2007 LOKAKUUN MAMMAT, Herhiläisten kevätsurinat vko.19

Laihislista! :wave:

DOGTOR (60kg) lähtöpaino 67,7kg viime kerrasta +2100g, nyt 65,1kg

LILLASTINA (65kg) lähtöpaino 75kg viime kerrasta +1000g, nyt 69,5kg

NIINUKKA (75kg) lähtöpaino 93kg viime kerrasta -400g, nyt 92,2kg

NÄKYMÄTÖN NINNI (65kg) lähtöpaino 68,3kg viime kerrasta -300g, nyt 66,7kg

PEPISA (72kg) lähtöpaino 82,6kg viime kerrasta +300g, nyt 83,4kg*

TILDA77 (75kg) lähtöpaino 83kg viime kerrasta +/-0g, nyt 78kg*

TOPSY (67kg) lähtöpaino 76kg viime kerrasta -1000g, nyt 72,9kg*

Viiden päivän grillaus näemmä tuotti tulosta meikäläiselle... :whistle: :LOL: :LOL:
 
Pupukos se edellisessä ketjussa kyseli hikottelusta? Meijän pojulle tulee hikka tosi helposti, varsinkin kun hekottaa. :D Ihan päivittäin hikottelee, mutta niin se on ollu alusta lähtien, tai siis masusta lähtien. ;) :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mileko35:
No meillä on kaikilla tytöillä ollu aina lauantai karkkipäivänä ja sillon herkutellaan. Poikkeuksena sitte juhlapäivät ym. Minä nyt sitten varmaankin oon huono äiti, kun en niitä suosituksia ja ohjeita noudata, vaan syötän sitä, mitä äidinvaisto sanoo. Minut on samoilla ohjeilla syötetty ja kasvatettu ja samoin oon noille neljälle vanhemmalle tehny. Ja voisimpa jopa sanoo, ettei kukaan oo pahasti vinoon kasvanu, ei oo pahoja allergioita tms.
Helppoa ois tietenkii sitä herkkujen antamista siirtää hamaan tulevaisuuteen jos ois vaan yksi lapsi, mutta en aio Sanniltakaan kieltää, jos muut mätystää vieressä.
Jokainen tekee tietenkii niinkun haluaa. Sama kun vellien ja kiinteiden antamisen kanssa...
No ei taida olla missään suosituksissa että ei sais antaa mitään herkkuja tms :) Hitleriohjeet on ihan erikseen :LOL: Mut kyllä meinaan pysyä kovana Mintun kanssa vaikka Anni saakin mässyttää vieressä. Mitäs on pienempi ;) Ei mut ihan oikeesti nää on niitä omia päähänpinttymiä ja niiden perässä on hyvä mennä, jokaisen :)

*muoks siis että jokainen tekee juuri niin kuin oma pääkoppa sanoo :)
 
Pikaisesti taas... Oliivia! Kiitos vinkistä, se Wilhelmiina oli tosiaan kiva ja edullinen kahvipaikka, ja lastenhotojuttukin siisti ja toimiva, sinne me mennään toistekin! On tää palsta vaan hyvä paikka, saa monenlaista tietoo =) Perjantaina oli muuten keskustan Lindexissä kaikki loput lastenvaatteet - 50% (myös alennetut), tosi hyviä löytöjä tein. Silja sa bodeja, pöksyt x 2 ja sellaset kivat töppöskengät. H&M:llä on muuten kanssa tooosi paljon erilaisia kenkiä ja edullisesti vauvoille, ihan muillekin vinkkinä vaan... :whistle:
 
krisu löysin tämmösen ohjeen:

"Aineksina taikataikinassa käytetään jauhoja, suolaa sekä vettä. Ainesten sekoitussuhde on aina sama eli 2 yksikköä jauhoja, 2 yksikköä suolaa ja 1 yksikkö vettä. Taikinaan voi lisätä myös ruokaöljyä. Jos haluaa valmiiksi värjättyä taikinaa, mukaan voi laittaa vaikkapa vesi- tai karamelliväriä. Jos haluaa taikinasta aidon näköisiä leivonnaisia, työt voi voidella munalla ennen paistamista ja ripotella päälle esimerkiksi raesokeria tai unikonsiemeniä.

