20 lahjaa 4-vuotiaalle joulksi , onko mieelstäsi paljon ?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
on
liikaa. itse tehtiin kans se virhe yks joulu liikaa lahjoja avasivat ja sit vaan kasaan seuraavana ostettiin vaan mitä pyysivät lelut ja sit vaatetta ja namia ja sukulaisten muutama lahja niin oli parempi

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän se muksu edes jaksa avata tuota määrää!! Hei järki käteen !
Mutta tuon tarkennuksen jälkeen: eipä asialle oikein voi muuta tehdä kuin rajoittaa omaa lahjojenostamistaan.
Kyllä jaksaa =)
Me ostetaan tänä vuonna, kuten viimekin vuonna, vain yhdet lahjat jokaiselle. Lahjoja meillä silti viime vuonna oli melkein 3 jätesäkkiä. Ja varmaan sille vajaalle 4-vuotiaalle se 20 pakettia ja hyvin jaksoi avata. Ensin avasi kaikki ja sit tutki ja leikki. Tietenkään kaikki ei ollut leluja.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
No mitä minä sitten teen kun tytölle noita lahjoja tuon verran kertyy jouluna ? meillä on iso suku ja kummeja on kolme jne. Ei me itse osteta varmaan kuin 1 lahja.
NO jos asia meneekin noin niin minkäs sille sitten mahtaa...luulin että ite laitatte sen 20 lahjaa...Ja voihan nuokin antaa esim.kahessa erässä,vaikka molemmissa mummuloissa niin ei kerralla tule hirvetä lahjakekoa...

vieras
Omasta kokemuksesta sanoisin et on paljon, ja ihan liikaa.

Mutta, meillä kyllä on saanut pienempikin jo enemmän, me vanhemmat ostetaan 2-4 lahjaa/lapsi, mut meillä isovanhemmat varsinkin toiselta puolelta, kummit ja muut ostavat ihan älyttömiä määriä, kaikista kielloista ja pyynnöistä huolimatta.

Aiemmin kun annetttiin kaikki lahjat kerralla avata,varsinkin vanhin lapsi jonkun viiden paketin jälkeen alkoi kyllästyä. Eli availi vaan konemaisesti lahjoja, totesi ihan kiva ja seuraavaa, eikä sit osannu leikkiä millään oikein enää.
Pienemmän kohdalla jouduttiin sit availee paketteja lapsen puolesta kun ei itse jaksanut enää.
Nyt ollaan tehty niin et joko lapsi avaa käydessään(ei aattona käydä vaan muuten joulunaikaan käydään) mummolasta saamansa lahjat siellä tai jos tämä ei onnistu jostain syystä, niin aattona ja pari päivää ennen/jälkeen lapset saa avata muutamia paketteja/päivä. Aattona avataan sit ne isoimmat paketit, max kymmenkunta.
Näin meillä on jotenkin pysyny tuo lahjahomma sellaisena et lapsi jaksaa innostua lahjoistaan ja leikkiäkin niillä.
Suosittelen jos lahjapaljous johtuu muista kuin vanhemmista itsestään eli siihen voi olla hyvin vaikea vaikuttaa!

aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:
No mitä minä sitten teen kun tytölle noita lahjoja tuon verran kertyy jouluna ? meillä on iso suku ja kummeja on kolme jne. Ei me itse osteta varmaan kuin 1 lahja.
NO jos asia meneekin noin niin minkäs sille sitten mahtaa...luulin että ite laitatte sen 20 lahjaa...Ja voihan nuokin antaa esim.kahessa erässä,vaikka molemmissa mummuloissa niin ei kerralla tule hirvetä lahjakekoa...
Vietämme sukujoulun yhdessä paikassa eli ei aleta lahjoja jakelee eri paikkoihin :) Kai se on vaan nieltävä että tuon verran tulee ja ompa lapsel sitte mitä muistella kauhulla.

