200 000 tuhatta velkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalletar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nalletar

Vieras
Omakotitaloa niin haluttais...Ei vielä, kun kotiäitinä olen, mutta sitten kun taas töihin menen. Olen noita omakotitalon hintoja katsellut ja helposti ne näyttää menevän yli 200 000 tuhatta. Vaikka mekään ei kaupungista sitä katseltaisi vaan täältä "puoliksi" maalta. 200 000 tuhatta on kyllä ihan maksimi mitä siitä suostuttaisiin maksamaan...No, joka tapauksessa. Te kenellä tuollanen velka on niin paljonko maksatte kuussa? Mä laskeskelin, että meille 1000e olisi sopiva. Onko se realistinen? On sitten muitakin kuluja mm. kaksi autoa ja en ihan tiukille halua. On jäätävä muuhunkin elämiseen.

Tuon verran alun alkujaan oli-ite rakennettiin, maksetaan kolmatta vuotta. Tarkoitus ois maksaa pois 15 vuodessa, 1750e/ kk lyhennetään.

Molemmilla tällä hetkellä kohtuulliset ansiot, siksi iso lyhennys. Ihan hyvin on selvitty-kyllä siitä selviää:)

Ja arvioitsijan mukaan kiinteistön (ok-talo, autotalli, oma 1500m2 tontti) arvo tällä hetkellä reippaasti yli 300 000, joten jos ei jaksa maksaa, myy sitten pois... Toivottavasti näin ei kävisi, tämä tuntuu niin omalta kodilta:)

200 000 tuhatta on aika pajon, tarkoitit varmaan 200 tuhatta tai 200 000? Meillä on n.150 000 velka ja tonni kuussa lyhennetään, laina-aika jotain 20 vuotta tai niillä main. Mä luulen että toi 1000 lyhennys 200 000 velkaan on ihan ok, meille ainakin tarjottiin sitä sillon kun haettiin lainalupausta. Itteä vaan mietitytti sit se mahd. korkojen nousu kun joutuu ottamaan lainan maksimimaksuajalle ja sit jos korot nouseekin eikä siinä ole enää joustovaraa, jos kukaan nyt ymmärsi mun selostusta...

me laskettiin että jos otettais ton verran lainaa niin lyhennys pitäis olla 1200-1300e kk ettei laina-aika veny liian pitkäksi. (noin 25v. olis tolla lyhennyksellä )

lainalaskureilla vaan pyöritteleen maksuaikoja ja summia, sillähän se selviää.

Joo, tarkoitan 200 000e ;) Oliskin ihana, jos pystyisi edes ajattelemaan jotain 1750e/kk summaa...Se 1000e olisi meille inhimillinen, sillä tarvitaan kaksi autoa. Ja kumpikin ollaan niin "juppeja", että halutaan uudehkot autot eli siis kaksi velkasta autoa...Kaikkien pakollisten menojen jälkeen (myös ruuan) tarvii jäädä vähintään 500e käteen, sen tiukemmalle en suostu. Velkahan toki kasvaa ihan kamalaksi noin "pienellä" lyhennyksellä, kun 1000e...

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Asuntojen hinnat tulevat pian rytinällä alas. Sama talo voi vuoden päästä maksaa paljon vähemmän. Varoitan sinua, älä osta nyt! Usko minua!

Toivottavasti laskisi! Ei olla vielä ostamassa. Ehkäpä vasta 3 vuoden päästä. Mä olen nyt kotiäitinä ja ainakin 2 vuotta aion vielä olla, kun on toinen tulossa. Meillä ei olisi mitään mahdollisuuksia maksaa isoa velkaa nyt. Tällä hetkellä maksetaan 625e (ja noin 300e muita kuluja tässä rivarissa) ja se on sopiva yhden tuloilla.

Asuntojen hinnat tulevat pian rytinällä alas. Sama talo voi vuoden päästä maksaa paljon vähemmän. Varoitan sinua, älä osta nyt! Usko minua!

