Onko se normaalia tai yleistä ettei 2v pysy vaan aloillaan? Koko ajan ryntäämässä tai kiipeämässä jonnekin. Palikoilla leikitään max. minuutti ja sitten taas vauhti päälle ja johonkin muualle. Kirjoja ei pysyy lukemaan, koska poika rimpuilee sylissä ja kääntelee sivuja sinne-tänne. Kuvakirjoja jaksaa jonkin verran pläräillä ja osoitella eläimiä jne. Vierailuille on hankala mennä, koska keittiön kaapit ym. eivät ole silloin turvassa. Kaikki täytyy tutkia ja kokeilla. Onko meidän 2v jotenkin ylivilkas vai onko monilla vastaavaa??
Hyvin normaalia ja tervettä on! Toiset lapset on rauhallisia ja pysyvät enemmän aloillaan (ja ovat ehkä arempia ja pidättyväisempiä tutkimaan maailmaa) mutta kyllä kaksivuotiaan pitääkin olla kaikesta kiinnostunut ja joka suuntaan menossa, onhan hän aika lailla vasta saanut (nopeat) jalat tukevasti alleen, oppinut kiipeilemään ja monia muitakin taitoja joita nyt haluaa ja pitääkin kokeilla ja harjoittaa. Ei monet tuonikäiset vielä jaksa kirjoihin keskittyä, maailmakin on juuri vasta auennut ja kaikkea kiinnostavaa ympärillä! Oma tyttöni oli tuossa iässä rauhallistahtinen, poika taas juuri kuvaamasilainen, lähti 8 kk iässä kävelemään ja on aina ollut tosi fyysinen ja kiipeileväinen, jossain vaiheessa ei tehnytkään mitään muuta kuin kiipeili - kaikkien lipastojen ja kirjahyllyjen ja lieden päälle ja leikkipuistojen parimetristen aitojen yli oli oikeen himo alle 2 v jne.
Tuntui melkein pakkomielteeltä välillä kun poika käytti mitä tahansa (kenkiä, riisipussia, mehutölkkiä puhumattakaan laatikoista ym) ”astinlautana”, siirteli tavaroita ympäri kämppää (tai missä nyt satuttiin olemaan) päästääkseen kiipeämään _minne vaan_, kiipesi usein niin korkealle kuin pääsi, esim 170 cm korkean kirjahyllyn päälle (sängyltä lipastolle ja siitä eteenpäin jne). Vierailuilla piti vaan yrittää jotenkin keplotella, ei siinä juuri itse kahvipöydässä istuskeltu, oma poikani rakasti myös käydä kaikki kaapit ym läpi ja usein just lieden päälle halusi kiivetä, jo vuoden ikäisenä keksi että avaa peltiluukun ja käyttää sitä astinlautana ja siitä pääsee kampeamaan uunin päälle.
Nyt poika on juuri täyttämässä 3 v ja on jo vähän vähemmän päätöntä menoa, vaikka kyllä edelleenkin tuollaista, aloitti juuri tällä viikolla päiväkodin ja siellä olisi koko ajan pöytien päällä ja alla ja verhoissa jne - toki jo keskittyy leikkeihinkin paljon. Itse olen ollut iloinen ja ylpeä reippaasta, rohkeasta ja avoimesta lapsesta joka innokkaasti tutkii maailmaa, toki se aikuiselle työtä teettää enemmän kuin rauhallinen lapsi mutta itse pidän kyllä myönteisenä asiana tuota toimeliaisuutta