2011 kesän ja tulevan syksyn lapsettomuushoidoista plussanneet!

Sol
Onnea lallaa :heart:

Itellä on ihan laiska olo, makaan vaan kotona. Oon nyt ollu saikulla ja perjantaina alkaa äippäloma :) Ois vielä vaikka mitä tekemistäkin, mut mistä ihmeestä mulle tulis joku energiapiikki tms? Tosin on kyllä sit niitä selkäkipujakin heti, jos jotain tekee esim. pyykkejä laittaa. Mut vois sitä edes viitsiä kirjotella vaikka tänne tai vauvakirjaa, järjestellä papereita tms pientä. Mut eiku makaan vaan, edes ulkoilu ei innosta : / Tosin nyt vois innostaa, koska toinen vaihtoehto ois imuroiminen :kieh: Silti sekin pitää pikasesti hoitaa, ku sisko tulee kylään töitten jälkeen ja mies ei oo imuroinu. Koska sehän tässä nyt vois hoitaa kaikki kotityötkin töidensä ohessa, kun mä makailen :saint: Mut oon hei saikulla, ei pysty, öhöm.

Sairaalakassi En oikein tiedä, mitä siihen pakkais. Varmaan jotkin kotiutumisvaatteet itelle, mies vois sit tuoda vauvan vaatteet ja kaukalon myöhemmin. Sairaalassa kai ollaan niissä sairaalavaatteissa. Ehkä otan omat sisäkengät, ja omia alusvaatteita ja ainakin imetysliivit ja liivisuojat. Sit tietty puhelin, laturi, kamera ja laturi, jotain lukemista, naposteltavaa, ehkä vauvalle varmuudeks tutin?, hammasharjan, hiusharjan, dödön jne. Tarvis ehkä se kassikin kattoo valmiiks. Ja pitäis ehkä olla esim. kaks hammasharjaa, ku kuitenkaa en sit lähtiessä mitää sellasii huomaa. Vai saakohan sairaalastakin jotain? Tarviikin alkaa tutkii, et mitä muut suosittelee :)

Eilen oltiin synnytysvalmennuksessa, oli 2 ja puol tuntii kestävä luento. Oli silti ihan kiva päästä sellaseen, kun tääl ei ainakaan muuta valmennusta ole. Nykyän ei enää harjotella hengitystekniikoita, sanoivat, et normaalia hengittelyä vaan. Ja siel vähän kerrottiin, et millon lähdetään sairaalaan ja mistä ovesta mennään :p, mitä siinä synnytyksessä tapahtuu jne. Ja sanoivat, et isän kannattaa alottaa isyysloma vasta sitten, kun äiti ja vauva pääsee kotiin. Mä olin ihan ajatellu, et miehel alkaa se isyysloma, kun vauva syntyy. Mut onhan se parempi, et sitä on jäljellä enemmän sit ku kotiudutaan. Voihan olla, et vauva joutuukin oleen sairaalassa pitemmän aikaa, niin menis vähän niinku hukkaan se loma. Mut toisaalta, aika ikävää olla yksin päivät ja yöt sairaalassa, paitsi tietty vauva :heart: on siel. Tääl ei saa muut vieraillakaan sairaalassa, ku vaan isä ja vauvan sisarukset.

Jos menis vaikka pukeen nyt ja lähtis ulos auringonpaisteeseen :cool:

Sol ja ET 34+2
 
Viimeksi muokattu:
Hurjasti Onnea lallaa ja Nanniga! :flower:

Eilen oltiin imetys/lastenhoito valmennuksessa ja oli ihan hyvä, paljon oli myös tuleville isille ajattelimisen aihetta ;) Meillä nyt ei sinänsä ole hätää, koska mies muutenkin koko ajan kotona, mutta niille isille jotka ovat töissä(kin).

Viime yö oli taas vaikea, 2 tunnin välein sai juosta vessassa, päivällä kun en juuri käynyt :|

En ole kanssa vielä ajatellut mitä mukaan sairaalaan, jotenkin tuntuu et enhän mä nyt vielä synnytä :D Mutta sehän voi tapahtua jo 3 viikon päästä :O kaveri ainakin suositteli imetysliivejä mukaan, koska rinnat on kuulemma tosi kipeät kun maito nousee ja liiveillä saa vähän apua kun tukevat rintoja. Myös trippejä ym. kuulemma kannattaa ottaa mukaan, et on sit juotavaa jota mies voi sit tarjoilla :)

Mutta nyt täytyy kiirehtiä asioille :)

Kiena&Tirri 33+0
 
Onnea hurjasti Sharona, Sinirusko, Nanniga ja Lallaa! Varsinainen vauvaruuhka! Onko niin, että hoitojen seurauksena vauvat tuppaavat syntymään etuajassa, kun tuntuu, että kaikkien kavereiden vauvat menevät yliaikaisiksi, mutta täällä palstalla kaikki tulevat jo reippaastikin ennen laskettua aikaa??? Sattumaa varmaan, mutta olis se kiva, jos ennemmin vähän etuajassa kuin pari viikkoa myöhässä...

Mulla oli sokerirasitus viime viikolla, ärsyttäväähän siellä terkkarissa oli kökkiä, ja vähän huono olokin lopuks tuli, mutta ei nyt sentään mitään oksennusrefleksiä siitä oranssista litkusta. Tulokset sain tällä viikolla neuvolakäynnillä... ARVASIN, että pilkunviilaukseks menee: muut arvot hyvät, mutta viimeinen arvo 0,1 yksikköä yli viiterajan! Hohhoijaa, nyt sitten mittaillaan sokereita kotona viikon ajan. Eilen ja tänään olivat ainakin ihan ok, toivottavasti loppumittauksetkin menee hyvin. Hemoglobiini oli raudan syönnillä vähän parantunut, verenpaineet laskee aina vaan (96/60). Painoa oli tullu alle kilo viime käynnistä! Jee!

