20-vuotias tyttäreni kertoi jättäneensä ehkäisyn pois!

• Viestiketjun aloittaja Äiti66
  • Ensimmäinen viesti
Äiti66
Millä saisin taottua järkeä hänen päähänsä?!
Eihän nyt noin nuori ole millään valmis äidiksi, ei vaikka olisi kuinka vastuuntuntoinen ja fiksu tyyppi.

Hän opiskelee toista vuotta yliopistossa, valmistumiseen on siis vielä vuosia aikaa. Parisuhde hänellä on vakaa ja heillä miehensä kanssa yhteisiä vuosia takana jo useita, ovat asuneet yhdessä kauan, mutta silti - ei se hyvä parisuhdekaan tee nuoresta ihmisestä valmista vanhemmuuteen!

Olen hyvin peloissani, miksi näin?! Mitä voin sanoa hänelle, jotta hän itsekin ymmärtää asian vakavuuden? Sanoo, että haluaa suorittaa opinnot kunnialla loppuun, mutta ettei elämältään kuitenkaan muuta toivo kuin lasta/äitiyttä. Sanoo, ettei ymmärrä, miksi pitäisi odottaa. :/

vieras
Päivän provo :) Kiva. Mutta ensi kerralla älä tee näin läpinäkyvää.

Sitten se 0,01% mahdollisuus että olet tosissasi: katkaise napanuora. Lapsesi asiat eivät kuulu sinulle.

vieras
No en kyllä ymmärrä minäkään? Itse olen opiskellut kera kahden lapsen ja paremmin mulla se koulu meni kuin kavereilla, jotka hillu baareissa illasta toiseen. 20-vuotias on mun mielestä yhtä valmis äidiksi kuin joku 40-vuotiaskin. Se riippuu ihmisestä eikä iästä.

Nöpönen
No mikä sinä olet sanomaan, ettei 20-vuotias ole vielä kypsä äidiksi. Mistäs tiedät, vaikka tyttäresi olisi parempi äiti nyt, kun sitten kolmikymppisenä. Ei passaa ruveta yleistämään, saa paljon paskaa niskaansa!

Äiti66
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päivän provo :) Kiva. Mutta ensi kerralla älä tee näin läpinäkyvää.

Sitten se 0,01% mahdollisuus että olet tosissasi: katkaise napanuora. Lapsesi asiat eivät kuulu sinulle.
Olen pyöritellyt tätä asiaa päässäni pari päivää, enkä voinut olla jakamatta huoltani täällä. No, ihan siis mielipiteitä toivoin, en mitään provohuutelua, sillä se ei anna minulle mitään uusia tai erilaisia näkökulmia asiaan saati tukea omille ajatuksilleni.

Joo, ei ehkä kuulu "aikuisen" lapsen asiat minulle, mutta ei se äidin huoli lopu ikinä.

s
Onnea tulevalle mummille vaan.
Miksi he eivät voisi lasta tehdä, kun ovat parhaassa lapsenteko iässä? Ei olisi sekään varmaan kivaa, että joutuisivat lasettomuuden kanssa taistelemaan, jos jättävät sen liian myöhäiseen.
Ja vaikka tällainen ongelma ilmenisi niin ainakin heillä on aikaa odotella lasta.

Hohhoi.
Noooh, itse täytin raskauduttuani 21v, lapsen syntymän jälkeen aloitin yliopisto-opinnot. Nyt, esikoisen ollessa 4v, meillä on myös 1,5-vuotias kuopus ja maisteriopinnot ovat loppusuoralla. Ja olin valmis äidiksi.

no tuskin mitenkaan, jos toinen on paatoksensa tehnyt. Eika sitapaitsi asia sinulle kuulukaan. Jos olisin sina, pitaisin molyt mahassani ja olisin tyttareni tukena. Muuten saatat pilata valit kokonaan Eika 20v sitapaitsi edes niin nuori ole. Itse sain pojan, kun olin vajaa 22v enka paivaakaan ole katunut. Opinnot oli kesken, mutta hyvin niiden pariin pystyin palaamaan. Tuollaiset paatoksen ovat pariskunnan omia ja voimakas kritiikki voi vaan pilata valit. Kunnioita tyttaresi paatosta, han on aikuinen ihminen.

Äiti66
Sain tyttäreni (esikoinen) 23-vuotiaana. Olin siis nuori itsekin, kuitenkin kolme vuotta vanhempi kuin tyttäreni nyt. Nuo kolmekin vuotta voivat olla melkoisen ratkaisevia...

ootko ihan tosissas? tyttäresi on aikuinen ja jos he toivovat lasta ovat he miettineet asian jo hyvin tarkasti. itse jätin ehäisyn tuossa iässä ja sain esikoiseni 22v. eli ei se heti välttämättä edes tärppää.

sinuna olisin tyttäresi tukena ja mitä opiskeluun tulee, sitä kerkiää jatkamaan.

Eihän kaikki 20-vuotiaat välttämättä olekaan ihan valmiita, mutta eipä jotkut ole 3kymppisenäkään.
Mutta "valitettavasti" (sinun osaltasi) tämä on kyllä ihan hänen ja miehensä päätös, turha siihen on mennä "järkeä takomaan" kenenkään päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti66:
Sain tyttäreni (esikoinen) 23-vuotiaana. Olin siis nuori itsekin, kuitenkin kolme vuotta vanhempi kuin tyttäreni nyt. Nuo kolmekin vuotta voivat olla melkoisen ratkaisevia...
:LOL:

Sori.

Eli sää koet, että kun sää sait lapsen, niin silloin oli sopiva aika ja koska SÄÄ et ilmeisesti ollut valmis aikaisemmin, ei sunkaan lapsesi voi olla..? Vai miksi pidät tuota 23v nyt rajamittarina?

maissihiiri
Niin ja mitenkähän tää ehkäsyn poisjättäminen sulle kuuluu??

Kumma kun mäkin olen saanut esikoiseni 20-vuotiaana, ja hyvinpä tuo kohta 4v näyttää voivan, istuu vastapäätä minua syömässä iltapalaa.

+
Taitaa tyttösi parisuhde olla yhtä vakaa, kuin sulla 23v. Mieti, että kumpi tuntuis kivemmalta tämä vai se, ettäilmoittaa tekevänsä lapset vasta 40+

Mä olen nyt 26.
Odotan neljättä lasta.

Musta ei edelleenkään tunnu, että olisin kovasti paljon kypsempi ja aikuisempi nyt, kuin 6 vuotta sitten esikoisen syntyessä. Tai toisinpäin: en koe olleeni lapsellisempi tai epäkypsempi 6 vuotta sitten.

Ehkä musta sitten 5-kymppisenä tuntuu siltä että olin 26-vuotiaana paljon aikuisempi kuin 20-vuotiaana, mutta epäilenpä.

Yhteistyössä