Työohje
Sekoita jauhota ja suola kulhossa hyvin. Lisää vähitellen vesi ja vaivaa taikina hyvin. Jos käytät vesiväriä, liota se ensin veteen. Taikina on valmista muovailtavaksi, kun se on notkeaa eikä tartu. Leivo massa kuten tavallinenkin taikina. Apuna voit käyttää kaulinta, muotteja ja muita keittiövälineitä.

Paista töitä noin 150-asteisessa uunissa vähintään tunti. Paistoaika riippuu työn paksuudesta. Vielä paremman tuloksen voi saada vähentämällä paistoasteita ja lisäämällä paistoaikaa. Eräät taikataikinaohjeet neuvovat paistamaan töitä jopa 12 tunnin ajan, mutta tähän ei kotiaskartelijoilla usein ole aikaa. Hätätilassa työt on mahdollista kuivattaa myös huoneenlämmössä muutamassa päivässä, mutta tällöin niistä ei tule yhtä kestäviä kuin uunissa paistetuista."

Lainattu kookas.fi-sivulta

*muoks. paisto-ohje jäi...
 
kiitos pepisa vastauksesta :)
juu eihän toki haittaa vaikka paikallansa pysyy vielä tovin pysyykin.
kyllä me vielä juostaan pikkusten perässä :LOL:

ja tuo yö kitinä,meilläkin tuntuu tosian pahenevan vaan :|
jospa se ois hammas vaivaa?!

pitää vissiin laittaa suppoa jos alkaa taas ens yönä ährään ja vänkään.
uskallanko antaa ihan tommoseen ähräysvaivaan..hm..

ainii,piitulille suurkiitokset uudesta pinosta
:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja milla-maria:
kiitos pepisa vastauksesta :)
juu eihän toki haittaa vaikka paikallansa pysyy vielä tovin pysyykin.
kyllä me vielä juostaan pikkusten perässä :LOL:

ja tuo yö kitinä,meilläkin tuntuu tosian pahenevan vaan :|
jospa se ois hammas vaivaa?!

pitää vissiin laittaa suppoa jos alkaa taas ens yönä ährään ja vänkään.
uskallanko antaa ihan tommoseen ähräysvaivaan..hm..
Kyllä uskaltaa antaa, ainakin neuvolassa kehoitettiin laittamaan suppoa, jos on normaalia enemmän kitinää.
 
Pikaisesti merkkaan minne asti selaisin nopeasti. Tuun sitte paremmalla ajalla lukemaan kunnolla. Meillä on netti ollut aamun poikki tai ei poikki muttei avannut sivujakaan kuin helvetin hitaasti :kieh: Ukko on taas ant :kieh: anut palautetta kymp netille ja nyt toimii ainakin hetken.

Käytiin Jepen kanssa taas KOKSissa ja pojalle tulee jalkohin kipsihoito (2-3viikkkoa kipsit jaloissa) tohon varvistukseen :/ Ja jos ei sekään auta, alkaa syksyllä toinen kipsihoito kera botox-ruiskeiden (lamautetaan lihakset ja opetellaan uusi tapa kävellä)
 
Meillä on ihan järkyttävä tuuli :eek: no vaihtuupa ilma sisällä kun avasin pari ikkunaa.
Juho on ekoilla päiväunilla ja oli pakko avata autotallin ovi ja tyrkätä siihen ovensuuhun unille, tossa tuulessa lähtee kyllä vaunut lentoon muuten :eek: :/

