2-vuotiaat nukkumaanmenokiukuttelut

Hei!
Meillä on 2 v. 4kk: ikäinen poika, jonka nukkumaanmenoista on tullut varsinainen show. Hän on kotihoidossa ja nyt luultavasti päiväunet ovat pikkuhiljaa jäämässä pois. Häntä on todella vaikea saada päivisin rauhoittumaan unille. Toisaalta ei jaksa koko päivää ilman unia, jos on herännyt jo aikaisin aamulla. Jollei ole päivällä nukkunut, uni tulee väkisin silmään, jos lähdemme esim. autolla alkuillasta liikenteeseen. Ja jos nukkuu tässä vaiheessa, herää kamalan kiukkuisena ja yöunille meno on yhtä taistelua. Olemme yrittäneet pitää päivärytmiä mahdollisimman samanlaisena, mutta päivät tietysti vaihtelevat juuri sen mukaan nukutaanko päivällä vai ei. Nyt viime aikoina myös iltaunille menosta on tullut hankalaa. Yleensä nukahtaa valtavan kiukkushown jälkeen, jolloin me vanhemmat olemme ihan uuvahtaneita. Iltarutiinit meillä on olleet samanlaiset aina siitä saakka, kun hän oli pieni vauva. Rauhoitamme iltaa jo hyvissä ajoin,emmekä esim. katso tv:tä enää klo 19 jälkeen. Käymme pesulla, syömme iltapalan ja luemme. Mutta kun päästään sänkyyn asti, alkaa jatkuva veden, maidon, potan pyytäminen, ikkunaverhojen repiminen, sängystä pois ravaaminen ym. Yritämme olla tiukkana, ettei hänen kaikkiin toiveisiin vastata (mutta esim. potalla käydään), koska ne tuntuvat vain olevan tapoja viivyttää nukahtamista. Lopulta hän saattaa olla jo ihan uuvuksissa itsekin, mutta taistelee viimeiseen saakka unta vastaan.Äiti kelpaa nukuttajaksi tällä hetkellä paremmin kuin isä, joka saa vielä enemmän kiukkua niskaansa. Päivällä kohteena on äiti.
Emme tiedä millä saisimme katkaistua tämän kiukkukierteen. Iltaisin jää itselle paha fiilis, kun ihana poikamme muuttui kuin silmänräpäyksestä kiukuttelevaksi
riiviöksi, kun mainitaan nukkumaanmeno.
Onko kellään mitään vinkkejä, millä illat rauhoittuisivat?
 
Viimeksi muokattu:
Monenko aikaan te menette sänkyyn? Kauanko nukkuu päiväunia ja mihin aikaan? Paljonko tulee valveilla oloa? Paljonko olette pihalla/tulee aktiviteettia?
Mä luulen että vastasit itse jo kysymykseesi. Lapsi ei jaksa ilman päiväunia kunnolla mutta päiväunet vaikuttaa sitte nukahtamiseen koska lapsi ei oo väsyny oikeesti kunnolla.
Mun pari ystävää (kellä ollu vastaavaa) on vaan sitten vinguttanut rytmin siihen, että pvunia ei nuku tai nukkuu vaan hyvin pienen torkun (max 30min). Aktiviteetilla sitten vedätetään iltapäivää ja vältetään autoilua tms. jos lapsi on herkkä nukahtamaan. Alkuun on tosi väsynyttä ja vaikeaa kun lapsi on heränny totutusti aikaseen, mut jonkun ajan perästä rytmi vakiintuu ja lapsi alkaa nukkua yössään sen mitä tarvii. Näin siis etenki kotihoidetut.

Meillä on tota ajoittain jo nyt (lapsi 1v10kk). Kotihoidettu, eli saa nukkua sen mitä nukkuu, ei tarvii väkisin aamulla hoitoon herättää jne. On ajoittain vaikea saada pvunille, mut sit usein nukahtaa ja nukkuu "liikaa". Illalla samat rytmit ja rutiinit, mut unille meno on just tota pompotusta, riehumista ja roikkumista. Ja siis me liikutaan päivisin PALJON. SIitä ei oo kiinni. Sit taas sopivilla päivätorkuilla (esim lyhyet liinaunet) nukahtaa illalla tosi nätisti ilman showta ja myös jaksaa päivän. Joskus on sit keränny unta palloon niin paljon et ajoittain menee päivä ilman päiväunia kun vaan on tekemistä ja sit vaan aikasemmin nukkumaan.
Olenkin tehnyt niin, että 13-14 aikaan luetaan sängyssä ja ollaan, nukkumapakkoa ei oo. (tarkennus: lapsi herää tosi myöhään siis aamulla 8-9 maissa yleensä). Jos ei 15 mennessä oo nukahtanu, niin en ala nukuttaa. Sit vaan väkisin painetaan iltapäivä vaikka joskus onkin kiukkua. Seur. päivänä sitte korjaillaan tilannetta uudelleen. Noina päivinä nukkuu sit yli 12h yössä (yleensä).
Toki ikäkin voi tehdä omat kuviota kaikkeen, siks noi rutiinit on vaan hyvä säilyttää vaikka lapsi kuinka protestoisi. Ajastaan se helpottuu.
Mut nää on vaan mun näkemyksiä :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Kauniskuu vastauksesta. Uskomatonta, mutta sen jälkeen, kun kirjoitin oman viestini, iltakiukuttelut ovat yhtäkkiä hävinneet! Tämä lohdutukseksi niille, joilla on ollut samantapaisia ongelmia. Tilanne saattaa muuttua yhtä nopeasti kuin on alkanut. Mitään toimintatapoja emme ole muuttaneet, mutta lapsi on itse nukkunut aamuisin pidempään kuin aikaisempina viikkoina ja näin ollen jaksaa päivän helpommin ilman päiväunia, jollei uni tule silmään. Eli nyt näyttäisi siltä, että vihdoinkin osaa nukkua yöunet tarpeeksi pitkinä eikä herää aamukuudelta.

