2,5v joka ei puhu eikä ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja "vierasvieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vierasvieras"
Neuvola heräsi tähän tilanteeseen vasta nyt, vaikka olen tytön ollessa 1v huolehtinut ihan ääneen neuvolassa, että epäilen tytön ymmärrystä tai kuuloa. Käytiin siis maanantaina ekassa puheterapiassa ja pute soitti neuvolaan ja kysyi miksei asiaan ole reagoitu kun tyttö ei viimeviikolla reagoinut uikkuun. Ei ole ikinä tunnistanut omaa nimeään, ei siis tule luokse jos kutsuu, ei ymmärrä yksinkertaisia pyyntöjä hae vaippa, nosta sukka yms. Ei ole ikinä reagoinut koviinkaan ääniin. Auton tööttiä voi huudattaa tytön takana vaikka 3 päivää, ei reaktiota. Ovikelloon ei reagoi, ei uudenvuoden paukkuihin eikä siis juuri mihinkään. Kävin tytön ollessa 2v terveyskeskuksessa lääkärillä, joka oli sattumalta sama joka neuvolassakin kiertää. Kävin näyttämässä tytön korvia, jos olisi vaikka niin täynnä vaikkua ettei siksi reagoi ovikelloihin sun muihin mööpeleihin. Lääkäri sanoi että tärykalvot liikkuvat hyvin ja korvat ovat puhtaat, ei osannut sanoa miksei reagoi ääniin ja jätti asian siihen.

Maaliskuun puolessa välissä päästään neuvolalääkärille hakemaan lähetettä neurologille. Raastavan pitkä aika yksinään miettiä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, autismia vai dysfasiaa vai kenties jotain muuta.. Muuten tyttö on aivan normaali, neuvolassa kehuttiin viimeviikolla motoriikkaa ja kynän käyttöä. On aina syönyt ja nukkunut hyvin, leikkii toisten lasten ja aikuisten kanssa, menee ja tulee syliin, katsoo silmiin ja jopa vieraita kättelee. Sanoja ei vain tule ja ei reagoi ääniin. Ääntely on sellaista ähkintää ja tavuttelua, "vävävävävavavavaäiii", puhuttaessa hänelle katsoo tarkkaan suun liikkeitä ja matkii niitä, ilman ääntä. Ajatukseni ovat tällä hetkellä totaalisen levällään ja murrun aina kun katson tuota maailman rakkainta tyttöäni. Laskettuaika on maaliskuun lopussa, pelottaa onko tulokkaalla samaa ongelmaa kuin isosiskolla..

Onko täällä muita, joiden lapset eivät ole reagoineet mihinkään ääniin? Miten tuon ikäiseltä voi testata kuulon? Ei ainakaan millään "laita lelu koppaan kun kuulet piipin"-leikillä, kun ei ymmärrä mitä hälle puhutaan..

Kuulo
Eikö ihan ekaksi pidä hakeutua kuulotutkimuksiin? Nykyisin harmittavan usein unihdetaan perusasiat kuten kuulo, kun on eksoottisempia diagnooseja kuten autismi, dysfasia yms.

Soita heti terveyskeskukseen ja varaa aika lääkärille. Pyydä lääkäriltä lähete kuulotutkimuksiin. Jonot ovat monessa paikkaa pitkiä, joten ei kannata lykätä hoitoon hakeutumista. Nyt jos ensin odotatte neuvolalääkäriä, sitten odotatte neurologia, sitten odotatte kuulotutkimuksia, niin siinä voi mennä yli puoli vuotta ennenkuin lapsi saa apua.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vierailee"
Miten tyttö muuten toimii? Osaako pukea,syödä,leikkiä jne? Kertomasi perusteella saa kyllä sen käsityksen että tyttösi on kuuro. Eikö nuo oo ihan selkeät "oireet" jos ei mihinkään ääniin reagoi.

vierass
Jos ei reagoi ääniin, niin silloin kyllä epäilisin kuuroutta tai jotain kuulovammaa, en autismia, dysfasiaa tms. Onko edes reagoinut neuvolan torveen ihan vauvaikäisenä?