Mä kyllä epäilen mitään varsinaista "rytinää".
Laskua kyllä ovat lupailleet, mutta mutta...

Riippuu vähän paikasta ja tontistakin.

Laina-aika venyy kyllä melko pitkäksi, jos 1000? kuussa lyhennys tuon kokoisesta lainasta.

Mutta kai siinä talossa on tarkoitus asua pidempäänkin, eli jos asuntojen hinnat hetkellisesti tuleekin alas, niin aika paskaa tuuria täytyy olla, että just sillä hetkellä olisi myös pakko myydä se talo.
Ei ne hinnat ikuisesti pohjamudissa pyöri vaikka laskisivatkin.

Ja 10 vuoden päästä voi olla, että lainaa kykeneekin lyhentämään jo reilusti enemmän kuin 1000? kuukaudessa.

Se riippuu ihan siitä, haluaako olla optimisti, realisti vai pessimisti :)

Tuo linkki oli ihan hyvä pohja, kun laskeskeltiin tuota asuntolainan ottamista ja määrää. http://www.hypo.fi/documents/23200613358Asuntolainan_syvin_olemus.pdf

Kannattaa ottaa huomioon kaikki semmoiset pienet tekijät, kuten bensan hinnannousu yms. Jos pitää olla autoja, niin ne eivät pyhällä hengellä kulje. Ehkä hinnannousut eivät tunnu isoilta, mutta riittävän monessa se hinnannousu tekee ikäviä yllätyksiä. Omakotitalon ylläpidostakin tulevat kustannukset kannattaa ottaa huomioon ja laskea yläkanttiin. Mä olen niin pessimistinen, että mun pitää tehdä kaikesta aina laskelmat exeliin ja sitten niitä väännellä ja käännellä puolelta toiselle. Se, että ostaa talon ja remontoi tai sitten rakentaa uuden, on aina iso sijoitus. Kannattaa miettiä tarkkaan, vaikka arvo olisi sitä ja tätä, niin tulevaisuudesta hintakehityksestä ja asuntokaupan tilasta ei ole yhtään tietoa. Ei kannata laskea sen varaan, että talomme on tällä hetkellä sen ja sen arvoinen, koska hinnat voivat heilua ja samoin nuo kiinteistöjen myyntiajat. Jos varsinkin kituuttaa rahatilanteensa pahaan jamaan, alkaa sitten myymään kotiaan ja se ei menekään suunnitelmien mukaan aikataulussa kaupaksi, niin on ankeat ajat edessä...Pankit venyvät tiettyyn jamaan asti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo linkki oli ihan hyvä pohja, kun laskeskeltiin tuota asuntolainan ottamista ja määrää. http://www.hypo.fi/documents/23200613358Asuntolainan_syvin_olemus.pdf

Kannattaa ottaa huomioon kaikki semmoiset pienet tekijät, kuten bensan hinnannousu yms. Jos pitää olla autoja, niin ne eivät pyhällä hengellä kulje. Ehkä hinnannousut eivät tunnu isoilta, mutta riittävän monessa se hinnannousu tekee ikäviä yllätyksiä. Omakotitalon ylläpidostakin tulevat kustannukset kannattaa ottaa huomioon ja laskea yläkanttiin. Mä olen niin pessimistinen, että mun pitää tehdä kaikesta aina laskelmat exeliin ja sitten niitä väännellä ja käännellä puolelta toiselle. Se, että ostaa talon ja remontoi tai sitten rakentaa uuden, on aina iso sijoitus. Kannattaa miettiä tarkkaan, vaikka arvo olisi sitä ja tätä, niin tulevaisuudesta hintakehityksestä ja asuntokaupan tilasta ei ole yhtään tietoa. Ei kannata laskea sen varaan, että talomme on tällä hetkellä sen ja sen arvoinen, koska hinnat voivat heilua ja samoin nuo kiinteistöjen myyntiajat. Jos varsinkin kituuttaa rahatilanteensa pahaan jamaan, alkaa sitten myymään kotiaan ja se ei menekään suunnitelmien mukaan aikataulussa kaupaksi, niin on ankeat ajat edessä...Pankit venyvät tiettyyn jamaan asti.