Pulla on edelleen kovin liikkuvainen, varsinkin iltaisin. Neuvolantädin mukaan pötköttelee tällä hetkellä vinossa, pää oikealla alhaalla ja jalat vasemmalla ylhäällä. Näissä kohdissa liikkeetkin tuntuvat.

Selkä vihoittelee nyt jatkuvasti, lähes koko ajan kävellessä. :( Lisäksi ainakin yhtään reippaammin kävellessä (milloin selkä sellaisen edes sallii) tulee supistuksia. Mulla meni muutama viikko ennen kuin TAJUSIN, että ne ikävät kiristelyt siis tosiaan on supistuksia... Ei voi aina ymmärtää omaa kehoaan...:ashamed: Töissä oon jaksellu ihan ok, katsotaan nyt miten pitkään vielä pystyy hommiin.

Oon pystyny vähän hellittämään siellä huuto.netissä, eli ei tuu enää ihan joka päivä siellä väijyttyä vaatteita... ;) Niitä onkin jo aika vinot pinot.. Äiti toi just Baby Björnin kivan sitterin, jonka sai tilaajalahjana, kun tilas meille Vauva-lehden. Aika hassua, kun sitteri maksaa kaupassa reilusti enemmän, kuin se lehden tilaus oli maksanu! Oho, nyt mainostin "väärää" lehteä täällä palstalla! :D

Armi ja Pulla (27+3)
 
Eilen oli neuvola ja sokerirasituskoe. Neuvolassa pieni päätti tehdä taas omia temppujaan ku hoitaja tarkisteli vauvan sykettä niin tämä päätti potkasta kahdesti kohtaa missä doppler oli ja sitte hävis :D Ei ilmeisesti tykänny ku häirittiin, löyty se syke sieltä uudestaa mut tiukan etsinnän kautta. Painoa oli tullu tasaisesti lisää ja hemoglobiini pysy 113 :) Sokerirasituskokeeseen mentäessä muistin unahtaneeni neuleet kotiin, olisi se odotusaika mennyt nopeammin mutta ilmeisesti murehdin taas liian aikaisin. Kyseisen neuvolan kanssa samoissa tiloissa otetaan näytteitä vain kerran viikossa keskiviikkosin ja edellisen keskiviikko oli ollut erittäin hiljainen. Kappas vain mie ku kaipasin sinne seuraa niin siellähän olikin ihmisiä melkein tungokseksi asti :) Ei ole miulla ikinä kaks tuntinen menny yhtä nopeasti! Seuraava neuvola sitten neljän viikon päästä. :)

Supistuksista Miltä ne tuntuu? Oon huomannu ett välillä vetää mahan iha kivikovaks mut ei sitä muuten huomaa kuin kädellä tunnustelemalla, onko tää niitä?
 
Moikkelis!

armi74mä todellakin toivoisin sitä että kun kesällä vasta LA niin syntyis muutama päivä ennemmin,mutta esikoinen joka siis sai alkunsa icsin tuoresiirrolla ei olis tullut ulos kun vasta 2 viikkoa yliajalla jos ei olis sitten raskausmyrkytystä tullut :) eli oon ainakin varautunut jo tän palluraisen kanssa että yli menee :D mut hei oon kuullut tällästä että yleensä esikoinen syntyy äidin mukaan siis kuinka äiti on itse syntynyt ennemmin tai myöhässä.Oon vähän kysellyt kavereilta ja heillä se on pitänyt paikkansa :) mä itse oon sen viikon syntynyt myöhässä,että vois olla että poikakin olis tullut silloin ulos, mutta ennemmin sitten käynnistettiin :)
mutta toivon todellakin että syntyis edes pari päivää ennemmin :)

täällä kärvistellään flunssassa..aina minä :Dkukaan muu ei sitten meidän perheessä sairastelekaan kun minä :D poika ei oo kertaakaan ollut flunssassa mut mä oon sairastellut senkin puolesta :D

RP
 
Heippa.

Jäipä mun kirjottelu tänne aika vähäiseksi, ja mut olikin jo bongattu tuolta toisesta pinosta vauvauutisineen :heart:

Eli meidän täsmälline poika syntyi tasan laskettuna päivänä eli 6.3. Mittaa 54 cm ja painoa 3980g. Synnytys oli aika hurja kokemus, mutta nyt se on onneksi takanapäin ja kaikki hyvin. Poika hörppäs lapsivettä johon oli kakkinut, ja siitä sitten seurasi keuhkokuume. Poika vietiin tehostettuun hoitoo heti synnäriltä, hetken kyllä ehti rinnalla olla ennekuin huomattiin hengityksen olevan vaikeaa. Poika ei siis pärjännyt huoneen ilmassa. Kolme päivää siis vietti tehostetussa hoidossa, ja ab-kuuri meni viikon. Pojan sain viereen sitten perjantaina (tiistaina siis syntyi). Hirveältä tuntui olla erossa ja pelätä jo kaikkea mahdollista, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Kotona on sujunut hyvin, ja ollaan aivan onnesta soikeena miehen kanssa.

Onnea kaikille vauvatuneille :heart:

Nanniga & Justus 10 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Sol
katso liitettä 15507

17.3.2012 :heart:

Nimimerkki.......Hoito.......Monesko......Ikä.....LA.....tyttö/poika?

