2-vuotiaan VAIKEA hampaiden pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maikki

Vieras
Te joilla on vaikeuksia pestä 2+ vuotiaan hampaat...pesettekö väkisin, jos muu ei auta. Meillä on ollut pari kk ihan kamalaa tappelua. Tahnat imee harjasta ja pyörittelee harjaa suussa. Mut ei anna minun harjata hampaitaan yhtään. Voiko harjata väkipakolla, kun kerta kaikkiaan ei mikään auta? (ollaan yritetty leikin kautta, laulettu, loruteltu, uhkailu, kiristys...)

hampaat pestään iltaisin vanhemman toimesta, aamuisin saa pestä itse. Meillä auttaa se, että minä harjaan ensin ja sit saa pestä itse. Joskus on temppuilua ja silloin toimii se, että saa pestä samalla mun hampaat, kun mä pesen häneltä.

Anna hänen harjata itse. Kyllä se sieltä saa pyöriteltyä.
Imeskeli meilläkin, mutta kun harkin kerta suussa pyöri niin hyvä. Väkisin en harjaisi.
Huomenna täyttää 3v ja pesee ensin itse ja mä "metsästän" loput peikot =)

Jep. Meillä pestään väkisin. Tämä on yksi niitä asioita meidän perheessä jotka tehdään - halusi sitä tai ei. Keskimmäisen hampaita on pesty enemmän tai vähemmän väkisin kohta neljä vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
hampaat pestään iltaisin vanhemman toimesta, aamuisin saa pestä itse. Meillä auttaa se, että minä harjaan ensin ja sit saa pestä itse. Joskus on temppuilua ja silloin toimii se, että saa pestä samalla mun hampaat, kun mä pesen häneltä.

Meillä sama homma...

Meille ostettiin toinen harja jolla lapsi sai samalla pestä hampaita, piirsin seinälle myös kamalan mustan ötökän (piirrustustaidot ovat niin huonot,että se on oikeesti kamala) ja sanoin,että tollanen jää asumaan hampaaseen ellei niitä pestä, niin nykyään lauletaan hammaspeikko- laulua :D hienosti avaa suun ja sanoo itsekkin; äkkiä hammaspeikot pois :D

Älkää kuitenkaan pelotelko hammaslääkärillä, sillä lääkäri pelottelut ovat turhia ja voi aiheuttaa traumoja :)

Tänään käytiin 2 v. hammaslääkärissä ja pelkäsin tosi paljon mennä sinne kun hampaiden pesu on mitä on tällä hetkellä. Kuitenkin hampaat oli kuulemma tosi hyvässä kunnossa =) Aamupesulla lapsen voi antaa itse pureskella harjaa mutta iltapesulla pitäis olla itse pesemässä. Meillä lapsi ottaa usein hammasharjan suihkuun ja siellä ite niitä pesee hyvän tovin =) Sitte äiti vielä auttaa vähän suihkun jälkeen =)

Yleensä meilä antaa pestä nätisti, saatan vaikka laskea hampaita tai "ottaa kiinni peikkoja", mutta joskus (usein väsyneenä) tappelee vastaan ja sillon otan muksun tukevasti kainaloon ja pesen väkisin mutta hellävaraisesti.

Meillä auttoi se,että aloin kertomaan tarinaa(en hammaspeikoista,vaan tyttöä kiinnostavista satuhahmoista),ihan omasta päästäni keksin.tyttö kuunteli ja samalla pesin hampaita,tarinan päätin aina johonkin äärettömän jännittävään/mielenkiintoiseen kohtaan ja sanoin tarinan jatkuvan seuraavalla hampaanpesulla...se auttoi meillä,oikein innolla alkoi tulemaan hampaitten pesuun että kuuli miten tarina jatkui ja esim.mikä sieltä oven takaa tulikaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Meillä auttoi se,että aloin kertomaan tarinaa(en hammaspeikoista,vaan tyttöä kiinnostavista satuhahmoista),ihan omasta päästäni keksin.tyttö kuunteli ja samalla pesin hampaita,tarinan päätin aina johonkin äärettömän jännittävään/mielenkiintoiseen kohtaan ja sanoin tarinan jatkuvan seuraavalla hampaanpesulla...se auttoi meillä,oikein innolla alkoi tulemaan hampaitten pesuun että kuuli miten tarina jatkui ja esim.mikä sieltä oven takaa tulikaan:)

Meillä ei tarinat auta. Suoraa huutoa, tai no, yrittää samalla pitää suunsa supussa. :D

Minä olen joskus uhannut että naapurin setä tulee pesemään jos äiti ei saa. Heti suu aukenee. =) Naapurin setä on kyllä tosi kiltti setä, mutta ei ilmeisesti toivottu hampaiden pesijä. Lapsi 3 v.

Meillä on kännyyn ladattu erilaisia lyhyitä pätkiä lastenohjelmia ja lapsi saa aina katsoa yhden sellaisen hammaspesun yhteydessä. Voin kertoa, että on hampupesut pojalle mieluisia hetkiä. Sen jälkeen kun olen pessyt pojan hampaat, hän saa vielä omalla harjalla harjailla itse.

Itse hoidan asian niin että olen tarkkana et muistan antaa ruokien jälkeen täysxylitol-pastillit. Hampaat harjataan joka ilta mutta en väkipakolla pese vaan annan lapsen vaikka sitten itse pestä eli pyöritellä imeä ja pureskella sitä harjaa. minusta tärkeämpää tässä iässä on että se tapa opitaan ja että siitä tulee osa iltarutiineja. Luotan siihen että säännöllinen xylitolin käyttö suojaa hampaita tarpeeksi siihen asti että lapsi oppii harjaamaan hampaat kunnolla.
Yritän kyllä itsekin joka ilta vähän harjata lapsen hampaita, mutta jos menee huudoksi niin lopetan. Tärkeämpää varmaan on se että siitä tulee luonnollinen osa nukkumaanmenoa eikä sellanen tappeluhetki.

Auttaisko sähköhammasharja? Sen perinteisen mikki hiiri-harjan (joka soittaa lyhyitä säveliä merkiksi kun aika siirtyä alahampaista ylähampaisiin) lisäksihän netistä saa ostettua jos jonkinlaista pattereilla toimivaa lasten sähköhammasharjaa, erilaisilla teemoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Auttaisko sähköhammasharja? Sen perinteisen mikki hiiri-harjan (joka soittaa lyhyitä säveliä merkiksi kun aika siirtyä alahampaista ylähampaisiin) lisäksihän netistä saa ostettua jos jonkinlaista pattereilla toimivaa lasten sähköhammasharjaa, erilaisilla teemoilla.

Suositus on sähköhammasharjoissa alkaen 3v.

Meillä auttoi myös se että lapsella oli oma harja millä hän pesi ja äiti pesi sitten sen jälkeen toisella harjalla, on myös laulettu hammasharjalaulua minkä äiti keksi omasta päästä hämähämähäkin sävelellä ja pahimpina hetkinä poika harjasi äidin hampaita samalla kun äiti harjasi pojan hampaita. Hieno juttu on ollut myös se kun poika on itse saanut kaupassa valita hammastahnan ja harjan. Nyt pojalla kyllä ikää jo 4v ja hampaiden harjaus menee ilman taisteluita mutta muistelen just tuon n. 2v iässä olleen joitain tahtojen taisteluita tuon asian tiimoilta.

Yhteistyössä