2 vuotias ei syö kunnon ruokaa, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
2 vuotias pikkuneitimme ei nykyään syö kunnon ruokaa.

Aamulla maistuu vain velli, sellainen semperin velli 2v:lle, jossa. mm. jogurttia mukana. Yleensä syö vain tämän, ei halua leipää, eikä tavallista jogurttia. Puuron sylkee pois.

Kun koittaa lounasaika, n. 3h aamupalasta työntää lautasen pois ja sanoo ei maistu. Joskus harvoin rääppii makaronia mutta ei muuta. Ei maistu keitot, edes nakki, makaronilaatikko, lihapalat jne mitkä yleensä lapsille maittaa. Yleensä syö vain paahtoleipää ja maitoa.

Sitten päiväunille, päiväunien jälkeen tarjoan hedelmää, esim. omenaa/banaania, ja vettä, koska muuten joisi pelkkää maitoa. Useimmiten ei syö tai sylkee palat suusta.
Esim. mandariineista ei nykään yhtäkkiä syö kuin sisukset ja sylkee ns. ne kuoriosat pois, aiemmin ei ollut ongelmaa.

Illallista ei taas syö, työntää lautasen pois.

Ainut mitä illalla syö olisi jogurtti, riisipuuro, maito tai velli!

Mä en oikein tiedä mitä teen lapsen kanssa kun kunnon ruoka ei maistu, söisi ainoastaan velliä, jogurttia ja paahtoleipää.
Joskus nuorempana tykkäsi esim. juustosta, lihasta, makaronista kurkusta ja tomaatistakin mutta yhtäkkiä jokainen näistä on jäänyt pois ja sanoo ettei tykkää.
Olen yrittänyt että vähän pitää kaikkea maistaa mutta ei syö. Joskus laittaa palan suuhun ja sitten kakoo ja ns. muka oksentaa sen lautaselle.
Useimmiten alkaa itkemään jos käsketään syömään kun vaan heiluttaa lusikkaa lautasella.

Tilanne on mennyt ihan mahdottomaksi ja suorastaan itsekin pelkään ruoka-aikoja kun tiedän mitä on luvassa. Flunssaa on lapsella ollut tai pientä nuhaa aina välillä mutta vaikka se menisi ohi, ruokahalu ei ole sen parempi. Viimeiset takahampaat vielä puuttuu.

Pitääkö mun lopettaa kokonaan aamuvellin tai maidon tarjoaminen jos ruoka ei maistu? En ole jotenkin uskaltanut jätttää nälkäänkään kun tosiaan voi olla vaikka koko päivän syömättä mitään jos ei haluamaansa saa. On muutenkin tosi hoikka ja tuntuu että ei oo hetkeen kasvanut, ainakin vaatteet on ollut pitkään saman kokoisia. Onko muilla tällasta?
Kyseessä 2,5v tyttö.

Minun kaikilla kolmella lapsella on ollut tuollainen vaihe, nuorin nyt 3-vuotias ja vanhin 9-vuotias. Huoli on kova kun tuntuu ettei pieni kasva eikä jaksa. Mutta ohi se on mennyt ihan huomaamatta ennen pitkää. Toivottavasti teilläkin.

Meillä samanlainen 2v ja tiedän useamman samanlaisen. Meillä silti energiaa riittää ja kasvaa normaalisti. En kyllä käsitä miten se on mahdollista. :) Neuvolasta sanottiin, ettei ole aihetta huoleen. Ja heidän neuvonsa oli, että vanhemmat päättää mitä syödään ja lapsi sen kuinka paljon syö...

pitäisikö maito vaihtaa täysmaitoon? Olen muksumaitoa juottanut, kun siinä on niitä vitamiineja mukana.

Tuntuu että lapsi ei ole syönyt kasviksia varmaan puoleen vuoteen. Kalakaan ei maistu.

Voiko jotenkin lapsen kehitys pysähtyä tai heiketä jos tämä ruokapuoli tökkii?

Mietipäs miksei syö ruokaa. - Aivan,koska tietää saavansa paahtoleipää,velliä tms tahtonsa läpi. Lopeta liika vaihtoehtojen tarjoaminen,eli esim jos haluat että syö aamulla puuroa,keität puuron etkä osta sitä velliä enää. Jos ei lounasruoka maistu niin päikkäreiden jälkeen on välipalaksi sitä samaa. Ja sama iltapalan kanssa - jos ei päivällinen ole maistunut niin iltapalalla uus yritys.
Jos lapselle on ruokaa tarjolla,ei se nälkään kuole. Syö tarjolla olevaa ruokaa kyllä sitten kun on tarpeeks nälkänen. Eli vellit,ylimääräset välipalat ym pois ja pelkkää "kunnon ruokaa" tarjolle.