Juhokin huomasi sitten että laatikolla ei kannata leikkiä, hieman väsyneenä päätti mennä kokeilemaan että josko vemputtaisin tuota laatikkoa, koitti tarttua vetimeen kiinni ja samassa tasapaino petti ja poju pyörähti selälleen, laatikko kuitenkin sitten siinä tiimellyksessä aukes vähän kun käsi ehti kuitenkin jo vetimelle. Pieni naarmu tuli otsaan ja hiusrajaan, kohta punottaa ja luulempa että pian siinä helottaa mustelma :(
Ja tuskin tuo edes oppi, että laatikkoa ei kannata mennä vemputtamaan, kuitenkin taas herättyään on sen kimpussa.. :/


Pitäs vissiin alkaa jotain listaa väsäämään mitä pitäs muistaa lauantain hääjuhlaa varten, miks mua ei vaan nappaa yhtään järjestää mitään juhlia :eek:
Mies tilaa kakun työpaikkansaa kahvilasta, muut leipomukset pitäskin sitten kehittää.
:attn: Täällä kuulutettaisiin siis jotakin innokasta :saint: :attn:

Jaapa. Pitäs mennä viemään tuo puuhavempeleen matto pyykinpesukoneeseen.. sekun on ihan pissassa :x

Onnea kaikille uusista taidoista ja ja ja..
 
onnea mintulle uudesta taidosta..ei meilläkään venla nyt muuta tee kun pyörii napansa ympäri,ja nousee konttaus asentoon,yhtenä päivänä vetäs masullee pari vetoa eteenpäin.mut se siitä..ja miun tuo keskimmäinen nous ite istumaan 7kk.ikäsenä..no eiköhän tyty kerkee :D nii ja meneehän tyty vauhdilla taaksepäin.

katjanna sain 27e sitteristä,tohon sisälty jo postikulut..lähtöhinta oli 10e.sanoinkin et kunhan saan nuo jaloksista pyörimästä pois,niin hyvä.tollanen lelujumppa juttu oottaa tuolla vielä postittamista,kunhan ostaja maksaa.niin sekin on sitten pois pyörimästä.
tuo pienempi turva istuin olis vielä tuolla kaapissa,mutta en tiiä laitanko paikalliseen lehteen,vai vienkö neuvolan seinälle ilmoituksen et olis mynnissä.
olen yrittäny huudella tytylle 80cm vaatteita,mutta tuntuu että hinnat kohoo taivaisiin,kun kaikki muutkin huutelee :eek: no nyt yks vaatepaketti olis tulossa tällä viikolla..

miun pitäs venlan kaapissa tehdä inventaarioo..mutta kun ei vaan saa aikaseksi..
tänään eksyin taas lindexille,ja tarttu sit mukaan takki (oli kevät takit 30% alessa) ja kahet housut,ihanat ruskeet sametti housut jossa bamsen kuva :D (oli tarjouksessa)ja toiset sellaset farkun väriset mutta joustotrikoota tjms :eek:
isäntä taas pyöritteli päätänsä :D

mileko meilläkii nuo isommat likat ovat saaneet sillo pienenä vaikka mitä syömisiä..muistan että olisikohan ollu vanhempi jotain 8kk sai nakkia perunaan sekotettuna..muistan että mummo aina jakso muistuttaa että makkaraa ei saa antaa,kun siinä on niin paljon suolaa..ja niinhän se on..mutta jotenkin kun nyt miettii,niin hirmu vähän ne söivät kasviksia sillo vauvana/pienenä..oliko et ei ollu rahaa ostaa vai eikö sitä älynny,kun itekkää ei siihen aikaan hirmusesti kasvista harrastanu..mutta nyt huomaa,ovat hirmu huonoja salatteja ym kasviksia syömään..
mutta ehkä parasta on se et käyttää niin omassa ku lapsienkin syömisissä sitä maalaisjärkee :D
mut yks mitä vastaan mie ehdottomasti olen.meillä ei juoda limpparia,kuin hyvin hyvin harvoin.voin sanoa että minä en osta limpparia kuin 1-2x vuoteen,mies saattaa useammin ostaa.etätytöt lillittäs sitä jos tuolla kaapissa sitä olis,samoin minun tuo vanhempikin.mutta oon sanonut että vesi on janojuomaa.