Kuulopolilla voidaan laittaa anturi korvaan (vähän kuin korvaan tuleva nappikuuloke) ja sillä mitataan sitten kuulokäyrää. Meidän puheviiveiselle tehtiin ihan rutiinina tarkka kuulotutkimus, missä laiteltiin leluja kuulemisen mukaan ja mitattiin kumpaisestakin korvasta tuo käyrä. Meillä ei ollut edes mitään epäilyjä, ettei kuulisi, ymmärsi kaiken puheen, mutta ei vaan itse puhunut mitään.

erityisen äiti
Mulla on kehitysvammainen autistilapsi jolla on myös lievä kuulonalenema.

Hän oli 2,5v kun mua alettiin uskoa päiväkodissa ja neuvolassa, siihen asti oli kaikkien mielestä mennyt normaalin vaihtelun piikkiin. Lapsi kuitenkin kuuli, vaikka ei ihan kunnolla. Kuitenkin kuulo oli se eka asia mikä tuossa tarkastettiin kun päiväkoti epäili siinä olevan vikaa. Lapsi saattoi olla täysin reagoimatta jos joku puhui hänen takaanaan tms.

Mä olin kyllä kokoajan sitä mieltä että on jotain muutakin, sillä välillä reagoi kyllä ääniin oikeastaan normaalisti mutta toisinaan taas ei reagoinut mihinkään ympärilläolevaan vaan oli täysin omassa maailmassaan.

Puhetta ei tuolloin ollut, jossain määrin kyllä ymmärsi toisten puhetta mutta ei mun mielestä kuitenkaan ihan normaalisti. Mutta kun oli rauhallinen lapsi niin sekin meni läpi. Hienomotorisesti oli jo tuolloin taitava, oppi varhain syömään ja pukemaan itse sekä käyttämään kynää. Silmiin katsoi mutta näin jälkeenpäin olen ymmärtänyt että vähemmän kuin terveet lapset ja omaehtoisesti.

Kuulotutkimuksissa löytyi lievä kuulonalenema mutta koska se ei selittänyt kokotilannetta joten päästiin neurologille ja tutkimuksiin. 3v iässä sai autismidiagnoosin ja 5v ikäisenä lievä kehitysvamma.

Mut toi sun kertomus kuulostaa kyllä ihan kuulovammalta, eli mäkin kyllä tekisin kaikkeni että pääsisi suoraan kuulotutkimuksiin. Tutkitaan muita juttuja sitten jos sen jälkeen nähdään sille tarvetta.

gggg
Ihme lääkäreitä ja ihme touhua neuvolan puolelta mun mielestä. Eka mikä mulla tulee mieleen on tutkia kuulo. Luulis että sama kävis ammattilaisten mielessäkin. Onnistuiskohan tuollainen kuulotutkimus yksityisellä, olis ehkä lyhyemmät jonot? Mikäli sellaiseen on taloudellisesti mahdollisuus.

vierasaloittaja
Tyttö osaa pukea ja riisua itse, tietty menee välillä vaatteet väärinpäin. Ei mitenkään valikoi vaatteita tai ei esim suostu laittaa jotain tiettyä vaatetta päälle. Vuoden iässä jätti tutin ja tuttipullon siirrettiin jatkettavaan sänkyyn, oppi syömään itse ja siitä lähtien on syönytkin itse. Osaa juoda normaalista kupista ja kaataa itse maitoa. Oppi vähän myöhemmin konttaamaan ja kävelemään jonka takia paino meni tähän asti vähän plussakäyrällä. Tuntui että neuvola oli kokoajan kiinnostunut vain painosta. Nyt kuitenkin pomppii tasajalkaa hyvin, juoksee yms eikä neuvola ollut missäänvaiheessa erityisesti huolestunut, koska kun oppi kävelemään niin käveli heti kättelyssä hienosti. Oppi kävelemään 1v 3kk jos muistan oikein. Vauvana ei jokeltanut tai pärissyt takaisin kun hälle päristiin. Taitava kiipeilijä ja tasapainossa ei ole mitään moittimista. Potalle harjoittelu on vähän haastavaa kun ei ymmärrä/kuule, mutta pari kertaa ollaan siinäkin onnistuttu taputuksien saattelemana. Vilkuttelee omatoimisesti vieraille kun ovat lähdössä, saattaa laittaa lentopusujakin jos oikein innostuu. Kasailee nuppipalapelejä, hoitaa ja työntelee vaunuissa nukkea, riisuu ja pukee barbeja, kasailee isoja palikkatorneja. Vähän oon yrittänyt ite opetella tukiviittomia, matkii niitä hienosti.

vierasaloittaja
Ja kuulo on tutkittu viimeksi synnärillä. Uikku oli uus juttu mullekkin tässä 2,5v neuvolassa. Vähän oon minäkin surullisen pettynyt tohon neuvolan toimintaan, mikään muu ei kiinnosta kun se mitä lapselle kotona syötetään kun painoa on puolkiloa liikaa..

