2-vuotiaalla ripuli yli 4vrk:tta...

  • Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
Huolissaan
Tyttömme on ripuloinut jo 4 vuorokautta ja tänään ei enää ruoka ja juoma ole oikein maistunut.Tulimme just terveyskeskuksesta josta meidät laitettiin vain kotia ilman mitään verikokeita tms.
Tyttö alkaa olemaan väsynyt ja silmät ovat todella sairaan näköiset...On niin PIRUN #&%?$!* fiilis kun huolettaa niin kovasti ja tuntuu ettei lääkäreistä ole apua ollenkaan! :'(
Mahatautia ripuli ei ole, koska meillä muilla ei ole mitään oireita ollut...lääkärikin sanoi et normaalia lasten virusperäistä ripulia, MUTTA milloinka mennään tiputukseen?Kuinka HUONOON kuntoon lapsen on annettava mennä ennen kuin otetaan todesta?
Tyttömme pienikokoinen muutenkin ja paino on laskenut jo 2 kg:ta!
 
Meillä rotavirus oli keväällä ja piti mennä tiputukseen, poika ei päässyt kovin pahaan kuntoon, kun me vanhemmat pidimme pintamme ja saatiin lapsi hoitoon, olimme sairaalassa 4vrk ja hoitajat kehuivat kun emme antaneet periksi terveyskeskus lääkärille....
kun mikään ei pysynyt sisällä rupesi meitä jo kovasti huolestuttamaan!
 
Olen samaa mieltä että yksityiselle vaan jos ei muualta apua saa. Ja apteekista saatava Osmosal-liuos on tehokas, mutta sitä täytyy saada alas aika iso määrä päivässä. Jos ei muu auta, niin lääkeruiskulla vähän väliä pieniä määriä vaikka väkisin.
 
Äiti-76
Toivottavasti olet jo lähtenyt lääkärille, jos et niin ÄKKIÄ YKSITYISELLE LÄÄKÄRILLE!
Noin pieni lapsi kuivuu nopeasti ja seuraukset saattavat olla hengenvaaralliset. En koskaan mene itse terveyskeskukseen lapseni kanssa, koska siellä ei saa kunnollista hoitoa, valitettavasti.
Onneksi on vakuutus! Minulla myös 2 vuotias.
 
Huolissaan
Meillä tosiaan tyttö ripulonut tänään noin 6 kertaa...ruokaa/juomaa saatu menemään aamun jälkeen pakolla/leikin varjolla jonkun verran ja osmosalia olen laittanut mehun/kaakaon sekaan ehken noin 2 dl:n verran.Pelkiltään koitin laittaa ruiskulla ja sainkin pari annosta ruutattua ennen kuin stoppi tuli...
KAIKKI pelottelee ja itellä TOOOSIII #&%?$!* fiilis!Minkäs teet noiden lääkäreiden kanssa?!? :headwall:
Tuntuu kuin iteltä revittäs sydäntä rinnasta kun huolettaa niin kovasti.Asutaan pienellä paikkakunnalla eli yksityisiä ei ole..Lähikunnassa kyllä on, mutta ottaakohan vastaan esim lauantaina?
Voiko isompaan sairaalaan esim.ouluun viedä ilman erillistä lähetettä?
 
Hae vaan apua
Hei!

Mä sinuna veisin lapsen pian lääkäriin kun lääkäriin. Kyllä monet yksityiset ottaa vastaan myös lauantain ja jos ei ota siellä missä asutte (tai lähikunnissa) niin sitten vaan uudestaan terveyskeskukseen ja väännät niin kauan asiasta että ottaa teidät vastaan ja antaa lähetteen sairaalaan. 2kg pienen lapsen painossa on jo aika paljon ja kyllä sä äitinä tiedät jos lapsi on huonossa kunnossa ja tarvitsee parempaa oitoa. Toimit nyt vaan pian etkä mieti mitä ne susta ajattelee. Sä olet äiti joka on äärettömän huolissaan lapsestaan ja kyllä sen jokainen ymmärtää. Onnea teille matkaan!
:hug:
 
täällä e-p:llä olen huomannut sen että jos meet terveyskeskukseen pienen lapsen kans niin lääkärit vaan pistää aina koti hoitoon mutta kun meet klo 10 jälkeen ilalla suoraan keskus-sairaalaan ensi apuun niin jo saadaan lapselle tarvittava hoito!! jos et yksityiselle pääse ja on mahdollista mennä suoraan keskus-sairaalaan niin äkkiä sinne!! jaksamisia ja :hug: teille
 
tiedoksi
oulussa ainakin mehiläinen (yksityinen lääkäri 083232311) auki muistaakseni kahteenla ja su. Oys:n lasten puolelle pitäisi tietääkseni olla lähete. mutta yhteispäivystykseenhän voi menna neljän jälkeen.
 