Heidari......1.IVF/1.PAS.......toinen........36v........15.2.
Sinirusko........1.IVF..........esikoinen.....25v......19.2.
Toiveissa.........ICSI...........toinen.........28v......20.2.
nanniga............IVF...........esikoinen.....28v......6.3.
Lallaa77.........1.IVF...........esikoinen.....34v......9.3.
Millie73..........1.ICSI..........kaksoset......37v.....15.3....tytöt
Sharona..........IVF.............esikoinen.....31v......20.3....poikalupaus
hattivattinen....1.IVF..........esikoinen.....32v......23.3.
Sol................2.ICSI..........esikoinen.....33v......23.4....poikalupaus
Babies...........luomu..........esikoinen......27v.....27.4....poikalupaus
Kiena.............IUI..............esikoinen......29v......3.5.....tyttölupaus
Marjiskainen...3.IVF...........esikoinen......34v......5.6....poikalupaus
Armi74..........1. IVF...........esikoinen......37v......11.6....tyttölupaus
Kevätkello......2.IVF............esikoinen......32v.....13.6...poikaolo
MT79.............3.ICSI...........toinen..........32v.....19.6....tyttölupaus
Vauva haaveissa..Clomifen...esikoinen......25v.....21.6.
Marlaa...........3.IVF.............toinen..........33v.....25.6.
Nonna76........1.IVF.............neljäs..........35v.....25.6.
myy75...........3.ICSI 1.PAS...toinen..........36v.....25.6....poikaolo
jauhopeukalo...2.ICSI..........esikoinen......22v......2.7....poikaolo
Haltia............?PAS..............toinen..........27v......3.7.
Wonder.......3.IVF...............toinen...........32v.....10.7
Hammy.........1.IVF 3.PAS.....esikoinen......32v.....12.7....poikaolo
t0iv0............2.IVF...............toinen..........31v.....19.7...poikalupaus
putunen........2.IVF/ICSI........kolmas..........?........24.7....poikaolo
Templeton.....2.IVF.............1./kaksoset....33v......24.7
Vieno02.........3.ICSI..........2.&3./kaksoset..35v....25.7..tyttö & poika
jag78............1.IVF 1.PAS......kolmas.........33v.....27.7
RouvaPapunen..1.ICSI 2.PAS...toinen..........?........10.8....poikaolo
Hyrsky Myrskynen...4.insemin..esikoinen....30v......10.8
Onnellinen-75...1.IVF 1.PAS...esikoinen......37v.......25.8
Haaveilija 82.....1.IVF...........esikoinen.......29v......29.8


:heart: :heart: :heart: Syntyneet :heart: :heart: :heart:

27.12. Hattivattinen.......tyttö.....1075g.....37cm
23.1. Heidari................poika......3330g.....48cm
27.1. Sinirusko..........poika.........3070g.....47cm
16.2. Millie73.............tyttö A.......2100g
16.2. Millie73.............tyttö B.......1900g
4.3. Sharona............poika.........
5.3. Lallaa77............poika........3360g......49cm
6.3. nanniga............poika........3980g......54cm
 
Nannigalle onnittelut pitkästä pikkumiehestä! :heart:
Seuraavana siellä olisikin sitten listalla Sol ja Babies. Näin ne päivät vain menee kohti h-hetkeä ja pian ollaan kaikki äitejä =)
Noista supistuksista mulle sanottiin neuvolassa, ettei ihan kaikki mahan kovettumiset ole supistuksia vaan osa voi olla vain jotain lihasperäisiä jännittymisiä, jotka vetää mahan ihan kovaksi ja se voi kestää pitkäänkin. Mulla kun tuntuu olevan tuollaisia paljon joten en tiedä sitten oikein sanoa, millainen on supistus ja miten se tuosta eroaa.
Kelalta tuli vihdoin myös ilmoitus, että äitiyspakkaus myönnetty ja tulee kahden viikon kuluessa. Kyllä kesti, mutta nyt saa odotella kivaa postia. Vauvanhuonekin alkaa pikku hiljaa valmistua. Pinnasänky pitäis vielä löytää, joten tuolla huutonetissä tulee tämänkin mamman istuttua.
RouvaP mun piti heti soitella äitille ja kysyä, milloin mä olen syntynyt ja hän sanoi, että olen syntynyt juuri laskettuna aikana ja kokokin on ollut ihan kohtuullinen. Synnytys oli ollut suht sujuva eli edistynyt hyvin, joten tämä loi vähän toivoa, ettei ehkä mitään kovin pitkää piinaa olisi tulossa, mutta eihän nämä välttämättä aina paikkaansa pidä. Toisaalta jostain sitä uskoa on otettava tähän tilanteeseen, joten ei kai se haittaa vaikka ajattelisi, että samalla sujuvuudella jatketaan :D
Sol ja Kiena kiitos vinkeistä! Pillimehuja varmaan vois vaikka pian varaillakin kaappiin kun niissä on pitkät päiväykset. Otatteko sairaalaan omat sisäkengät? Onko niistä jotain ohjeistusta? Oletin, että kaikilla on kuitenkin päällään ne sairaalan karmeet vaatteet eli mitään aamutakkeja ei tarvisi ottaa? Mun oli nyt kanssa pakko hankkia parit uudet liivit, kun vanhat alkaa kaikki olla pieniä ja ostin sit jo ekat imetysliivitkin vaikka on varmaan aika aikaista, mutta jos ne vaikka menisi vielä myöhemminkin.
Armi meillä tykätään olla vaakatasossa eli potkut tuntuu koko ajan sivulla tai toisella eli siellä vielä mahdutaan pyörimään. Noi pienet ylitykset tai poikkeamat raja-arvoissa on aina just tylsiä. Toisaalta hyvä, että seurataan, mutta tuo tietysti sitä ylimääräistä hommaa. Toivotaan, että arvot pysyy kohdallaan. Mä haluisin kanssa pikkuiselle tuon Baby Björnin sitterin. Katsoin kaupassa uutta ja huutonetissä käytettyjä ja niistä pyydetään huutonetissäkin ihan hurjia summia, joten päädyttiin sitten miehen kanssa, että ostetaan sellainen uutena jos ei kukaan osta sitä meille lahjaksi. Mun äiti on yrittänyt vähän varoitella, ettei kannata ostaa ihan kaikkea, koska ystävät ja sukulaiset haluaa varmasti ostaa lahjoja sitten vähän myöhemmin ja sit jos meillä jo on kaikkea, mutta kun niin haluisin aina jonkun tietyn jutun ja just että se sitterikin olisi sitten malliltaan ja väriltään joku tietty :ashamed: Kuulostaa varmaan hölmöltä..

