2- öinen itkeskely, vinkkejä!

Hei, Onko kellään vinkkejä/kokemusta miten sais rauhoiettua yöt? meillä on viikon päästä 2 v täyttävä tyttö ja yöunet on viimeisien kuukausien aikana ollut ihan hirveitä. Illalla menee nukkumaan kasin aikoihin ja heräâ usein ekan kerran noin 23 itkemään, silloin vielä saadaan rauhoittumaan, mutta sitten aamuyö on ihan kamala. Heräilee tosi usein ja haluaisi syliin/viereen, mutta ei voida nukkua kaikki kolme samassa sängysssä, kun tyttö potkii niin hirveesti, et me ei saada nukuttua ollenkaan. Ollaan ite tosi väsyneitä, kun on niin monta kuukautta taas eletty uudestaan vauva-ajan heräilytiheys ja ollaan kokopäivätöissä. Onkohan tämä jokin ohimenevä vaihe vai voiko asialle tehdä jotain?

Kiiti neuvoista!

Allu

kaukomaija harmaan
Meillä pitkälti sama tilanne. Tyttö 2v2kk. Nukahtaa omaan sänkyyn ja yöllä on viereen päästävä. Ei suostu nukahtamaan enää omaan sänkyyn heräämisen jälkeen ja vaikuttaa pelokkaalta. Tuossa iässähän mielikuvius alkaa tehä kepposia ja itse otamme tytön keskeen vaikka pian on ahdasta...odotamme toisen muksun syntymää n.kuukauden päästä ;) Itse uskon tämän olevan vaan väliaikaista ja itse olin pienenä tosi pelokas öisin joten mielelläni tytön otan kainalooni vaikka nukkuminen on sitä sun tätä., Ei, kun voimia :wave:

ohimenevä vaihe, mutta kannattaa miettiä "mitä sallii". Itse en päästänyt meidän sänkyyn, koska en halua sitä tapaa jatkossa. Menin suosiolla lapsen omaan huoneeseen sohvalle tai jopa patjalle ihan sängyn viereen nukkumaan eli lohduttelut tapahtu lapsen omaan huoneeseen, ettei yhdistä vanhempien makkaria lohtupaikaksi. suosittelen. Meillä vaihe ohitettu ja kaikki koisaa tyytyväisinä omissa punkissaan.Ja tuo siis jo rauhoitti lapsen, ei mitään huudatuksia.

Täällä menossa samalainen "vaihe". Tyttö nyt 1v9kk ja öisiä heräilyjä ollut 1,5kk. Herää 1-4 kertaa yössä ja huutaa suoraa kurkkua - joskus haluaa syliin, joskus rauhoittuu kun jäädään viereen hetkeksi "nukkumaan". Tosi rankkaa on ollut - etenkin koska itse olen rv33 ja pelkään, ettei tämä vaihe mene ohi ennen kuin vauva syntyy ja alkaa todelliset yövalvomiset...

Kuinka kauan teillä muilla tällainen vaihe on kestänyt? Tytöllä muuten samaan aikaan alkanut hirveä uhma, joten uskoisin että voi liittyä myös siihen. Vaikea on ainakin rauhoittua.

Voisiko olla korvatulehdusta, meillä se saa aina unet rikkonaisiksi ja itkunsekaisiksi?

Katsooko lapsi telkkaria? Ohjelmat saattavat aiheuttaa pahoja unia, tuttavaperheessä ihan lastenohjelmatkin vaikuttivat yöuniin ja kun tv:n katselu lopetettiin, niin unetkin rauhoittuivat.

Entä allergia, masuvaivat? Voisiko jokin ärsyttää, niin että lapsi purkaa yöllä huonoa oloaan itkemällä? Puurosta voi tulla tai maidosta, allergiat voivat puhjeta koska vaan...

Annatteko tarpeeksi huomiota illalla? Meillä oli ihan selvää huomionhakuisuutta yöllä. Kun iltaisin alettiin intensiivisemmin tekemään yhdessä joitain juttuja, satuja, leikkejä, jne. niin yöt rauhoittuivat. Ne leikit kannattaa olla sitten aika rauhallisia, ei mitää jahtaamista ja riehumista. ;)

Yhteistyössä