ja ainahan noista ruoka ym asioista on mielipiteitä yhtä paljon kun on sanojia..mutta jokainen perhe varmaan tietää omat syömisensä ja juomisensa.mitä syödään,ja mitä ei.

pitää kuitenkin sanoo et kauhulla ootan sitä päivää kun noi miehen vanhemmat käy tuputtamaan venlalle jotain punaista maitoo ym..vaikka ei ne nyt ole vielä ainakaan tarjonneet muuta ku jäätelöä yhen kerran :eek: sanoin vaan nopeesti että venla söi just lähtiessä,et nyt ei tartte mitään antaa :D
 
Niinhän se on, että jokainen tekee tyylillään. Aika terveellisesti meilläkin syödään. Arkena vältetään liikaa sokeria ja rasvaa, enkä lasten ruokaan suolaa laittele kilotolkulla. Limpparia on todella harvoin ja suklaata saavat jouluna ja pääsiäisenä. Suklaa ei jostain syystä meidän tytöille sovi. Oksentaavat aikas herkästi ja käyvät sitten ylikierroksilla.
Neuvolassa ei ainakaan tähän mennessä oo kommentoitu meidän syömisiä, yhdenkään tytön kohdalla, joten ilmeisesti syömiset ei sitten niin viturallaan ookkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Pikaisesti merkkaan minne asti selaisin nopeasti. Tuun sitte paremmalla ajalla lukemaan kunnolla. Meillä on netti ollut aamun poikki tai ei poikki muttei avannut sivujakaan kuin helvetin hitaasti :kieh: Ukko on taas ant :kieh: anut palautetta kymp netille ja nyt toimii ainakin hetken.

Käytiin Jepen kanssa taas KOKSissa ja pojalle tulee jalkohin kipsihoito (2-3viikkkoa kipsit jaloissa) tohon varvistukseen :/ Ja jos ei sekään auta, alkaa syksyllä toinen kipsihoito kera botox-ruiskeiden (lamautetaan lihakset ja opetellaan uusi tapa kävellä)

Kuulostaa hurjalta, toivotaan että Jepellä varvistus saadaan pois jo ekalla kipsityksellä, että ei tarvitse mokomia ruiskeita! :hug:
 
tuutilulla aika hurjalta hoidolta kuulostaa tuo jepen kipsihoito ja nuo ruiskeet..
toivottavasti menis ekalla kipsauksella.

mileko miun sisko sanoo aina et kun hänen tyttö syö liikaa karkkia tai suklaata niin tietää et neiti hyppii sitten seinille..ihan kirjaimellisesti..varmaan lisäaineet ym saa sellasta aikaseksi.

niin venlukka sai tänään tomattia..oli pikkusen empivä ilme kun laitoin suuhun,mutta söi sitten ihan kiltisti..kurkkupalasenkin annoin käteen..no aikansa sitä imeskeli,ja sitten syötti koiralle :eek:
 
Harmi etten ehtinyt ennen topsyn paistamista laittaa mitään... Mutta siis taikataikina on kaikista helpoin tosiaan tehdä lasten kanssa. Ohje tuolla jo tulikin edellä. Mutta huoneessa kuivaaminen on paljon parempi kuin uunissa. Uunissa saattaa kupruilla ja se paistuu. Eli jos haluat sellaisen vaalean ja varmasti tasaisen, niin kuivata huoneen lämmössä pöydällä pari päivää. Minulla ei itselläni ole (pitää muistaa laittaa loraus sitä öljyä) silloin halkeillut tms. Ja helppo, kun sen voi "unohtaa" pöydälle pariksi päiväksi...
 