Kuulo
Onko lapsi kuitenkin 8kk iässä reagoinut uikkuun? Suuntakuulohan tutkitaan usein jo puolivuotiaana? Läpäisikö lapsi kuuloseulan synnytyslaitoksella?
Kuulo on voinut heiketä myöhemmin eli vaikka 8-kuukautisena on kuullut, niin kuulo on voinut heiketä sen jälkeen. Neuvolan testit eivät ole luotettavia. Usein niitä toistetaan niin, että saadaa väkisin joku reaktio. Ainakin meillä oli niin.

"..."
Siis meillä kuuloa on testattu neuvolassa ihan joka kerta. Siis ihan niin että terkka huomaamatta kilisyttää jotain pientä kelloa lapsen takana, ja sit katottu reagoiko lapsi ääneen. Synnärillä ne testasi kuulon myös. Sitä on myös minulta aina kysytty että kuuleeko lapsi minusta hyvin ja reagoiko ääniin.

Neuvolan moka, iso sellainen. Kuulostaa aika selvästi siltä että lapsi ei kuule, ainakaan normaalisti.

njoo
Meillä havahuin samaan kun tyttö oli 2v. Saatiin lähete ja erikoislääkärille. Hän löys liimakorvan. Putkitettiin käytiin kuulo tutkimuksessa ja kojta mennän neuvolaan ihmettelee puheen etenemistä. Nykyäön kuulee hyv
in ja tulee sanojakin

siis mitäkä
Hyvänen aika. Miten sitä oppii puhumaan jos ei kuule puhetta eikä mitään muutakaan. Onpa erikoista ettei kellekään ole tullut mieleen että olis kuulossa vikaa. Voiko edes olla totta. Soita neuvolaan ja käske tehdä kuulotesti. Jos ei reagoi siinä niin pyydä nopeasti lähete eteenpäin tutkimuksiin.

vierass
Tiedän tytön, jonka huomattiin vasta 3-vuotiaana olevan kuuro kun ei oppinut puhumaan. Aika monta testiä siis läpäisi, näköjän siihen ei aina kiinnitetä huomiota vaikka pitäisi. :/

Veisin lapsen yksityiselle kuulotestiin. Pääsisitte nopeammin asiassa eteenpäin ja vaikkapa jo tutkimuksissa alkuun ennen vauvan syntymää (sitten on hankalampi järjestää menoja).

Tuota
Pakko sanoa että eniten ihmettelen tässä vanhempaa jolle on ilmeisesti ollut jo pitkään itsestäänselvää ettei lapsi kuule eikä hän silti ole vienyt tätä tutkimuksiin. Käynyt vaan kiltisti kerran vuodessa neuvolassa ja tyytynyt terkan näkemykseen.

Moka varmasti terkaltakin, mutta hän näkee lasta niin harvoin. Luulisi vanhemman olevan enemmän huolissaan omastaan, jos oikeasti uskoo ettei tällä ole kaikki ok. Tämä ihan kokemuksesta sillä meilläkään neuvola ei ottanut mun epäilyksiä vakavasti ja siksi vein lapsen yksityiselle lääkäriin ja pyörä alkoi pyöriä

aloittajavieras
Mullehhan on neuvolassa hoettu vaan sitä että en puhu tytölle tarpeeksi kotona tai tarpeeksi selvästi ja että "television katselu ei opeta ketään puhumaan". Toi neuvola on aina ollut vähän mua vastaan, olin nuori äiti, synnytin 20vuotiaana. Tyttö oli syntyessään yliaikasena pieni, 48cm ja 2600g ja tuntui että ne otti mut kauheeseen syyniin siinä, ehotti heti kättelyssä jos tekisin meistä lastensuojeluilmoituksen kun ilmoitin että aion olla tytön kanssa 3vuotta kotona. Valmistuin raskausaikana niin ei ollut työpaikkaakaan mihin "palata".

