Parisuhdemarkkinat elää ihmisen elinkaaren mukana. Esitän tässä yhden mallin. Toki näissä asioissa merkitystä on yksilöillä, joten heittoa pari vuotta suuntaan tai toiseen on hyvin mahdollista:
0-15 vuotta
Parisuhdemarkkinat eivät ole vielä avautuneet. Tyttö- tai poikaystäviä voi olla jo kuudesluokkalaisella, mutta se ovat enemmän kaveruutta. Tässä vaiheessa ei voida puhua millään muotoa varsinaisista parisuhdemarkkinoista.
15-18 vuotta
Markkinoilla vallitsee ennakkotilaajan markkinat. Ihminen voi löytää ihanan kumppanin, mutta näinä ikävuosina alkaneet parisuhteet tilastollisesti hyvin harvoin kantavat kuolemaan saakka. Ennakkovaraajan etua hyödyntävän kannattaa siis olla tarkkana. Vaikka olisi ennakkovarannut huippuyksilön itselleen, ei valitettavasti kannata odottaa suhteelta liikoja. Ihminen on tässä elämänvaiheessa niin nuori, että molemmat muuttuvat. Kaupankäynti on oikeasti vasta alkamassa. On tulossa molempien opiskelut mahdollisesti toisella paikkakunnalla ja niin edespäin.
18-25 vuotta
Parisuhdemarkkinat on nyt täysillä auki. Paras biletysikä on päällä, on haalaribileitä, discoa ja yökerhoa. Ihmisellä on tyypillisesti useampi kumppani näinä vuosina ja mukaan mahtuu niin lyhyttä kuin pidempääkin parisuhdetta. Tässä vaiheessa useimmat lopulta onnistuvat löytämään "sen oikean". Jotkut aikaisemmin ja jotkut myöhemmin. Tässä vaiheessa usein muutetaan ensimmäistä kertaa yhteen poika- tai tyttöystävän kanssa, hankitaan Ikeasta se halpa sohva ja otetaan ehkä koira. Parisuhdemarkkinoita hallitsee myös seksuaalivietin voima. Kaunista ja kiiltävää on tarjolla enemmän kuin ns. laki sallii.
25-30 vuotta
Markkinoilla on alkanut loppuunmyynti. ALE-tarrat riippuvat hihansuusta ja parhaat on jo ostettu pois markkinoilta. Ihmisillä jotka tänne alelaariin ovat syystä tai toisesta jääneet, pyrkivätkin ostoksille yleensä aikaisempaan vaiheeseen. 28v mies hakee 23-vuotiasta naista ja 27-vuotias nainen 24-vuotiasta miestä jne. Joskus se onnistuu, mutta usein myös ei. Ale-tarra näkyy kauas ja aikaisemman markkinan henkilöt eivät usein aletuotteeseen sorru, vaan hakevat kumppaninsa saman markkinan sisältä. Tämän loppuunmyynnin ihmismäärä on myös suhteessa aikaisempaan vaiheeseen huomattavasti vähäisempi. Kumppaninsa jo löytäneet suunnittelevat elämää eteenpäin ja usein perhettä. Alelaariin jääneillä alkaa olla jo hätä löytää kumppani, mikä myös näkyy päälle päin.
30-50 vuotta
Parisuhdemarkkinat ovat muuttuneet Stockmannin loistosta kirpputoreihin. Markkinoita hallitsevat asiakaspalautukset, eli käytetyt tavarat. Jokaisessa käytön jäljet näkyvät tavalla tai toisella ja asiakaspalautus on aina asiakaspalautus. Sille on siis useimmiten olemassa syynsä, että miksi joku on kyseisestä tuotteesta luopunut. Kaikki mikä kiiltää, ei todellakaan ole kultaa näillä markkinoilla. Tavaran lisäksi markkinat ovat myös muutenkin muuttuneet. Enää ei voi kävellä Stockmannille ja vain valita. Nyt pitää kierrellä kirpputoreja, aina lähikapakasta Levin ruskafestareille. Pitää penkoa, kaivaa ja etsiä. Hyvän käytetyn löytäminen ei ole kuten ennen - hyllyltä ostoskoriin ja kassalle. Nyt hyvän kumppanin etsimisen eteen joutuu tekemään ihan tosissaan töitä.
50-vuotta ja eteenpäin
Seksuaalinen vetovoima parinmuodostuksen tekijänä alkaa menettää, tai on jo menettänyt merkityksensä. Enää ei edes etsitä sitä kullankiiltoista käytettyjen tavaroiden korista. Sanonta "yksin ei ole kiva kuolla" alkaa määrittää markkinoiden toimintaa. Tärkeitä alkaa olla löytää kiva tyyppi, jonka kanssa jakaa arki ja vanheneminen. Tämä markkina on aikaisempaa vaihetta pienempi, sillä iso osa ihmisistä ns. luovuttaa ja jättää leikin kesken. He ovat tottuneet elämään itsenäisesti, eivätkä enää edes koe haluavansa toista rinnalle, sillä eivät sellaista koe tarvitsevansa.