Kevätkello ja masuasukki (joka taas potkii niin että alkaa naurattaa) rv 27+3
 
Heh, mä synnyin viis minuuttia myöhässä (lasketusta ajasta seuraavana päivänä viis yli puolenyön), eli melko täsmällinen olin. Putkahdin kuulemma ihan noin vain ulos, tosin melko pienikin olin (3050g). Tosin olin toinen lapsi, veljessäni kuulemma meni vähän kauemmin, vaikka pieni oli hänkin ollut.

Oma napa ei voikaan enää niin hyvin... :( Olin viime yönä synnytyspäivystyksessä kolme tuntia, kun oli koko päivän ollut kipuja oikealla vatsalla. (Kätevästi mies vielä reissussa just tän viikonlopun, niin piti mennä ypöyksin.) Aamulla terkkarissa ei löytynyt mitään, mutta kun kivut pahenivat illalla, menin päivystykseen, jossa todettiin oikealla puolella munuaisaltaan laajentuma eli hydronefroosi. On kuulemma melko tyypillistä raskausaikana, kun kohtu voi painaa virtsanjohdinta aiheuttaen painetta munuaiseen. Kivut helpottivat siinä, ja käskivät sitten mennä kotiin ja ottaa Panadolia. Siitä ei kyllä mitään apua ollut, otin silloin yöllä, ja kun aamulla heräsin ja nousin, kipu taas palasi. Vasemmalla kyljellä nukkuessa olin ok. Tällä hetkellä ei taas kovin pahasti kipuile, mutta pientä jomotusta on. Löysin täältä palstalta ketjun tästä vaivasta, ja aika monella oli tullut siitä pahat kivut. :( Hoitona voidaan tarvittaessa laittaa virtsanjohtimeen stentti, joka pitää johtimen auki. Mua vaan hirvittää kaikki tollaset toimenpiteet, kun en oo ikinä ennen ees sairaalassa ollu... Se voidaan laittaa puudutuksessa tai nukutuksessa, ja monet sano, että sen jälkeen oli tosi kipeenä ollu muutaman päivän. Byääh. En haluu. Mut jos vaihtoehto on, että makaan vasemmalla kyljelläni seuraavat kolme kuukautta, niin ehkä se on parempi kuitenkin laittaa. En heitä vielä kirvestä järveen, koska kipuilu voi mennä ohikin.

Hienoa toki oli se, että diagnoosi saatiin noin nopeasti; monet on käyny useita kertoja lääkärissä ennenkuin vaiva on löytynyt! Synnytyspäivystyksessä oli ihana nuori naislääkäri, joka ultraili ensin Pullaa (joka oli ihan ok), ja sitten katsoi vähän munuaistakin (koska kipu tuli mielestäni siltä alueelta), ja oli sitä mieltä, että munuaisallas oli laajan näköinen. Sanoi kuitenkin, ettei ole mikään radiologi, minkä jälkeen menin radiologille, joka totesi saman asian. Piti olla oikein iloinen synnärin päivystäjän puolesta, kun hienosti diagnosoi vaivan, joka ei ollut hänen erikoisalaansa! :) (Näin sitä asiat joskus näkee, kun on itsekin hoitoalalla.)

Sori siis taas omanapaisuus, mutta olo melko ahdistunut tällä hetkellä. Parempaa viikonloppua teille muille!!!
 
Moikka!

kevätkello:äitis on ihan oikeassa siinä että sukulaiset haluaa ostaa niitä tavaroita :D meidän poika oli mun isän puolelta vielä ensimmäinen lapsenlapsenlapsikin niin koko suku oli ihan haltioissaan ja varsinkin vaatteita tuli niin paljon että hyvä kun ehti pitämään!Ja niitä tulee vieläkin!Arvelinkin että niitä tulee niin pystyin hillitsemään sitten omat vauvanvaateostokset :) meille ostettiin myös sitterikin yms. yms kävelytuoli ja hyppykiikkukin (jolla me ei tehty kyllä mitään) eli siis kannattaa todellakin miettiä mitä nyt osta,koska sukulaisilta tulee kuitenkin niin paljon.

