200 000 tuhatta velkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalletar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Omakotitaloa niin haluttais...Ei vielä, kun kotiäitinä olen, mutta sitten kun taas töihin menen. Olen noita omakotitalon hintoja katsellut ja helposti ne näyttää menevän yli 200 000 tuhatta. Vaikka mekään ei kaupungista sitä katseltaisi vaan täältä "puoliksi" maalta. 200 000 tuhatta on kyllä ihan maksimi mitä siitä suostuttaisiin maksamaan...No, joka tapauksessa. Te kenellä tuollanen velka on niin paljonko maksatte kuussa? Mä laskeskelin, että meille 1000e olisi sopiva. Onko se realistinen? On sitten muitakin kuluja mm. kaksi autoa ja en ihan tiukille halua. On jäätävä muuhunkin elämiseen.

200 000
tonni kuussa tekee 12 vuodessa
16.7 vuotta menisi ilman korkoja
ja kun korot vaikka 5 prossaa se tekee 10 tuhatta vuoteen
meneekö se noin?
eli aika kauan te sitä sitten kyllä makselisitte....
jos vaikka ajattelis että maksaisi puolitoista tuhatta niin joskus sen saisi pois, mutta oikeasti toki elämiseen pitää jäädä.
onko säästöjä kuinka?
Ja minusta lainassa pitää laskea realistisesti eli mieluummin mitoittaa maksukykynsä alakanttiin kuin yläkanttiin

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Eihän niiden autojen olisi pakko uudehkoja olla, mutta kumpikin meistä sen edun haluaisi mielellään pitää. Eikä sekään ole sitten meidän mielestä kiva, jos asuntolainan vuoksi joutuu autosta tinkimään.

Kotiäitiydestäkään en ole valmis lupumaan.

Niin kuin huomaatte mä se haluan kaikenlaista, enkä ole mistään valmis tinkimään ;) 33 vuotta on kyllä aikasta pitkä aika...

Noilla reunaehdoilla sanoisin, että unohtakaa koko juttu...

mua ainakin hirvittäisi kotiäitinä ottaa 200 000 euroa asuntolainaa!!! sitähän saa maksaa koko elämänsä. onneksi ei ole niin paljon ( noin 80 000 euroa/16v ) ja voin olla kotiäitinä sen 3 v...kk-erä lainassa nyt 400 euroa ja sitten kun menen töihin niin lyhennys on 650 euroa/kk.

Rupesin oikein kunnolla tätä laskemaan nyt. Jos meillä on 3500e/kk netto niin menisi:
1000e/kk asuntolaina
200e/kk muihin asumiskuluihin
950e/kk kahteen autoon kaskoineen, veroineen ja bensoineen (bensan kulutus tuosta 150e/kk)
400e/kk kahden lapsen hoitokulut
500e/kk ruoka
200e/kk pakolliset laskut
Nämä summat on aika realistiset (paitsi ruokakulut kyllä helposti saa nousemaan). Tietysti kaikki kallistuu, jne. Palkkakin vähän ehtii nousta, mutta niitä nyt ei voi tähän laskea. Mutta nuo yhteensä on 3250e/kk eli jäljelle jäisi vain 250e/kk, joka on kyllä aivan liian vähän! Tosiaan olisi niin pitkä maksuaika (taitas olla vähän liian pitkä...) niin ei laitettaisi itseämme noin tiukille. Toisesta autostakaan ei voisi luopua, kummankin pystyttävä viemään lapsiakin hoitoon. Kummallakin vuorotyötä...Hitto, joudunko mä ajattelemaan halvempaa auto vaihtoehtoa. Mä en ala! Mulla ei ole koskaan ollut autoa ja kun sen kerrankin hommaisin niin haluaisin sen uudemman. Oishan noi autokuluja kyllä ihan hirveesti, kun nyt tarkemmin laskin. Ei sitä autoakaan voi vain 100e/kk lyhentää...

Hyviä näkökulmia kyllä annatte!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sitähän saa maksaa koko elämänsä.

Vuokraahan ei tartte vai :whistle:
En ymmärrä sitä että on joku ideaali että asunto pitää olla maksettu joskus. Asumisestahan pitää aina maksaa ja yleensä aika iso osa tuloista. Jossainhan on asuttava kuitenkin. Jos ei kynsiä tarvitse lainan takia syödä niin miäkäs siinä.

mua ainakin hirvittäisi kotiäitinä ottaa 200 000 euroa asuntolainaa!!! sitähän saa maksaa koko elämänsä. onneksi ei ole niin paljon ( noin 80 000 euroa/16v ) ja voin olla kotiäitinä sen 3 v...kk-erä lainassa nyt 400 euroa ja sitten kun menen töihin niin lyhennys on 650 euroa/kk.

