuoteeseen. Vettä vielä halusi ja sen vein. Tänä iltana tein sen taas, että kävin vähän väliä huoneessa kehumassa kun on pysynyt sängyssä, pussailin ja toivotin hyvät yöt. Ja ihan pian takas. Kun tuli itse pois, en antanut huomiota ollenkana, vein vain sänkyyn. Kerran aiemminkin tätä testattu, kun tuli levottoman nukahtamisen vaihe ja se tehos. Mä luulen olevani suht varma ( :D), että tää johtuu sekä siitä, että unirytmi on menny sekasin iltojen valostumisen myötä, että siitä, että nyt on joku vaihe, jossa äitiä tulee yksinkertasesti sängyssä kaamee ikävä ja myös sitä simppeliä mamman testausta... Mikä on johtanu joinaki iltoina siihen helevetin hippaan... Mutta nyt jumitin itteni huoneen ulkopuolelle, koska turhaan oon menny olkkariin asti..
 
Meillä 1v 10 kk pojan nukuttamiseen menee melkein aina tunti. On istuttu vieressä, kannettu takaisin sänkyyn, laitettu aikaisemmin nukkumaan, myöhemmin nukkumaan.. Lopputulos on aina sama, ellei ole päikkärit jäänyt väliin. Niin kauan kun nukkui pinnasängyssä nukahti itsekseen sinne vartissa, mutta nyt viimeiset 8 kk on ollut tätä. Uusia vinkkejä vastaanotetaan. Lisäisin vielä että poika nukkuu pian 4 v isoveljensä kanssa samassa huoneessa, eli yksinäisyydestä ei ainakaan ole kiinni.
 
Mä luulen kans, että meillä auttaa aikanaan varmasti päikkäreiden pois jääminen, vielä selvästi tarttee ne, koska alkaa iltapäivästä olla niin väsy, että takuulla nukahtaa ainakin jos ollaan rattailla/pyörällä/autolla liikkeellä. Tietty jos laittasin kellon herättään aamulla kello kuus, aikastus varmaanki pikku hiljaa unille meno, ei vaan saa silmiä itekkään millään sillon enää auki, kun toi nahkavekkari on lopettanu mun herättämisen siihen aikaan.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja reetuli76:
Lyhentäkää aluksi päikkäreitä.Kuinka pitkät ne nyt ova?
Meillä poika nukkuu päikkäreitä 45 min - 2 h. En ole siinä huomannut eroa iltanukahtamiseen. Tosiaan ainoastaan jos jää päikkärit väliin niin sitten nukahtaa nopeasti.
 

Yhteistyössä