Synnärille kannattaa ottaa ihan niitä mukaan mitä haluaa.Meillä oli kiltti poika joka nukkui vaan ja söi.Joten mulla kävi aika ihan hiton pitkäks!onneksi oli kannettava mukana!sai katsottua edes päivän uutiset sun muut koneelta,kun odotti vaan että pääsee nopeeta kotiin.Ja meillä vielä poika syntyi flunssakautena niin ketään ei saanut tulla edes katsomaan paitsi mies tietty,mutta sekin oli päivät töissä.Siellähän kuitenkin on ne hehkeät naiselliset pyjamat ja aamutakit sitten "talonpuolesta" ja en nyt ihan omia pikkareitakaan sen jälkivuodon takia menis pilaamaan kun pyjamakin saattaa hyväs lykys olla veressä.et ei ainakaan parhaimpia :) Ihanasti kerrottu :) mut joo niistä kengistä onhan siellä ne sandaalit mitkä ajoi asiansa mä pidin vaan niitä lötröjä sairaalasukkia jalassa kun kävelin siellä pitkin käytäviä ne oli ihanat :) tosin mulla ei mahtunut ne sandaalit jalkaan kun maito nousi kirjaimellisesti jaloista ja jalat oli kun venähdyksestä paisuneet :D niitä vaatteita kun on kuitenkin siellä sitten että saa heittää pesuun niitä sen mukaan kun likaiseksi tulee.omat shamppoot ja hoitaineet ja tottakai hammastahnat kannattaa ottaa mukaan :)

RP
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkello
Hei pitkästä aikaa

Takana on 80 päivää sairaalassa, ensin kuukausi vastasyntyneiden teholla ja sitten lähes kaksi kuukautta jatkohoidossa, mutta nyt olemme toista päivää koko perhe kotona. Kotiutumismittamme olivat 2725 g ja 45,5 cm :)

Tämä ilon ja onnen määrä on käsittämätön, sydän pakahtuu ja likistyy tästä juuri nytkin mahan päällä tuhisevasta rakkauspakkauksesta :heart: Olemme superonnekkaita, että pitkän, pelon sekä suunnattoman huolen täyttämästä rankasta alusta huolimatta kotiuduimme reilu viikko ennen laskettua aikaa ilman hengitystukea ja lisähappea sekä nenämahaletkua sekä ilman erityisiä lääkkeitä. Aika vaan tulee näyttämään, jääkö keskosuudesta jotain pysyviä murheita tai pulmia kehitykseen. Tällä hetkellä tilanne näyttää varsin hyvältä.

Nyt keskitymme perheytymiseen ja olennaiseen eli olemme ja nautimme kotoilun auvoisesta ihanuudesta :)

Onnittelut kaikille ketjun vauvautuneille sekä onnea odotukseen muille! Me vetäydymme takavasemmalle ja toivotamme kaikille ihanaa pian koittavaa kevättä :)

Hattivattinen ja Ihmeprinsessa 2kk19pvää (rv 39+1)
 
Armi varmaan aika kurja tilanne, joten voimia! Tiedän, ettei itse ainakaan toivoisi mitään ylimääräisiä juttuja tähän. Hyvä, että oli lääkäri joka huomasi tuon kaiken ja nyt tiedetään, mistä on kyse. Ja tietysti toivotaan että tuo menisi nyt ohi!

Hattivattinen olipa ihana kuulla sinusta ja että siellä ollaan jo kotiuduttu! Kaikkea hyvää myös teille ja yhteiselle alkavalle kotiperhe-elämällenne! :heart:
 
Olipa mukava kuulla Hattivattisen ihanat uutiset! Lohduttavaa taas kuulla, kuinka hyvin voi käydä, vaikka noinkin aikaisin vauva päättäisi putkahtaa maailmaan.

Mulla ei ollu mikään paras viikonloppu... Tuon munuaisongelman lisäksi alkaa näyttää siltä, että se raskausajan diabetes sittenkin näyttäisi uhkaavan. Ensimmäiset kolme päivää mun sokeriarvot oli ihan ok, mutta nyt viikonloppuna ruokailun jälkeinen arvo selvästi yli viitearvojen. :headwall:

Kaiken huippuna totesin suihkussa, että mulle on ilmestynyt suonikohju SINNE. Siis o-m-g. Aargh. Voisko nyt vielä tulla joku raskauteen liittyvä vaiva mulle??

Onneks eilen ja tänään munuaisjuttu ei ole juurikaan oireillut, olen toiveikas, että sen kanssa pärjäilisi. Diabeteksesta jos joutuu ruokavaliolle, on tietty se ilo, ettei tuu hirveesti painoa, kun ei näitten muiden vaivojen takia oikein pääse liikkumaankaan. Yritän siis olla täällä optimistisena. :) Asiathan vois olla huonomminkin; esim. joutuis makaamaan sairaalassa pää alaspäin seuraavat kolme kuukautta! Ja tärkeintähän on, että päähenkilö Pulla on hyvissä voinneissa.


Armi + Pulla (28+0)
 
Heipparallaa!

Viikko on taas näköjään vierähtänyt viime kirjoittelusta. Täytyy kyllä myöntää, että en ole jaksanut kirjoitella, miettinyt ja vähän ehkä ressannutkin omasta tilasta, mutta lukenut olen teidän muiden kirjoituksia.

Olipa kiva lukea hattivattisen & pienen tyttösen kuulumisia :heart:

Mulle pidettiin viime la baby showerit, ja oli kyllä tosi kivaa ja saatiin paljon lahjoja vauvalle ja itselle :heart: Olin ihan ihmeissäni siittä tavaramäärästä... :whistle:

Semmosia, toivottavasti teillä muilla kaikki hyvin :)

Kiena & Tirri poks 34+0
 
Sol
Heippa!

Onnea Nanniga :heart:

Kevätkello Joo tajusin kanssa, että oon tossa listalla jo seuraavana :O Huhhuh. Käväsinkin polilla, kun liikkeitä ei tuntunu tarpeeks, otettiin sit sydänkäyrää ja ultra. Kaikki hyvin, oli vaan poitsu hiljasella tuulella. Eipä hän muutoinkaan kovin möyryävää sorttia oo ollu, mut pelästyin kuitenkin. Nyt onneks on liikkunu taas enemmän, ja kun kaikki oli ok, niin eipä tässä hätää :heart: Vähän kyllä mietin, kun neuvolastakin sanottiin, et nyt on jo viikkoja sen verran, et vois jo syntyä, et mahtaako olla menoa. Mut onneks ei. Eihän oo ees supisteluja ollu, ellei noi satunnaiset mahanjännitykset oo niitä.