Meillä 3v poika suostuu syömään hedelmistä vaan omenaa ja banaania ja kasvikset menee ainoastaan aamu/ilta/välipalalla,ruoan kanssa ei todellakaan uppoa kun porkkanaraaste joskus harvoin.

Laita ainakin vellin joukkoon rasvalisää joko öljynä tai margariinina.

Meillä on samanikäinen allergikko ja ravitsemusterapeutti käski varmistaa energian saannin lisäämällä 2-3 rkl rasvaa ruokaan.

Kaksivuotiaan kuuluukin nirsoilla. Se on ihan normaali kehitysvaihe. Älä kiinnitä asiaan mitään huomiota. Rajoita maidon määrää, älä tarjoa ruualla leipää, vaan laitat ruoan tarjolla, syö jos syö. Jos alat tuputtamaan, yhkailemaan ja määräilemään niin tilanne pahenee. Se syö kyllä sitten kun on nälkä.

Älä sekoita ruokaa vaan tarjoa esim potut ja kastike niin että ovat lautasen eri reunoilla.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Tuota olen juuri miettinyt että jos jättäisin vellit ja paahtoleivät kokonaan antamatta ja tosiaan tarjoaisin samaa ruokaa pitkin päivää, mutta onko se jotenkin ns. kidutusta että ei saa mitään muuta kuin samaa ruokaa jos ei muu maistu.

Kauan tällaista voi jatkaa? Pitäisikö lapsen jo päivässä tajuta syödä?Mitä jos hän ei syö kunnon ruokaa koko päivänä? Ja mitä tarjoan juomaksi, kai maitoa olisi pakko antaa? Vai annako vaan vettä? Pelkään että juo vain maidot sitten ruoalla eikä syö mitään?

Mutta jos juokin vain pelkkää vettä koko päivänä eikä syö mitään?

Ja tosiaan uhma on tytöllä melkoinen, kaikesta taistellaan ja varmasti myös siksi tästä ruoasta. Monesti kun ruoka-aika on ohi sanoo hetken päästä että tuleekin syömään, sitten olen antanut samaa ruokaa takaisin ja sanoo heti että ei maistu. Ihan suorastaan pompottaa minua ja hölmö siihen suostun..

Tuohan on kuin meiltä ennen. Lapsen ruokahaluttomuutta ja fobioita tutkittiin jopa lastenpoliklinikalla. Eipä mitään löytynyt enkä mitään järkeviä ohjeita saanut edes ravitsemusterapeutilta. Aina ollut pitkä ja erittäin hoikka. Nyt tyttö jo 4v.ja syö ihan ok.monet ruokafobiat menneet ohi ja nuo muistot alkaneet haaleta. Tuo ikä on pahin, aina 3v asti, hyvin monilla jopa pidempään.
Meillä oli siis ihan mahdoton tilanne, tyttö ei syönyt vain vähän vaan kieltäytyi kokonaan ruuasta hyvin usein eikä edes herkkuja halunnut. Jotenkin huijaten sain syötettyä jotain ja hengissä säilyi. Välillä kasvoi vain pelkällä puurolla jossa paljon rasvaa joukossa. Harrasti myös tuota ruuan oksentamista jne.
Eli jos yhtään lohduttaa niin varmasti tekin selviätte kun mekin olemme selvinneet. Kärsivällisyyttä! Itse pidin kokoajan siitä kiinni ettei asiasta puhuta ja kohkata lapsen kuullen. Et ole huomaavinasi vaikka lapsi ei syö ja temppuilee. Syötät lasta minkä suostuu ja sitten vain ruuat pois kun ei halua. Äläkä näytä kuinka huolestut ja hermostut asiasta. Syötät niitä mitä kelpuuttaa ja sitten joskus vain teet päätöksiä että tarjoat ruokaa mitä ei halua, ei se haittaa että lapsi joskus kieltäytyy ruuasta. Se ettei hänelle tarjottaisi mitään uutta, olisi pahinta. Ruokien jälkeen laitoin (|siis silloin kun jotain söi) kaikkea uutta lapsen näkyville niin että niihin ylettyi, kananmunapaloja,pähkinöitä jne. sormiruokaa. Lapsemme söi parhaiten kun hänen ruokailuun kiinnitti mahd.vähän huomiota, eli ei tyrkytetä ja hihkuta vaikka jotain otti. Halusi itse ilman huomiota rauhassa tutustua ruokiin. Sitten tärkein, eli syökää itse aina lapsennäkyvilläkikkea mahdollista.

