2kk vauvalle velliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mieltä

Vieras
Mitä mieltä itse olette asiasta, että alle 2kk vanhalle vauvalle syötetään velliä. Juuri itse nimittäin kuulin, että eräs ajatteli alkaa antamaan vauvalle velliä iltaisin korvikkeen sijasta, nukkuu sit vielä paremmin ja toisekseen on jo antanutkin porkkana-perunavelliä. Kuulemma keskosille annetaan laitoksella jo velliä, niin miksi ei sitten normivauvalle voi sitä antaa.

Tietämättömyys rulaa. Velli ei ole hyvästä, ei vaan ole. Eikä pidennä unia, eikä tee mitään mutaakaan hyvää. Pahaa kylläkin: rasittaa suolistoa, vie tilaa äidinmaidolta tai korvikkeelta, pidentää ruokintaväliä niin vähemmällä ravinnolla eli riskeeraa kasvun jne, jne, jne...
Suurta typeryyttä, mutta on toki tilanteita joissa on pakko, kun ei vanhempien voimavarat riitä eivätkä he hae apua tai saa sitä tarpeeksi nopasti. silloin tehdään mitä vain vaikkapa harhaisesti unia pidentämään. Velli on vanhempien plasebo, joka on vauvalle pahasta...

No huh huh - itse keskosvauvan äitinä sain ohjeet sairaalan lääkäriltä "antaa maissi- tai riisivelliä tarvittaessa 3 kk iästä lähtien" - eipä ole tullut vastaan edes vihjettä, että vellejä alle tuon iän annettaisiin kotona tahi sairaalassa! Vauvan suoliston pitää antaa kehittyä rauhassa...

No ei edes ole syynä se, että vauva ei nukkuisi kunnon yöunia, kun nukkuu jo nyt yöt läpeensä. Itse vähän ihmettelin, että kovapa on kiire, mutta ei se mun asia ole. En tiedä imettääkö enää laisinkaan, korvikketta kuulemma antaa, kun ei jaksanut olla tunnin välein imettämässä, kun korvikkeella väli venyi 3-4 tuntiin.

Yhteistyössä