Pitäis nyt tosiaan se sairaalakassi pakata... edes valita joku kassi :D Kyllä mä ehkä otan sisäkengät mukaan, mut en sit varmaan niin kauheesti omia vatteita tai alusvaatteitakaan ku kotimatkalle. Niin ku papunen kirjotti, ni en viitti sit sutata turhaan :) Paitsi jos nyt lähtö tulis, niin mulla ei ois mitään mukana :p

Armilla ollu ikävät olot :( Toivottavasti ei enempiä ylläreitä tulis. Paitsi positiivisia :)

Mullakin oli vauvakutsut, pienimuotoset tosin. Mutta kuitenkin oli kivaa, että huomioitiin :heart: Meidän tarvis vielä joitain valmisteluja tehdä, mut mä vaan makailen kotona tai porukoilla, niin eipä tässä paljon aikaseks saada. Mut kai sitä sit ehtii, ja jos ei, niin mennään vähän vähemmällä hössötyksellä sit :)

Sol ja ET 35+4 (oikeesti, enää reilu 4 viikkoo laskettuun aikaan ja voi syntyy jo aiemminkin!!!) :heart:
 
Pitääpä tulla kirjoittamaan kun taas on ollut sen verran hiljaiseloa täällä..

Sol & Kiena tosi kivalta kuulosti teidän vauvakutsut. Itsekin salaa vähän sellaisia toivoin, mutta eipä taida olla kaveripiirissä ketään joka sellaisia pystyyn laittaisi..
Toivottavasti Armilla on oireet hallinnassa! Ihan samaa tässä välillä olen miettinyt, että mistä näitä kaikkia vaivoja oikein tulee?? Nukkuminen on muuttunut nyt tosi hankalaksi ja heräilen yöllä milloin mistäkin syystä ja aamulla on tietty ihan hirvee väsy.
Meillä on tässä pian tulossa se ylimääräinen ultra jossa pitäisi katsoa kai sitä istukan paikkaa tarkemmin. Parasta tietysti, että päästään näkemään taas masuasukki. Äp tuli myös vihdoin ja viimein! Niitä sitten miehen kanssa hypisteltiin ja ihmeteltiin. Mies tietty kiinnitti huomiota siihen, että aikas paljon "isoja" vaatteita pakkauksessa, joten sain hyvin perusteltua, että juuri tästä syystä tässä on huutonetistäkin vaatteita yritetty katsella ja ostella :D Vaunuja ei olla vielä tilattu, kun vieläkin vähän mietin väriä, mutta kaupassa sanoivat, että niissä ei kovin pitkään pitäisi mennä. Tämmösiä tänne ja tänään se on sit rv29 täynnä!
 
Kyllä noi vauvakutsut on kiva uus traditio täällä Suomessakin. Enpä kyllä tiiä innostuuko kukaan mulle sellasia järkkäämään, ei kovin monella kaverilla niitä oo ollu vielä.

Mehän tilattiin Hartanin vaunut Saksasta, ja toimitusaika on 10-12 viikkoa! Onneks oltiin ajoissa sen asian kanssa. Sama aika olis kuulemma ollu, jos olis täkäläisen lastentarvikeliikkeen kautta tilannu. Muutenhan meillä isommat ostokset onkin jo tehty, pinnasänky saadaan veljeltä. Kaikki hoitotarvikkeet vielä hankkimatta, mutta en ole jaksanu niiden kanssa kiirehtiä. Niitä vauvanvaatteita vaan vieläkin varovasti tähystelen huutonetistä, mutta vain pari kertaa viikossa! Käytiin kyllä lastenvaatekirppikselläkin, sieltä tein muutaman toosi edullisen löydön.

Terveysrintamalla ei oikein mee putkeen edelleenkään. Raskausajan diabetes on nyt selviö, ja ikävintä on se, että ruokavaliollakin arvot tuppaavat nousta... Nyt oon vähän kokeillut karppilinjalla (kun se toimi kaverilla), ja se vaikuttaa aika lupaavalta. Ei mua olis niinkään haitannu se, ettei olis saanu syödä karkkeja ym, mutta kun lasi maitoa tai ruisleipäkin nostaa sokerit, niin ei oo enää kivaa! Neuvolantäti laittoi suosiolla lähetteen Taysin diabeteshoitajalle, kun oli ensin kauhistellut mun sokeriarvojani. Katotaan miten käy, en haluais millään alkaa pistellä insuliinia.

Pulla ei ainakaan toistaiseksi ole mikään sokerivauva, päinvastoin lääkärin mukaan "siro". :) Kehen lie tullut, ei ainakaan vanhempiinsa... On meinaat nyt kyllä Pullaa urakalla ultrailtu, kun oon joutunu käymään äitiyspolilla ja päivystyksessä sekä kontrolleissa sen munuaisjupakan takia että vähän muustakin syystä. Nyt oon taas saikulla, kun toissapäivänä oli alavatsakipuja ja rakkoärsytystä. Epäilyksenä on, että silloin aiemmin se munuaislaajentuma oli kiven aiheuttama ja nyt ehkä kivi oli rakossa ärsyttämässä. Kontrolliultrassa munuainen oli meinaat ok, eli ei ollut raskauden aiheuttama se laajentuma ainakaan. Kipuoireilu, joka sitten loppui, sopisi myös munuaiskiven aiheuttamaksi. CT-kuvaus selvittäisi, onko kiviä vielä jossain, mutta sitä ei voi tehdä raskaana olevalle. Nyt sit vaan sormet ristiin ja toivotaan, ettei tuu enää sellasia ongelmia.

