2-v päätti opetella aakkoset ;)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kateltiin illalla 2-v. pojan kanssa Puuha Pete dvd:n kantta. Siinä lukee reunassa: "ETSIVÄ HYRRE". Poika rupes sitten osoittelemaan niitä kirjaimia, "äiti kato, E!, S!, T!, R!, mikä tuo on?" kerroin että on Ä. poika: "Ä, äiti on Ä" "äiti kato, tuossa on I!"

Ihmettelen tässä vaan, että miten nopeasti nuo naperot oppii. Puoli vuotta sitten puhui vasta muutamia sanoja... Kirjaimista on nyt hirmu kiinnostunu ja hyvin tuntuu jäävän mieleen. =D

 
Minjaana
Mun poika tiesi 2.5vuotiaana kaikki kirjaimet, nyt kolmivuotiaana kirjoittelee tietokoneella sanoja jotka kokee itselleen tärkeiksi.. osaa mennä googlen kautta esim legon, pokemonin, starwars , 1001pelit sivuille pelamaan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Minjaana:
Mun poika tiesi 2.5vuotiaana kaikki kirjaimet, nyt kolmivuotiaana kirjoittelee tietokoneella sanoja jotka kokee itselleen tärkeiksi.. osaa mennä googlen kautta esim legon, pokemonin, starwars , 1001pelit sivuille pelamaan
Voi luoja, miksi 3-vee on tietokoneella? Eiks pitäis leikkiä ja ulkoilla eikä googlettaa jotain pelisivuja?
Sairasta, sanon mä.
 
Minjaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Minjaana:
Mun poika tiesi 2.5vuotiaana kaikki kirjaimet, nyt kolmivuotiaana kirjoittelee tietokoneella sanoja jotka kokee itselleen tärkeiksi.. osaa mennä googlen kautta esim legon, pokemonin, starwars , 1001pelit sivuille pelamaan
Voi luoja, miksi 3-vee on tietokoneella? Eiks pitäis leikkiä ja ulkoilla eikä googlettaa jotain pelisivuja?
Sairasta, sanon mä.
miks ei saisi olla lyhyitä hetkiä koneella :eek: kun leikkii ja ulkoilee mi nusta ihan riittävästi
 
Ihanaa =)

Meillä esikoinen sai reilun 2veenä tutista luopumisen kipurahoiksi muumi-tietokonen. Kaksi kuukautta myöhemmin äiti oli pyykkia laittaessaan äimän käkenä kun jätkä luetteli pyykkikoneesta B O S C H :D Siitä lähtie jäppinen on osannut kaikki aakkoset :)
 
Hih
Tiedän itsekin juu tapauksia, kun kirjaimet on opittu hämmentävän aikaisin. Olen itsekin oppinut lukemaan neljän-viiden vanhana, mutta sitä ei ole kukaan kertonut, milloin kirjaimet opin. Huono puoli aikaisin lukemaan oppimisessa on juurikin tuo, että lapset saa liiankin aikaisin sellaista tietoa, mikä voisi olla vielä heiltä salassa. Ja tänä päivänä tosiaan tuo tietokone... Voip olla melko vaarallinenkin.
 
Jepulis
Lehdissä ollut nyt mainoksia joistain Muumien tehtäväkirjoista, oliskohan toisessa kirjaimia ja toisessa numeroita. Ootteko nähneet livenä, ovatko ostamisen arvoisia 4v. innostuneelle?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Hah, ja mä olin niin ylpeä kun meidän vajaa 3v tänään totesi että sukkulamato näyttää ihan S kirjaimelta :LOL: :xmas:
Meillä alkoi tuo kirjainvillitys siitä, kun poika osoitti jostain tekstistä S-kirjainta ja totesi että "käärme" Ensin alkoi niitä ässiä etsiä joka paikasta ja nyt on sitten laajentanut valikoimaa :)
 
vieras
meidänkin tyttö 1v10kk on tosi kiinnostunut kirjaimista. pyytää aina, että äiti kirjoittaa kirjaimia ja niitä toistelee :) osaa laskea yhdestä viiteen, numerot kiinnostivat tosi paljon pari kuukautta sitten. Äkkiä ne oppii jos vaan jostain innostuvat:)
 
vieras
Meillä kans kiinnostui alle 2-vuotiaana kirjaimista, kun yhdessä luettiin aamulehtiä ja piti saada jotenkin lapsen aika kulumaan että ehtii lukea edes jonkin jutun loppuun :) Nyt 2-vuotiaana osaa lähes kaikki kirjaimet. Samoin tunnistaa esim. automerkkejä : "äiti kato tuo on skooda. Äiti tuo ei oo auto se on ooppeli. ":) Aivan ihmeen tarkka muisti on tosiaan tuon ikäsillä,kerrasta jää mieleen. Ite pitää päästä aina näkemään auton merkki ihan läheltä ennen ku tunnistaa,toinen tuntee matkankin päästä.
 
mmp
Alkuperäinen kirjoittaja Hih:
Tiedän itsekin juu tapauksia, kun kirjaimet on opittu hämmentävän aikaisin. Olen itsekin oppinut lukemaan neljän-viiden vanhana, mutta sitä ei ole kukaan kertonut, milloin kirjaimet opin. Huono puoli aikaisin lukemaan oppimisessa on juurikin tuo, että lapset saa liiankin aikaisin sellaista tietoa, mikä voisi olla vielä heiltä salassa. Ja tänä päivänä tosiaan tuo tietokone... Voip olla melko vaarallinenkin.
No vaikka osaavat kirjoittaa ja lukea, se on vielä kovin mekaanista ja ymmärtävät vain tutut asiat. Ei ne itsekseen ymmärrä jotain uutisten kauhujuttuja kuitenkaan ja jos osoittavat kiinnostusta sellaisen luettuaan niin siinä pitää vaan olla aikuisen läsnä ja selvittää se muuhun ymmärrykseen sopivalla tavalla.
 

Yhteistyössä