2-vuotiaalla reiän alut hampaissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Onko muiden 2-vuotiailla ollut reikiä hampaissa? Meillä oli kaikissa 4. hampaissa reiän alut, uskomatonta. Pestään ja puunataan, syötetään xylitolia ym. Kait ne antibiootit sitten oikeesti tekevät ton... nyt kiristää

kannattaa pestä ne hampaat ennen aamupalaa ja xylitolia heti syönnin jälkeen, niin loppuu happohyökkäys. ja happamat mehut/limsat aiheuttaa helposti reikiä, vaikka pesiskin hampaita aamua iltaa. tsemppiä!! =)

No nehän ne on kaiken pahan alku ja juuri. Vaikka kuinka kaikki kotona tehdään pestään ja puunataan, syödään xylitolia niin reikiä pukkaa joka hampaaseen.Hei halooo, joku juttu ehkä heittää ja pahasti.

meillä oli 2etuhampaassa,söi tissiä 1v 9kk. josta 1v 6kk tiuhasti yölläkin +antibiootit . meillä myös pesty(tosin ekan kaksi vuotta tappeli vastaan 90%pesukerroista) ja ksylitoli käytös. toivottavasti paikkaavat! ei käy niinku meil oli ihan pienet hädin tuskin näkyvät täplät sanoivat hl että mitään ei tee ku noi hampaat lähtee ekana, vuoden päästä olikin sitten hampaiden poisto edessä :`(

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
kannattaa pestä ne hampaat ennen aamupalaa ja xylitolia heti syönnin jälkeen, niin loppuu happohyökkäys. ja happamat mehut/limsat aiheuttaa helposti reikiä, vaikka pesiskin hampaita aamua iltaa. tsemppiä!! =)

näin meillä on tehty. Hammashoitaja oli vaan sitä mieltä, että vahvat (useat) antibioottikuurit vaikuttaneet. Siksi nyt käytiinkin kontrollikäynnillä kun on syönyt niin paljon antibiootteja

Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä oli 2etuhampaassa,söi tissiä 1v 9kk. josta 1v 6kk tiuhasti yölläkin +antibiootit . meillä myös pesty(tosin ekan kaksi vuotta tappeli vastaan 90%pesukerroista) ja ksylitoli käytös. toivottavasti paikkaavat! ei käy niinku meil oli ihan pienet hädin tuskin näkyvät täplät sanoivat hl että mitään ei tee ku noi hampaat lähtee ekana, vuoden päästä olikin sitten hampaiden poisto edessä :`(

kuulemma ei tehdä mitään muuta kun seurataan. Ei ton ikäisellä oikeen onnistu paikkaaminen, kuulemma. Keväällä taas tarkistus. Nyt yritetään vaan pysäyttää ne reiät.

Yhdyn kyllä tuohon että lääkkeet VOI reikiä aiheuttaa.. ja tähän yhtyy myös meidän hammaslääkäri. Yksi lapsistani on joutunut pienenä syömään hurjasti lääkkeitä infektioiden ja allergioiden takia. Se kyllä näkyi hampaissa :-( Onneksi hampaat jo vaihtuneet ja infektiot kera allergioiden jääneet tai ainakin vähentyneet

joopa joo heti aletaan lässyttää näköjään mehuista ja limuista! ei ne ainakaan meillä arkipäivään kuulu! ja limu ei edes juhlapäivään!

kavereilla on muksui jotka saattaa joka pv. juoda mehua tai kaakaoo ja saavat vielä namiakin eikä ole mitään hampaissa!!!!!! ja meillä ei saa namii ollenkaan mehuakin vaa jos on kahvivieraita tai käydään kahvil jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja hyrrä:
No nehän ne on kaiken pahan alku ja juuri. Vaikka kuinka kaikki kotona tehdään pestään ja puunataan, syödään xylitolia niin reikiä pukkaa joka hampaaseen.Hei halooo, joku juttu ehkä heittää ja pahasti.

tää on kyllä totta... mä en ite oikeen oo aina toteuttanut näitä, mutta mies niistä höyryää. Nyt sitten pojalla reiät :(

niin no jos joskus olisi meillä vastaava edessä niin minä kyllä sanon että ne paikataan heti!! ei kannata odottaa yhtään ne menee vaan pahemmaksi! onkos sit parempi vaihtoehto että poistavat hampaat? jos käy niinku meil noitten etuhampaiden kanssa ne syöpy vuodessa puoleen siitä mitä olivat, jos ne olis paikattu heti tuolla sällillä olisi etuhampaat eikä olis joutunut kestää niiden poistoa!

soitappa sinne ja kerro tämä tapaus. mistä ne tietää onnistuuko vai ei jos eivät koeta! ja me saatiin esilääke=jotain rauhottavaa,pyydä sitä nii eiköhä paikkaus onnistu.

joopa joo heti aletaan lässyttää näköjään mehuista ja limuista! ei ne ainakaan meillä arkipäivään kuulu! ja limu ei edes juhlapäivään!

kavereilla on muksui jotka saattaa joka pv. juoda mehua tai kaakaoo ja saavat vielä namiakin eikä ole mitään hampaissa!!!!!! ja meillä ei saa namii ollenkaan mehuakin vaa jos on kahvivieraita tai käydään kahvil jossain.

miksi olet nuin kärkäs? onko huono päivä? olenko lässyttänyt, jos mainitsen hammashoitajana asiasta? niinku kirjotitikin, että osa lapsista saa paljonkin mehuja ja limppareita. en tarkoita mitään ap.ta vastaan, mut niinku yleensä. sekin vaikuttaa että onko lapsi saanut sitä bakteeria suuhunsa, joka aiheuttaa niitä reikiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhdyn kyllä tuohon että lääkkeet VOI reikiä aiheuttaa.. ja tähän yhtyy myös meidän hammaslääkäri.