Sori, tää oli taas varsinainen sairauskertomus... Mut tällasta tää nyt on viime aikoina ollu. Kyllä se tästä, Pulla kuitenkin edelleen kunnossa ja kohdunkaula "priima", eli eikun lepäillään pari päivää ja sit taas menoks.
 
Armi ikävä homma tuon rd puhkeaminen, toivottavasti tuo ruokavalio toisi helpotusta asiaan. Tärkeintä tietty, että pullalla kaikki hyvin ja kasvaa normaalisti. Ja hei, ei ole enää pitkä aika h-hetkeen! Eli sithän tuo rd voi hävitäkin jos oikein olen ymmärtänyt? Oletteko siis jo saaneet nuo vaunut vai onko vielä tuloillaan? Mistä liikkeestä tilasitte?
Millä ajatuksilla Kiena ja Sol odottelee viimeisiä viimeisiä viikkoja?
Ihan uskomaton ajatus, että itselläkin tulee ensi viikolla täyteen rv30! Ja huomenna on tulossa se ultra jossa katotaan tuo istukan paikka. Toivottavasti on siirtynyt! Mut parasta on kun pääsee näkemään pikkuisen. Jospa näkisi nyt sinne jalkojen väliinkin niin, että saataisiin vastaus, mitä sieltä on tulossa :p Vaikka molemmat on siis niin tervetulleita :heart:
 
Juu, Kevätkello, onneksi diabeteksen pitäisi hävitä heti raskauden jälkeen. Riski sairastua myöhemmin 2. tyypin diabetekseen on raskausdiabeetikoilla jonkin verran suurempi, mutta ei kuitenkaan suurensuuri. Mulla ei pitäis olla mitään sukurasitusta, eikä ylipainoakaan, eli pitää vaan pitää ittensä kunnossa sitten synnytyksenkin jälkeen! Seuraavissa raskauksissa riski sairastua taas on hyvinkin suuri, eli ruokavaliota kannattaa tarkkailla jo etukäteen, jos -- toivon mukaan -- vielä toinen vauva saadaan alulle myöhemmin.

Vaunuja ei olla vielä saatu. Tilattiin ne noin 2 kk sitten nettikaupasta nimeltään Baby-Online-Shop, josta nimestä huolimatta ei pystynyt englanniksi tilaamaan... Siinä sitten mun kahden vuoden yläastesaksan ja äidin puhelintulkkauksen avulla toivon mukaan saatiin oikeat vaunut laitettua tilaukseen! :D Toimitusajaksi ilmoittivat noin 12 viikkoa, eli vielä voi vähän aikaa mennä, ennenkuin tulevat. Tilattiin siis Hartan Topline X:t.

Ultrista vielä sen verran, että tän mun sairastelun hyvä puoli on ollut se, että Pulla on ultrattu viimeisen parin viikon aikana noin viis kertaa! Äippäpolilla lääkäri kysyi, että onko sukupuolesta ollut puhetta, johon kerroin, että tyttöä meille on lupailtu. Siihen totesi, että aivan varma tyttöhän se! :) Olin helpottunut, kun on jo tullut vaaleanpunaistakin ostettua... Lääkäri naureskeli, että jatka vaan shoppailua rauhassa, voit hakea rahat pois häneltä, jos tulee poika! Melko varma oli siis asiastaan.

Mun on vielä avauduttava yhdestä asiasta, josta ihan pöyristyin toissapäivänä. Pomo on huomannut, että tässä loppuraskaudessa alkaa tulla kaikkea vaivaa, ja olenhan ollut jopa viis päivää jo saikullakin tämän raskauden takia... Niinpä se soitti mulle (kun olin saikulla kaks päivää tällä viikolla) ja ehdotti, että voisin pitää LOMIANI pois, jos en oikein töissä jaksa!!!!!! Siis kuvitelkaa, pitäis alkaa kesälomalle etukäteen, ettei tarvis sairauslomalla olla!! Näinhän nää just menee, jos et oo kykenevä töihin, jää KESÄLOMALLE. Onneks mua ei voida tähän pakottaa, kun kesälomakausi alkaa vasta kätevästi kaks päivää ennen mun äitiyslomaa, mutta luuli varmaan mua niin tyhmäks, että tällaseen suostuisin... Lisäksi vielä voin mainita, että olen ollut useita vuosia töissä kyseisessä firmassa ja mun keskimääräinen sairauslomapäivämäärä vuodessa on kaksi päivää, eli hirveesti en oo firmaa sairauslomillani rasittanut...

Joo, nyt riitti avautuminen, oon vaan ollu aika kypsä tosta pomon asenteesta koko viikonlopun.

Kertokaahan muutkin kuulumisia, myös jo jakautuneet! Hiljaista on palstalla ollut!
 
heippa hei!

Tosta raskausdiapeteksestä.Mä halusin silloin sokerirasitukseen esikoisen kanssa juuri sukurasitteen vuoksi,vaikka olen ihan normaalipainoinen.Mutta hyvä kun menin arvot olivat pielessä silloin.Ruualla onneksi hoitui sitten,vaikka lopussa iskikin raskausmyrkytys.Mutta tarkkaan kuitenkin seurasivat jo silloin.Piti itse mittailla arvoja ja kävin sairaalassa ylimääräisissä ultrissa.Nyt toista odottaessahan on kaksi sokerirasitusta eka oliko n.16vk ja seuraava 24-26vk. Onneksi olin juuri raskauden alussa käynyt sokerikontrollissa mikä tulee vuosi lapsen syntymän jälkeen jos on diapetestä ollut raskauden aikana niin ei sitten otettu nyt viikko 16 ollenkaan koska arvot olivat ihan normaalit.Mutta taas sen huomaa kuinka vatsa turpoaa pienestäkin,että veikkaan taas sokerit olevan pielessä.Tosin paino mulla ei ole noussut niin kun esikoisen aikaan että saa katsoa nyt sitten onko kuitenkaan sokerit pielessä.Tasaisemmin kyllä syö tätä toista odottaessa kuin ekaa että toivon ettei tarvi taas mittailla sitä sokeria.Tsemppiä armille siis!

