2v kaatu kylppärissä, päässä nyt komea kuhmu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ja se on kipeä. Huomauttaa siitä koko ajan ja justiin peittelin sänkyyn niin kysyi että miten hän voi nukkua kun patti täällä.
Tulikohan tuosta kummepaa?

Ennenkin ovat kaatuneet, molemmat lapset suihkussa, mut koskaan ei oo kummallekkaan mitään kuhmuja tullut joten siksi tässä mietiskelen..
Tuo patti ihan tosiaan sellainen silmällä nähtävä. Poiak parka :/

Jos patti on pehmeä, geelimäinen, niin sitten pakkaat sen pojan kainaloon ja menette päivystykseen.
Normaali napakka patti saa parantua itsekseen.

Lisäks noin pahan tällin jälkeen täytyy herätellä parin-kolmen tunnin välein yöllä, ja tarkastaa tajunnan taso (tosi 'helppoa' noin pienen kanssa). Jos lapsi ei herää kunnolla, alkaa oksentaa rajusti tms. outoa niin sitten lääkäriin?

Missäpäin päätä patti on?

Älä anna särkylääkettä, jos kipu on niin kova ettei voi nukkua niin kysy ainakin puhelimitse lääkärin mielipide asiaan. Pään vammoissa särkylääke voi sotkea oireita, eikä sitä saa antaa ainakaan heti. Muistelen että oli joku tuntiraja jonka jälkeen lääkkeen voi antaa... olisko 8 tuntia vamman synnystä.

[QUOTE="Monenmamma";25248080]Jos patti on pehmeä, geelimäinen, niin sitten pakkaat sen pojan kainaloon ja menette päivystykseen.
Normaali napakka patti saa parantua itsekseen.

Lisäks noin pahan tällin jälkeen täytyy herätellä parin-kolmen tunnin välein yöllä, ja tarkastaa tajunnan taso (tosi 'helppoa' noin pienen kanssa). Jos lapsi ei herää kunnolla, alkaa oksentaa rajusti tms. outoa niin sitten lääkäriin?

Missäpäin päätä patti on?

Älä anna särkylääkettä, jos kipu on niin kova ettei voi nukkua niin kysy ainakin puhelimitse lääkärin mielipide asiaan. Pään vammoissa särkylääke voi sotkea oireita, eikä sitä saa antaa ainakaan heti. Muistelen että oli joku tuntiraja jonka jälkeen lääkkeen voi antaa... olisko 8 tuntia vamman synnystä.[/QUOTE]

kova patti on.

Ihan oli vaan nopea kaatuminen siitä se tuli. Pikkasen vaan pää osui mut tollanen tuli. :/

Meillä 2,5v veellä aina sauna/suihkureissulla jalassa sellaiset crocsien tapaiset halppislipsukkaat. Ei ole koskaan kaatunut :)

Meillä 2,5 v. kaatui taloyhtiön saunan pesuhuoneessa pari viikkoa sitten, ja sen jälkeen olen etsinyt juuri tuollaisia halpis-crockseja kuumeisesti. Mistä niitä tällä hetkellä oikein löytäisi? Jos en muuta keksi, leikkaan vähän nafteista ja kulahtaneista kumisaappaista varret ja kantapäät pois, ja teen niistä pojalle saunakengät.

Ei se aina paljon tarvitse... Onneks ei kuitenkaan ollut 'kallo halkki', se pehmeä patti vois viitata siihen. Kova patti on turvonnutta kudosta kallon päällä.

Nyt vaan herättelet yöllä, niin kyllä se siitä. =)

[QUOTE="Monenmamma";25248241]Ei se aina paljon tarvitse... Onneks ei kuitenkaan ollut 'kallo halkki', se pehmeä patti vois viitata siihen. Kova patti on turvonnutta kudosta kallon päällä.