Onhan se liikaa mutta minkäs tosiaan teet jos sukulaisia on vaikka millä mitalla jotka haluaa lahjoja ostaa eikä järkipuhe mene perille. Meillä "onneksi" on sen verran vähän noita muistajia ettei pojalle kovin kauheaksi pääse lahjapino kasvamaan mutta veljen tytöillä niitä lahjoja sitten onkin aina varmaan 40kpl per pää :eek:

Kyllä meilläkin tulee lapsille ja muillekkin ihan kamalasti paketteja. Kivahan se on. Tai ainakin meidän perheen mielestä. Yhdelle kummisedälle emme enää osta mitään kun se meni naimisiin ja sen vaimo kielsi ostamasta halpaa rojua ja muuhun mulla ei ole varaa. Eli mielipiteitä on monia. Kukin tekee tyylillään. Meillä varsinkin miehen äiti on ihan hirmuinen lahjojen ostaja ja minustakin niitä on kiva ostaa ja antaa.

On mielestäni ihan kohtuullinen määrä. Vähemmälläkin pärjää, mutta enemmänkin voisi olla.

Meillä 4v sai enemmän eikä hälle ole muodostunut asiasta vuosien saatossa henkistä haittaa.

Ja todistetusti lapsi jaksoi 4v:nä tuon määrän lahjoja avata.

f
Meillä 4-vuotias saa varmaan tuon verran, on saanut ainakin tähän asti muina jouluina. Minä ja siskoni saatiin myös tuon verran lapsena.

Niin ja tuossa parinkymmenen lahjan joukossa ei kaikki ole "isoa ja kallista" vaan voi olla mm. vaatettakin ja sellaista pientä kivaa.

On ja ei. Se riippuu mitä niiden sisältä löytyy. Itse esim. ostamme yhdet lapsien toivomat jutut/lelut ja loppupaketeista löytyy sitten lähinnä vaattetta ja muuta mitä tarvitsee tai pikku puuhaa kuten värityskirja. Mä vielä paketoin tyyliin yhden vaatteen kerralla, sitä mukaa kun niitä ostan. Mutta isoon lahja röykkiöön lapsikin kyllä kyllästyy, eikä välttämättä jaksa niitä availla. Se on aika pitkälti siitäkin kiinni miten paljon lapsi saa muiltakin lahjoja, vaikka vanhemmat ei paljoa ostaisikaan.

On se tähän asti jaksanut availla kyllä. En vaan keksi miten rajoittaa lahjojen määrää. Tietenkin joku isompi yhteislahja vois olla ratkaisu, mutta en kyllä keksi mitään mitä se vois olla. Ja sukuni tuntien he silti haluisvat ilahduttaa likkaa viel pienil paketeil sen lisäksi..
On liikaa. Ensinnä pyydä mummoilta, että eivät paketoi vaatteita ja suklaata. Ne voi antaa muutenkin.
Ja meillä 4-vuotias ei muuta tekisikään kuin legoja.
Esim lego-poliisiasema maksaa noin 70-90e riippuen kaupasta ja tarjouksista, eiköhän siinä olisi sukulaisille sopiva kimppa, eikös?

Ja legoissa on muutenkin se loisto-ominaisuus, että kun siitä tulee lisää, niin roinan määrä ei kuitenkaan kasva, koska ne kuitenkin laitetaan samaan "kasaan". (mulla on ohjeelliset sarjat omissa laatikoissaan, mutta mä olenkin vähän pikkutarkka...)

minna
Kyllähän tuo paljon on. Mutta jos itse ei osta ku 1-2 lahjaa ja muut tulee sukulaisilta ym. niin eihän sille sitte mitään mahda. Kyllä kai se lapsi ny niitä lahjoja jaksaa avata. En mä lähtis rajottaa toisten lahjojen ostelua ja ehdottelee et pitäs ostaa kimpas. Jos ne haluaa muistaa niin saa muistaa, mun mielestä siihen ei tarvis puuttua. Niitä voi sit joulun jälkee laittaa kaappiin ja ottaa myöhemmin esille.