Meillä lapsi alkoi pikkuhiljaa pyytämään isän lautaselta vaikka mitä ja sitten uusia ruokia alkoi ilmestyä kuvioihin. Tsemppiä ja pitkää pinnaa!!!

Mä en kannata tota saman tarjoamista ellei kelpaa eka kerralla. Ei koskaan toiminu pojalla ja lopetin. Tarjosin säännöllisesti syötävää ja monipuolisesti. En pakottanut, söi jos söi ja seuraavalla aterialla uusi yritys. Maito on toisiaan sellasta joka täyttää mahaa, sitä kannattaa rajoittaa. Paahtoleipää myös että söisi muutakin. Noita ruokailukausia tulee ja menee. Ei kannata tehdä ruoasta mitää taistelua.

Meillä kohta 3v sälli teki noin jossain vaiheessa. Ei mitään ylimääräistä.....jos ei ruokaa ees maistanu niin pois päydästä heti ja jos maisto niin sai vähän leipää. Jossakin vaiheessa ruoka sitten alkoi maittaa. Ja jos alko huudella maitoo niin vettä sai. Muttei sitäkään mahottomasti. Kummilapsella oli aikoinaan sama ongelma, mutta sillon annettiin syödä mistä tykkäs ja kuulin äidin sanovan ei saa ruuasta tehdä tappelua. Nyt lapsi ln todella nirso ja melkein aneeminen.

Meillä ihan täsmälleen samaa temppuilua, pojalla ikää 1v10kk. Aamulla uppoaa (kaura)puuro kyllä (maidolla ja marjoilla/marjasoseella tai mehukeitolla), mutta se saattaakin olla päivän ainoa ateria, jos lapsi saa itse päättää, mitä syö. Meillä on ruoka-ajat: lounas ennen päikkäreitä, välipala unien jälkeen, siitä n. 2h kuluttua päivällinen ja iltapala just ennen unia, eikä mitään syödä näiden aterioiden välissä (vettä toki saa juoda)! Aamulla ja illalla tarjotaan jugurttia (yleensä turkkilaista jugua hedelmäpaloilla tai marjasoseella), hedelmiä tai jotain täysjyväleipää voilla ja leikkeleellä. Ruokana on ihan normikotiruokaa, milloin mitäkin salaattien yms vihreyksien kanssa.

Mä aina ilmoitan lapselle, että nyt on ruoka-aika ja lapan lautaselle annoksen ja maistaa pitää kaikkea, mitä lautasella on, piste. Kun on kaikkea maistanut ja ei maistu tai ei ole nälkä, niin saa PIENEN tilkan (täys)maitoa ja sitten saa poistua. Takaisin pöytään ei tulla eikä mitään jälkkäreitä heru. Nyt on pari kertaa palanut päreet lapsen pelleilyyn ja olen vaan mitään sanomatta ottanut kevyesti molemmista käsistä kiinni (huitoo ympäriinsä ja peittää käsillä kasvot, jos tietää että yritetään syöttää), ottanut lusikkaan ruokaa ja sanonut napakasti, että "suu auki, nyt syöt" ja kas kummaa, suu on auennut ja ruoka uponnut! :O Ei välttämättä halua silloinkaan syödä montaa lusikallista, mutta kuitenkin muutaman. Tuon ekan kerran jälkeen on syönyt vähän paremmin, kun olen sanonut, esim. "syöt 2 lusikallista vielä, kun kohta täytät 2vuotta" tms, niin on mennyt paremmin.

Mutta tää on siis vaihe, joka melkein jokaisella lapsella tulee, älä turhaan murehdi, kyllä se syö sitten kun sillä on oikeasti nälkä. Niin kauan kuin syö aina edes jotain, jaksaa leikkiä ja touhuta kunnolla ja maha toimii ja vaippoja kastuu, niin niin kauan ei ole hätää. Näin mua lohdutettiin 1,5v. neuvolassa kun valitin tätä syömispelleilyä. Tosiaan vanhemmat päättää mitä lapsi syö ja lapsi päättää, että kuinka paljon. Jätä kaikki ylimääräiset välipalat pois ja tarjoa maitoa vain ruualla ja niin, että ruokaa on pakko maistaa ainakin vaikka 2 tai 3 lusikallista ennenkuin maitomukin saa. Muuten saa pitää vaikka vesipulloa mukanaan, jos on jano. Ja ruualla syödään vain ruokaa, ei mitään leipää tms mössöä!