Huolissaan
Kirjoitanpa kuulumisia nyt sit jälkikäteen...eli tyttömme ripuloi viikon ja aina vain päivystyksestä laitettiin kotia ja ei suostuttu tutkimuksiin.Lopulta sain vinguttua verikokeisiin lapsemme ja selvisi et hb oli 84 ja puna/valkosolu-arvot myös huonot...
Toinen lääkäri kirjoitti lähetteen ouluun ja taksilla sinne menimmekin.Nenä-mahaletkulla laitettiin menemään osmosalia ja muita nesteitä ja lapsi oli jo aika heikkona...nyt parin päivän letkutuksen/eristyksen ja TODELLA pitkän päivän kukuttua kotiuduimme.Edelleenkin lapsemme ripuloi ja ei syö,tosin juo nyt...Maidon juontia käskettiin vähentää, koska se laskee hb:ta entisestään ja keliakiaa epäilevät.Tulokset tulevat tosin vasta ensi viikolla joten kauhulla odotan joudutaanko tippaan uudelleen jos ripuli kestää vain.... :(
ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA LAPSEN SUOLINUKKATESTISTÄ TMS?Joutuuko lapsetkin nielemään sen letkun?Nukutetaanko tms?
 
äiti76
Hienoa että pääsitte vihdoin hoitoon ja vointikin hiukan kohentunut! Epäilläänkö siis että tuo keliakia aiheuttaisi noinkin rankkaa ripulointia? Tuosta mainitsemastasi kokeesta minulla ei ole valitettavasti tietoa (löytyisiköhän jotain vaikkapa googlella), mutta toivottavasti kaikki sujuu hyvin :) Miten lääkärit suhtautuivat tuohon painon putoamiseen? Tuo 2kg tuntui niin kovin hurjalta, pääsitte kuitenkin onneksi suht nopeasti kotiin! Kaikkea hyvää teille!
 
Huolissaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 22:17 äiti76 kirjoitti:
Hienoa että pääsitte vihdoin hoitoon ja vointikin hiukan kohentunut! Epäilläänkö siis että tuo keliakia aiheuttaisi noinkin rankkaa ripulointia? Tuosta mainitsemastasi kokeesta minulla ei ole valitettavasti tietoa (löytyisiköhän jotain vaikkapa googlella), mutta toivottavasti kaikki sujuu hyvin :) Miten lääkärit suhtautuivat tuohon painon putoamiseen? Tuo 2kg tuntui niin kovin hurjalta, pääsitte kuitenkin onneksi suht nopeasti kotiin! Kaikkea hyvää teille!
Painon ja pituuskasvun hidastuminen viittaa kuulema keliakiaan ja kuulema kaikilla keliaakikoilla ei maha ole kipeä vaan on pelkkää jatkuvaa ripulointia ja painonlaskua.
Kauhistuttaa kyllä et joudutaanko takaisin sairaalaan kun kaikki mitä syö niin tuntuu tulevan läpi samantien..ensi viikolla saadaan vasta tulokset siis keliakiasta ja sen jälkeen saa vasta ruokavaliota rueta muuttamaan...
Lääkärit seurasivat tarkkaan painoa tytöltämme ja sitä tarkkaillaan jatkossakin oli keliakiaa sitten tai ei.
Sais nämä helteet kyllä loppua kun pelottaa et saako nestettä tarpeeksi kun pitäis noin litra saada meneen normaalioloissakin...
Mut minäpä kirjoittelen kuulumisia mikäli tulee muutoksia yms.Ja jos jollain tietoa suolinukkatestistä lapsilla niin mielelläni otan vastaan tietoa, omia kokemuksia kuulisin myös mielelläni... :flower:
 

Yhteistyössä