Joo, en mäkään missään nimessä kotiäitinä ollessa aio harkitakaan. Meillä on nyt n.130 000e lainaa (paljon sekin) ja vain mies töissä. Nyt lyhennetään 625e/kk (muita asumiskuluja n.300e) ja se on ihan sopiva. Säästöön ei jää, mutta normaali elämää vietetään. Mutta nyt on vain yksi auto, ei lasten hoitokuluja, jne. Lyhennys vain on niin pieni, että kun tämä joskus myydään niin voitolle ei jäädä näillä näkymin. Ei miinuksellekaan kyllä, mutta jos uusi kämppä maksaa sen 200 000 niin koko se summa joudutaan uuteen ottamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:

En ymmärrä sitä että on joku ideaali että asunto pitää olla maksettu joskus. Asumisestahan pitää aina maksaa ja yleensä aika iso osa tuloista. Jossainhan on asuttava kuitenkin. Jos ei kynsiä tarvitse lainan takia syödä niin miäkäs siinä.

tietty vuokraa saa maksaa koko ajan, mutta itse toivoisin ainakin että saisin asuntolainan maksettua ja ei tarvitse lasten alkaa maksaa sitä mun jälkeen ja olisi kiva, että joskus olisi jotain omaa eikä pankin kanssa yhteistä...en sitten tiedä mitä muut ajattelee.....

sinä ap, hienosti oot laskenut noi tulot ja menot, silloin huomaa sen todellisuuden ! meilläkin kaksi autoa, toinen 10v ja toinen 15 v ja ihan hyvin ollaan pärjätty, ei mun mielestä auton tarvitse olla aina uusi....

Nyyh..Mä taidan vaihtaa mun autohaaveeni fillariin. Kyllähän silläkin 30km päivässä menisi. Lapsille sellanen kärry sinne perään ;) En mä ole vielä koskaan raha-asioitani sotkenut, että kyllä mä sitten viimestään pankissa järkiini tulisin. Miten ihmeessä niillä muilla on varaa?! Vaikka ei missään suuri palkkasessa työssä ole, lapsia on ja toinen toistaan hienompia taloja täällä meilläkin päin etelä-suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:

tietty vuokraa saa maksaa koko ajan, mutta itse toivoisin ainakin että saisin asuntolainan maksettua ja ei tarvitse lasten alkaa maksaa sitä mun jälkeen ja olisi kiva, että joskus olisi jotain omaa eikä pankin kanssa yhteistä...en sitten tiedä mitä muut ajattelee.....

Lapset ei maksa vanhempiensa velkoja jos perunkirjotus suoritetaan sääntöjen mukaan. Ja jos laina-aika vaikka 30v, niin ennen kuolemaa (toivottavasti) on kuitenkin ehditty maksaa jo suurin osa kuitenkin.
Esim. minä olen 35v. Jos otan lainan 30v maksuajalla niin olen siis 65v kun laina maksettu. Eli nykykäytännöllä en siis edes eläkkeellä vielä! Kaikkeahan voi sattua, mutta toivon että olen vielä elämäni kunnossa tuolloin ja elinvuosiakin jäljellä.

Kirjoitin ketjun alussa, meillä kolamatta vuotta taloa maksetaan, lainaa alunperin 200 000, 1750e/kk.

Joo, alkuun oli kaksi uutta autoa, vakuutuksiin ym. meni tolkuttomasti rahaa. Nyt miehellä työautona vanha rotisko (työmatka 5 km, hyvin sen matkan kuljettaa, kesällä pyöräilee...) mulla taloudellinen pikkuauto, 7 v vanha.

Eli tingittiin autoista sitten, menot kuussa pieneni. Ajateltiin, että ihan kaikkea ei velalla voi olla.

Vielä 12 v pitäisi jaksaa maksaa, tähän asti kaikki mennyt ihan ok:)

Niin tota oma vastaus jäi.. Eli me otettiin lainaa 190.000 ? ja sillo tiedettiin että jää kotiin toisen lapsen kanssa äippälomalle ja sit ainakin vuodeks hoitovapaalle. lyhennys on 850 / kk. Tarkoitus on nostaa tota lyhennys erää kunhan vaan tää kolmas on syntyny ja oon taas sillo takas työelämässä. Juu ja muuta velkaa on kans. kakkos autoon menee lainaan 200 / kk ja bensoihin ainakin 200 / kk.

on 220 000 velkaa tai siis oli alussa, lyhennys alussa 1000e,nyt nostettu 1300e. Hyvin pärjätään ja ollaan arvioitettu talon arvo siltä varalta,että jouduttas esim. myymään.

Yhteistyössä