Tsemppiä ruokataisteluun, et ole asian kanssa yksin :D

Muoks.
Ja tosiaan uhma on tytöllä melkoinen, kaikesta taistellaan ja varmasti myös siksi tästä ruoasta. Monesti kun ruoka-aika on ohi sanoo hetken päästä että tuleekin syömään, sitten olen antanut samaa ruokaa takaisin ja sanoo heti että ei maistu. Ihan suorastaan pompottaa minua ja hölmö siihen suostun..

No just joo :D Nyt HETI lopetat tuon paapomisen! Ilmoitat tiukasti lapselle, että "NYT on ruoka-aika, pöytään siitä." Jos ei syö, sanot napakasti, että "seuraavan kerran mitään ruokaa tulee sitten seuraavana ruoka-aikana, muuta ei heru." Jos tulee hetken päästä pöydästä poistuttuaan kinuamaan ruokaa, niin tiukka "ei, me syötiin äsken, sinä et halunnut syödä, seuraava ruoka-aika on lounas/välipala/mikäikinä. Vettä voit saada." Ei mitään muuta! Älä herttinen alistu tenavan pompottamiseen, se vedättää minkä kerkiää ja hakee huomiota tolla. Niinkuin joku sanoi, niin älä kiinnitä mitään suurempaa huomiota sen syömiseen, vaan syötte (mieluiten koko perhe) samaan aikaan, näytätte vanhempina hyvää esimerkkiä, syötte monipuolisesti yms. Kyllä se ohi menee, kun teet(te) pelisäännöt selviksi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27929307]Tuota olen juuri miettinyt että jos jättäisin vellit ja paahtoleivät kokonaan antamatta ja tosiaan tarjoaisin samaa ruokaa pitkin päivää, mutta onko se jotenkin ns. kidutusta että ei saa mitään muuta kuin samaa ruokaa jos ei muu maistu.[/QUOTE]

Tuolla tavoin ei saa tehdä että tarjoaa samaa ruokaa pitkin päivää. Johan se on jo terveysriski. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala + mahdolliset muut välipalat siinä välissä niin aina uusi ruokalaji vaan nenän eteen. Jos ei syö niin syö varmaan jossain välissä päivää, mutta aina jotain uutta tarjolle.

• Tykkää
Reactions: Viinipyräle
[QUOTE="vieras";27929307]Tuota olen juuri miettinyt että jos jättäisin vellit ja paahtoleivät kokonaan antamatta ja tosiaan tarjoaisin samaa ruokaa pitkin päivää, mutta onko se jotenkin ns. kidutusta että ei saa mitään muuta kuin samaa ruokaa jos ei muu maistu.

Kauan tällaista voi jatkaa? Pitäisikö lapsen jo päivässä tajuta syödä?Mitä jos hän ei syö kunnon ruokaa koko päivänä? Ja mitä tarjoan juomaksi, kai maitoa olisi pakko antaa? Vai annako vaan vettä? Pelkään että juo vain maidot sitten ruoalla eikä syö mitään?

Mutta jos juokin vain pelkkää vettä koko päivänä eikä syö mitään?[/QUOTE]

Apua, ei missään nimessä näin. Ruokailusta ei saa tulla lapsen ja äidin välinen taistelu. Kirjoitin tuonne alemmaksi kuinka meillä tehtiin ja sain tytön syömään. Olisi ollut vihon viimeinen niitti tu o varmaan. Ja meillä oli jo letkuruokintaakin väläytelty, niin paha oli tilanne, mutta kuinkas ollakaan. Sain tytön ihan hyväksi syömäriksi mutta aikaa se vei. Ei mitän tuollaista että edellisiä ruokia tarjotaan seuraavallakin ateriallajne. Jokainen ruokailu on oma kertansa ja niillä tarjotaan mitä tarjotaan. Lapsi ei saa tajuta että se syömättömyys on joku juttu.

[QUOTE="Vieras";27929278]Kaksivuotiaan kuuluukin nirsoilla. Se on ihan normaali kehitysvaihe. Älä kiinnitä asiaan mitään huomiota. Rajoita maidon määrää, älä tarjoa ruualla leipää, vaan laitat ruoan tarjolla, syö jos syö. Jos alat tuputtamaan, yhkailemaan ja määräilemään niin tilanne pahenee. Se syö kyllä sitten kun on nälkä.