Nyt vaan herättelet yöllä, niin kyllä se siitä. =)[/QUOTE]

No ei näköjään :/
Vanhempi laps on jo 5v ja tää oli ihan eka kerta kun tuolleen jompikumpi liukastu. Tuo 2v:kin tietää etteii suihkussa/saunassa saa riehua tai juosta mut nyt vaan tuli niin innokkaasti kodinhoitohuoneesta suihkuun et unohtu ja itekin olin just laskemassa vettä ammeeseen etten ehtinyt napata kiinni :(

Meillä 2,5 v. kaatui taloyhtiön saunan pesuhuoneessa pari viikkoa sitten, ja sen jälkeen olen etsinyt juuri tuollaisia halpis-crockseja kuumeisesti. Mistä niitä tällä hetkellä oikein löytäisi? Jos en muuta keksi, leikkaan vähän nafteista ja kulahtaneista kumisaappaista varret ja kantapäät pois, ja teen niistä pojalle saunakengät.
Jarrusukkia käytettiin aikana ennen crockseja...

täytyy oikeesti herätellä lasta parin tunnin välein yöllä ja ehdottomasti käytettävä lääkärissä joku päivä. Meidän tuttu lääkäri sanoi meille kun poika kaatui kylppärissä ja tuli iso patti päähän, että aina täytyy käyttää päähän osuneen iskun takia lääkärissä. Mehän käytettiin poika silloin lääkärissä ja lääkäri sanoi tunnustel´lessa pattia että epäilee kallon painuneen kasaan. Röntgenissä onneks selvis ettei ollu painunu onneks kuitenkaan kasaan.

[QUOTE="mie";25248480]täytyy oikeesti herätellä lasta parin tunnin välein yöllä ja ehdottomasti käytettävä lääkärissä joku päivä. Meidän tuttu lääkäri sanoi meille kun poika kaatui kylppärissä ja tuli iso patti päähän, että aina täytyy käyttää päähän osuneen iskun takia lääkärissä. Mehän käytettiin poika silloin lääkärissä ja lääkäri sanoi tunnustel´lessa pattia että epäilee kallon painuneen kasaan. Röntgenissä onneks selvis ettei ollu painunu onneks kuitenkaan kasaan.[/QUOTE]

Höpönlöpön nyt!!!
Patti päähän nousee aika helposti, varsinkin pienelle lapselle. Ja pienet lapset on kuin kumiukkoja, ei ne ihan vähästä rikki mee.
Kauheeta pelottelu taas täällä!!
Ole ap huoleti, lapsellasi varmasti kaikki hyvin!! :)
Ei varmasti ole eka eikä vika joka kaatunut/kaatuu kylppärissä ilman sen kummempaa.

Jos jokaisen kuhmun takia pitäs lapset viedä lääkäriin, niin eihän ne ehtis siellä muita tapauksia hoitaa ollenkaan.
Kyllä normaat kuhmut täytyy osata seurata kotona =)

Mut yöllä herättely on tosiaan tärkee juttu.

[QUOTE="Monenmamma";25248601]Jos jokaisen kuhmun takia pitäs lapset viedä lääkäriin, niin eihän ne ehtis siellä muita tapauksia hoitaa ollenkaan.
Kyllä normaat kuhmut täytyy osata seurata kotona =)

Mut yöllä herättely on tosiaan tärkee juttu.[/QUOTE]

No näinhän se olis.
Minua vaan pelottaa jotenkin nyt suunnattomasti syystä tai toisesta et jos onkin jotain pahempaa.. :/ Jännittää jo yökin kun tiedän etten osaa nukkua laisinkaan taas.. Jotenkin siitä saakka pelännyt kaikkea ihan hirveästi kun vuosi takaperin poika sai ekan rankan kurkunääntulehduksen ja olin varma et tukehtuu mun syliin. En siis tuollon tiennyt mistä kyse ennen kun lanssimiehet tuli. Siitä saakka pelänny ihan hirveästi et aina jotain pahaa vaan.

Montakohan kertaa mun kannattaa lasta herätellä? Ja millon ekan kerran.. nukahti noin reilu puolisen tuntia sitten..
Ja on siis ollut ihan normaali sen kaatumisen jälkeen, ei valitellut. Kertonut vaan patista, muttei itkenyt sitä.

