2-v uhmis ja äiti huutaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tötö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tötö

Vieras
Olen aivan neuvoton!
2-vuotias tyttö on ilmeisesti melko normaalissa uhmaikä vaiheessa, mutta minä en meinaa saada hillittyä omia tunteitani.
Perheessämme on myös vuoden ikäinen lapsi joka on sairastanut paljon ja tästä syystä on hyvinkin kitisevä tapaus. Tämä kaikki saa minut nyt heilumaan siellä jaksamisen rajoilla.
En missään nimessä vahingoita noita lapsia, mutta huudan kyllä senkin edestä.

Esim tänään meillä on ollut hankala päivä jo muutenkin ja sitten iltapalalla tyttö alkoi yhtäkkiä kiljumaan ihan täysillä, enkä saanu mitään selvää että mikäs sille nyt tuli.
siirsin hänen penkkiään hieman ja huomasin että rahkaa on tippunut syliin housuille niin tyttö yhtäkkiä alkoi kiljumaan lujempaa kuin ikinä ja samalla "läpsäytti" minua. Mulla paloi proppu ihan totaalisesti. Huusin tytölle ihan älyttömän lujaa että ei saa kiljua ja lyödä äitiä ja nostin tytön suoraan eteiseen huutamaan. Lopulta purskahdin itekkin jo hysteeriseen itkuun josta ei meinannut tulla loppua ollenkaan.
Sitten kun olin ite jo hieman rauhoittunut menin juttelemaan tytölle ja yritin selittää että äiti ei saanut mitään selvää miksi suutuit, kiljuit ja löit äitiä niin siksi äiti suuttui ja huusi niin kovasti. Tyttö sitten halasi minua ja pyysi anteeksi ja minä myös hältä pyysin anteeksi kun äiti oli niin kovasti huutanut.
Loppu ilta meni ihan rauhallisesti, mutta olen koko illan pohtinut tätä mun käytöstä että miksi kummassa en saa hillittyä itseäni.
Oisko hyviä keinoja tai kokemuksia tai jotain? Vaikka keskustelua.
Alan olla ite jo ihan rikki tän "huono äiti fiiliksen kanssa"

Mä en tohon itsehillintään osaa neuvoa, mä oon varmaan perinyt äitini lehmänhermot.

Mutta tulin sanomaan, että mulla on samanikäiset lapset ja on se välillä melkoista, kun esikoinen kilahtelee ihan mitättömimmistäkin jutuista.
Voimia ja :hug:

Luuletko, että vois johtua myös esim. hormoneista? Imetätkö vielä nuorempaa tai oletko äskettäin lopettanut imetyksen? Rinnalta vieroitus sai ainakin minulla hormonit niin sekaisin, että olin jonkin aikaa täysi hirviö. Entinen lehmänhermoinen karjui ja paiskoi ovia täällä ihan koko ajan ja oli niin kurja olo oman käytöksen takia. Kesti pahin ehkä 1-2 kk ja sitten helpotti. Toki uhmaikäinen osaa koetella muutenkin, eipä siinä auta kuin laskea hitaasti kymmeneen, yhä uudelleen ja uudelleen päivän aikana.

Uhmiksen kanssa täälläkin ihmetellään. Joskus olen minäkin sortunut huutamaan takaisin. En usein, mutta pari kertaa kyllä olen ääntä korottanut. Sitten muistan miten pieni se onkaan, ja hävettää kamalasti. Nyt hän on jo 3,5 v. ja oli kiukkuillut koko päivän, päiväkodissakin oli kokeillut kirkumista. Helpottaa nyt kun voi vähän kysellä, että mikähän oli vikana tänään. Aika usein auttaa kun ottaa syliin, meillä ainakin. Ei se koskaan tiedä mikä suututtaa, mutta kun vaan suututtaa. Mutta joo... sellaista tämä on itsekullekin :hug:

joskus muuten vaan käy noin.
Tenava huutaa eikä sano mikä on ongelma, huutaa vaan, ja lopulta itseltä menee maltti ja sitä huutaa itsekin: ole hiljaa äläkä huuda!

Kun minä hermostun karjumaan, meillä 5 v huutaa: syliin ! syliin! ja minä olen vihainen: enkä ota ! pue se takki päällesi ! (esim jos ollaan ulos lähdössä ja on taas se helkutinmoinen uloslähdön härdelli misä mulla palaa käämit)

en ole imettänyt enää hetkeen aikaan joten hormoonien syyksi en tätä pysty pistään.
Oon yrittäny tässä itseäni sitten lohdutella että aika aljonhan taitaa vaikuttaa kuiten se tilanteen jälkikäsittely ja miten sen aikuisena hoitaa.
Olen pyytänyt anteeksi omaa käytöstäni aina kun olen se kokenut tarpeelliseksi ja sit jollain tapaa yrittäny myös käsitellä noita asioita tytön kanssa puhumalla. Hän kuitenkin puhuu hyvin ja osaa jonkin verran jo käsitellä aikaisemmin päivällä tapahtuneita juttuja, mutta eihän se ymmärrys ole vielä kovin kehittynyt.
Joskos tässä kasvais sitten ihmisenä ja äitinä pikkuhiljaa.

Mulla rupes helpottamaan noi tilanteet sen jälkeen, kun yksinkertaisesti suljin korvani ja ajattelin hetken jotain ihanaa.
Eli toisin sanoen, laskin kymmeneen.

Sitten kun huomaa rauhoittuneensa, on itsestään ylpeä ja osaa hoitaa vaikean tilanteen paljon paremmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Mulla rupes helpottamaan noi tilanteet sen jälkeen, kun yksinkertaisesti suljin korvani ja ajattelin hetken jotain ihanaa.
Eli toisin sanoen, laskin kymmeneen.

Sitten kun huomaa rauhoittuneensa, on itsestään ylpeä ja osaa hoitaa vaikean tilanteen paljon paremmin :)

Miten olin tämän unohtanut? Minulla oli pahimpana aikana suklaalevy jemmassa ja ajattelin sitä. :p

Yhteistyössä