Älä sekoita ruokaa vaan tarjoa esim potut ja kastike niin että ovat lautasen eri reunoilla.[/QUOTE]

Tässä on hyvä pointti.
En nyt samaa ruokaa tarjoaisi pitkin päivää, mutta älä tosiaan rajoita pelkästään suosiolla syötäviin, äläkä tarjoa samalla aterialla vaihtoehtoja. Meillä myös ruuat korjataan kerralla pois ja ehdottomasti vain pöydässäs syödään. Tsemppiä uhman kanssa!

Meille on käynyt vain niin, että lapsi tuntuu syövän vain aamupalalla tai iltapalalla ja se kunnon ruoka jää pois. Varmaan tietää että aamu/iltapalla saa leipää, jogurttia jne.

Eli kyllähän tuo syö jotain aina päivänä aikana mutta kun se ei ole kunnon ruokaa ja mun mielestä sitäkin pitäisi syödä. Esim. kun ei syö lounasta ja välipalaa saa sitten kuitenkin illalla leipää, jogurttia koska en oo enää tarjonnut siihen aikaan lounasruokaa.

Tuntuu että ei tääkään oikein vetele että syö sitten mitä haluaa. Pissaa kyllä tulee mutta kakka on kovalla, ei mikään ihme kun ei paljon syö mitään. Pottataistelusta en viitsi enempää edes mainita..

MIksi te ylipäätään mitään vellejä edes syötätte? Ihan turhaa. Kunnon puuro ja maito päälle. Meillä ei ole kukaan koskaan noita syönyt. jos ei kaurapuuro maita niin kokeile jotain muuta vaikka manna- ja riisipuuroa. Uskon, että saa vellistä niin paljon energiaa ja vatsan täytettä, että lounas ei sitten maistu.

No olen syöttänyt velliä, kun puuroa ei ole huolinut, paitsi toi riisipuuro ja siitäkin on kelvannut vain se kaupan ns. valmispuuro. Itsetekemää ei suostu syömään.

Onkohan noi kaupan valmispuurot huonoja pienelle? Suolapitoisuus kuitenkin vain 0.5%

Huomisesta lähtien jätän vellin pois, niitä ei olekaan kaapissa enää yhtään.

Mun 4,5-vuotiaalla todettiin anoreksia viime keväänä. Tilanne oli aivan hirveä, en edes tiennyt että niin nuorella voisi olla mitään sellaista. Voisiko teilläkin oireilla sen takia? :(

[QUOTE="vieras";27929667]Mun 4,5-vuotiaalla todettiin anoreksia viime keväänä. Tilanne oli aivan hirveä, en edes tiennyt että niin nuorella voisi olla mitään sellaista. Voisiko teilläkin oireilla sen takia? :([/QUOTE]

Tarkennan vielä, että samankaltaista rääppimistä oli siis jatkunut n. 3-vuotiaasta lähtien ja se vain paheni. Lopulta lapsi alkoi puhumaan lääkärille ja kaikki alkoi aukenemaan. Lääkäri sanoi, että taaperotkin voivat jo sairastua vaikka se onkin todella harvinaista.

esim aamupalaksi kaura/neljänviljanpuuroa hillo- tai voisilmällä+maitoa lopuksi (puuronhan voi keittää myös täysmaitoon ja meillä "uppoaa" paremmin vähän löysähkö puuro kuin sellainen hyvin sakea), lounaaksi jauhelihakeittoa (mä tarjoan aina sormiruokaa lisänä esim. kurkkua,raejuustoa ja siinä samalla saan huijatuksi muutaman lusikallisen ja lapsi lusikoi siinä sivussa myös itse), välipalalksi mustikkakiisseliä/viiliä, sormiruuaksi hedelmää, päivälliseksi makaroonilaatikkoa ja kasviksia, iltapalaksi viiliä/mannapuuroa hillosilmällä/kaurapuuroa hillosilmällä. Nää oli nyt vaan tällaisia helppoja esimerkkejä, mutta siis periaate, että et pysyt tietyssä rytmissä ja lapsi syö, mitä syö. Et tee ruokailusta ohjelmanumeroa :) Mä saatan huonoina ruokapäivinä laittaa öljylisän puuroon tai keittää sen täysmaitoon jne. TSEMPPIÄ !!

Yhteistyössä