2-vuotiaan hampaiden pesu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eikös se oo ihan hyvä, vaikka se lapsi jyrsiikin vaan sitä harjaa? siis vaikkei itse jynssääkkään. Tulee siitä kuitenkin se tapa tutuksi ja oppii hiljalleen sitten oikean tavan harjata. En minä ainakaan ala väkisin harjaamaan, pääasia, ettäaamuin illoin harjan kanssa touhutaan.

Meillä äiti harjaa aina ensin ja sitten on lapsen vuoro -viime aikoina ei ole lapsi enää itse viitsinyt. Useimmiten menee ok laulujen ja lorujen ja muiden juttujen avulla. Jos menee kiukkuiluksi, niin ilmoitan vain että hampaat pitää pestä tai tulee reikiä ja hampaat tulee tosi kipeiksi ja pesen väkisin. Kyllä meillä ainakin lapsen huutaessa se suu pysyy auki, joten pesu onnistuu. Lopuksi nykyisin keskustellaan, että kuinka paljon mukavampaa meille molemmille on, jos lapsi on kiltisti hampaiden pesun aikana.

hammaspesun vastuu on nyt annettu miehen vastuulle, koska olen itse viimeisillä raskaana ja en jaksa tapella kaksivuotiaan hammaspesusta. No, mies on keksinyt omat keinot tehdä hammaspesusta aamun ja illan kohokohdan... Kaksivuotias ajaa samalla isänsä partaa partakoneella, kun hampaita pestään :). Toki partakoneessa on muovisuojukset paikalla, mutta kone on kuitenkin päällä. Enpä ole kuullut tuon keksinnön jälkeen yhtään mukinaa, etteikö hampaita saisi pestä :)

Kiitos vinkeistä, sain tänään 2+ hampaat ensikertaa suhteellisen mukavasti harjattua. aiemmin ollut lähinnä viitteellistä. Laitoin lastentahnaa ihan hitusen harjalle ja sekoitin sen sitten kupissa pieneen määrään vettä. Lapsi harjaili ensin itse omalla harjalla ja kastoi harjaa kupissa. Sitten käytin Hammaspeikon metsästys - metodia muunneltuna. Otin toisen lastenharjan ja sanoin, että huomasin roskan lapsen hampaissa. "Avaapa suu niin äiti harjaa roskan pois". Ja niitähän sitten löyytyi aina lisää. Ehkä tämä tästä...

Meillä myös alkoi olemaan n. kuukausi sitten hankalaa hampaiden pesu. Itse kyllä pesi, mutta isi tai äiti ei saanut harjata. Otettiin tarra-palkinto käyttöön ja johan alkoi heti sujumaan. Suu aukee hienosti. Vessan seinällä on A4 ja siihen saa tyttö liimata itse kahdesta tarrasta valitsemansa yhden tarran.

Yhteistyössä