Kyllähän ne voi tuhota hampaat :|

Paitsi palstalaisten mielestä tietysti reikiä tulee vain ja ainoastaan huonosta hampaidenpesusta ja lapsen kaikkinaisesta laiminlyönnistä :attn:

Meillä poika on syönyt pitkiä ja vahvoja kuureja (2viikkoa) varmaan n. 10kpl. Yksi kuuri oli ns. punkkikuuri eli oli vielä tujumpaa

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Onko lapsesi saanut sen karies-bakteerin joltain?

voipi olla.

Tässä asiassa tärkeinät olisi ollut ennalta ehkäisy, eli ei samaa lusikkaa suuhun , ei juoda samasta mukista, ei syödä samaa leipää jne. Siis 2-vuotiaaksi asti. Harmillinen juttu muuten. :/

tarkoitin tuolla sitä, että itse emme niin ole tehneet. Mummot, mummit, kummit ym. on voineetkin tehdä vaikka ollaan siitä sanottu ettei saa.

niin no jos joskus olisi meillä vastaava edessä niin minä kyllä sanon että ne paikataan heti!! ei kannata odottaa yhtään ne menee vaan pahemmaksi! onkos sit parempi vaihtoehto että poistavat hampaat? jos käy niinku meil noitten etuhampaiden kanssa ne syöpy vuodessa puoleen siitä mitä olivat, jos ne olis paikattu heti tuolla sällillä olisi etuhampaat eikä olis joutunut kestää niiden poistoa!

soitappa sinne ja kerro tämä tapaus. mistä ne tietää onnistuuko vai ei jos eivät koeta! ja me saatiin esilääke=jotain rauhottavaa,pyydä sitä nii eiköhä paikkaus onnistu.

kiitoksia vinkistä, taidankin huomenissa sinne soittaa ja vaatia aikaa ihan hammaslääkärille, ettei pelkästään hoitajalle

meillä on poika saanut varmaan multa tai mummilta sen bakteerin,pussas mummia suulle yllättäen sylissä. ja multa se pääsi viemään lusikan omalta lautaseltani pari kertaa ku oon käyny kaapil hakee em.maitoa lisää. et enpä ole minä ainakaan samasta lusikasta syöttänyt häntä,en vaa joskus tajunnu ajatella että se menisi minun lautaselleni ku selän hetkeks käännän #häpeää#

voipi olla.

Tässä asiassa tärkeinät olisi ollut ennalta ehkäisy, eli ei samaa lusikkaa suuhun , ei juoda samasta mukista, ei syödä samaa leipää jne. Siis 2-vuotiaaksi asti. Harmillinen juttu muuten. :/

tarkoitin tuolla sitä, että itse emme niin ole tehneet. Mummot, mummit, kummit ym. on voineetkin tehdä vaikka ollaan siitä sanottu ettei saa.

joo tuo on tosi harmillista, jos itse on ottanu sen mallin, ettei käytä omassa suussa lapsen lusikkaa yms, niin sitten joku muu tekee sen. :/ jopa lapsen naamalle puhaltamisesta saattaa tarttua se bakteeri.

meillä on poika saanut varmaan multa tai mummilta sen bakteerin,pussas mummia suulle yllättäen sylissä. ja multa se pääsi viemään lusikan omalta lautaseltani pari kertaa ku oon käyny kaapil hakee em.maitoa lisää. et enpä ole minä ainakaan samasta lusikasta syöttänyt häntä,en vaa joskus tajunnu ajatella että se menisi minun lautaselleni ku selän hetkeks käännän #häpeää#

No joo, meilläkin on tietty näin voinut käydä. Nopeita kun nuo ipanat on. Turha tässä on kuitenkaan ketään syytellä tms. tilanne on tämä ja mua vaan kiristää se että pieni ipana siitä kärsii :(

anteeksi jos kuulostin tylyltä minua vaa ottaa nii pannuun tää meidän tapaus ku poitsu joutu kestää kipuu ku eivät viitsineet ees yrittää paikata :`(

tuu kertoo miten kävi,jookos?

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:

voipi olla.

joo tuo on tosi harmillista, jos itse on ottanu sen mallin, ettei käytä omassa suussa lapsen lusikkaa yms, niin sitten joku muu tekee sen. :/ jopa lapsen naamalle puhaltamisesta saattaa tarttua se bakteeri.

joo ja meillä on ongelmana myös isomummot, jotka ovat eläneet ns. köyhää aikaa ja nyt sitten kun kyläillään niin (kielloista huolimatta) 3 tunnin aikana tyrkyttää ipanalle jatkuvasti jotain syötävää. Nyt sanoin sitten että ei tulla käymään ellei tää lopu!

Yhteistyössä