Meillä reilu 2-vuotias poika mosautti otsikkonsa olohuoneen pöydän kulmaan tässä reilu viikko sitten. Komia pattihan siihen kohosi, mutta meno sen kuin jatkui. Eli vaikka se patti näytti aika karsealta näin aikuisen silmään, niin ei se näkynyt poikaa silti häiritsevän. Pidettiin vähän aikaa kylmää siinä, ja sekin tuntui auttavan ihan mukavasti. On tuo poikarassu pienempänäkin kaatunut niin, että samanlainen patti on kohonnut. Kummallakaan kerralla ei ole tarvinut lääkärissä käyttää, eikä mitään oireita ole ilmaantunut. Vaikka kyllä mä oon ihan sydän sykkyrällä kauhistellut niitä kumpaakin pattia. Meidän poika on vaan niin elävää sorttia, että pikkuhavereilta on lähes mahdoton välttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä kans;25248924:
Meillä reilu 2-vuotias poika mosautti otsikkonsa olohuoneen pöydän kulmaan tässä reilu viikko sitten. Komia pattihan siihen kohosi, mutta meno sen kuin jatkui. Eli vaikka se patti näytti aika karsealta näin aikuisen silmään, niin ei se näkynyt poikaa silti häiritsevän. Pidettiin vähän aikaa kylmää siinä, ja sekin tuntui auttavan ihan mukavasti. On tuo poikarassu pienempänäkin kaatunut niin, että samanlainen patti on kohonnut. Kummallakaan kerralla ei ole tarvinut lääkärissä käyttää, eikä mitään oireita ole ilmaantunut. Vaikka kyllä mä oon ihan sydän sykkyrällä kauhistellut niitä kumpaakin pattia. Meidän poika on vaan niin elävää sorttia, että pikkuhavereilta on lähes mahdoton välttyä.

Meidänkin poika on melkonen villiviikari, mut tähän saakka ollaan sen suuremmilta haavereilta vältytty. Tää on "pahin" tähän saakka. Kauhulla odotan tulevaisuutta, kun ei enää olekaan aina mukana järjen äänenä :D

mie luin joskus jostaki että sitä pattia täytyy painaa jollaki villasella niin se ei nouse.en tiiä mihin perustuu mutta tuntunut tepsivän ainakin meillä.eli vaikka villlasukalla painaa siitä nätisti..

[QUOTE="aloittaja";25248837]No näinhän se olis.
Minua vaan pelottaa jotenkin nyt suunnattomasti syystä tai toisesta et jos onkin jotain pahempaa.. :/ Jännittää jo yökin kun tiedän etten osaa nukkua laisinkaan taas.. Jotenkin siitä saakka pelännyt kaikkea ihan hirveästi kun vuosi takaperin poika sai ekan rankan kurkunääntulehduksen ja olin varma et tukehtuu mun syliin. En siis tuollon tiennyt mistä kyse ennen kun lanssimiehet tuli. Siitä saakka pelänny ihan hirveästi et aina jotain pahaa vaan.

Montakohan kertaa mun kannattaa lasta herätellä? Ja millon ekan kerran.. nukahti noin reilu puolisen tuntia sitten..
Ja on siis ollut ihan normaali sen kaatumisen jälkeen, ei valitellut. Kertonut vaan patista, muttei itkenyt sitä.[/QUOTE]

Sulle on jäänyt joku trauma tuosta kertomastasi tilanteesta. Olen itse kokenut vastaavaa, ehkä vielä pahempana kun lapsi oli jo lääkärin hoidossa, eikä silti ollut varmaa että hän jää henkiin.
Varmaan 3-4 vuotta sen jälkeen meidän lapset oli 'kuolemassa' joka juttuun. Milloin oli leukemiaa (mustelmia jaloissa) ja milloin mitäkin, mut aina kauhee hätä et nyt tää kuolee tähän. Nyt olen päässyt vähän eroon tuosta turhasta paniikista, ja kaikki meidän lapset on ihan normaali kunnossa. =)

Yhteistyössä