Mä olen itte kokeillut molempia ja todennut, että pöydällä tulee parempia. Mutta sehän on vain maku kysymys, toinen tykkää toisesta...
Ne voi muuten sitten paistamisen/kovettamisen jälkeen maalata. Jotkut maalaa vesiväreillä, mutta mun mielestä noilla askartelumaaleilla tulee paras jälki. Silloin siitä tulee nätin kiiltävä, kun vesivärit jättää mattapinnan, josta saattaa jäädä väriä käsiin kuivuttuaan (riippuu vesiväreistä).

Mutta noita taikataikina ohjeita varmaan 3 tai 4.... Niihin voi tunkea melkein mitä tahansa. Jotkut käyttävät kaikki vanhoiksi menneet jauhojen jämät (ihan sama mitä jauhoja) ja joidenkin mielestä ainoastaan vehnäjauho sopii...
 
Tosta taikataikinasta vielä sen verran et itse ku tein sillon tauluja niin huomasin et ei kannata liian ohuita tehdä,sillon halkeilee ja jalan kuvankin kun painaa niin menee taikinasta läpi...hmmm..ellei sitten saa kevyesti painettua jälen... :whistle: Meillä oli n.2h uunissa ku jäi pehmeeks...sen jälkeen kuivattelin pöydällä tason päällä että molemmin puolin kuivuu nopeesti.Se jäi edelleen pehmeeks..en sit tiiä josko ois kuivunu nyt kun on mummolan seinällä.
 
Kattelin noita meidän painotietoja ja aika kivasti jokainen saanut painoja puoteltua. Hyvä me!! :flower: :) Kyllä mulla tsemppas taas toi kuumakausi vappuna, tajus että naapuri siellä kulkee kesämekossa, meikä kaivaa äitiysvaatteita takaisin kaappiin... :headwall: Tahtoo siis mahtua vanhoihin kesävaatteisiin :'(

Pupu tsemppiä siellä häiden valmisteluun. Toivotaan että saat jostain kipinää järjestelyyn. Ois ihana olla hääsäämässä toisen häitä, omat ei kyllä enää kiinnoistais ;) sun pitää saada joku toinen sinne häsläämään :D

Tuutis hurjalta kuulostaa!! Mites Jeppe on ottanut tämän kipsauksen? Pääseekö liikkeelle lainkaan?

Voi vide, pakko kai se on alkaa siivoamaan, mies tulee tunnin päästä ja lähdetään viikon ruuat ostamaan kaupasta... kiinnostaa kiviä, molemmat. Taidan Annin viedä tohon naapuriin siksi aikaa, saa tehdä ostokset rauhassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enja:
Vielä ruoasta, en itse syö punaista lihaa enkä haluaisi sitä tytyllekään syöttää. Sovin kuitenkin miehen kanssa, että hän saa halutessaan tehdä/ostaa tytylle liharuokia. Ei taida neidistä kasvissyöjää tulla, sillä kummi lupasi tuoda meille hirven jauhelihaa.

Ja ruokasuositukset ovat lähinnä hauskoja, taitaisi moni suomalainen ravitsemusihminen katsoa kieroon jos hiukan yli puolivuotiaalle syöttää vuohenjuustoa kuten Ranskassa tai Italiassa tehdään. :D Sama koskee raskausajan ruokavaliota, syntyy niitä terveitä vauvoja Ranskassakin eikä siellä kukaan kiellä juustojen syöntiä.

Hetken kuluttua alkaa uusi yritys hiusten värjäyksessä. Voisikohan imetyshormonit aiheuttaa sen että väri ei tartu?

Kirsikkapuut kukkivat ihanasti kun kävin tänään kävelyllä...
Pitääkö toi lihan vähyys sitten jotenkin muuten korvata ruokavaliossa? En siis edes tiedä mitä siitä saa :whistle: , mut itsekin olen joskus miettinyt että voiko laps olla kasvissyöjä niin sillä vain kiinnostaa. :)
 
Niinukka: minusta sait ihan hyvän hinnan sitteristä. =) Vielä kiinnostaa se että laitoitko matkahuollon vai postin kautta menemään? Ja jos postin kautta riittikö 7.90? kuluiksi? Minulla lähtee kans tuo sitteri seuraavaksi. Tähän asti olen saanut nuo isommat tavarat myytyä tähän lähelle eikä ole tarvinnut postittaa. Toki olen postitellutkin, mutta vain jotain vaatteita ja partyliteä.