OOhh ihanaa!ens viikolla on rakenneultra!jee!näkyispä nyt sinne jalkojen väliin vaikka poikaa kyllä edelleen odottelen omasta mielestä.


RP 21+2
 
Hei kaikille pitkästä aikaa.

Miullakin tuota raskausdiabeetestä epäiltiin mut eipä nuo sokerit oo nyt kahen viikon seurannan jälkeen huimia ollu. Testannu olen sitäkin jos imelää oon syöny miten vaikuttaa sokereihin mut ihan rajojen sisällä on pysyneet :)

Ikävää Armi että olet joutunut työnantajan ikävän kohtelun kokemaan. Itseni irtisanottiin parin viikon sisällä ku ilmoitin raskaudesta ja liittoon vein asian ja nyt on asia siinä pisteessä että joko maksaavat tai sit mennään oikeuteen. Miulla loppu vielä koeaika alle kuukausi siitä ku sain irtisanomislapun käteen, joten sekin puolsi vahvasti asiaani. Saa nähdä mitä tuleman pitään.

Mökö on ollut erittäin aktiivinen nyt ja tunnistettavissa on selkeä unirytmi :) Jos tällaisena tuo rytmi pysyy nii ei synnytyksenkään jälkeen tarvia yöllä herätä syöttämään kuin kerran :) sekin kerta sattuu sopivasti miehen töihin lähdön kanssa, jos ei kesälomaansa saa siihen heinäkuulle sovittua.
 
Sol
Heippa!

37+0 POKSPOKS ja täysaikaisia ollaan!! :wave: Eli nyt sais sit syntyä hetkenä minä hyvänsä. Ois kiva tässä huhtikuun puolella syntyä, mut voihan mennä 2 viikkoo ylikin, niin sit menis toukokuulle. Mut max 5 viikkoo tässä viel on, tuskin nyt menee niin paljon yli. Hyvä sanoo, ku ei yhtään tiedä :)

Kevätkello Miltäs näytti istukka, oliko siirtyny? Toivottavasti. Ja näkykö sukupuoli? Millos Papusella on se ultra, jokos siellä selkeni mitään? Ite ainakin nyt oisin tosi yllättynyt, jos meille tuiskin tyttö, ku ultrassa niin näytti pojalta. Et toisaalta, ihan ok jos ei tiedä etukäteen, ku sit voi tosiaan asennoitua niin vahvasti jompaan kumpaan ja hankkia kaikkea sen mukaan. Siis ei ois mulla mitään väliä, kumpi tulee, mut oon nyt ihan poikaa synnyttämään menossa, sit ku meen :) Et jos onkin tyttö, niin sit on, ja ihanaa miten vaan. Vaikka ois kaks :D No joo, tuskin ois pysyny piilossa koko ajan :kieh:

Armi No voi kökkö, kyl sul vaan kaikkee sattuu :O Mullekin pomo soitteli kotiin, et millon oon tulos takas töihin :eek: Hyvä tässä sanoo, ku ei oo vauva ees syntyny. Mut kai se mietti sijaisuuden kestoa. Onneks ei silti tarvi vielä tietää, et jääkö hoitovapaalle, ja jos jää, nin kaunko on. Mistä sitä tietää miehenkään työtilanteesta ens vuonna. Ei kyl itellä ois mikään kiire töihin.

Nyt oon sit osittain pakannu sairaalakassin ja yhden tuttipullonkin steriloin varmuuden vuoks ja siks et vähä sit osaisin :D En osaa kauheesti täs miettii, et mitä vielä puuttuu... Kantoliinaa kokeilin, et ei ois sit iha outo juttu. Nukella harjottelin, oli varmaan hauskan näköstä, en sentään ulos lähteny :kieh: Vaunujakin vois ehkä kokeilla, et miten ne nyt toimikaan... Ja turvakaukalosta irrottelin laput ja mies vähän asenteli turvavöitä ku olin ihan paniikis, et mitä jos ei osatakaan ja sairaalassa ei vauva mahdu siihen jajaja :whistle: Juups, eli sellasta paniikkia tulee hetkittäin, ja toisinaan ei mitään. Loppukiriä odotellessa :popcorn:

Sol ja ET 37+0
 
Soleiköhän se loppu mene nopeeta :) mä testailin sillon vaunuja ihan vaan koiran vuoksi mitenkä se reagoi niiden kanssa ja siis varmaan oli näky :D :D koira oli pari kertaa remmin kanssa kiertänyt vaunut plus mut ennen kun päästiin sisään :D :D raukka oli ihan paniikis mitkä noi on :D toivottavasti naapurit ei ihan hirveesti nauranu :D mut hyvin nopeeta se niihin tottui kuiteskin..
ultra on keskiviikko aamuna että sinne asti pitäis sit odotella vielä :) jänskättää ihan hirveesti :) mä oon vaan sen verran utelias että haluan nähdä sinne jalkojen väliin :) eikä todellakaan oo sukupuolella väliä,mutta jos tyttö tulee olishan se kiva ostaa pari pinkkiä bodia :)

RP 21+3
 

Yhteistyössä