2,5vuotias ei osaa pitää kynää oikein ja saksilla ei oikein osaa leikata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierasvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierasvieras"

Vieras
Olemme todella vähän koskaan askarrelleet ja piirtäneet ja tässäkö nyt sitten tulos. Lapsi pitää kynää väärin, ei suostu pitämään oikealla otteella, lasta ärsyttää pitää kynää niin. Miten saisin hänet oppimaan.8 Ja mitkä muut asiat voisivat auttaa hienomotorisissa taidoissa?
Saksien käyttö on myös todella alkeellista..
Lapsi ei jaksa kauaa edes yrittää leikata, kun hän jo sanoo, että en osaa oikein. Ja minä vain yritän kannustaa, mutta hän sitten kyllästyy ja lopettaa.
Muuten lapsi on oikein terhakka, osaa ajaa pyörällä ja tehdä monia muita juttuja, joita ikäisensä osaavatkin.
Mikä neuvoksi? Onko ohje vain harjoitusta harjoituksen perään..
Ja miten tuo kynän käyttö. pitäisikö joka kerta saada laittamaan kynä oikein käteen?

Minä pidin "väärin" kynää vielä kerhossa 5v ja muistan hyvin kuinka paljon se ohjaaja ärsytti. Etkö malttaisi odottaa suorituspaineiden kanssa vaikka kouluun asti?

Itseasiassa minä en olisi tajunnut edes ajatella asiaa, olisin aivan hyvillä mielin katsonut että edes jotenkin lapsi pitää kynää kädessä ja hiukan osaa jo saksia pidellä käsissä. MUTTA isovanhemmat taas asialla, että eikös lapsi osaa oikeasti pitää kynää oikein ja leikata saksilla. Mummu on päiväkodissa töissä, niin siellä kuulemma lapset osaa jne ;)

Se, miten lapsesi pitää nyt kynää kädessään tai miten hän käyttää saksia juuri nyt, ei nyt suinkaan ole se oleellinen asia vaan se, että hän tekee ja opettelee :). Eli vielä tässä vaiheessa saa olla väärät otteet ja tekniikat, hän oppii kyllä kun hänelle tarjoaa vastaavanlaisia tilanteita.

Eli ei syytä huoleen :).

[QUOTE="aloittaja";28784365]Itseasiassa minä en olisi tajunnut edes ajatella asiaa, olisin aivan hyvillä mielin katsonut että edes jotenkin lapsi pitää kynää kädessä ja hiukan osaa jo saksia pidellä käsissä. MUTTA isovanhemmat taas asialla, että eikös lapsi osaa oikeasti pitää kynää oikein ja leikata saksilla. Mummu on päiväkodissa töissä, niin siellä kuulemma lapset osaa jne ;)[/QUOTE]

Minäkin töissä päiväkodissa ja harvempi 2v osaa. Ei todellakaan tartte tuossaiässä osata. Niitä kynää katotaan ekakerran 3v neuvolassa ja saksia 4v. Se on jo riittävä ja hyvä että lapsi edes jotain yrittää 2v.

Onkohan vähän liian suuret luulot siitä, mitä 2,5 v tapauksen pitäisi osata? En tiedä ketään tuon ikäistä joka pitäisi kynää oikein tai leikkaisi saksilla sujuvasti, varmaan näitäkin on.

Mä tiedän moniakin lapsia, jotka osaa 2-vuotiaana pitää kynää oikein ja leikata saksilla taitavasti, vaikkei niitä taitoja vielä tuon ikäisiltä edellytetäkään. Itse olen 53-v. ja hyvin olen pärjännyt tähän ikään asti vääränlaisella kynäotteella.

[QUOTE="just";28784336]Minä pidin "väärin" kynää vielä kerhossa 5v ja muistan hyvin kuinka paljon se ohjaaja ärsytti. Etkö malttaisi odottaa suorituspaineiden kanssa vaikka kouluun asti?[/QUOTE]

Mä pidän vieläkin! :D

Joo, ei tuon ikäisen tarvitse osatakaan. Meillä esikoinen viime syksynä oli 3v ja aloitti kerhossa. Siellä sitten vasta kunnolla syksyn aikana oppi saksilla leikkaamaan. Muutama harjoitteli vielä keväälläkin ja kaikki siis sen vähintään 3v. Kynää tuo nyt 4v pitää välillä oikein, välillä miten sattuu.

2v4kk taas ei todellakaan osaa leikata (eikö saakaan, on nimittäin sellainen tapaus että), kynää taas pitää oikein, usein jopa paremmin kuin tuo esikoinen, joka ei ole niin kiinnostunut piirtämisestä ylipäätään.

Älä nyt ainakaan rupea kokoajan korjaamaan ja neuvomaan, loppuu lapselta into koko touhuun ja siitä tulee vaan tylsää "pakkopullaa". Anna lapsen toteuttaa itseään omalla tavalla ja harjoitella rauhassa.

[QUOTE="just";28784336] Etkö malttaisi odottaa suorituspaineiden kanssa vaikka kouluun asti?[/QUOTE]

Kynänkäyttöä ja saksienkin käyttöä on erittäin suositeltavaa alkaa harjoittelemaan jo aloittajan lapsen ikäisten kanssa. Mutta ei tietenkään painostaen vaan innostaen. Mitä enemmän hienomotoriikkakin kehittyy, sen parempi aina.