Vastaan kuitenkin muutamaan Kauninkuun kysymykseen, vaikka tilanne on nyt rauhoittunut. Meillä on menty nukkumaan klo 20, jollei ole nukuttu päiväunia ja klo 21, jos on nukuttu. Olemme varmaan sellainen keskiverto aktiiviperhe, mitään megamenoa meillä aika harvoin, mutta pidän itse mm. kiinni kunnollisista ulkoilumääristä per päivä. Näinä päivinä, jolloin päiväunia ei ole ollut, rauhoitamme menoa klo 13-14.30 mm.lukien. Jos nukutaan päivällä, pyrin siihen, ettei klo 15 jälkeen enää nukuta ainakaan pitkiä unia. Jos hän nukkuu päivällä, niin yleensä unet kestävät 1,5 h, nukkuisi helposti parikin tuntia, mutta olen alkanut iltavaikeuksien takia herättelemään,ettei ilta venyisi liian myöhäiseksi.
 
Mukava lukea, että illat saattavat tulla helpommiksi. Meillä illat on yhtä suostuttelua, ja olkkarista tytölle huutelua kun tyttö haluaisi, että hänen vieressään oltaisiin koko yö. Kirjoittelin tuonne toiseen ketjuun, että yövalo ratkaisi unet, mutta vain pariksi yöksi. Yövalon kanssa nukuttiin pari yötä hyvin, kunnes lähdin työmatkalle kolmeksi vuorokaudeksi. Tänä aikana tyttö oli huudellut kaikki yöt äitiä ja isin eikä tytön unista tullut juuri mitään. Kun tulin kotiin on yöt olleet enemmän tai vähemmän rikkonaisia. Unille pitää puhua jäämään, joskus pienen itkun kanssa joskus ei. Öisin herätään 2-4 kertaa huutamaan äitiä ja joskus rauhoittuu itekseen joskus vaatii peittelyn ja maanittelun jäämään unille.

Alkaa olla neuvot vähissä... Niin ja lohduttamaan ei kelpaa muut kuin äiti. Tiedän että jotenkin tytön pelko liittyy siihen että lähden taas pois, mutta on siinä varmasti jotain muutakin.
 
Hei Alley, minkä ikäinen tyttärenne on? Yhdessä vaiheessa meillä oli yöunet rikkonaisia hampaiden puhkeamisen ja pahojen unia takia. Olen käsittänyt, että parin vuoden iässä lasten mielikuvitus alkaa laukkaamaan.
 
Kiva kuulla että tilanne on parantunut, niinpä se yleensä meneekin. Tilanteet tulee ja menee ajastaan :)
ALLEY, meillä on tota ajoittain, esim nyt. Joku aika sitten oli paha äiti-vaihe ja sit taas vielä viikko sitte nukahti isänsä kanssa ihan normaalisti, nyt taas ei mitään toivoa. Itkupotkuraivoa. Öisinkin levottomia aikoja ajoittain,kuten kuvailit. Mut sen eroahdistuksen pitäs huipentuakin monilla siihen 2v ikään , joten voi olla sitäkin. Samoin toi unien näkeminen sun muu varmasti vaikuttaa öihin. Meillä likka ainakin öisin uneksii, itkee ja höpöttää jotain.
Meilläkin tilanne paheni hetkeksi sillon ku olin tossa kesällä sairaalassa hetken. JOuduin lähtemään "salaa" aamulla ennenku tyttö heräs jne. vaikka yritin illalla selittää et äiti ei oo aamulla kotona. Selvästi vaikutti muutaman päivän sen jälkeen nukkumisiin yms. Roikkui jotenki eritavalla minussa kiinni ja panikoi nukkumaan menoa. Sit sekin vaan laukes ajastaan.
Eiköhän nämäkin helpotu, viimestään murrosikään ;) :hug:

Muoks. Ja meilläki hampaat on tehty, enää ei voi niistäkää mitää syyttää :p
 
Viimeksi muokattu:
Miuku: Tyttö täyttää kuukauden päästä 2-vuotta, ja vikat poskihampaat puuttuu vielä. Meillä ei kyllä aikoihin ole hampaat sekoittaneet unia, mutta kai sekin on mahdollista.

Varmasti tuota eroahdistusta enimmäkseen. Viime yö meni paremmin, vein tytön huoneen oven ulkopuolelle tuolin, mihin tyttö pyytää aina jäämään istumaan. Istuin siinä hetken kun vietiin nukkumaan niin ettei nähnyt minua. Nukahti todella nopeasti ja helposti. Yöllä kävin kerran tytön huoneessa kun huuteli ja maitolasillisen kanssa rauhottui nukkumaan taas. Aamulla sai herättää että ehdittiin päiväkotiin :) Mutta varmasti vaikutti sekin että nukkumaan mentiin n. tunti myöhemmin kuin normaalisti.
 

Yhteistyössä