2 v alkanut yhtäkkiä änkyttää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hampsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hampsteri

Jäsen
06.07.2008
761
0
16
Meidän 2 v poika on joitain kuukausia puhunut jo aika sujuvasti, tullut 4-5 sanan lauseita melko selvästi lausuttuina. Vajaa viikko sitten alkoi aivan yks kaks änkyttää. Sanoo esim "a-a-auto ajaa" tai "äiti-äiti-äiti auttaa". Vaikuttaisi, että änkytys on rankempaa silloin, kun on tohkeissaan jostain jutusta (esim.selittää jostain näkemästään isosta autosta tms) tai kun on vähän väsynyt ja siksi vähän levoton. Toisaalta saattaa kyllä änkyttää juuri herättyäänkin tai ihan rauhassa sylissä ollessaan.
Kellään kokemusta asiasta, tartteeko missä vaiheessa alkaa huolestua?

Meillä oli sama juttu!!! Ilmeisesti lapsi oli huomannu että se kuulostaa hauskalta ja aikuiset kiinnittävät vielä paremmin huomiota. Kun asiasta keskusteltiin ja tarpeeksi usein kiellettiin, se loppui.

Siis teillä se oli tahallista. Mäkin aluksi ajattelin, että poika tekee sen huvikseen mutta en mä enää oikeen jaksa uskoa... Luulen kyllä, että se on tahatonta. Hmm...
Oliko vielä kellään muulla kokemusta asiasta?

Meillä tyttö 2,5v on alkanut myös änkyttää. Puhui tosi selvästi jo ennen kun oli
kahden vanha,mutta nyt siis alkanut änkyttää. Joskus tuntuu,että tyttö ei vaan saa jotain sanaa tulemaan sieltä suusta ulos,vaan se jää siihen ensimmäiseen tavuun. Yleensä silloin ilmenee enemmän kun on jostain asiasta tohkeissaan ja yrittää sitä nopeasti selittää.Änkytystä ei kuitenkaan ilmene joka päivä. Kysyin lääkäriltä tästä asiata,ja sanottiin että kun on niin varhain alkanut puhumaan,niin suun motoriikka ei välttämättä anna vielä niin paljon myöten mitä sanallinen anti olisi.Jos jatkuu kuukausia,voi ottaa yhteyttä puheterapeuttiin.

Kylläpä kuulostaa tutulta! Meillä nyt 2v2kk poika, joka on puhunut 3-4-5 sanan lauseita parin kuukauden ajan. Taisipa olla toissapäivänä kun huomasin, että on alkanut änkyttää. Itse luulen niin, että poika ei ikään kuin ehdi puhua niin nopeasti, kuin "nauhalla" olisi asiaa. Varmaankin korjaantuu aivojen kehittyessä, pitääpä kuitenkin vähän konsultoida naapurissa asuvaa logopedia asiasta :)

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/2-3vuotias.php

Kuuluu normaaliin kehitykseen. Meilläkin alkanu tulla tota änkytystä, poika on nyt 2v2kk ja innostuessaan tai pitkiä lauseita puhuessa tulee pientä änkytystä. Sit on tullu sellanenkin juttu et kun puhuu "puhelimeen" siis leikisti, niin usein alottaa puhelun tyyliin Haloo, ö ö ö ja sitten tulee parin sanan tarina jonka jälkeen "kuuntelee" mitä puhelimessa sanotaan ja sit nauraa päälle, juttukaveri ilmeisesti sanoo jotain hauskaa.

Oon yrittäny miettiä et pidänkö mä puhelimessa tollasta ö ö ö ääntä :whistle:, vai mistä poika on sen keksiny.

Ihana tuo puhelimessa puhuminen :D
No meillä on änkkääminen tosi paljon vähentynyt, saattaa mennä päiväkin, ettei änkytä lainkaan ja toisena päivänä taas änkyttelee enemmän tai vähemmän. Ei tuo taida mitenkään kroonista sit olla... Ja näyttää tosiaan kuuluvan normaaliin kehitykseen, se on aina helpotus kuulla :)

Heippa! joo, meillä oli esikoisen kanssa sama juttu. Aloitti varhain jo juttelemaan selvällä suomen kielellä ja yks kaks alkoi änkyttäminen! Olin ensin myös aivan "kauhuissani" mutta yritin suhtautua asiaan rauhallisesti ja antaa pojan rauhassa sanoa asiansa loppuun. Huomasin, että se ei ollut tahallista vaan ajatukset kulki nopeammin kuin puheen tuottaminen. Pian ongelma poistuikin. Siihen ei kannata liikaa kiinnittää turhaa huomiota ettei lapsi stressaannu aikuisten huolesta. :)

Yhteistyössä