Lasten saksien käyttö on olematonta nykyisin kun vanhemmat eivät jaksa valvoa että se onnistuisi. Ei ole mukavaa katsottavaa kun noin neljävuotiaiden käsissä ei pysy kuin joku iso esine :/

Tossa iässä ollaan vielä niin motoriikkamikkoja että ei todellakaan voi odottaa lapsen osaavan tuollaisia asioita!! Lapsi stressaantuu ihan turhaan tollasesta painostamisesta!

Tossa iässä ollaan vielä niin motoriikkamikkoja että ei todellakaan voi odottaa lapsen osaavan tuollaisia asioita!! Lapsi stressaantuu ihan turhaan tollasesta painostamisesta!

Eihän tuosta ilmene, että vanhempi painostaisi. Hän vain miettii ja ihmettelee omassa mielessään ja kertoo kannustavansa lasta.

Vain opettelemalla oppii. Toki ei 2,5 vuotiaan tarvitse osata, mutta opetella voi vaikka mitä jo. Siitähän se hienomotoriikkakin kehittyy kun annetaan tehdä ja leikin varjolla teetetäänkin asioita! Telkkarin katselu ja autoilla rällääminen tai isoilla duploilla väkertely ei kehitä hienomotoriikkaa ;)

No, kyllä isotkin duplot paremman puutteessa käy, mutta parempiakin keinoja on sominäppäryyden kehittämiseen. On vain oltava itse aktiivinen ja oltava mukana kaikenlaisessa askarteluissa, niin voi antaa pieniäkin esineitälapsen käsiteltäväksi. Ja se kynä ehdottomasti käteen jo pienille!

Joo tämä onkin nykyään niitten vasu-keskusteluiden tärkein sisältö. Siis että mitä sun lapsi EI vielä osaa. Ja paljon tärkeämpi asia jää kokonaan huomioimatta, nimittäin vanhemmuuden vahvistaminen. Tuntuu, että tuollainen kauhea paineistaminen ja vertailu päinvastoin on vanhemmuuden heikentämistä. Tehdään vanhemmat epävarmoiksi ja laitetaan lisää painetta. Lapset voi hyvin, kun vanhemmatkin voi hyvin.

Joo tämä onkin nykyään niitten vasu-keskusteluiden tärkein sisältö. Siis että mitä sun lapsi EI vielä osaa. Ja paljon tärkeämpi asia jää kokonaan huomioimatta, nimittäin vanhemmuuden vahvistaminen. Tuntuu, että tuollainen kauhea paineistaminen ja vertailu päinvastoin on vanhemmuuden heikentämistä. Tehdään vanhemmat epävarmoiksi ja laitetaan lisää painetta. Lapset voi hyvin, kun vanhemmatkin voi hyvin.

Vasu-kaavakkeet onkin kirjaimellisesti otettuna aika rankkoja. Mutta on turhaa jättää lapsi tärkeiden taitojen ulkopuolelle sen takia että ei viitsitä valvoa opettelua. Ja lapsen oppimisen ilo päiväkotien seinien sisäpuolelle. On ihan hyvä, että vanhempi miettii mitä kaikkea lapsen kanssa voi tehdä. Monpuolisesti, eikä vain aina mennä siitä mistä aita on matalin ja jätetä lapsi tekemään vain sitä, mikä on kaikkein innostavinta hänen mielestään, vaikkei se niin kehitä.

[QUOTE="kasvattaja";28785314]Vasu-kaavakkeet onkin kirjaimellisesti otettuna aika rankkoja. Mutta on turhaa jättää lapsi tärkeiden taitojen ulkopuolelle sen takia että ei viitsitä valvoa opettelua. Ja lapsen oppimisen ilo päiväkotien seinien sisäpuolelle. On ihan hyvä, että vanhempi miettii mitä kaikkea lapsen kanssa voi tehdä. Monpuolisesti, eikä vain aina mennä siitä mistä aita on matalin ja jätetä lapsi tekemään vain sitä, mikä on kaikkein innostavinta hänen mielestään, vaikkei se niin kehitä.[/QUOTE]

Aika harva vanhempi on tieten tahtoen välinpitämätön. Yleensä vanhemmat haluaa lapsen parasta ja haluaa tukea kehitystä niin paljon ja hyvin kuin mahdollista. Mutta ei yhtään auta, jos vasukeskustelu on vikojen luettelemista. Mulla on ainakin joka keskustelun jälkeen aina sellainen olo, että kaikki muut lapset on tosi eteviä siellä, mutta meidän lapsi täysi nolla. Tulee aina ihan uupunut ja kamala olo sen keskustelun jälkeen. Kuitenkin lapsi on ihan normaali ja ei mun mielestä tai muidenkaan kyllä sen ihmeempi kuin muutkaan. Tottakai jokaikisen asian mitä siellä keskustelussa sanotaan, olen ottanut vastaan ja mietin miten niihin vois vanhempana vastata. Mutta jotenkin ihmetyttää, että eikö lapsestä yhtään mitään hyvää löydy sanottavaksi.

Yhteistyössä