2 narttu koiraa ottaa välillä yhteen lopettaisitko

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
No mulla on kolme narttukoiraa, eivät vielä tappele, mutten kyllä ota riskiä että jättäisin ne keskenään. Meillä on varmaan se että mä olen niin selkeästi laumanjohtaja. Aiemmin kun oli leikattu uros niin kun se tuli vanhaksi niin yksi nartuista kävi sen päälle, kertalaakista laitoin sen ruotuun ja uroskoira sai olla loppuun asti meidän perheen koirakuningas.
Niin ja vastaus on etten lopettaisi.
 
Vieras
No en lopettaisi. Ei ole todellakaan harvinaista, että joskus koirat ottaa yhteen keskenään. Eri asia miten voimakkaasti ottavat yhteen? Onko nartuilla kuinka suuri ikäero, että onko menossa mahdollisesti joku välienselvittely ylemmän paikan vaihdosta? Meillä kaksi urosta ja kyllä nekin yhteen osaa välillä ottaa, mutta itse puutun heti peliin ja peli poikki! Minä olen se joka rähisee ainoastaan jos tarve eikä koirat keskenään. Joskus se yhteenotto tulee luusta, liian ahtaasta välistä kävellä yht'aikaa jos huono päivä.
 
vieras
Sun pitää korostaa omaa johtajuuttasi ja vältellä niitä tilanteita missä tappelu tulee. Meillä nartut tappeli joskus aina ruuasta ja tämän pystyi välttämään laittamalla ne syömään vähän kauemmas toisistaan ja vahtimalla, ettei ahne tunge kaverin kuppiin ja ärähtämällä heti sille ahneelle, et toisten kupeille ei ole asiaa. Nyt ahmatti jäi yhtäkkiä yksin, kun kaveri lähti koirien taivaaseen ja ahmatti on nykyään entinen ahmatti. Hyvä kun just oman ruokansa syö. Aiemmin olis vedellyt kaverinkin sapuskat.
 
vvv
no riippuu kuinka pahasti ottavat yhteen...paljonko koirilla on ikäeroa? itselläni oli kaksi sakemannia,narttuja siis,vähän yli vuoden ikäerolla. vanhempi nartuista alkoi hyökkäillä nuoremman kimppuun ja pikkuhiljaa tilanne paheni niin paljon että nuorempaa jouduttiin paikkailemaan eläinlääkärillä. päädyttiin lopulta tulokseen että annettiin vanhempi koira pois hyvään paikkaan jossa ei ollut muita koiria ja jossa uudella omistajalla oli kokemusta ed.mainitusta rodusta....lopettamaan en olis koiraa ton takia lähtenyt vaan tää ratkaisu oli meille oikea.
 
clotta
No en lopettais! Meillä on ollut tuo tilanne useampaan otteeseen. Aina tommosta tapahtuu kun on monta koiraa. Sitten tietysti riippuu rodusta ja luonteesta mitä siitä seuraa. Meillä oli yhdessä vaiheessa staffi-narttu - se kun suuttui toiselle nartulle niin se oli sitten ikuinen vihamies. Ne oli pakko pitää erillään. Mutta kaikkeen tottuu. Ja pitää eliminoida sellaiset tilanteet missä riitaa tulee....
Tsemppiä!! Ei asia kuulu sukulaisille vaan teille!
 
Meillä kaksi uroskoiraa välillä rähähtää toisilleen. Ikää niillä jo yli 10 vuotta molemmilla. Joskus ruokakupista tai joskus vain toinen sattuu ärsyttämään. Meteli on pahempi kuin jäljet, joita en muista koskaan kumpaankaan tulleen. Meillä nuorempi ja heikkohermoisempi ärähtää yleensä vanhemmalle. Itse karjahdan väliin ja niskavilloista kiinni koiria. Ei ole tullut mieleenkään lopettaa. Suurimman osan ajasta ovat hyviä kaveruksia keskenään.
 