Annu
No tämän ymmärrän. Ajattelin, että itse ostatte pelkästään ne 20 lahjaa. Eihän tuolle sitten mitään voi =)
Jep, olis tonki voinu kertoa heti aloituksessa. Täältä tähän.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
On se tähän asti jaksanut availla kyllä. En vaan keksi miten rajoittaa lahjojen määrää. Tietenkin joku isompi yhteislahja vois olla ratkaisu, mutta en kyllä keksi mitään mitä se vois olla. Ja sukuni tuntien he silti haluisvat ilahduttaa likkaa viel pienil paketeil sen lisäksi..
On liikaa. Ensinnä pyydä mummoilta, että eivät paketoi vaatteita ja suklaata. Ne voi antaa muutenkin.
Ja meillä 4-vuotias ei muuta tekisikään kuin legoja.
Esim lego-poliisiasema maksaa noin 70-90e riippuen kaupasta ja tarjouksista, eiköhän siinä olisi sukulaisille sopiva kimppa, eikös?

Ja legoissa on muutenkin se loisto-ominaisuus, että kun siitä tulee lisää, niin roinan määrä ei kuitenkaan kasva, koska ne kuitenkin laitetaan samaan "kasaan". (mulla on ohjeelliset sarjat omissa laatikoissaan, mutta mä olenkin vähän pikkutarkka...)
Hmm esim. meillä ei olla totuttu pyytämään sukulaisilta mitään, jokainen ostaa mitä ostaa... En ole kehdannut kun korkeintaan parille sanoa jonkun toiveen. Ja kimppajuttuja olisi suvussa aika vaikea toteuttaa eikä sellaista voi pyytää jouluna, ehkä äidiltäni ja siskoltani mutta en menisi muille ehdottamaan. Ja... jos kuitenkin on lahjoja tulossa, niin samakai se on jos sitten avaa ne paketista...

Äiti
Meidän lapset saavat varmasti vähintään tuon verran paketteja joka joulu vaikka itse ostetaankin vain muutama paketti per nuppi.
Samoten olen itse lapsena saanut hurjat kasat lahjoja mutta ei siitä ole minulle ongelmaa muodostunut. Kaikkia lahjoja arvostin ja hyvin olen jaksanut avatakin ja sen jälkeen keskittyä ihailemaan saamiani tavaroita :)
Myöhemmin sitten kun veljieni kanssa kasvoin isommaksi niin lahja määrä vähentyi mutta saimme yhden arvokkaamman paketin toivoa ( telkkari omaan huoneeseen, pelikonsoli, stereot, kännykkä tms. ). Ja pakettien määrä pieneni niin helposti. Tiedettiin että saamme yhden arvokkaamman paketin.

Tänä vuonna meidän lapsille on meiltä tulossa muutama kirja, muutama dvd ja molemmille yhdet isommat paketit ( 5 v saa hello-kitty tietokoneen kun sitä on eniten toivonut ja 1½ vuotias saa taaperokärryt ). Muutama vaate on paketissa myös. Muuta ei taideta enää lapsille ostaakaan.
Sukulaisilta tulee ihan hirmuiset kasat tavaraa. Tulee yöpukua, villasukkaa ja rukkasta. Tulee lakanaa ja pyyhettä, tulee kirjaa ja nukkea/pehmoa.
Nyt miehen kanssa on kyllä ollut puhe että kun vauva syntyy vuoden vaihteen jälkeen ja pinnasänky pitäisi saada vauvan käyttöön tuolta kuopukselta ja olisi edessä kerrossängyn ostaminen näille isommille lapsille niin voisi yhteisenä lahjana pyytää sukulaisilta rahaa kerrossängyn ostoon sitten. Sekin vähentäisi sitä mieletöntä pakettimäärää sitten.