Piti vielä lisätä, että tämä tosiaan pessimistin tekstiä. Pessimistin onni on se, että ajattelee asiat synkimmän kautta :D Kunhan vaan nyt sen lainan mitoittaa järkevästi omiin tuloihinsa nähden ja katsoo hieman kauemmaksi tulevaisuuteen niissä laskelmissaan. Liian kireälle ei kannata talouttaan kiristää.

Kiitoksia vastauksistanne! Tarvii joo tosiaan jättää "ilmaa" noihin laskelmiinsa. En halua siihen tilanteeseen, että syödään 30 vuotta pelkkää makaroonia. Meillä on vieläpä miehen kanssa sellaset työt kummallakin, että lisät vaihtelee ihan mielettömästi. Ne saattaa (yhteenlaskettuina) olla 0-2000e/kk. Ja jos on sairaslomalla tai jotain niin onhan se otettava huomioon ettei mitään lisiä tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kiitoksia vastauksistanne! Tarvii joo tosiaan jättää "ilmaa" noihin laskelmiinsa. En halua siihen tilanteeseen, että syödään 30 vuotta pelkkää makaroonia. Meillä on vieläpä miehen kanssa sellaset työt kummallakin, että lisät vaihtelee ihan mielettömästi. Ne saattaa (yhteenlaskettuina) olla 0-2000e/kk. Ja jos on sairaslomalla tai jotain niin onhan se otettava huomioon ettei mitään lisiä tulisi.

Jep, kunnon laskelmat ja suunnitelmat + hätävararahasto takaa hyvät yöunet ;)

Sen verran kannattaisi pihistellä, että maksaisitte autovelat pois ennen talon ostoa, jos vain on mitenkään mahdollista. Noista autolainoista kun ei saa edes verovähennyksiä ja autoista tulee kuluja muutenkin riittävästi ilman lainanmaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen verran kannattaisi pihistellä, että maksaisitte autovelat pois ennen talon ostoa, jos vain on mitenkään mahdollista. Noista autolainoista kun ei saa edes verovähennyksiä ja autoista tulee kuluja muutenkin riittävästi ilman lainanmaksuja.

Et varmaan huomannut,että Ap kirjoitti tuolla aikaisemmin,että heillä pitää olla uudet autot,kun ovat niin "juppeja" joten sillä menollahan aina on autolainaa...Koska auton arvo tippuu jo kaupasta ulos ajettaessa 3000 e,siis uuden auton...

Toivottavasti laskisi! Ei olla vielä ostamassa. Ehkäpä vasta 3 vuoden päästä. Mä olen nyt kotiäitinä ja ainakin 2 vuotta aion vielä olla, kun on toinen tulossa. Meillä ei olisi mitään mahdollisuuksia maksaa isoa velkaa nyt. Tällä hetkellä maksetaan 625e (ja noin 300e muita kuluja tässä rivarissa) ja se on sopiva yhden tuloilla.

Koko ketjua lukematta mun mielipide on, et mikäli odotatte kolme vuotta vielä, niin kerätkää tuo aika sitä maksimilyhennystä sivuun ja taltteen esim korkorahastoon. Silloin näette miten pärjäätte ja sillä kertyneellä käsirahalla saa laina-aikaakin lyhyemmäksi tai tarvii pienemmän lainan.

200 000 tuhatta on kyllä ihan maksimi mitä siitä suostuttaisiin maksamaan...No, joka tapauksessa. Te kenellä tuollanen velka on niin paljonko maksatte kuussa? Mä laskeskelin, että meille 1000e olisi sopiva. Onko se realistinen? On sitten muitakin kuluja mm. kaksi autoa ja en ihan tiukille halua. On jäätävä muuhunkin elämiseen.