Kävin silloin siellä terkkulan lääkärillä tytön kanssa, luotin siihen että hoitaa asiaa eteenpäin tarvittaessa ja sanoo jos häntä joku huolestuttaa mutta ei näköjään pitänyt asiaa minään. Kuuloa neuvolassa ei ole testattu ikinä mitenkään paitsi viimeviikolla tolla uikulla, kun sanoin ettei tyttö säpsähtänyt edes poravasaran ääntä kun iskä poraili vessan seinää.

Hammaslääkärissäkin kysyin tytön hammastarkastuksessa voiko suussa tai kielessä olla jotain mikä estää tytöltä puheen tuoton. Totesi vaan että "ei kukaan ole hiljaseksi jäänyt" ja että toiset kiinnostuu puheesta myöhemmin.

Kuvasin tytöstä tänään 4 minuutin videopätkän, jossa kattelee lastenohjelmia. Laitoin ääntä kovemmalle ja aina välillä mutea, ei mitään reaktioita mihinkään suuntaan, osoitteli vain sormella nallea. Pute sanoi että olisi hyvä jos olisi neuvolalääkärille näyttää jotain konkreettista, niin saa helpommin sen lähetteen. Näytän sit varmaan sen videon.

Yksi syy siihen miksen ole vielä tyttöä yksityiselle vienyt on varmaan se ettei kukaan sukulaisista tai ystävistäni ole ikinä sanonut tytöstä mitään erikoista tai ihmetelleet mitään, ikuisesti pahoillani olen jossei ne ole uskaltaneet, koska se olisi kyllä ollut tarpeen ja olis vaan vahvistanu mun tuntemuksia. Mutta aion tytön kyllä yksityiselle nyt viedä ja onneksi uskalsin tänne kirjoittaa, koska kommenttinne on olleet kullanarvoisia. Kiitos niistä!

aloittajavieras
Ja pahinta oli kuunnella 2v neuvolassa sitä, kun neuvolantätsy sanoi että tuon ikäiseltä pitää vaatia sitä puhetta ja että tyttö ei saa liian helposti tuoda itseään ilmi eleillä, VIITTOMILLA tai ilmeillä. Kielsi siis minua huomioimasta lastani jos hän esim osoittaa maitotölkkiä tai roikkuu jalassa huutaen. Tuohon en kyllä ruvennut vaan olen aina yrittänyt antaa tytölle huomioni mitä tahansa hän on yrittänytkään ähkiä tai osoitella.

83218151
Kuulostaa todella oudolle. Sekä neuvola että valitettavasti myös vanhemmat ovat pettäneet lapsen :( Sinähän tiedät varsin hyvin että lapsesi ei kuule, olet todistanut että lapsi ei reagoi ääniin niin miten ihmeessä olet vain odotellut seuraavaa neuvollaa?! Kyllä sen lapsen saa lääkäriin muutenkin kuin neuvolan yhteydessä. Kamalaa sekin että lapsen kuuloa ei ole neuvolassa testattu, sen pitäisi olla rutiinia. Nyt kun teillä se neuvolalääkäri tulee niin et tarvitse yksinkertaisesti suostu lähtemään sieltä ennen kuin lapsen kuulo on testattu ja olette saaneet lähetteen erikoislääkärille.

Jos et ole ollut neuvolassa ja lääkärissä tarpeeksi jämäkkä siitä että eihän se lapsi herranjumala kuule ollenkaan, niin voi selittää miksi eivät ole sielläkään reagoineet asiaan tarpeeksi vakavasti - sinähän sen kaikista maailman ihmisistä parhaiten tiedät, jos lapsesi ei kuule todennäköisesti lainkaan. Jos olet myötäillyt että saattaapihan se olla vain ettei puhe ole kehittynyt kunnolla, tai voi olla vaikkua korvissa, tulee varmasti neuvolan tädeillekin mielikuva ettei kyse varmaan ole täydestä kuuroudesta.

En tietenkään tiedä mitä ja miten olette siellä keskustelleet, mutta tämä tuli mieleen kuvailemastasi oudosta vastahakoisuudesta terkkojen puolesta selvittää asia mahdollisimman pian ja perinpohjin. Jospa asia selviäisi nyt kuitenkin pian. Viittomakielen oppii motivoituneena todella nopeasti, ja toivottavasti pääsisitte pian kommunikoimaan lapsesi kanssa kunnolla. Tsemiä. :)

Yhteistyössä