2 asteen opiskelija; kotona asuva ja opintotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
tuli tytölle opintotuki päätös 96?/kk. Erikoiselta tuntuu se, että 2 asteen opiskelija veljensä ( samanikäisenä; pari vuotta sitten )sai opintotukea puolet enemmän ja vanhempien tulot eivät ole juurikaan muuttuneet( olemme pienituloisia ).Onkohan jommassa kummassa päätöksessä virhe*pohdiskelen*
Täytyy ottaa Kelaan yhteyttä.

Tuohan on paljon opintotukea... Itse kun opiskelin, niin sain 70 markkaa/kk. Ja siis kotona asuin ja kummallakaan vanhemmalla ei todellakaan mitkään huippu tulot ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja hn:
Tuohan on paljon opintotukea... Itse kun opiskelin, niin sain 70 markkaa/kk. Ja siis kotona asuin ja kummallakaan vanhemmalla ei todellakaan mitkään huippu tulot ollut.

Onhan 96? jo sinänsä paljon, mutta pointti olikin nyt se, että kumpikohan päätös on oikea, kun toinen saanut puolet enempi aiemmin.Sitä tässä olemme ihmetelleet.Eilen tuli tuo tytön päätös.

En välttämättä menisi kyselemään, jospa se pojan päätös oli väärä. Eikö netistä löydy opintotukilaskuria? Sen kanssa voisitte tarkistaa noin niin kuin suunnilleen.

Mä olen vähän sitä mieltä, ettei nämä kotona asuvat opiskelijat edes mitään tukia tarvitse. Kun nyt muutenkin on rahat vähissä (valtion rahat), niin säästettäköön ne olemattomat tuetkin, niille, jotka niitä todella tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En välttämättä menisi kyselemään, jospa se pojan päätös oli väärä. Eikö netistä löydy opintotukilaskuria? Sen kanssa voisitte tarkistaa noin niin kuin suunnilleen.

Laskuri näytti tytön kohdalla kyllä 96?, mutta päätöksessä mainittiin, että opintorahaa on korotettu vanhempien pienituloisuuden vuoksi.En tiedä sitten oliko tuo 96? jo korotettu vai ihan normi, mikä tulisi ja puuttuisiko tuosta jokin korotus.
En ehtinyt eilen vielä kauheesti perehtyä asiaan, mutta kyselen kelalta, että onko tytön saama summa jo korotettu vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mä olen vähän sitä mieltä, ettei nämä kotona asuvat opiskelijat edes mitään tukia tarvitse. Kun nyt muutenkin on rahat vähissä (valtion rahat), niin säästettäköön ne olemattomat tuetkin, niille, jotka niitä todella tarvitsee.

sä voit ihan vapaasti olla sitä mieltä

Tuli tossa mieleen, et vaikuttaako tossa opintotuessa myös vanhempien elätettävien määrä. Eli pojan ollessa opiskelemassa elätettäviä oli enemmän, joten opintotuki isompi ja nyt kun tyttö opiskelee, niin elätettäviä vanhemmilla on vähemmän?? Tällainen ajatus vaan tuli mieleen..

Tuli tossa mieleen, et vaikuttaako tossa opintotuessa myös vanhempien elätettävien määrä. Eli pojan ollessa opiskelemassa elätettäviä oli enemmän, joten opintotuki isompi ja nyt kun tyttö opiskelee, niin elätettäviä vanhemmilla on vähemmän?? Tällainen ajatus vaan tuli mieleen..

mielestäni elätettävien määrä ei vaikuta mitenkään

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

mielestäni elätettävien määrä ei vaikuta mitenkään

Ok.. Minä en noista vielä tiedä yhtään mitään, kun ei ole ollut ajankohtainen. :)

Meillä ainakin neidin opintotukeen vaikutti elätettvien määrä. Nyt kun täyttää 18 v niin korotettiin opintotukea automaattisesti kelan toimesta.
Ihan mukavaatuo opintotuki on vaikka asuu kotona kun jostain kumman syystä ei töitä löydy niin helposti vaikka kuinka haluaa. Ei tarvii ihan kaikkia menoja vanhenpien kustantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maikkimaa:
Meillä ainakin neidin opintotukeen vaikutti elätettvien määrä. Nyt kun täyttää 18 v niin korotettiin opintotukea automaattisesti kelan toimesta.
Ihan mukavaatuo opintotuki on vaikka asuu kotona kun jostain kumman syystä ei töitä löydy niin helposti vaikka kuinka haluaa. Ei tarvii ihan kaikkia menoja vanhenpien kustantaa.

Joo, siis opintotuki nousee kun täyttää 18v, sen tiedän.Mutta olen ollut siinä käsityksessä ettei se perheen koko vaikuta mitenkään siihen opintotukeen vaan vanhempien tulot.
Olenko liian utelias jos kysyn minkä verran tyttäresi saa opintotukea?

Onpa opintotuki noussut! Mä sain aikanaan maksimin huimat 380 markkaa kun asuin kotona. Käsittääkseni tuo oli siihen aikaan se ihan ehdoton maksimi, mitä saattoi saada kun asui kotona tai luulisi ainakin että oli kun asuin työttömän yksinhuoltaja äidin kanssa ja meitä lapsia oli 4. Tuolla rahalla sainkin sitten kustantaa ihan kaiken. Koulukirjat vaatteet jne. Ei varmaan tän päivän teineille riittäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Oho!:
Onpa opintotuki noussut! Mä sain aikanaan maksimin huimat 380 markkaa kun asuin kotona. Käsittääkseni tuo oli siihen aikaan se ihan ehdoton maksimi, mitä saattoi saada kun asui kotona tai luulisi ainakin että oli kun asuin työttömän yksinhuoltaja äidin kanssa ja meitä lapsia oli 4. Tuolla rahalla sainkin sitten kustantaa ihan kaiken. Koulukirjat vaatteet jne. Ei varmaan tän päivän teineille riittäis.

no hinnat ei oo enää markoissa, et ei tuota voi verrata, HALOO

Oikeestiko vertaat nykypäivään? Tuo voisi ehkä vastata 380? nykyisin. Eli tän päivän teinit saa vähemmän kuin sinä aikoinasi.

Oikeestiko vertaat nykypäivään? Tuo voisi ehkä vastata 380? nykyisin. Eli tän päivän teinit saa vähemmän kuin sinä aikoinasi.

Katso vastaukseni ylempää, kiitos. Inflaation voit tarkistaa tilastoista.

Katso vastaukseni ylempää, kiitos. Inflaation voit tarkistaa tilastoista.

heh mietit nyt 380 markkaa, jugurtin sai ennen 1markalla nyt 1 eurolla tai yli

Alkuperäinen kirjoittaja v:
heh mietit nyt 380 markkaa, jugurtin sai ennen 1markalla nyt 1 eurolla tai yli
Kannattaa vaihtaa ruokakauppaa, jos on noin kalliita jugurtteja!

No kyllä! :o Eihän ton hintasiin jugurtteihin ois varaa kaikilla työssä käyvilläkään!

Tarkistin muuten, että elinkustannusindeksi on vuonna 2000 ollut 1466 ja nyt se on 1729, eli prosentuaalinen nousu on pikaisesti päässä laskettuna pienempi kuin opintotuen korotus. Kiitos, nam!

Yhteistyössä