jjh
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
ottaa yhteen niin että se menee maassa pyörimiseen.nykyään lopettaa kun käsken.
No en menis lopettamaan. Kun homma on ohi sinun käskystä. Lisää vaan selvyyttä laumajärjestykseen, niin usein homma alkaa rauhoittua ja itse reagoida ajoissa tilanteisiin missä yleensä sota alkaa nartuilla, niin keskeyttää homman ajoissa ja koittaa vältellä myös näitä tilanteita.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä kaksi urosta ja kyllä nekin yhteen osaa välillä ottaa, mutta itse puutun heti peliin ja peli poikki! Minä olen se joka rähisee ainoastaan jos tarve eikä koirat keskenään. Joskus se yhteenotto tulee luusta, liian ahtaasta välistä kävellä yht'aikaa jos huono päivä.
Mullakin oli pitkään kaksi urosta, eivät ottaneet koskaan yhteen, eivät edes sinä aikana kun laumassa oli tilapäisesti mukana yksi narttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
ottaa yhteen niin että se menee maassa pyörimiseen.nykyään lopettaa kun käsken.
No kuulostaa kyllä aika pahalle. Mää kyllä sinuna luopuisin toisesta koirasta. Joku kaunis kerta jommalta kummalta lähtee henki. Kamala stressitaso molemmilla koirilla sen tähden, että joutuvat kokoajan tappelemaan ties mistä ja viesteistä päätellen tätä on jatkunut jo aika kauan. Ja tappelut ei sukulaisillekaan tulisi niin räikeesti näkyviin, jos olisi kyseessä vain muutama tappelu silloin tällöin.

Kaksi isoa koiraa tappelemassa voi olla tosi vaarallisia. Vaarallisia sinulle, lapsillesi tai jollekin muulle (vieraille, miehelle tjms). Se, että ne on lopettaneet vielä sun käskystä, ei tarkoita sitä, että voit nojautua siihen, että ne lopettaisi sen aina.

Meillä oli kaksi saku narttua, jotka tappelivat kanssa välillä. Mitään haavoja tjms ei ikinä tullut, ainoastaan rähinää, hieman hammastelua tjms. Oli monia viikkoja, ettei tullut yhtään rähinää, joskus sit taas tuli päivittäin jotain känää. No yks kaunis kerta sitten mies meni lenkittään koiria ja kun saapui piteli kahta verissä olevaa koiraa lyhyellä remmillä ja oli itse yltäpäältä veressä. Koirat olivat ottaneet ihan kunnolla yhteen niin rajusti, ettei mitään kuunnelleet tai edes niitä irti toisistaan saanut kuin vasta sitten, kun olivat niin väsyneitä, että pystyi niskavillasta pitään kiinni ja toiselle "helpommalle" karjasta niin lujaa, että vihdoin irroitti. No lopputulos oli kaksi pahasti verillä oleva koira ja tosi säikähtänyt mies ja lattiat vessaan asti täysin veressä...

Joten joskus kannattaa oikeasti luopua, ettei tule pahempaa. (luopuminen tarkoittaa siis toiseen kotiin antamista, ei suinkaan lopettamista, ellei se olisi välttämätöntä esim. sairauksien tjms. takia).
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nyt tässä puolenvuoden sisään yhteenottoja on ollut pari.
ja kaikki on lähtenyt siitä jos minä olen huutanut esim säikähdys kiljasu tms..
kysy esim. eläinlääkärinne mielipidettä asiaan... valitettavasti vaan useimmiten taitaa olla niin että yhteenotot pahenevat ja lisääntyvät...
 
ap tarkentaa
pari ihmistä on sitä mieltä että lopettaa täytyy koska se tappaa lapset.koska se käy silloin tällöin toisen koiran päälle!koskaan ei ole lapsia kohtaan ollut mitän murinaa tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap tarkentaa:
pari ihmistä on sitä mieltä että lopettaa täytyy koska se tappaa lapset.koska se käy silloin tällöin toisen koiran päälle!koskaan ei ole lapsia kohtaan ollut mitän murinaa tms.
No ihan asiaa kyllä puhuu sillä, että jos koirat alkaa tappeleen ja lapsi on vieressä, voi ihan hyvin lapsi saada samalla siinä hammasta (vahingossa tietysti). Sama juttu, jos aikuinen menee kahden tappelevan koiran väliin, niin voipi saada pahat tikit itselleen siitä.

Mutta miksi lopettaa? Miksei anna jollekin toiselle?

Ja sanottakoon vielä, että käy katsomassa onko koirassa jotain vikaa. Esim. lonkkavikainen koira saattaa hyvin kipujen yltyessä toimia noin ja jos on kivuista tjms kyse, niin voi ihan hyvin käydä tilanteen pitkittyessä myös lapseen/suhun tai johonkin toiseenkin kiinni. Eli jos on yhtäkkistä toimintoa, niin käy katsomassa ell. onko koirassa jotain vikaa!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nyt tässä puolenvuoden sisään yhteenottoja on ollut pari.
ja kaikki on lähtenyt siitä jos minä olen huutanut esim säikähdys kiljasu tms..
kysy esim. eläinlääkärinne mielipidettä asiaan... valitettavasti vaan useimmiten taitaa olla niin että yhteenotot pahenevat ja lisääntyvät...
eläinlääkäri on sanonut että kuulostaa valtataistelulle.ja yhteenotot on vähentyneet
 

Yhteistyössä