2 sektion jälkeen normaali synnytys?

Kyselen, onko kellään kokemusta? Ekan sektion jälkeen luvattiin (sen enemmän arpea tutkimatta), että voin yrittää itse synnyttää. Toisesta tuli kuitenkin hätäsektio (onnettomuuden seuraus) ja nyt kolmatta odottaessa mulle tehtiin heti alussa selväksi (ei jälleen mitään tutkimuksia), että kun 2 sektiota takana, niin kolmas on ehdoton sektio. Onko tää käytäntö samanlainen kaikkialla? Mua hämää just se, että toi 1. jälkeen lupa itse synnyttää oli heti selvä ja 2. jälkeen taas ehdottomasti kielletty...
 
Itelle kans sanottiin ekan sektion jälkeen että yksi ei merkkaa mitään. Toinen synnytys käynnissä ja kas kummaa sydänäänet pysähty ja oltiin taas hätäsektiossa.
Kolmatta kun aloin odottaan niin sanoi että automaattisesti sektiolla tulee.
Kuulemma niin ohutta ja haurasta iho että jos repee niin repee pahasti ja tulee todella runsas verenvuoto ja rumat jäljet.
Nyt takana kolme sektioo.
Viimesen yhteydessä sanoi että sektiolla nykyään kolme max. ja piuhat vedettiin poikki samassa yhteydessä.
 
mulla ensimmäinen tuli kiireellisellä, toinen suunnitellulla. ja jos vielä kolmannen lapsen vielä joskus haluaisin, se tulisi lääkärin mukaan ehdottomasti leikkauksella. syyksi tähän sanoi, että kahden sektion jälkeen arvet heikentävät kohdun seinää, eikä se enää kestä supistusten voimaa ja saattaisi revetä.
 
2 sektiota lisää huomattavasti kohdunrepeämisen riskiä. Eli kohtu ei välttämättä enää kestä niitä synnytyssupistuksia.
Ja tätä kun on mahdoton tutkia etukäteen. Ja kokemuksella voin sanoa että kohdunrepeämää ei ole kiva kokea.

Siksi se taitaa olla automaattisesti sektioa kahden sektion jälkeen. Yksi arpi ei vielä kohtua heikennä merkittävästi. Minkä kaksi jo tekee.

Mutta toki tässäkin tehdään varmasti poikkeuksia. Kannattaa keskustella neuvolassa / lääkärissä asiassa ja kertoa jos haluaa yrittää. Mutta kannattaa ottaa myös selvää riskeistä....

Mutta jos uskaltaa ottaa riskin ja tahtoo alakautta kokeilla. Niin eivätpä ne sektioonkaan voi pakottaa.

t: Solina ja Kirppu rv 27+1
 
Kaksi sektiota myös takana. Lääkäri sanoi, kun kysyin, että miten mahdollinen kolmas näin:

" tapaus kohtainen, kyllä se sektioon yleensä laitetaan. Mutta jos kohtu ja arpikudokset ok, niin voi olla alakautta mahdollista. Harvinaista se on. Nykypäivänä kuitenkin joillakin on onnistunut. Missään nimessä ei käynistetä, eli sen pitäisi luonnollisesti lähteä tulemaan. Myös raskausaikana ei saa olla ongelmia ja eikä synnytyksen edetessä. Yleensä lääkärit ei ota riskejä vaan se kolmas menee automaattisesti sektioon"

Minun kohdalla se menisi sektioon.
 
Thewaxa, kiitti vastauksesta. Haluisin vielä kysyä sulta, onko kukaan jutellut sun kanssa siitä, onko mahdollisuutta vielä 4. lapseen 3 sektion jälkeen...Mulla on suunniteltu 3. sektio kuukauden päästä ja muutama päivä sitten kuulin, että 3 sektion jälkeen ei suositella enää ollenkaan raskautumista (siis yleinen käytäntö, niinku toi 2 sektion jälkeen varma 3. sektiokin). Toi info tuli mulle kyllä täytenä yllätyksenä, koska meillä on ollut toiveissa vielä 4. eli 3. elävä lapsi.
 
vastasin tuonne vauvakuume palstalle mutta laitetaan tähänkin..

Tuttuni on tehnyt 4 lasta ja jokainen on sektiolla tullut. Raskaudet meni hyvin, neljäs varsinkin. Sektiossa ei ongelmia. Häneltä lääkäri ei ollut raskautta kieltänyt 3 jälkeen. Kohtu oli niin hyvassä kunnossa. joten sen 4 tekivät vielä.

Tuo on varmasti ihan tapaus kohtaista. Jokaisen kohtu ja arpikudokset ym on erilaisia jokaisen sektion jälkeen.
 
Mä odotan kolmatta rv:lla 36 ja mulle on tehty kaksi sektiota. Mulle heti toisen sektion jälkeen sanottiin että kolmas on sit automaattisesti sektio. Mutta nyt tämän raskauden aikana kaksi lääkäriä oli sitä mieltä että voisin sittenkin synnyttää alakautta. Olin itsekkin ensin sitä mieltä että mikä ettei. Mutta sitten puhuttiin riskeistä yms niin kanta hieman vaihtui... Ja äitiyspolilla kävin viime perjantaina niin se lääkäri oli sitä mieltä että ei missään nimessä alatiesynnytystä! Liikaa riskejä. On vaara että tulee repeämä ja molemmat on hengenvaarassa. Mulle siis varattiin sektioaika joka on 10.2 ja olen päätökseen tyytyväinen.:) Niin ja raskauksia voi todellakin olla useita vaikka kaikki olisivat sektiolla syntyneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän:
Mutzi81 onnea odotukseen :hug: mulla on se sektio aika 13.2 niin että perässä tullaan :wave: Ja syvällä toive siitä, että tää ei jää meidän viimeiseksi vauvaksi - uskotaan, et kaikki menee hyvin
Ai meillä on niin lähekkäin ajat! :) Onnea sektioon! Eiköhän kaikki hyvin mene. Mulle ainakin tosiaan lääkäri sanoi että ei ole sektioille mitään ylärajaa jos haavat paranee hyvin jne.:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän:
Thewaxa, kiitti vastauksesta. Haluisin vielä kysyä sulta, onko kukaan jutellut sun kanssa siitä, onko mahdollisuutta vielä 4. lapseen 3 sektion jälkeen...Mulla on suunniteltu 3. sektio kuukauden päästä ja muutama päivä sitten kuulin, että 3 sektion jälkeen ei suositella enää ollenkaan raskautumista (siis yleinen käytäntö, niinku toi 2 sektion jälkeen varma 3. sektiokin). Toi info tuli mulle kyllä täytenä yllätyksenä, koska meillä on ollut toiveissa vielä 4. eli 3. elävä lapsi.
Itelle tehtiin sterilisaatio kolmannen synnyttyä. Piuhat poikki. Kolmanteen jouduttiin laittaan tuplaompeleet kun kudokset oli niin hauraita ja ei olis kestänyt neljättä raskautta. Ei juurikaan ees kysytty mitään kun lääkäri päätti että tehdään kun ei välttämättä kumpikaan selviäis seuraavasta.
 

Yhteistyössä