2v. laulaa ja höpöttää joka ilta sängyssään yli tunnin ennen kuin nukahtaa!!

  • Viestiketjun aloittaja palaapinna
  • Ensimmäinen viesti
palaapinna
Tuosta on tullut ongelma... Muutettiin 2viikkoa sitten uuteen asuntoon ja lapsi sai oman huoneen. Päiväunille nukahtaa 5minuutissa n. klo 1 aikaan (nukkuu 2tuntia). Illat on mahdotonta showta, lapsi laulaa ja höpöttää häkkisängyssä tunnin... Nauraa räkättää ja alkaa pelleilemään, kun puolentunnin odotuksen jälkeen menen huoneeseen laittamaan lasta maate ja komentamaan, että nyt on alettava nukkumaan! Käskyistä huolimatta lapsi jatkaa touhujaan. Ollaan myöhäistetty nukkumaan meno aikaa, annetaan kunnon iltapala jne... Saa päivällä mielestäni ihan tarpeeksi virikkeitä.

Itse olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa, mitkä voisi vaikuttaa:

1. Lelut on nyt (näkyvillä) samassa huoneessa
2.Lapsi luulee että on liian aikaista mennä nukkumaan, kun huone on aika valoisa rullaverhosta ja normaaliverhoista huolimatta.
3. Joku ikävaihe?

Onko teillä ollut vastaavanlainen tilanne samanikäisen kanssa? Mitä pitäisi tehdä tai kannattaisi kokeilla?
 
---
Pimennysverhoa voi koittaa, tai ensihätään virittää jonkun lakanan ikkunan eteen llisäsuojaksi. Ehkä kannattaa myös tutkia vielä sitä nukkumaanmenoaikaa, onko sittenkin vielä liian aikainen? Helpottaa varmaan ajan kanssa, voihan olla ihan uuden kodin jännitystä.
 
Miirus
Onko siitä sinusta jotain haittaa, jos lapsi tyytyväisenä sängyssään sen tunnin höpöttelee? Eikö hänen vain voisi antaa hömpötellä ja nukahtaa omia aikojaan?
 
"vieras"
Meillä on ollut tuollaisia aikoja. Uusi paikka vaatii totuttelua ja sitä että saa paikan omakseen. Mun mielestä ihan positiivinenkin tapa. Ainakaan lapsi ei jännitä yksin oloa sängyssään ja olo on turvallinen. Mä olen antanut lapsen höpistä ja vähitellen tuo on taas jäänyt pois. Varmaan nyt on niin valoisaakin, ettei uni niin helposti tule.
 
"Vilukissa"
Meillä on kans ollut samanlaista meuhkaamista siinä kahden vuoden nurkilla kaikilla kolmella, joten voisin luulla että on ikään liittyvää venkoilua ;). Kaksivuotiaat osaavat kyllä olla vempuloita ;)! Me otettiin "aseiksi" ainakin näille valoisille kevät-/kesäilloille pimennysverhot - suosittelen lämpimästi. Sitten tuli mieleen, että...voisiko teidän kaksivuotiaan päikkäreitä hiukan aikaistaa? Laittaa nukkumaan puolikin tuntia aikaisemmin ja ei annakaan nukkua sinne kolmeen, vaan herättelee jo lempeästi kahden jälkeen? Meillä kaksivuotias nuorimmaisemme nukkuisi autuaallisesti kolmenkin tunnin päikkärit, mutta sitten on jo peevelinmoiset tsembalot menossa iltaunien aikaan, kun toinen tillittää energisenä... Nopeasti ainakin meillä omaksui tuon hieman aikaisemman herätyksen, mikä palvelee huomattavasti paremmin yöunille mentäessä.

Tsemppiä ja jaksamisia, pitkää pinnaa vaatii mutta hissuksiin kyllä sitten palkitseekin :)!
 
Meillä oli joskus varmaan kolmen neljän vanhana esikoisella tapana lauleskella iltasadun jälkeen...
Poika nimeltä Päivi tais olla suosikki :D

Ihanan kuuloista se oli ja välillä oli pakko mennä lastenhuoneen ovelle vaan katsomaan kuinka toinen lauloi välillä silmät kiinni ja nukahti sitten hymyssä suin. :)
Ei kestänyt toi vaihe kauaa...
 
Meillä molemmat tehneet noin. Poika teki aikanaan, nyt tyttö 1,5 v höpöttelee sängyssä aikansa ennen kuin nukahtaa. Me on vähän siirretty nukkumaanmenoa (ihan vain aikasten aamujen takia, jos nukkuis pidempään ku nukahtaa myöhemmin), sillä ei oo vaikutusta ollu nukahtamiseen.. Hyväntuulisena neiti sieläl aikansa riekkuu, sit nukahtaa. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, ja isoveikkaki nukahtaa ennen aikojaan puheesta huolimatta (nukkuvat samassa huoneessa). Minusta tuo kuuluu ikään. Anna höpötellä rauhassa, jos kerta viihtyy ja itsekseen nukahtaa? Eri asia olisi jos huutaisi siellä kurkku suorana tunnin verran?
 
"Ellamaaria"
Meidän 2v tekee samaa puolisen tuntia. Ja se on ihan ok. Mutta rasittavampaa on nyt alkanut "peitttooo, vetttäää, silitä, kädestä kiii, peittooo, anna tuo" -rumba.
 
"jee"
Meillä sisarrukset samassa huoneessa, 2v ja 3v. Monasti höpöttelevät keskenään ja vallankin laulavat kun on jo laitettu heidät unille. Välillä saatetaan käydä oven raosta sanomassa että nyt hiljaisuus, toisinaan tehoaa kerrasta, toisinaan ei. Tossa menee 10-60minuuttia, riippuen ihan päivästä. Nyt kun on kevät tullu ja asutaan käytännössä ulkona päivät niin ei unta tartte kauaa odotella.
 
-
Meillä lapsi 3v. ja tehnyt tuota jo pitkään. Kun menee nukkumaan saattaa hyvinkin lueskella, leikkiä unikavereilla ja höpötellä sen tunninkin. Eikä minua kyllä haittaa yhtään! Parempi mielestäni noin kun joissakin perheissä, että vanhempi "nukuttaa" lasta jopa sen tunninkin lukemalla satuja ja istumalla vieressä. Tai kukin tyylillään, mutta itse on todellakaan jaksaisi istua tuntia odottelemassa, että lapsi nukahtaa!
 

Yhteistyössä