Hitto kun en jaksaisi alkaa selailemaan tuota taika taikina juttua mikä oikein on mistä puhutte.:whistle: vissiin joku äitienpäivä lahja vinkki. Pitäisi itsekin jotain askarrella mummuille, mutta en saa edes kortteja aikaiseksi :ashamed:
 
Santti Huomenna kolahtaa kimperi postilaatikkoon :wave:
Toivottavasti on sopiva Siirille!

Käytiin 6 kk neuvolassa, paino 9400 g ja pituus 70.5 cm, painoa ei oo nyt tullu pariin kuukauteen samaan tahtiin kun ennen, mutta eipä tuosta huolissaan kannata olla vielä.. yks juttu vaan mietityttää, ne joiden lapsilla on (jos on)sitä refluksia niin miten ilmenee? Meillä kun on paljon pulauttelua vieläkin, ja ruuat nousee takasin vielä pitkän ajan päästä syömisestä ja sit nieleksii niitä takas, että millos siitä kannattaa huolestua?
Neuvolassa uus täti niin siltä saanu mitää vastauksia mihinkään...

Sitten...kyselin joku aika sitten vinkkejä ruokien tekemiseen ja pakastukseen, enkä harmikseni saanu vastauksia :( paitsi niinukalle kiitos liharuokaohjeesta =)

Että voiko niitä pilttipurkkeja pakastaa?Moneen kertaan?Miten sulatus? Pitääkö ne ottaa aiemmin sulamaan, kun ei kai sitä mikroon voi suoraan pakkasesta työntää...

Suloisia lapsia kuvissa =)

Pitää myös kokeilla taikataikinajuttua, kiitos ohjeesta!
 
Mintulle onnea uudesta taidosta :flower:

Enja, mä oon imetysaikana värjännyt kaks kertaa kotona hiukset ja hyvin on tarttunut. Etukäteen kyllä ajattelin että vaikuttaakohan noi hormoonit jotenki mut ei näköjään mulle vaikuta. Ilmoittelehan sitten saatko värjättyä hiukses? =)

Syöntijuttua, me ainakin pyritään siihen ettei sokerisia juttuja annettais pojalla. Saa nyt nähdä miten meidän aikeet toteutuu..
Vitsit miten hyvin Eetu nukkuu nyt viileällä ilmalla, 1,5h jo nukkunut vaunuissa. Toivottavasti ei kovin kuuma kesä olis tulossa.

MaMa kyselit äitienpäivän vietosta. Mä en odota mitään lahjuksia, sain vasta synttärilahjaksi arvokkaan lahjan. Odotan mukavaa yhdessä oloa ja mies varmaan loihtii ruuan pöytään ja ehkä lasi viiniä yms :heart:
 
Ruusumaria kuulostaa hyvälle äitienpäivän vieton suunnitelmat :heart: ja onnea etukäteen ensimmäisestä äitienpäivästä :D
Meillä sen hyvän ruoan takaa se, että minä valmistan sen ruoan :LOL: (mieheltä kyllä onnistuu tuo perusruoka =) )
 
Kiitoksia kaikille taikataikina ohjeista ja vinkeistä :flower:
Täytyy tänään tai huomenna kokeilla.

äitivaan meidän tytöllä todettu refluksi ph-mittauksella. oireina oli just tuo pulauttelu,nieleskely,hikka ja huono maidonjuonti. Jos tuo teidän oireilu selkeesti häiritsee jotenkin vauvaa niin kannattaa mennä lääkäriin ja mieluiten allergologille. Jos meinaan tilanne kovin pahaksi pääsee niin refluksi tulehduttaa nielun jne. ja refluksihan voi olla myös oire jostain allergiasta,,esim.maito tai peruna tms...
 

Yhteistyössä