2,5-vuotias lyö, uhmaa, tappelee jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti_on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti_on

Vieras
Antakaas nyt sitten vähän neuvoja arvoisat palstalaiset!
Meidän 2,5-vuotias on todella uhmakas! Haluaa kaiken tehdä itse, mutta kun ei osaa, hermostuu. Jos yrittää auttaa, hermostuu enemmän. Lopulta ei laita itse eikä anna auttaa. Ja tätä voidaan jatkaa vaikka kuinka kauan, kunnes on pakko pakottaa. No, pakottaminen ei tietenkään loppupeleissä toimi. Lapsi saattaa riisua kaikki vaatteet ja sama alkaa alusta.

Tämä sama lapsi myös saattaa sanoa yhtäkkiä, että haluaa lyödä ja sitten lyökin. Lyö uudestaan ja uudestaan. Viedään jäähylle ja kun saa tulla pois, lyö taas. Tätä saattaa jatkua tunninkin. Kunnes lapsi on niin tärisevä raivokasa, ettei jaksa ilmeisesti enää. :(
Lapsi on kielellisesti lahjakas ja aivan valloittava persoona muuten, mutta tämä jokapäiväinen raivoaminen on todella raskasta. Ja kyllä, meillä on selvät rutiinit ja tarkat rajat. Yritetään auttaa lasta tekemään itse ja joskus kaikki meneekin sujuvasti.

Eli, miten näissä tilanteissa olisi paras toimia? Olisko antaa hyviä vinkkejä, miten raivokohtaukset, lyömiset yms saisi katkaistua nopeammin? Vai onko näissä tilanteissa mitään oikoteitä, jos lapsella on näin kova pää..?

Niin, ja samat kuviot kuulemma toistuvat päiväkodissa.. paitsi lyömisestä siellä ei ole puhuttu.

Tervetuloa kerhoon. Meidänkin poika (nyt 2v9kk) on todella ailahteleva. Saattaa ensin olla kaikki hyvin mut sit joku tekee väärän liikkeen tai sanoo väärän sanan ja sit onkin kaikki päin persettä. Huutoa, riehumista, tavaroiden hajottamista, lyömistä,tyhmäksi kutsumista. Tosi rasittavaa kun tilanteet muuttuu sekunneissa hyvistä huonoiksi. Ja just tuo et itse ei osaa vielä kaikkea mut apua ei huoli. Ja kierre on valmis.

Yhteistyössä