2kk:n ikäisen vauvan YÖUNET (Imetyksellä)

Olemisen riemu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
4 089
0
36
Hämärän rajamailla
Millaisia yöunia teidän n. 2kk:n ikäiset vauvat ovat nukkuneet/ nukkuvat? Haluaisin tietää etenkin sellaisten vauvojen jotka ovat täysimetyksellä. On kai normaalia että pullovauvat ja osittaisimetetyt voivat nukkua läpi yön jos ovat saaneet korviketta illalla.

Olen huolissani vauvastani joka nukkuu 7-8 tunnin yöunia. Moni varmasti ajattelee nyt että minun pitäisi olla kiitollinen. Jotenkin tuntuu vain oudolta että tyttö ei herää syömään. Vauva syö päivisinkin vain 4-5h välein joten imetyskertoja ei kerry vuorokaudessa kovinkaan montaa. Neuvolassa 6 tunnin yöunia pidettiin muistaakseni maksimina...?

Huolestuttaa lapsen ravinnon saanti ja se että miten imetyksen käy kun imetyskertoja on näin harvakseltaan. Tiedän että asiat voivat vielä muuttua ja mennä päälaelleenkin ihan vaikka jo viikon päästä, mutta mitä jos tämä onkin pysyvää? Imetyksen kannalta yöimetykset ovat kai tärkeitä? Myös rasvan määrä maidossa on nyt vähäisempi kuin jos imettäisin tiheämmin.

Esikoinen söi samanikäisenä tiheämmin ja oli pullukampi. Tosin pituutta oli vähemmän.

Mun tyttö nukkui tuossa iässä saman mittaisia unia. =) Täysimetyksellä oli ja maito riitti hyvin.

Kolmen kuukauden iässä se alkoi sitten heräilemään öisin ja sitä heräilyä tapahtuikin siitä vuoden verran eteenpäin...

kaksi ja puolikuisena esikoinen alkoi nukkua kymmenen tunnin yöunia. Oli täysimetyksellä.
Kasvu oli hyvää. Unet jatkuivat hyvinä. kiinteiden alettua pitenivät 12 tuntiin. Imetin vuoden ikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mun tyttö nukkui tuossa iässä saman mittaisia unia. =) Täysimetyksellä oli ja maito riitti hyvin.

Kolmen kuukauden iässä se alkoi sitten heräilemään öisin ja sitä heräilyä tapahtuikin siitä vuoden verran eteenpäin...

Ok. Ei siis tarvitse olla huolissaan :)
Tuntuu vain oudolta tälläinen läpi yön nukkuminen koska esikoinen söi yöllä tissiä vielä 11,5 kk ikäisenäkin :whistle:

Jos sun vauva kasvaa ja voi hyvin, ei syytä huoleen. Tilanne voi tosiaan muuttua vielä moneen otteeseen, joten ole rauhassa ja nauti hyvistä yöunista. Jos taas painoa ei tule tarpeeksi, niin osaavat sitten kyllä neuvolassa auttaa.

Itsellä on 2,5 kk vanha poika. Syö kaksio kertaa yön aikana, mikä on ihan hyvin. Eka pätkä yössä on yleensä noin 5-6 tuntia, toinen ja kolmas pätkä vähän lyhyempiä. Niin ja täysimetyksellä ollaan.

Tsemppiä!

Meillä esikoinen alkoi nukkua täysimetyksellä 2 kk vanhana 8 tunnin yöunia putkeen. En tiedä, mikä vaikutus sillä oli, mutta 3 kk alkoi vieroksua rintaa kauhealla huudolla ja halusi vain pullomaitoa. 4 kk lopetin imetyksen kokonaan. Tuntui, ettei maitoa tullut tarpeeksi, kun yöimetykset loppuivat. Heräsin kyllä melkein kuukauden ajan yöllä pumppaamaan maitoa, mutta tuntui, ettei se riittänyt pitämään maidon tuotantoa yllä. Pumppaamalla heruvat maitomäärätkin vähenivät kaiken aikaa. Nuorempi lapsi (nyt 6 kk) nukkuu paljon katkonaisemmin ja syö yöllä tiheämmin, mutta imetys´on sujunut ongelmitta. Esikoinen oli kyllä paljon pullukampi kuin tämä toinen.