Ei mitään järkeä tuolla lyhennyksellä. Tämän hetken koroilla maksuajaksi tulisi n. 33 vuotta...

Lienekö vielä sellainen ohjesääntö olemassa, että nettotuloista max 40 % saisi mennä lainanlyhennykseen. Loppu jää sitten muuhun elämiseen ja vararahastoksi yllättävien menojen varalle.

Meillä 190 000 lainaa ja lyhennys 900,- kuussa. Pitkää laina-aikaa ei jaksa edes miettiä, sillä tämä myydään pois viimeistään viiden vuoden päästä ja rakennetaan uusi.. näin lainoistakin pääsee hiljalleen eroon. :)

Melko kovalta kuulostaa tuo lainamäärä suhteessa lyhennykseen, tuo Kauriin antama ohje voisi pitää melko hyvin paikkansa, ainakin jos kyseessä pidempiaikainen laina, hetken voi sitkutella kovemmillakin lyhennyksillä, mutta ajankanssa voi ruveta kaurapuuro linja ahdistamaan ja vaikuttamaan normaaliin elämään, huomioi myös että parjäätte ainakin jonkin aikaa esim. sairastapauksessa tms. ( pitkä laina niin kaikenlaista elämässä voi tapahtua, myös ei niin kivoja asioita.)

Kannattaa kysyä myös että kuinka paljon oikeasti kannattaa omasta asunnosta maksaa, mikä on sen arvo elämän laatuun?
Jos se "vie" kaiken kaikesta muusta niin onko hankinta kuitenkaan sen arvoinen, henkilökohtainen asia ja jokaisella on oma arvostuksensa eri asioille.

Markkinat ovat melkoisessa kuohunnassa tuolla muualla nyt, tosi, paljonko se sitten vaikuttaa Suomeen on vielä epäselvää, jonkinlainen tasokorjaus saattaa olla tulossa, mutta varsinaiseen rysähdykseen tuskin täällä päädytään ellei työttömyys käänny jyrkähköön nousuun, toki mahdollista sekin. -Henk.koht. mielipide, vastuuta ei oteta.
Tilannetta voi olla hyvä pitää hieman silmällä ja ainakaan liikaa ei kannattane nyt maksaa.

Tuolla ylempänä mainitaan, että autolainat kannattaisi maksaa ensin pois. Näin varmastikin on. Mutta kun halutaan auton olevan koko ajan uudehko (pari vuotta vanha) niin tuota ei voi ajatella...Ei millään pystytä maksamaan niin nopeassa aikataulussa. Vieläpä kun toisen on pakko olla farkku koiran, kahden lapsen ja paljon reissaamisen vuoksi. Toki toinen on sitten pikkuauto. Eihän niiden autojen olisi pakko uudehkoja olla, mutta kumpikin meistä sen edun haluaisi mielellään pitää. Eikä sekään ole sitten meidän mielestä kiva, jos asuntolainan vuoksi joutuu autosta tinkimään.

Rahan kerääminen on myös hyvä idea. Sitten tosin tarvii vähän siirtää tuota suunnitelmaa talon ostosta. Nyt meistä on vain toinen töissä ja mä kotiäitinä. Nyt ei riitä rahat säästöön asti. Ajateltiin, että kun töihin menisin niin siinä piakkoin hommattaisiin se talo. Kotiäitiydestäkään en ole valmis lupumaan.

Niin kuin huomaatte mä se haluan kaikenlaista, enkä ole mistään valmis tinkimään ;) 33 vuotta on kyllä aikasta pitkä aika...Meidän nettotulot olisi n.3500e/kk (voi vähän nousta vielä tässä lähivuosina, mutta niin voi moni muukin asia). Jos 1000e tuosta summasta maksaisi niin jäisi vielä kohtuullisesti...

Yhteistyössä