2 tyypin diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Mulla on 2 tyypin diabetes ja liikunnalla ja ruokavaliolla sitä hoidan. Nyt muuten sokerit on ok, mut paastosokerit on liian korkeita ja jos ei niitä saada matalalle niin diabeteshoitaja sanoi, et varmaan joudutaan alottaan iltainsuliini, kun muuten sokerit ok. Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?
Sitten mä oon viel sellanen etten mielellään itteeni pistä. Muita on helppo pistää

miten sulla todettiin toi diabetes?mulla paasto ollu 5.5-5.8 enkä varsinaisesti sairasta diabetestä...mittailen välillä ku oon ollu huolissani tosta paastosta.

Mulla n. 4 vuotta sitten tavallisissa verikokeissa huomattiin et on paastosokeri korkeella ja sitten tehtiin sokerirasituskoe ja sitä kautta mulla diabetes todettiin

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Mulla on 2 tyypin diabetes ja liikunnalla ja ruokavaliolla sitä hoidan. Nyt muuten sokerit on ok, mut paastosokerit on liian korkeita ja jos ei niitä saada matalalle niin diabeteshoitaja sanoi, et varmaan joudutaan alottaan iltainsuliini, kun muuten sokerit ok. Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?
Sitten mä oon viel sellanen etten mielellään itteeni pistä. Muita on helppo pistää

Syötkö sä kuinka myöhään illalla ja minkä verran? Lisäks tietty vaikuttaa aamusokeriin, jos juot yöllä.....?

Sehän tässä ongelmana onkin kun monesti mitä syön viimesen kerran on n. 18.30-20 välillä ja en paljoa. Jonkun hedelmän ja pari leipä palasta tai sitten jugurtin ja leipää ja öisin en juo

Ykköstyypin diabeetikoilla on usein sellainen "aamunkoittoilmiö", eli yön aikana verensokeri on laskenut liian alas, ja se nostaa iltapäivällä jossain vaiheessa sokerit hirmu korkealle, vaikkei olisi syönytkään. Olisko sulla kyse vähän samasta ilmiöstä, eli sulla liian pitkä väli iltapalasta aamusokerin mittaukseen ja siinä välillä on päässyt sokerit laskemaan, ja tuo aamun korkea arvo johtuiskin siitä.....?

Oon sitäkin miettinyt, mutta toisaaltahan verensokerin ei pitäs päästä laskemaan liian alas kun ei oo lääkettä. Täytyy tässä kokeilla vielä sitä et ei pidä iltapalan ja paastosokerin mittaamisen välillä niin pitkää väliä, jos se onkin siitä nuo korkeet aamu arvot. Toivottavasti ois ettei tartteis lääkitystä alottaa

Oon sitäkin miettinyt, mutta toisaaltahan verensokerin ei pitäs päästä laskemaan liian alas kun ei oo lääkettä. Täytyy tässä kokeilla vielä sitä et ei pidä iltapalan ja paastosokerin mittaamisen välillä niin pitkää väliä, jos se onkin siitä nuo korkeet aamu arvot. Toivottavasti ois ettei tartteis lääkitystä alottaa

Mä olen töissä törmännyt tapauksiin, joissa terveellä ihmisella on paastoarvo jopa 2 luokkaa, eli ihan jopa liian alhainen, ilman lääkitystä. Tuohan altistaa jo tajuttomuuskohtauksille jne. Mites sun ruokavalio muuten? Varmaan oon ravintoterapeutilla käynyt ja nää rasva-asiat on käyty läpi? Rasvahan on kakkostyypin diabeetikolle se isompi paha, kuin sokerit...

En oo ravintoterapeutilla käynyt, mutta ravinto asiat käyny diabeteshoitajan kanssa läpi ja ohjeita noudatan ja rasvan laatuun kiinnitän erilailla huomiota kuin ennen sairastumista. Oon tosiaan aina ajatellu ettei mulla vois laskee liian alas sokeri.

En oo ravintoterapeutilla käynyt, mutta ravinto asiat käyny diabeteshoitajan kanssa läpi ja ohjeita noudatan ja rasvan laatuun kiinnitän erilailla huomiota kuin ennen sairastumista. Oon tosiaan aina ajatellu ettei mulla vois laskee liian alas sokeri.

Koita joskus ihan kiusallas, että mitä verensokeri näyttää yöllä, eli jos heräät vaikka vessaan, niin mittaa samalla. Jos laskee kovin alas yöllä, niin siinä melkein se syy sitten ois :)

Yhteistyössä