Miulla 10 viikkonen pojanalku nukkuu yöllä 4-5 tunnin pätkiä,päivisin syö n.3 tunnin välein.Yhden ainoon kerran on nukkunu 7 tunnin pätkän yöllä ja mie tietysti heräilin vähän väliä kattommaan et joko heräilee syömään.Poju pitää vielä hirmu ääntä nukkuessaan,ähkää ja puhkaa ja piereksii ja mie oon äärettömän herkkäuninen :( joten vaikka meillä ei oo kertaakaan yötä valvottu itkujen ja masunpurujen takia niin silti mie oon saanu hankittuu itelleni tällä heräilyllä melkoset univelat.
Syömisestä vielä,kaikki vauvat on yksilöitä ja jos vauva kasvaa ja kehittyy normaalisti ja on tyytyväinen niin aivan varmasti hän saa tarpeeksi silloin rintamaitoa joten ole huoleti :hug: .
Miun esikko 10 vuotta sitten oli syntyessään puol kiloo isompi ja 4 cm pidempi kun pikkuveljensä.Eikös tuolle pitäny melkein kahen ja puolen kuukauden ikäsenä jo puuroa antaa,maitoo meni tonkkatolkulla.Ei nyt ihan kuitenkaan mut sen muistan et söi ihan mahottomasti verrattuna tähän pikkuveikkaan.Nyt on 154 cm pitkä nelosluokkalainen :D

kyllä tuo herra on muutaman kerran nukkunu 10h putkeen, mutta nyt on sitten taas rytmi vaihtunu ja nukkuu max. 5h pätkiä yöllä... päivällä on kyllä aina ollu tissillä roikkuja! mutta tais olla alle 2kk kun ekan kerran veti 8h putkeen. nyt siis n. 3kk
mutta mä oon sitämieltä että kyllä se vauva ite pitää huolen että saa tarpeeks usein ruokaa. jos huolettaa maidontulonkannalta, niin ainahan voit pumpata!

Kävin tässä kirjautumassa välillä, mutta piti vielä sanoa, että vaikka imetyksen aikainen loppuminen esikoisen kohdalla oli mulle kova paikka, niin kyllä tuosta pojasta on kasvanut lähes poikkeuksellisen terve eskarilainen. Ei esimerkikisi ole sairastanut yhtään korvatulehdusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Kävin tässä kirjautumassa välillä, mutta piti vielä sanoa, että vaikka imetyksen aikainen loppuminen esikoisen kohdalla oli mulle kova paikka, niin kyllä tuosta pojasta on kasvanut lähes poikkeuksellisen terve eskarilainen. Ei esimerkikisi ole sairastanut yhtään korvatulehdusta.

Imetin esikoista vuoden. Tuntuu pahalta jos kuopuksen imetys meneekin nyt käsille. Haluaisin ettei toinen jäisi "huonommalle".

Olen miettinyt tuota yöllä lypsämistä myös mutta toistaiseksi se on jäänyt tekemättä.

Meillä on vajaa 2kk ikäinen vauva. Hän nukkuu joka yö noin 6-7h pätkän, eli herää kerran aamuyöstä syömään. Illalla tankkaa kunnolla, eli viihtyy tissilla usein ja kauan:) Päivällä sitten syö useammin, mutta nukkuukin esim. 4h päiväunet:)

täällä 8-viikkoinen. Nyt on unet alkanut pidentyä niin, että pisin yöunipätkä on ollut viisi tuntia. Sitä ennen 3-4h.Tämä siis illan ensimmäinen uni, sen jälkeen sitten samanlaista kuin Ievaliinan vauvalla eli ährystystä ja puhinaa, sekä syöntiä 2-3h välein.

Itselleni tuo viisi tuntiakin on jo hankalaa, kun tissit meinaa räjähtää, päiväsaikaan kun syödään puolentoista-kolmen tunnin välein. Mutta ehkä ne siihen sopeutuu ennen pitkää?

Meillä oli tokan kanssa just samoin.

Ite olin myös tosi huolissaan, kun ei heränny yöllä syömään. Kun ne heräilyt sitten alko, muistelin kaihoisasti niitä ekoja kuukausia ;)

Meillä ihan sama!

Yhteistyössä