Me vietetään aatto mummilassa ja joudutaan kuitenkin lasten ja koiran lisäksi roudaaman se paketti määrä aattoiltana vielä kotiinkin :D Ja sitten joulupäivänä mennään lahjoja avaamaan anoppilaan. Sieltä onneksi tulee huomattavasti vähemmän koska siellä odottaa vain anoppilan paketit. Mummilassa on meidän ostamat, kaikki sukulaisilta tulleet myöskin.

Mutta ei tuo 20 minusta niin hirveän pahalta tunnu :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Meidän lapset saavat varmasti vähintään tuon verran paketteja joka joulu vaikka itse ostetaankin vain muutama paketti per nuppi.
Samoten olen itse lapsena saanut hurjat kasat lahjoja mutta ei siitä ole minulle ongelmaa muodostunut. Kaikkia lahjoja arvostin ja hyvin olen jaksanut avatakin ja sen jälkeen keskittyä ihailemaan saamiani tavaroita :)
Myöhemmin sitten kun veljieni kanssa kasvoin isommaksi niin lahja määrä vähentyi mutta saimme yhden arvokkaamman paketin toivoa ( telkkari omaan huoneeseen, pelikonsoli, stereot, kännykkä tms. ). Ja pakettien määrä pieneni niin helposti. Tiedettiin että saamme yhden arvokkaamman paketin.

Tänä vuonna meidän lapsille on meiltä tulossa muutama kirja, muutama dvd ja molemmille yhdet isommat paketit ( 5 v saa hello-kitty tietokoneen kun sitä on eniten toivonut ja 1½ vuotias saa taaperokärryt ). Muutama vaate on paketissa myös. Muuta ei taideta enää lapsille ostaakaan.
Sukulaisilta tulee ihan hirmuiset kasat tavaraa. Tulee yöpukua, villasukkaa ja rukkasta. Tulee lakanaa ja pyyhettä, tulee kirjaa ja nukkea/pehmoa.
Nyt miehen kanssa on kyllä ollut puhe että kun vauva syntyy vuoden vaihteen jälkeen ja pinnasänky pitäisi saada vauvan käyttöön tuolta kuopukselta ja olisi edessä kerrossängyn ostaminen näille isommille lapsille niin voisi yhteisenä lahjana pyytää sukulaisilta rahaa kerrossängyn ostoon sitten. Sekin vähentäisi sitä mieletöntä pakettimäärää sitten.

Me vietetään aatto mummilassa ja joudutaan kuitenkin lasten ja koiran lisäksi roudaaman se paketti määrä aattoiltana vielä kotiinkin :D Ja sitten joulupäivänä mennään lahjoja avaamaan anoppilaan. Sieltä onneksi tulee huomattavasti vähemmän koska siellä odottaa vain anoppilan paketit. Mummilassa on meidän ostamat, kaikki sukulaisilta tulleet myöskin.

mun mielestä tuntuu jos on kaksi lasta niin 40 pakettia, eihän ne meinaa mahtua meidän asuntoon. Aina joudutaan entisiä leluja viemään kirppiksille ja kellariin.

mie
Ton määrän voisi vielä ymmärtää, jos joulua vietetään vaikkapa kahdessa paikassa ja lahjat jakaantuisivat kahdelle päivälle. Yhdellä kertaa avattavaksi aika hurja määrä. Säästäkää osa muihin yllätystilanteisiin?

Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

mun mielestä tuntuu jos on kaksi lasta niin 40 pakettia, eihän ne meinaa mahtua meidän asuntoon. Aina joudutaan entisiä leluja viemään kirppiksille ja kellariin.
Se on kyllä aaton pulmallisin juttu ;) Saada mahtumaan kaikki autoon :D Vielä kun tuntuu että meille aikuisillekin porukka hommaa roppakaupalla paketteja ja suklaata tulee kiloittain. :D
Mutta aina on jotenkin selvitty. Haettu sitten vaikka joku toinen päivä osta tavaroista jos ei muuten mahduta. :D

Yhteistyössä