2,5v pari viikkoa ilman äitiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän lapsesi henkiin jää mutta ikävöi kovasti ja käytös voi muuttua reissun jälkeen.

Oma ainokaiseni oli vajaa neljä vuotta kun jouduin viideksi päiväksi sairaalaan leikkauksen vuoksi. Oli vain yhtenä iltana itkenyt ja luulimme mieheni kanssa että hyvinhän tästä selvittiin.

Vaan sitten alkoi kotiuduttuani itkeskelyt, pelko siitä että äiti kuolee, pelko että äiti jättää, painajaiset ja kaikkinainen kiukuttelu päivisinkin. Vaikka kävivät minua sairaalassakin katsomassa, soittelin ja mummikin matkusti lapsen hoitajaksi pariksi päivää.

Itse en sinuna lähtisi reissuun, sinun lapsesi on vielä niin paljon omaani nuorempi että hänen kykynsä ymmärtää ja tapansa reagoida ovat vieläkin abstraktimmat ja vaikeaselkoisemmat kuin liki nelivuotiaallamme oli. hän nyt jotenkin sentään jo sai ahdistuksensa puettua sanoiksi ja hänen kanssaan saattoi yrittää keskustella. Ja pakkotilannehan se minulla oli tuo poissaolo.

Itsekin ajattelin että jos mies ja lapsi lähtisivät mukaan! Mutta sitten en sanonut mitään kun ajattelin että a) miehesi on tietenkin töissä? b) maksaa liikaa! c) seuralaisesi ei ehkä halua mukaan kuin sinut?

Mutta kun muutkin tät'ä ehdottivat niin sanonpa minäkin että tuon suunnitelman itsekin voisin toteuttaa että ukko ja lapsi mukaan! Jos sukulaisesi maksaa sinun matkan niin halvaksikin koko perheen loma näin tulisi!

Lapseton ihminen ei ehkä voi ymmärtää kuinka tärkeä äiti on lapselle monta vuotta, ei vain ihan vastasyntyneelle. Mutta sinä äitinä sen tiedät, oman tärkeytesi.

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
No mua mietityttää jättää 2v8kk poika mummilleen viideksi päiväksi, kun mennään miehen kanssa reissuun.. Ollaanko kamalat vanhemmat :(

ette todellakaan ole kamalia vanhempia. meidän tyttö on ollut monta kertaa mummonsa kanssa kun vanhemmat ollaan oltu reissussa. ja tyttö nyt 2,5v.

mä saattaisin lähteä mutta vain viikoksi. En pystyisi olemaan poissa kauempaa. Ikävöisin liikaa :)

Oma lapseni oli alle vuoden ikäinen (11kk) kun jouduin olemaan hänestä erossa 4 yötä. Mitään eroahdistusta tai traumaa ei hänelle näyttänyt siitä jääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
mä saattaisin lähteä mutta vain viikoksi. En pystyisi olemaan poissa kauempaa. Ikävöisin liikaa :)

Oma lapseni oli alle vuoden ikäinen (11kk) kun jouduin olemaan hänestä erossa 4 yötä. Mitään eroahdistusta tai traumaa ei hänelle näyttänyt siitä jääneen.

Mitä nuorempi niin sitä vähemmän "näyttää" mitään jääneen, tuonikäinen kun ei paljoa vielä kerro eikä osaa ahdistustaan itsekään päänsä sisässä mitenkään jäsentää. Se ettei mitään näytä tulleen, ei tarkoita etteikö äkillisellä yksin jäämisellä olisi mitään pitkäaikaisseurauksia.

Yhteistyössä